2012 Karibien - november 2012
fredag 30 november 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Läckage 2
Anna-Karins favorit, kokosvatten.
Nu har vi fått igång vår motor igen, eller rättare sagt den har fungerat några dagar nu.
Egbert som är auktoriserad Volvo Penta agent här på St Lucia lyckades skaffa fram en begagnad pump, likadan som vår. Den var inte i perfekt skick, men genom att ta innanmätet från den tillsammans med vårt pumphus kunde vi bygga ihop en fungerande vattenpump.
Jag tog sedan med den ut till Unicorn och återmonterade hela paketet själv. Det var en hel del jobb eftersom jag även hade fått montera bort generatorn för att komma åt att plocka bort pumpen.
Sedan var det bara att återfylla systemet med vatten och glykol, samt avlufta. Efter det kunde jag provstarta och se att det kylde.
torsdag 29 november 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Basilika
Nästan varje dag kommer Gregory ut med sin lilla båt fullastad med frukt och grönsaker. Vi brukar inte handla så mycket av honom då priset är betydligt högre än i affären. Dessutom kan det vara lite si och så med kvaliteten.

Men igår gjorde Anna-Karin affärer med honom. Hon slog till på en basilikaplanta. Gregorys utgångspris var 30 EC $ (80 SEK) vilket naturligtvis var otänkbart att betala. När han förstod att vi inte tänkte köpa för det priset sänkte han raskt till 20 EC $.
Också det tyckte Anna-Karin var alldeles för dyrt och kontrade med att han kunde få max 10 EC $. Efter lite knorrande gick han med på det.
Om det var värt pengarna får vi väl se. Ännu så länge lever plantan. Men den lever farligt då Morris är i närheten. Han älskar att tugga på bladen.
onsdag 28 november 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
7th ARC Flotilla
Queen Emma med Susie och Lance ombord
I söndags seglade vi något som kallas 7th ARC Flotilla. Det var en liten propagandasegling som gick ut på att visa upp så många båtar som möjligt inne i Castries hamn.
Eftersom det riktiga ARC rallyt överAtlanten startar just denna dag är det naturligtvis också en hyllning till alla de båtarna med besättning. De snabbaste ARC-båtarna dyker upp här i Rodney Bay ocm ca. 2 veckor.

Alla båtarna, 49 st, körde runt längs kajerna inne i hamnen under en halvtimmes tid, och sedan gick starten för seglingen klockan 10.00

Det är bara 5 sjömil från Castries upp till Rodney Bay och därför tog det ingen längre stund.

Eftersom vi inte hade någon fungerande motor hade vi förmånen att få mönstra på som besättning ombord på Ruth. Ruth är en Ovini 44 som seglas och ägs av Lena och Bertil från Vårgårda.

Efter målgången i Rodney Bay var det BBQ med drinkar på Ocean Club inne i marinan.
måndag 26 november 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Sunny fyller 50
Glada partypinglor
Det är lite besvärligt att hitta bra internet i Rodney Bay St Lucia. Ja visst finns det internet om man tar med sig datorn in i land och sätter sig på något café med WIFI, men det tycker jag är lite bökigt. Det är mycket bekvämare att kunna sitta i lugn och ro ombord och sköta uppdateringar och annat.

Men det här inlägget skulle ju handla om Sunny's 50-års kalas. Vi var lite nedstämda för att vår motor lagt av och tänkte först inte gå på festen. Men vi kom fram till att vad vi behövde var kanske lite partystämning för att muntra upp oss en smula. Det behövde vi inte ångra.

Festdeltagarna samlades vi 5-tiden på restaurangen och baren Papa's som ligger längst inne i Admiralty Bay på Bequia. Där blev det först drinkar och mingel. När vi minglat färdigt satte vi oss till bords för att äta middag. Vi hade inga höga förväntningar, maten på sådana här ställen brukar inte hålla någon högre klass. Denna gång blev vi emellertid positivt överraskade. Maten var jättegod.

Efter middagen bjöds det på tårtor som Kathy från Oceana hade bakat. Anna-Karin hade bakat en keylime paj som hon gav Sunny i födelsedagspresent. Sunny blev så glad att hon beslöt att behålla den för sig själv och den fick vi därför inte smaka på.

