Frankrike - juli 2015
fredag 31 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Franska rivieran

Det är en härlig känsla att vara ute till havs igen:-)

efter 23 distanser i från port saint Louis kom vi fram till iles du Frioul ca två distanser i fran Marseille och här  kommer vi att stanna tills på söndag när Wille våran son kommer ombord imorgon Lördag i från Sverige :-)

vädret ser lovande ut dom närmaste dagarna så vi siktar på måndag att göra översegling till Calvi i Korsika på ca 25 timmar det ska bli kul .

ofelia med Akropolis i bakgrunden

Vacker vik

Ofelia med Marseille i bakgrunden

Isles du Frioul

Skönt att vara ute till havs igen

onsdag 29 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Iles du Frioul
Segel- och badpremiär i Medelhavet idag. Vi ligger nu förtöjda på en ö utanför Marseille.
måndag 27 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Inblåsta i Port St Louis
Mistralen har slagit till och beräknas pågå i 3 dagar
lördag 25 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Påmastning av Ofelia
Masten snart på plats med hjälp av Navyservice
torsdag 23 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Valence till Avignon och Port St Louis

Skepp o Hoj alla vänner som följer oss!

Nu har vi anlänt till Medelhavet (Port St Louis).

Här kommer en liten sammanfattning av vår resa genom Europas kanaler och floder:

Vi har seglat på 6 floder och 9 kanaler, gjort 58 förtöjningar vid olika städer, mindre byar och ibland ute på landsbygden efter någon kaj. Vi har gjort 279 slussar och åkt genom 6 tunnlar. Vår motor har kört 450 timmar i en hastighet av 10 km/timme och Peter har bytt olja och filter på motorn 5 gånger.

Det har varit en fantastisk upplevelse men även varit kämpigt emellanåt, krävt mycket planering, p g a djupgående på vår båt, slussning med stora pråmar p g a strömt vatten, resan i medströms på Rhen, med masten som gungade hit och dit p g a svall från alla pråmar.

Våra favoritstäder är Maastricht och Lyon som vi gärna återvänder till.

Nu ser vi fram emot att börja äventyret på Medelhavet och få Segla ut på böljan den blå. Imorgon blir Ofelia segelbåt igen:-)

Sluss Cháteauneuf, 16,50 meterEnsamma i SlussenSluss Bollène, 22,50 meterHöga slussväggar, vad liten man känner sigAvignon, en väldigt vacker stadThe Saint-Bénézet BridgeArtfestival i AvignonSista Slussen i Port St Loius

måndag 20 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Lyon till Valence

Vingårdar efter RhoneReklamÄntligen fick vi se vingårdar på bergssluttningarna och de är många efter Floden Rhone. Har nu seglat 112 km på Rhone och ligger nu i Valence.ReklamVackre vyer efter RhoneGott vin till hösten!

söndag 19 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Macon till Lyon

Efter att vi lämnade  Macon  fortsatte vi att passera de vackra städerna Montmerle sur-Seône, Beauregard, Villefranche Sur Seône ,Trévoux och målet idag  var att vi skulle nå Lyon.

Redan när vi kom in i Lyons förorter Fontaines sur Seône Saint-Cyr au-Mont-d Or visade det sig vara annorlunda än det man hade föreställt sig, det var vackra byggnaden längst floden, miniatyren av Eifelltornet, det vackra Castellet och den fina gamla stan som  är värt ett återbesök  i framtiden.

Imorgon blir det ett långt pass med en ny flod att segla på som heter Rhône.

Är mycket nyfiken på Rhônedalen med alla vingårdar :-)
Lyon
LyonVackert slott vid flodkantenLe BarbeMontmerle-sur -Saône

lördag 18 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Maxilly sur Saône till Macon

Nu är alla kanaler på vår färd mot Medelhavet avlutade.När sista slussen var klar fick vi lämna tillbaka fjärrkontrollen som vi använt för att slussa. Det blev direkt ett miljöombyte med flera båtar, djupare vatten under kölen och vackra vyer. Efter några timmar kom vi fram till st Jean de Losne där vi tankades Diesel och  handlade mat för att segla sedan vidare via Chalons sur Seône och Tournus till Mácon.

Sista Slussen i Canal entré ChampagneUte på floden SeôneSeôneSt Jean de Losne ligger som båt nr tre efter en engelsk båt och Ronja i från DanmarkFint hus vid Chalons sur SeôneNu blir det slussar som är lite störreChalons Sur SeôneLångseglare

torsdag 16 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Från Chaumont till Maxilly sur Saone

Jean Paul bjuder på aperitifSlussningTunneln BalesmesInne i tunnelnTunneln avklaradFyrverkeri på Frankrikes nationaldagHej, alla läsare som följer oss!

