2007
lördag 25 juli 2015 - Skrivet av Mats Nilsson
Mot Balärerna
Denia

Gick från Barcelona till Denia, med flera stopp på vägen, där vi träffade Gun o Jan-Erik på Hagumaca

2007
fredag 24 juli 2015 - Skrivet av Mats Nilsson
Barcelona
Port Well Barcelona

Januari i Barcelona började lite kylig, men betydligt bättre än hemma i Göteborg.
I mitten av jan fick vi besök av Lisbeths syster Roina o Bosse. Roligt att träffas igen och samtidigt fick vi möjlighet att visa dem runt i stan bl.a Sagrida Familia, Parc Guell och lite annat

När vi en dag var på besök i katedralens korsgångar hörde vi musik som inte riktigt passade in i miljön Det visade sig att musiken kom från gatan utanför och där pågick en märklig prossesion.Jättelika dockor vandrade gatan fram. Vi följde efter för att se vad som skulle hända. Prossesionen slutade på torget utanför “sadshuset” Där visade man upp sig med bl.a. dans.Vi fick sedan reda på att man firade “Eulalia” Detta är ett av många skyddshelgon.

18 feb fick vi nästa besök. Då kom Mats syster Margareta på besök. Hon har nog rekordet i billigt flyg till Barcelona. c:a 800 kronor t.o.r ( med hjälp av GP läsvärt) Därefter gick FlyMe i konkurs!!
Även Maggan fick se en del av sevärdigheterna, bl.a det gamla sjukhuset sedan 1800 talet som fortfarande är i drift, moderniserat och i en mycket fin miljö. Vi passade på att inmundiga paella på en mysig resaurant och vi gick även till “löpande bandet” en japansk rest. där suchi och andra smårätter serverades på små tallrickar som kompå ett löpande band. Bara att plocka tll sig godsakerna.

För att vidga våra vyer tog vi en dag, tillsammans med Eira o Ulf, en tripp till Tarragona, med tåg. Vi gjorde givetvis ett besök i hamnen och sedan gick vi en tur i stan. På huvudgatan Rambla Nova pågick ett försök till Guinnies rekord. en lokala fotbollsklubben hade sytt ihop klubb-halsdukar som bildade en längd av över 5000 meter. Dessa var uttragna i flera led utefter huvudgatan. Kontrollmätning skulle göras dagen efter vi var där. I Tarragona var det sol o varmt så årets första sangria satt bra. Våren har kommit till Tarragona med skira löv på träden

Innan vi själva skulle åka hem till Gbg för att träffa barn o barnbarn och fira påsk, gjorde vi ytterligare en utflykt. Denna gång gick resan till Montserrat. Ett gammalt kloster som ligger högt i bergen norr om Barcelona. Carmen med gäster, Cayenne med gäster och vi begav oss iväg med tåg. Tåget tog oss till Monistrol de Montserrat där vi fick byta till en kugghjulsdriven bergbana. Denna tog oss upp till klosterområdet. Mycket sevärt. Väl uppe gick vi in i katedralen.Där pågick mässa som vi lyssnade på. När denna varv slut blev det ett skådespel framfört av ett 20-tal ynglingar som beskrev jesu lidande och korsfästning. Mycket fint framfört. Däefter tog vi nästa transportmedel som var en vire driven bergbana som tog oss upp ytterligare 70 m. nu var vi uppe på 1000m ö h.
Här blev det picknik på medhavd matsäck och promenad på bergsryggarna. Visst är det ett snyggt gruppfoto!! Att få se och upleva Montserrat var en mycket härlig upplevelse tillsammans med våra trevliga båtgrannar i Barcelona. Synd bara att Ulf var sjuk och inte kunde vara med.
Den 27 mars flög vi hem till Gbg. Vi åkte med Ryanair som utgår från Girona, som ligger en bit utanför Barcelona men det går smidigt med flygbussar som tar c:a en timma. Vi landade på Säve flygplats och möttes av Anders, Mia o Mattias. Vi kinesade hos Anders några nätter och sedan kunde vi flytta in i vår lägenhet som varit utlånad några månader. Ett stort tack till Jessica som hade ordnat det så fint för oss i deras sovrum. efter 8 månader i båt kändes det väldigt bra att sova i en riktig säng. Vi sover jättebra i båten, kojerna är bekväma men med “skrovkänning”. Denna skrovkänning fanns ju inte i en riktig säng så när Lisbeth som vanligt skulle lägga benen mot skrovsidan fanns ju inte den där, utan benen och halva Lisbeth hamna på golvet.