Efter middagen var det också dags att öppna de övriga presenterna. Vad sägs om t.ex. en BH tillverkad av kokosnötter?

Papa's drivs faktiskt av en svensk, Gert. Han har ett förflutet som sjökapten men har nu sadlat om och blivit krögare på Bequia.

Glöm inte att titta på bilderna i albumet nedan.
Länk till fotoalbum: Sunny fyller 50
fredag 23 november 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Läckage
Läckande pump
Vi fick bra segling upp mot Bequia även om vi låg på dikt bidevind mest hela tiden. När vi kom fram till sydvästudden startade vi motorn för att köra de sista sjömilen, som var rakt mot vinden, samt göra vatten.

När vi var nästan framme gick motoralarmet igång ett det tjöt alldeles förfärligt. Snabbt kunde vi konstatera att det var larmet för överhettning som hade löst ut. Jag stannade omedelbart motorn för att undersöka vad det kunde bero på. Det visade sig att allt vatten i sötvattenkretsen hade läckt ut och hamnat i kölsvinet. Inte konstigt att överhettningslarmet löst ut. Jag försökte med att fylla på vatten men det rann i princip rakt igenom pumpen och ner i kölsvinet. Det kom från det lilla dräneringshålet på pumpen vilket tydde på att pumppackningen gått sönder. Genom att hela tiden fylla på vatten lyckades vi alla fall köra i 5 minuter för att ta oss in till ankringsplatsen. Där kunde jag ganska snabbt konstatera att det var inget som jag enkelt kunde fixa utan tillgång till reservdelar.

Därför blev besöket på Bequia kort denna gång. Vi stannade bara för Sunnys 50 års-kalas, mer om det i morgon.

Så snart morgonen grydde drog vi upp ankaret för att segla upp mot St Lucia där vi förhoppningsvis kan få tag i delar. Det var lite ovant att ta upp ankaret och ta sig ut från ankarplatsen utan att använda motorn. Tog sedan sin tid att segla ut på öppet vatten. I lä bakom Bequia var vinden väldigt svag.

Seglingen upp mot St Lucia blev annars fantastiskt bra. Vi gick öster om både St Vincent och St Lucia. Det för att inte bli fast i de vindfattiga områden som alltid finns på öarnas läsidor. Vi hade helt perfekta förhållanden med 4-6 m/s vind och våghöjd på bara 0,5 m.

Vi var inte framme i Rodney Bay förrän klockan var tio på kvällen och då är det ju mörkt här. Som tur var hade vi månsken som hjälpte till att visa vägen när vi seglade in till ankarplatsen.

Idag skall vi checka in till St Lucia och sedan ta pumpen till en motorverkstad.
onsdag 21 november 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Seglarskola

Igår eftermiddag tog vi jollen in till stranden på Carriacou. Där ligger den lilla strandbaren ”Off The Hook  Bar & Grill”.
Det är också hemvist Carriacou Junior Sailing School. Våra vänner Debby och Bob som tagit hand om Morris medan vi var i Sverige har under orkansäsongen hjälpt till som volontärer och hjälpt ungdomar på Carriacou att lära sig segla.  Igår var det söndagssegling och flera ungdomar var där för att segla en sväng med de Optimistjollar som föreningen disponerar.
Vi tittade på, umgicks med våra vänner och drack en iskall Carib. Sämre kan man fördriva tiden en söndag eftermiddag.

När vi blev hungriga tog vi jollen hem till Unicorn och lagade middag. Igår blev det hemlagade grillade hamburgare. Fantastiskt gott och inte svårt att laga.
Anna-Karin hade också bakdag igår. Hon gjorde både en keylime paj och bakade bananmuffins.
Det är ingen risk att vi går hungriga ombord.

Nu drar vi upp ankaret och seglar upp till Bequia. Vi får se hur det är med internet där uppe. Ibland kan det vara lite si och så med det i Admiralty Bay.

