2010 Antigua - USA - maj 2010
måndag 31 maj 2010 - Skrivet av Unicorn2
Norman Cay
Norman Cay ägdes en gång av Carlos Lehder. I slutet av 70-talet och halva 80-talet fungerade ön som omlastningsplats för stora mängder kokain. Carlos Lehder hade egna flygplan som hämtade knark nere i Columbia för att sedan via Norman Cay distribuera ut sina varor över USA. När handeln pågick som värst påstås att man inte räknade pengarna som kom in, det var för mycket. Istället vägde man dem.
I viken där vi ankrat ligger en DC-3 som av någon anledning nödlandat i vattnet. Planet är mycket välbevarat och är ett intressant dykobjekt. Vi simmade in i kabinen och fram till cockpit.
I land finns flera halvt raserade hus och hangarer. Flera av dem har fullt med kulhål i väggarna.
1987 togs Carlos Lehder av columbianska myndigheter strax utanför Medellin. Han utlämnades till USA och avtjänar där livstidsstraff + 135 år.
söndag 30 maj 2010 - Skrivet av Unicorn2
Åskgrottan
Vi har varit i Thunderball Cave eller Åskgrottan. Den har fått sitt namn av en gammal James Bond film som spelades in här. Filmen heter just Thunderball eller Åskbollen på svenska. Det var häftigt att dyka ner och simma in genom en undervatenstunnel som leder in till själva grottan. Solen lyser in genom ett hål i taket och ger ett härligt ljus inne grottan. Det var mycket fiskar i och utanför grottan. De är vana att bli matade utav turister och vet att så fort någon hoppar i vattnet kan det bli mat. De är nästan aggressiva och det känns nästan lite otäckt när ett helt stim anfaller och vill ha något att äta. En fisk bet Anna-Karin i armen så det började att blöda.
Det är mycket bra snorkling i Bahamas, den bästa vi haft någonsin. Vi ser mycket fisk och fantastiska korallformationer. Vid 3 av 4 tillfällen vi är i vattnet ser vi haj. Vi börjar nu vänja oss och tycket inte det är speciellt otäckt längre. De hajar vi ser är revhajar och sköterskehajar.
lördag 29 maj 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Hummer
Totalt räknade vi till 8 st
Centrala delen av Exumasundet är nationalpark. Alla fiskar och allt annat levande är fridlyst. Det är säkert därför som vi hittade dessa hummrar sittande under ett vrak vid en snorkeltur innanför Warderick Wells. Hade de inte varit fridlysta hade de säkert blivit fångade för längesedan. Vraket vi hittade dem under är en Contessa 44 som sjönk för 10 år sedan. Båten fick ett elfel som gjorde att den fattade eld. Ägarna satt och åt middag på grannbåten när de fick se lågor slå upp från egna båten. Den var snart helt övertänd och bortom räddning.
fredag 28 maj 2010 - Skrivet av Unicorn2
Grisar
Grisar vid Big Majors Cay
På en strand vid Big Majors Cay bor det fyra grisar. Någon ur lokalbefolkningen har satt iland dem där för att de skall växa sig stora och feta. Grisarna har blivit en attraktion bland seglare som kommer till stranden och många har med sig någon godsak att mata dem med. Grisarna uppskattar förstås detta och har lärt sig att så fort en jolle närmar sig kan det bli mat. Det kommer då rusande från buskagen och kastar sig i vattnet. De simmar sedan i full fart ut för att möta den anländande jollen. Aldrig har vi sett simmande grisar tidigare. När det kommer fram till någon jolle är de så giriga att de försöket ta sig ombord om man kommer för nära. Grisarna är mycket duktiga på att simma och de håller hög fart genom vattnet. Så fort vi har internet skall vi lägga ut en bild på de simmande grisarna.
torsdag 27 maj 2010 - Skrivet av Unicorn2
Sjökort
Vi hade inte träffat våra goda vänner Mary och Phil på Kuhela sedan vi befann oss i Trinidad i november förra året. Vi har då och då haft kontakt via e-mail och SSB-radio. Nu kom de seglandes upp till Bahamas från Dominikanska Republiken. Vi bestämde träff i den västra viken på Big Majors Cay i Exumasundet.