Under vårt besök hemma var vi bjudna till Maggan o Mats där vi också träffade Marianne o Bosse. En jättetrevlig kväll med god mat och mycket prat. Stort tack!!
På söndag åkte vi och häsade på hos Solgerd o Rune i Älekulla Alltid lika trevligt att komma dit. Lisbeth blev uppvaktad för sin stundande födelsedag med blommor och paket. Mycket uppskattat. Stort TACK. Träffade också Ingemar o Ingalill som kom på snabbvisit.
Påskafton firade vi hemma hos Anders o Jessica tillsammans med Mia med familj. Alla barnbarn blev nu grattulerade på sina födelsedagar som hade inträffat eller inträffar under tiden vi är borta.
Barnen överraskade också Lisbeth med att fira hennes kommandefödelsedag. Detta gick av stapeln på annandagen och i Krosshlmens klubbstuga. Många av släkt o vänner hade mött upp för att fira en mycket överraskad Lisbeth. STOR TACK TILL ER ALLA!! inte minst till Mia, Anders o Jessica som fixat o donat med mat o dryck
 En tur till Gåsö hann vi också med. Ön var sig lik i mångt o mycket, men det påbörjade bygget bredvid “vårt hus” var ingen trevlig syn. Hoppas det snyggas till innan sommaren. Tack Lennart för skjutsen!
Den 14 april återvände vi till Barceloa. Kom fram till båten vi 2-tiden på natten.
Kul att träffa Carmen o Cayenne igen. Cayenne o Carmen hade på söndag fixat med grillfest på “Uffes udde” En avskedsfest eftersom både Cayenne o Carmen skall lämna Barcelona kommande vecka. En fin kväll med god mat o gott vin tillsammans med våra trevliga vänner. Vi kommer att sakna dem när de seglar iväg.
På måndag den 16:e firade vi vår bröllpsdag med middag på en av terassrestaurangerna. Sedan på kvällen träffades vi alla på en liten krog och tog ett sista glas vin tillsamans.

Tisdag middag vinkade vi av våra vänner som seglade iväg och lämnade oss till våra förberedelser för avgång.

2009

lördag 2 februari 2008 - Skrivet av Mats Nilsson
Barcelona
Branden

Så är det då nytt år och vi är tillbaka i Barcelona.
Lördagen den 2 feb vid 7-tiden utbröt en stor brand i hamnen, 5 pontoner söder om oss. Flera brandbilar och två flodsprutor försökte bekämpa branden, men det slutade med att tre stora motorbåtar och en stor segelbåt brann upp och sjönk. Dessutom skadades ytterligare tre båtar.Tur för oss så var det nordlig vind så all rök o sot blåste ut till havs