Vi måste också försöka hitta ett ställe där vi kan fylla vår stora 11kg gasolflaska. Den tog slut häromdagen och vi kör nu med en campingasflaska som ersättning. Vi har två sådana på reserv när den stora huvudflaska tar slut.

måndag 19 november 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Sandy Island
Kolla in de två pelikanerna
Just nu ligger vi ankrade vid det lilla idylliska sandrevet som syns på bilden ovan. Här finns mest bara sand och följaktligen kallas revet också för Sandy Island. Det finns inte mycket på revet mer än lite buskvegetation och några palmer.  Med andra ord sinnebilden av hur det skall se ut i Karibien.

Vädret är ganska ostadigt med många regnskurar som drar förbi. I samband med dem kommer det också en hel del vind. Men lika fort som de kommer, lika fort är de borta och solen tittar fram igen.

Senare idag skall vi ta jollen in till Hillsborough  för att checka ut. Vi planerar att tidigt i morgon bitti lätta ankare för att segla upp till Bequia. Där är vi på onsdag bjudna på ett 50-års kalas. Det är Sunny ombord på den amerikanska båten Notre Vie som fyller år. Det kommer att bli ett stort strandparty med många gäster.
Länk till fotoalbum: Sandy Island
söndag 18 november 2012 - Skrivet av Unicorn2
Grenada farväl
Igår morse lämnade vi Grenada och Mount Hartman Bay.

Innan vi lättad ankare hade vi en trevlig kväll tillsammans med Pia och Stefan ombord på deras båt Shaddock. Som start på kvällen fick vi varsin Gin & Tonic. Sedan blev det middag. Efter middagen fixade Stefan fantastiskt goda Irish-coffee. Tack för en mycket trevlig kväll.

På morgonen började det att regna så snart som vi fått upp ankaret. Det kom en rejäl skur och vi blev genomblöta. Men det klarnade snart upp och det blev fin segling upp mot Sandy Island vid Carriacou. Det blåste ostlig vind 5-7 m/s och gick nästan ingen sjö. Helt perfekta förhållanden med andra ord. Vid 3-tiden på eftermiddagen tog vi en boj vid den lilla idylliska ön. Man är tvungen att ta en boj eftersom det är naturparksområde och förbjudet att ankra.

Skickat via kortvågsradio.
fredag 16 november 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Volleyboll
En eller två gånger i veckan är vi ett gäng som brukar träffas för att spela volleyboll. I Secret Harbour Marina finns en plan med sand som underlag. Riktig beach volleyboll spelas ju med två personer i varje lag, men vi kör med allt från tre upp till sex personer beroende på hur många deltagare som är på plats. Kvaliteten på spelat är högst varierande. En del är väldigt duktiga och andra mindre. Alla som vill får dock vara med, det finns inga krav på skicklighet.
Hur som helst så är det väldigt roligt att spela.
torsdag 15 november 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Kyla
Isen bygger upp
Basil har varit ombord igen och konstaterat att systemet hade för mycket gas. Nu var det ju Basil själv som hade varit här och fyllt på och faktiskt ordnat det alldeles själv.
Till hans försvar måste sägas att han ville inte ha något extra betalt för den extra visiten.
Själv är jag inte övertygad förrän kylen gått som den skall minst några dagar. Men just nu verkar all fungera som det skall.

I förrgår åkte Anna-karin med shoppingbussen in till IGA och hon fick hela bussen att engagera sig i våra kylbekymmer. Med på bussen fanns Jeff som visade sig kunna en hel del om just kylar. Dessutom hade han flera mycket informativa PDF-dokument som handlar om just kylteknik. De har han nu mailat till oss och de innehåller mycket matnyttig information. Jag här läst igenom allt och har nu en betydligt bättre förståelse för hur det egentligen fungerar.

Är någon intresserad av en kopia så bara skicka ett mail eller kommentera.

I eftermiddag skall vi cykla bort till True Blue Bay och vara med på matlagningslektioner. Det har vi gjort några gånger förut och det är kul. Dessutom får man provsmaka det som tillagas. Det är brukar vara en rad goda rätter från Grenadas kök.
söndag 11 november 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Problem med kylan
Anna-Karin dricker direkt ur en färsk kokosnöt
Vi har problem med kylan på Grenada. Nu talar jag dock inte om utomhustemperaturen, den är det inget fel på. Stadiga 30 grader varje dag, oavsett om solen skiner eller inte.