Phil hade en uppsättning mycket exakta och bra rastersjökort över Bahamas. Vi har försökt att få tag på detta set av kort tidigare men inte lyckats. Nu kunde vi kopiera Phils CD och korten visade sig fungerar perfekt ihop med vårt sjökortsprogram MaxSea. Detta gör vår navigation i dess grunda farvatten mycket säkrare och enklare.
måndag 24 maj 2010 - Skrivet av Unicorn2
Lyxmiddag
Igår kom det en jolle körande fram till Unicorn. Ombord fanns två amerikanska par. De frågade om vi inte hade lust att komma över och äta middag på deras båt på kvällen. De tyckte det verkade så exotiskt att vi seglat hela vägen från Sverige och ville gärna höra mer om det. Naturligtvis tackade vi ja. Inte blev de sämre av de hade den största motorbåten i viken. En 100 fot stor båt med all tänkbar utrustning som överhuvudtaget går att köpa för pengar. Allt ifrån aircondition i hela båten till undervattensbelysning bara för att det ser så häftigt ut.
Vi blev bjudna på de mest fantastiska stekar. De var extra influgna från Texas. För att inte tala vilket fantastiskt gott vin som serverades till maten. Inte sådant billigt blask som långseglare köper i box. Nej här var det bara fina årgångsviner. En mycket trevlig kväll hade vi och nu är vi bjudna att besöka våra nya vänner som till vardags bor i Florida.
fredag 21 maj 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Möte med Pamina
Pamina

Varje morgon deltar vi i det Skandinaviska långseglarnätet via kortvågsradion. För några dagar sedan fick genom detta radionät kontakt med Torsten och Taimi ombord på Pamina. De seglar söder ut genom Bahamas medan vi är på väg norr ut. Vi bestämde träff i en vik och fick sedan en mycket trevlig dag och kväll tillsamans.
SSB-radion är fantastisk och vi skulle absolut inte vilja vara utan den.

onsdag 19 maj 2010 - Skrivet av Unicorn2
Conception Island
Conception island
Fantastiska sandstränder, kristallklart vatten och fina korallrev att snorkla på. Så ser det vid Conception Island. Skönt att komma dit och ägna sig åt lite annat än bara de bekymmer vi haft med vårt förstag. Vi ser mycket färggranna fiskar och många sköldpaddor som vi simmar tillsammans med. Det är också mycket haj i vattnet. Vid varje tillfälle vi snorklat har vi träffat på haj. Ibland så stora som 1,5-2 m. De glider sakta och majestätiskt fram genom vattnet, helt ointresserad av oss.
tisdag 18 maj 2010 - Skrivet av Unicorn2
Förstag 4
Reparerat förstag
Det gick att få upp genuan trots att vi kortat av förstaget med nästan 20 cm. Det är precis att den får plats på den återstående biten av förstagsprofil. Än så länge har vi hissat den i spinnakerfallet, eftersom vi inte kunnat reparera det ordinarie genuafallet. Det är hälften av på grund av haveriet och vi har inga passande wirelås att fixa det med. Det får vi försöka skaffa i George Town på Great Exuma. Vi seglade 40 sjömil från Attwood till Conception Island och använde genuan hela dagen. Reparationen fungerade över förväntan.
onsdag 12 maj 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Förstag 3
Efter ytterligare en dags segling med endast storsegel kom vi fram till en lugn vik som heter Attwood harbour. Där var det möjligt att bli upphissad till masttoppen för att plocka ner resterna av det trasiga förstaget. Till vår hjälp hade vi Nancy och John från den amerikanska båten Larking About. Det hade seglat förbi oss härom dagen och undrat vad det var för konstigt spröt vi hade liggandes på däck. Nu kom de över till Unicorn för att hjälpa till.