P g a dålig internetuppkoppling har vi svårt att ladda upp bilder så vi skriver några rader istället. Bilder kommer så fort bättre uppkoppling finns.  AIs:en som visar vår position fungerar inte här i inlandet i Frankrike.

I Chaumont mönstrade våra vänner, Carina, Magnus, Susanne och Tommy på under två dagar.  Många slussar, både  automatiska och manuella med hjälp av  ungdomar från VNF och framför allt Magnus och Tommy blev det. Vi träffade också ett trevligt par från Schweiz, Jean-Paul och Franscesca, som bjöd på aperitif i Rolampont. Denna kväll var fantastiskt då den avslutades med fyrverkeri, då man firade Frankrikes nationaldagen, första parkett  på Ofelia.

I Langres mönstrade gänget av efter två trevliga dagar, för att ha en bra dag i Paris innan hemfärd.

Vi fortsatte vår resa söderut genom att passera den långa och fantastiskt fina tunneln vid Balesmes, som är 4 820 meter lång och som tog 1 timme och 10 minuter att passera.

En sammanfattning av kanalen, som är 224 km lång med 114 slussar,  är att det är mycket vackra vyer, men också mycket skräp och igenväxt så ibland var det svårt att ta sig fram, även om vi har en ny motor:-).

Vi har nu nått T-kosningen ut till Saone som vi kommer att resa vidare på imorgon.

tisdag 14 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Från Chaumont till Langres
Trevligt besök av vänner från Sala och Runhällen

Gästinlägg: från familjerna Hedlund och Olsson.

Tack för dessa fantastiska dagarna på kanalen, inte ens i fantasin kunde man föreställa sig hur det skulle vara. Vi fick uppleva 22 slussningar och det var häftigt.

Magnus och Tommy vart riktigt vassa på att kasta tamparna.

Carina och Susannne var med som barlast.

God mat och dryck och trevligt umgänge har vi haft.

Nu önskar vi er en riktigt trevlig fortsatt färd och vi drar till Paris.

Stort tack för att ni lät oss komma och dela en tur av livsresa.

Magnus, Carina, Tommy & Susanne

fredag 10 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Froncles till Chaumont

Resan fortsätter mot Medelhavet och i den sista kanalen som erbjuder vackra vyer i varje sväng och sträcka man passerar. Denna kanal är klart den vackraste hittills på resan.

Häftigt att se floden La Marne slingra sig kring kanalen. Känns mäktigt att man med bara en knapptryckning kan stoppa biltrafiken och öppna broarna.

Nu ligger vi i Chaumont. Idag blev det bunkring av mat och även service på båtmotorn, byte av olje, oljefilter och ventiljustering . Viktigt att ha en maskin som fungerar bra :-)
Tunnel deCondes 308 meter lång

När vi lämnade Froncles

torsdag 9 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Från Chevillon till Froncles

Vi reste vidare i kanalen idag och när vi kom fram till staden Joinville visade ekoloden, både den framåtseende och den i akten 0,8 till 1,0 meters djup resten var växtligheten på ca 1,2 meter. Maskinen fick jobba hårt för att kunna göra 2-3 knop och detta  ifrån km 61 till km 70 på kanalen.

Tur att vi har en stark och ny maskin som man kan lita på :-) vattenfiltret till motorkylningen är ett måste här i kanalerna och detta måste göras rent varje dag vid tillsyn före starten på morgonen.

Idag träffade vi ett par ifrån England i kanalen som  slussade neråt men på någon sätt fastnade dom på tvären in i Slussen.

Broreparation ställde till med broöppning så vi fick ringa till VNF, tur att man var på franska lektionerna i skolan :-) och kan förklara hur det ligger till .

Mudring pågårVissa har problem i slussarnaBroarbete pågår vid Pont LevisBro vid DonjeuxSvårt att komma fram vid JoinvilleIgenväxt efter JoinvilleVecquevilleKm 64 till 65 igensatt

onsdag 8 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Canal entré Champagne et Bourgogne

Idag var det lite svalare i luften, ca 25 grader med lite lite fläktande vind.

Det var en perfekt dag att vara ute i kanalen så idag avverkade vi ca 37 km och 16 slussar samt att vi öppnade tre broar.

Målet var idag att nå Joinville men slusspersonalen avråde oss att göra det för att slussarna stänger kl. 18:00.

Det är speciella regler i kanalen, dom vill veta start och sluttid på dagen och vi

hade två stycken i från VNF som följde oss på sidan av kanalen för att se till att allt fungerade, vilken Service :-)

Efter att vi passerade St-Dizier blev kanalen mycket vackrare och kurvigare med tätt växlighet  och mycket skog.

Vi ligger idag för övernattning vid sidan av kanalen i en liten by som heter Chevillon.