Nej de problem vi har med kyla finns i vår egen kylbox. Ända sedan vi återvände till Trinidad har jag tyckt att det inte blivit lika kallt i boxen som det tidigare brukade bli. Kylplattan som skall lagra kyla när vi har god tillgång på energi har aldrig riktigt frusit till. Följden blir att vi får mycket mindre kyla / instoppad Amperetimme. Ingen bra kombination då det, mer eller mindre, alltid är brist på energi på en segelbåt för ankare.
Vi beslutade på grund av detta att ta hit en kyltekniker för att kolla upp systemet. Därför var Basil St John ombord i fredags för att ta sig en titt. Han kopplade upp sig på vårt system för att mäta trycket och se om det saknades kylmedium. Han menade att det saknades lite gas och den gas vi hade delvis behövde bytas ut. Sagt och gjort, Basil hade med sig en flaska gas och skred till verket. Efter ungefär en halvtimma meddelande han att det var klart. När vi provkörde kylen visade den också tecken på att fungera som den skulle.

Att helt frysa ner kylplattan tar några timmar och så länge kunde han naturligtvis inte stanna. När kompressorn hade gått länge och väl startade jag motorn, för då varvar densamma upp på högvarv och frysprocessen går snabbare. Men inte ens då frös den till ordentligt.

Sedan dess har det bara blivit sämre och sämre det vill säga kylen varmare och varmare. Kompressorn får gå evinnerlig tid för att det skall bli någon kyla överhuvudtaget.

Som om inte det var nog, vi har fullt med kondens på ledningarna som går till kylplattan. Det har vi aldrig haft problem med tidigare.

Just nu är det ju också helg och ingen hjälp finns att få förrän tidigast måndag. Själv misstänker jag att det nu är för mycket gas i systemet. Det är precis lika illa som för lite. Men eftersom jag inte är så hemma på kylteknik och inte heller har någon utrustning för att mäta vet jag inte säkert.

För att tänka på något annat deltog vi i en Hash igår eftermiddag. Det var skönt att komma ut i naturen och motionera lite.
Länk till fotoalbum: Hash nov 2012
onsdag 7 november 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Hummer ombord på Unicorn
Morris är skeptisk
Igår skrev jag om hummerlunchen i Woburn. Det bar sig inte bättre än att på eftermiddagen kom några lokala fiskare förbi och ville sälja hummer till oss. Det kunde vi naturligtvis inte motstå. Speciellt inte när priset var 25 kronor/st. Vikten var dryga kilot /hummer.

Först kokte vi dem i 12 min. Sedan klöv jag dem i halvor. Innan vi sedan åt dem la vi dem en stund på grillen i folie. Då hade vi dessutom också strukit på vitlökssmör som smälte och gav ljuvlig doft och smak.
Länk till fotoalbum: Hummer ombord
tisdag 6 november 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Hummer i Woburn
I söndags tog vi jollen till Woburn som ligger två vikar bort från Mount Hartman Bay där vi ligger ankrade. Anledningen var att att vi fått veta att det serverades hummer med tillbehör.
De lokala fiskarna hade skänkt sin fångst , både fisk och hummer, som såldes för en billig penning.
Pengarna de fick in skall gå till en fiskarkollega vid namn Kurt. Han drabbades häromveckan av dykarsjuka och har fått flygas till St Lucia där han får behandling i tryckkammare. Detta kostar naturligtvis mycket pengar och därför anordnades den här lunchen för att samla in medel.

För endast 30 EC dollar fick vi en stor grillad hummerhalva, ett stort paket med grillad fisk och grönsaker, pasta, potatis och god sås.

Allt var fantastiskt gott.
Länk till fotoalbum: Hummer i Woburn
lördag 3 november 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Cykeltur

Visa 03-11-2012 10:40 på en större karta
Idag har vi cyklat till IGA för att handla mat.
Testade att spara spåret i mobilen fört att sedan ladda upp det till Google Maps. Resultatet syns ovan.