Wiren till förstaget hade gått av precis där den gick in i ändbeslaget, alltså vid själva pressningen. Det var bara att ta loss pinnbulten, ta med resterna och bli nedsänkt till däcket igen.
Eftersom jag fått kapa av 15-20 cm på staget var det ju tvunget att ersätta denna bit med något annat. Annars skulle staget vara för kort. Vi tog en vantskruv som vi hade liggandes som reserv och den passade nästan perfekt. Den monterades under rullen nere i däcket. Nu var det bara att bli upphissad en andra gång och fästa det reparerade staget uppe i toppen. Det gick bra och nu återstår att se om vi kan få upp genuan igen.
lördag 8 maj 2010 - Skrivet av Unicorn2
Förstag 2
Som tur var hade vi ett nytt ändbeslag som passade till vår förstagswire. En s.k. Norseman fitting. Den kan monteras med ett par skiftnycklar. Som tur var har jag monterat sådana vid tidigare tillfällen och vet hur de fungerar. Före montering har jag fått kapa av stag och aluminiumprifil 20 cm för att komma ner till oskadad wire. Först därefter kunde det nya ändbeslaget monteras. Att åka upp i masten för att plocka ner de trasiga resterna var inte att tänka på där vi låg och rullade på den oskyddade platsen. Därför seglade vi iväg med endast storsegel mot Plana Cay 30 sjömil längre väster ut. Det var en fin ankarplats med en underbar lång sandstrand med palmer på. Men också där rullade det för mycket för jobb uppe masttoppen. Den enda möjligheten var alltså att att fortsätta mot ett bättre ställe. Det känns lite konstigt att segla med hela förstaget liggandes på däck. Ungefär 1 m sticker ut framåt och 3 m sticker ut bakom båten.
fredag 7 maj 2010 - Skrivet av Unicorn2
Förstag
För fyra dagar sedan klarerade vi ut från Turks och Caicos och begav oss av mot Mayguyana i Bahamas. Vi hade fin segling hela dagen, 65 sjömil, men strax innan vi kom fram brast förstaget uppe i toppen. Hela paketet med segel, profil och rulle blev hängande i fallet. Som tur är har vi genomgående mast och den stod kvar. Vi kunde snabbt sätta det inre förstaget , som var satt till sidan, för uppstagning av masten. Vi fick sedan ankra på en öppen och oskyddad plats men vi var tvungna att få ner hela det slängande och svängande paketet. När allt var nere blev det mörkt och det var för sent att flytta till en bättre plats. Vi fick en mycket orolig och obekväm natt. Nödreparation har inletts och jag återkommer i morgon med fler nyheter om detta.
söndag 2 maj 2010 - Skrivet av Unicorn2
South Caicos
Soouth Caicos är en fattig ö som drabbats hårt av orkaner de senaste åren. Det syns inte minst på husen som är ganska fallfärdiga. Dessutom orsakade orkanen Ike 2008 ganska stora skador på korallreven. Det har gjort att fisket är betydligt sämre än det varit på många år. Fiske är i stort sett det enda levebröd människorna på denna fattiga ö har. Vi talade med Darryl som driver en liten bar och enkel restaurang. Han berättade att de flesta helst vill ha "government jobs". Ett sådant jobb betyder här en säker inkomst utan att behöva jobba speciellt mycket. Man kan nästan likna det vid en sorts arbetslöshetsunderstöd.
Det finns ett par avsomnade hotellprojekt på South Caicos. Norska oljemiljoner skulle på 80-talet göra ön till ett turistparadis. Av okänd anledning drog sig investerarna ur. Nu står stora betongskelett och vittrar i väder och vind. En sorglig syn.