2006 Kanalerna
söndag 31 december 2006 - Skrivet av Mats Nilsson
Sete till Barcelona

Så har vi då kommit fram till MEDELHAVET!!
Vi fick en bra plats i SETE där vi stannade och mastade på.
Eftar avsked av Cayenne som låg kvar och väntade på motorbyte seglade vi ut på det stora havet den 2/10
Första anhalt var Kap Agde där vi bestämt att skaffa nödvändig navigations dokumentation. Det blev en Pilotbok för hamnarna i Frankrike o Spanien.
Från Agde gick vi nästa dag. Vädret var bra, sol och lagom vind. Efter några timmar friskade vinden i och vi beslöt att avbryta och gå in till närmsta hamn som blev Valras Plage. Detta var vår första erfarenhet av de snabba väderskiftningarna i Medelhavet, från lagom 5-6 m/s till 12-17 m/s. Vi fick en bra plats långsida med hamnkontoret och trevlig pesonal.
Här låg vi 2 nätter och väntade på bättre väder. Frankrike avslutade vi med Norbonine och Port Barcares. Under denna färd såg vi snötoppar på Pyrrineerna, en bergskedja som vi seglade utmed flera dagar.
8/10 gick vi in i Spanien, första hamn blev Port de La Selva, en typiskt mysig spansk by, varmt och vackert. Sedan mellanlandade vi i L'Estartit, Sant Feliu de Guixols och till slut Arenys de Mar.
Första natten här upplevde vi Medelhavets åskväder. Blixtarna for kors o tvärsöver himlavalvet och i vissa fall ner i vattnet. Pågick i flera timmar, så vi fick hålla vakt i salongen.
Nästa dag tog vi tåget till Barcelona och Port Vell för att kolla ev. vinterplats. Vi hade tidigare talat med dem och satt upp oss på väntelista, men damen vi pratade med hittade inte oss där. Efter lite diskuterande fråga hon oss om det var något de kunde göra för oss. Ja tack, vi önskar en vinterplats här. Svaret som vi överaskande fick var: Inga problem, Ni kan få C04 till att börja med vill ni sedan flytta till B38 från 1/11 går det bra. Gissa om vi blev paffa och Glada!!!
Om vädret är bra imorgon 13/10 seglar vi in i vår vinterhamn!!!Jippppiamn!!!Jippppi
!4/10 Det var fortfarande frisk vint den 13:e så vi avseglade idag istället. Hade en skaplig läns till att börja med men sedan dog vinden ut så det blev motorgång sista biten. Inloppet till Barcelona går via en lång betongpir där vågorna slår emot, stutsar tillbaka ut igen och bildar en väldigt gropig sjö, värre än Islandsberg vid frisk västan. Nåväl efter mycket rullande kom vi in i hamnen, anropade hamnkontoret som hälsade oss välkommna och vi möttes vid bryggan av hjälpsamma händer från hamnen.
Så var vi på plats vid vår första vinterhamn utomlands. Kändes skönt och nyfiket.
28/10 Så har vi varit här i 2 veckor och börjar känna oss tillrätta. Dagen efter vi kom hit kom det ytterligare en svensk båt Carmen från Kristinehamn med Ingrid o Bengt ombord, och fick platsen bredvid oss. Hjättetrevligt att få någon att prata svenska med. Vi räffar mycket folk i hamnen, dels på söndag em. då det är “knytkalas” och på tisdagar och fredagar då det är damer resp. herrars kaffeträff på terassen av Cataloniens Historiska museum, som ligger precis vid hamnen. Imorgon, söndag kommer Mia med familj vilket skall bli jättekul. Har ju inte träffat dem på nästan 5 månader.
5/11 Vad en vecka går fort. Nu har fam Niklasson åkt hem och det blev så tyst i båten. Barnen hann med att titta både på Akvariet och gå på Zoo där vi också gjorde ett besök i delfinariet och fick se delfiner göra konster. Tråkigt nog blev Johan av med sin ryggsäck när vi satt o väntade på tågstationen för att ta oss till flyget. Man kan inte vara nog försiktig här i Barcelona. Det vimlar av tjuva o banditer överallt (nästan) Vi har hört exempel på försök till tjuveri och fickstölder som drabbat flertalet av oss i hamnen.
10/11 Idag dök Cayenne upp med ny och fin motor. Eira o Ulf har fått en plats för nån vecka men hoppas på att få stanna hela vintern.
13/12 LUSSE Vi svenska båtar, Carmen, Cayenne (som nu fått vinterplats) och vi Starlight, ordnade lussefest på vår brygga med Glögg, pepparkakor, mandel o russin. Allt inramat med levande ljus och julmusik. Mcket uppskattat av alla som deltog,
19/12 Idag anlände Anders med familj. Jättekul att träffa dem igen, efter nästan 6 månader. Flyget hit hade gått bra sånär som på en väska som blivit akterseglad i Gbg (kom fram efter 2 dagar). Anders o Jessika bor på hotell och pojkarna hos oss i båten.
21/12 Ikväll skall vi på fotboll , Barca mot Atletico Madrid. Grabbarna fick innan matchen tröjor och halsdukar (även farfar fick en halsduk då det var en ganska kylig kväll) Matcen slutade 1-1 men det var en höjdar-upplevelse även för en måttligt fotbolls-intresserad farfar.
26/12 Julafton firades i båten med både skinka, sill ,julmust och nubbe (tack Anders) På kvällen kom faktiskt tomten också med klappar till små och stora. Vi hann visa en del av Barcelona innen det blev hemfärd för familjen på annandagen. Åter tyst i båten.
2/1 2007 Gott Nytt År. Nyårsafton firade vi med Strauss konsert i det fina musikhuset Palau de la Musica. Sedan återvände vi till båten och snaskade i oss hummer, för att vid midnatt skåla in det nya året tillsammans med Carmen. En del raketer såg vi och båtar tutade rejält.

2006 Kanalerna
fredag 7 juli 2006 - Skrivet av Mats Nilsson
Avgång Krossholmen
Avsked från Krossen

Den 7 juli lämnade vi krossholmen med sikte på Medelhavet.