Imorgon kommer att fortsätter kl 09:00 som vi har lovat personalen på VNF :-)

Slusstömning i Bienville

Bro öppning pont Levis

Slussen Bayard

Broöppning vid La-Folie

Kvällstopp den 2015-07-07 i OrconteVackert vy vid Roches-sur-MarneVyn före Slussen GüeByn Chamouilley med vackra blommor

måndag 6 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Chalons-en-Champange och Vitry-le-Francios

Har nu besökt två större städer Chalons-en-Champange och Vitry-le-Francios som ligger eftrer Canal lateral 'à la Marne. Vi har fortfarande över 30 grader och det bli riktigt varmt när man ska slussa. Har nu gjort 150 slussar och för första gången under resan var det fel på en sluss så vi fick ringa VNF som fixade det snabbt, bra service!

Imorgon byter vi till Canal entré Champange et Bourgonge, som är 224 km lång och har 114 slussar:-)Ofelia på väg till Medelhavet och Margarithe på väg till HollandEn del pråmar efter kanalenSlussaktiveringVacker vy efter Canal lateral \'à la MarneFick ringa VNf vid sista Slussen idag

söndag 5 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Från Reims till Condé sur-Marne

Så nu har Ofelia lämnat Reims för att segla vidare mot Condé Sur-Marne som ligger i T- korsningen av Le canal latéral á la Marne

efter 15 slussar och en Tunnel.

Det var en häftig upplevelse att passera med Ofelia igenom den långa tunneln, som faktiskt var belyst med automatisk lyse som tändes när vi kom in i tunneln.

Vi lade sedan till i Port de Condré för övernattning för att imorgon fortsätta vidare mot Chálons en Champagne.

På väg in i tunnel of Mont-de-BillyLe Canal de l aisne á la MarneInne i tunnelSällskap med ett trevlit par i från Norge2302 meter långt tunnel

fredag 3 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Paris

Idag blev det en snabb visit till Frankrikes  huvudstad, målet var Eiffeltornet och

det berömda Notre-Dame.

Det blev en tidig morgon från Reims tågstation och där  TGV (snabbtåg) intill Paris i en hastighet på 320 km/timme anlände vi till Gare dé Est (tågstation).

Först inkvarterade sig Jessica och Isak på sitt Hotell och därefter blev det tunnelbana till Notre-Dame och Eifelltornet .

Det var så mäktigt att se det i verkligheten, Tornet är ett fantastiskt fint underverk.

Imorgon blir det fortsättning på kanal de l Aisne á la Marne och tunnel of Mont-de-Billy som är 2302 meter lång .

Notre DameEiffeltornet

torsdag 2 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Gästinlägg ifrån Reims

Hej alla läsare!

Jag (Jessica) och Isak har fått äran att skriva ett litet gästinlägg här på bloggen. Det har snart gått två veckor sedan vi kom ner och om några dagar är det dags för hemfärd till Sverige igen.

Vi har haft underbara veckor på många sett. Efter att ha vaknat upp till nya vyer varje morgon så har våran semester sett lite annorlundare ut än vad vi är vana vid. Spännande att inte riktigt veta vad som kommer härnäst.

Slussning har vi också hunnit med, hela 60 slussar på två veckor både uppåt och neråt, så nu ska det bli skönt att gå på lite semester ;)

Vi ligger nu i Reims och har en värmebölja på omkring 35-40 grader. Kvällarna har varit tropiska och temperaturen går aldrig under 23 grader. Isak och Ulla tog ett svalkade morgondopp i kanalen.

Imorgon bär det av till Paris där vi avslutar semestern på hotell i några dagar medans Peter och Ulla fortsätter sin resa ner till Medelhavet, där vi om några veckor möter upp dom igen.

Vi tackar för dom här härliga veckorna och ser fram emot när vi ses igen! Då i Sardinien :)

Ofelia ligger förtöjd vid kajen i ReimsÖverblick över Canal de l\'Aisne á la MarneKatedralen i ReimsGatuvy i Reims

onsdag 1 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
På väg mot Reims

Efter övernattning i Variscout fortsatte vi ca 6 km för att komma till Berry au-bac

och sedan gira babord för att slussa in på kanal de iAisne á la Marne och efter 10 slussningar uppåt kommer vi till slut fram till Reims där blev vi lite överraskade för att marinan var så grund på bara 1,2 meter. Vi kom inte in på dom flytbryggor som fanns. Vi kände även på ett par andra ställe lite på kanalens botten. Kanalens djup är inte mera 1,8 meter så vi har hela 20 cm under kölen:-)

Till slut lyckades vi att dra in Ofelia på en sidokaj och lägga till .Kanalbyte till Canal  de l\'Aisne a la MarneVackert hus vid slussenSlussning pågårIsak och Jessica slussar