Första etappen blev till Vrångö där Coctail och Vavalangi mötte upp ( Tufft kämpat Monica som jobbat kväll) Efter en trevlig grillkväll vinkade vi adjö av våra vänner dagen därpå med kurs Anholt.
Tänkte gå vidare på söndag, men vädrets makter tyckte inte detsamma
Vi blev kvar till onsdag morgon då vi kom väg till Sejerö. Dagarna på Anholt blev ändå väldigt trevliga då vår båtgranne S/Y Kathjan med Birgitta o Jan ombord blev ett väldigt tervligt sällskap. Det visade sig att vi hade gemensama bekanta på båda sidor. Jan har seglat tillsamans med arbetskolegor till Lisbet samt att vi genom våra arbeten hade gemensamma bekanta. (“liten värld...)
Från Sejerö gick vi sedan till Kerteminde, en lite kortare etapp på 33 dm ( till Sejerö blev det 55 dm)
Både från Anholt och Sejerö hade vi otur med vind. Start med 5-8 m/s sid/kryss som sedan avtog till 2-3 m/s och rakt i näsan. En del motorgång blev det.
Från Kerteminde gick vi till Rudköping på Langeland. Efter övernattning bar det sedan av till Kiel. Start med hyfsad läns 6-8 m/s. Efter några timmar dog vinden ut så det blev motorgång. Kom fram till Kiel 18:00 och la oss i Holtenau hamnen. Ingen höjdare men ok för en natt.
Söndag morgon slussade vi in i Kielkanalen tillsammans med en segelskuta, två polisbåter och ett 20-tal semesterbåtar. Nästa stopp blev Rendsburg. God lunch/middag på Riverside.
Imorgon går vi vidare till Brunsbüttel. Därefter till Cuxhaven
Från Cuxhaven gick vi till W---ooge. Lite knepigt med insegling då vi kom med lågvatten. Men med lite trixande kom vi in med 10 cm under kölen. Den 20/7 lämnade vi med kurs på Norderney som vi kom fram till kl14:00 Även då strax efter lågvatten, men här var det djupare i inseglingsrännan. Vi hittade en bra plats med 10Cm under kölen. Temperaturen är rena medelhavet, 32 grader!!!!
Går vidare mot Borkum
2006-08-03
Nu är vi i Husden i Nederländerna. En liten stad med anor frÅn 800 talet, och som plundradets av vikingar c:a 857. En mycket idyllisk stad inom skyddsmurar.
FrÅn Borkum kom vi hit via Delfzijl, Gronningen, Leuwarden, Harlingen, Einkusen. Därifrån gick vi till Amsterdam där vi fick plats i en fullpackad Sixhaven. En dag på stan var ju ett måste. Tyvärr regnade det, men vi han med både city och red light distrikt!!!
Från Amsterdam bar det av på Amsterdam-Rein kanal. En hel del pråmar forsade förbi samt möttes, men allt gick bra. Nästa hamn träffade vi en sympatisk hamnkapten som dels tippsade om vägval och dessutom tyckte att vår båt var 9.5 m lång. Det blev billigare så. Det var denne HK som tipsade oss om Heusden. Vi beräknar gå härifrån imorgon, fredag och siktar på att nå Maastricht inom några dagar.
4/8 Går från Heusden till en liten stad som heter Grave. På vägen möte vi en Norsk och en Svensk båt. Det blev signaler och vinkningar.
5/8 Går till Venlo kommer fram på kvällen och lägger till i en ganska tråkig hamn. Hittar ingen hamnkapten så det blev en gratisnatt.
6/8 Fortsätter söderut och beslutar att stanna för natten i en vik ,norr slussen Born, avsedd för i första hand "pråmar" Men vi changsade och kund ligga ostört.
7/7 Går vidare till Maastricht och slussade in i hamnen som ligger mitt i staden.
8/8 Ligger kvar för bl.a. underhåll. Byte olja o filter. Vi har hitintills i år gått 125 tim motor, har sedan resans början avverkat 700 distans. Befinner oss nu 45 m ovan NAP ( Medelvattenstånd i Amsterdam)
Vi mår brar bra och har det göööttt! Inga problem med vare sig båt/slussar eller kanalpråmar. Alla är vänliga och vinkar glatt när dem ser vår Svenska flagga.
16/8 Kommer till Charleville-Lezieres. Här möter vi en svensk båt, Cayenne från Vreta Kloster, med Ulf O Eira ombord.
20/8 Ligger i Verdun. Cayenne kommer på eftermiddagen. Senare kommer ytterligare en svensk Taifun med Matte ombord. Ensamseglare som skall till östra medelhavet.
26/8 Nu har vi kommit till Epinal i Frankrike Har inte kommit åt internet sedan Mastricht. Allt har gått bra hit.
Vi har avverkat ett antal slussar, små och stora, manuella och automatiska, upp o ner, så vi är ganska haja på detta nu.
29/8 Lämnar Epinal och går de sissta 13 uppslussarna. Nu bär det bara utför. Vi följer kanalen tillsammans med en Engelsk båt, Claras Girl? som även servade oss med bra tips om gästhamnar.
1/9 Port Sur Saöne. Här mötte vi de andra 2 svenska båtarna igen, Cayenne o Taifun.
7/9 Ligger i Charlon och gör en cyckelutflyckt till Buxy, där Mats blir firad på sin födelsedag, med vinprovning och middag.
9/9 Vi har nu avverkat 225 slussar och 4 tunnlar!!
10/9 Framme i Lyon. Stannar här 2 Nätter och passar på att titta på den vackra staden.
18/9 Kom till Avingon. En mycket trevlig stad med massor av små gränder och ett gammalt Påvepalats