Båten
Skrivet av Christine Landstedt
På väg - sakta men säkert (?)
Tour de l'Hers strax finns kvar

Lasse blickar ut över RhoneNu har vi varit kanalfarare i 5 dagar och börjar räkna distanser i kilometer istället för nautiska mil. Vi tuffar fram på den mäktiga Rhone, som förutom motström bjuder på 12 stora slussar innan vi når Lyon och kan gå in i den kanske lite lugnare Saone. Vi får nog erkänna att vi inte riktigt hade räknat med att det skulle gå så sakta som det gör i verkligheten - när vi blickade ut över floden från Port Saint Louis såg det inte så märkvärdigt ut...

Lasse lossar Furlexen.Vi hade beställt avmastning hos Port Napoleon kl 15,30 på tisdagen och vi anlände i god tid och med alla nödvändiga förberedelser avklarade. En avmastning kostar 120€ för en halvtimme - för varje extra kvart debiteras 55€.  Segel och bom hade vi tagit ner kvällen innan. En kranskötare, en "avmastare" och en skeppare klarade jobbet på utsatt tid.

Masten är väl inplastad inför transport till TravemundeVi stannade i Port Napoleon i två nätter och passade på att äta både middag och lunch på den utmärkta krogen Restaurant Josephine, som vi minns sen förra gången vi hade båten här. Vi köpte bubbelplast och tejp för flera hundra spänn och packade in masten enligt alla konstens regler inför transport på lastbil till Travemunde, en transport som numera kostar tre gånger så mycket som för fem år sedan...

Vi slussar ut från MedelhavetTorsdagen den 7 juni kl 8.45 slussade vi ut genom Ecluse Port Saint Louis och därmed avslutade vi vår medelhavssegling med Bluesette för gott. I lätt duggregn började vi den 32 mil långa färden mot Lyon.

Jag lyckades klättra upp!Det gick saktare än vi räknat med. Motströmmen gjorde att vi stundtals var nere i 2 knop trots att vi körde med full gas. Det var kul att återse floden och vissa landmärken man glömt, men det gick oj så sakta. Efter 8 timmar nådde vi Arles och hoppades innerligt att vi skulle kunna lägga till utanpå restaurangbåten, som är det enda ställe man kan stanna på. Den för fritidsbåtar avsedda bryggan är ju sedan flera år ockuperad av lokala fiskebåtar. Tack och lov - det fanns plats för oss - och mot att vi betalade för middag fick vi ligga gratis.

En fika på Van Goghs Nattcafe - dyrt men ett måsteVi hann med en tur över bron och in till stan där vi ville återse Van Goghs trädgård och dessutom ta en fika på det så fint avbildade Nattcafeet. Inte var det billigt, men det var gott.

Första anhalt Arles, vi ligger utanpå restaurangbåten - den lille längst fram är viStrömmen vid restaurangbåten var stark hela tiden. Vi har hittat en tabell på en sida som heter InfoRohne och där kan man få löpande information om vattenflödet, djup i slussar, höjd under broar osv för att kunna planera en säker resa. På vissa strategiska ställen är flödet så stort som 2900 kubikmeter per sekund - går det över 3000 så fixar man det inte med vår motor. Vi kände oss ganska små där vi lagt fast utanpå den röda båten (det är Bluesette längst fram).

Slussning med flytande pollare är enkeltEfter att ha köpt lite bröd på stormarknaden på freagsmorgonen åkte vi vidare och nådde ganska snart  den extra starka strömmen och virvlarna mellan broarna i Tarascon strax före Ecluse de Beaucaire som skulle ta oss 15 meter upp. De stora slussarna i Rhone är försedda med flytande pollare, som man bara behöver göra fast vid och sen är det bara att följa med upp. Trots att vi var lite ringrostiga gick uppfärden bra.

Hade hoppats att strömmen skulle minska - och visst - stundtals kunde vi göra över 3 knop, men ofta mindre. Fredagens natthamn blev Aramon, varifrån vi har så fina minnen sen förra gången, när Bluesette och Fridag ensamma låg tryggt och lugnt förtöjda vid nya bryggor, helt gratis och lät ett åskväder med dimma dra förbi. Nu var här fullt med mindre pråmar och plåtbåtar och strömmen tryckte på vår babordssida hela natten. Inte lika mysigt som sist.

När vi stack från Port Saint Louis visste vi att det är en Mistral med starka nordvindar på gång. Vi hade hoophophinna ta oss till en säker hamn innan dess, siktat på La Cruas eller Valance. Men vi insåg i lördags morse att med den takt vi håller nu är det ett önsketänkande. Här i Port 2 ligger vi säkertVi beslöt därför att gå förbi Avignon och ta oss till Port 2 vid den lilla byn lArdoise. Den kvinnliga hamnkaptenen Ariane blev jätteglad när vi kom vid 17-tiden på lördagseftermiddagen och välkomnade oss med öppna armar. Här ska vi nu tillbringa minst en vecka med Mistralen drar förbi. Här är vi skyddade och säkra.

En promenad till LaudinVi har fått sällskap av Börge och Christine på den danska båten S/Y Lucy, som liksom vi är på hemväg efter många års segling i Medelhavet. De har en lika stor (=liten) båt som vi och samma starka (=svaga) motor så vi har ungefär samma förutsättningar att ta oss uppströms. Idag gick vi på upptäcktsfärd tillsammans, fick skjuts till nästa by -Laudin- av en vänlig kvinna som vi träffade på byfiket. I Laudin finns traktens stormarknad. Trist bara att den stängde precis som vi kom dit. Och ännu tristaste att Lasse glömde sin ryggsäck i bilen..

Vi vandrar längs vinodlingarVi fick vandra tillbaka de 6 kilometrarna tomhänta. Men efter många dagars stillasittande i båten var det nyttigt att använda apostlahästarna och det är inte helt fel att gå längs grönskande vinodlingar.

Väl tillbaka i båten fixade vi käk och fick sen tillfälle att vila fötterna. Så småningom kom Börge över med Lasses ryggsäck, den snälla kvinnan hade kommit hit med den! Vid 18-tiden kom så åska och skyfall, men ingen blåst. Vi har vänt båten så att den ligger med fören mot norr och annalkande Mistral.

Lugnet efter åska och regnNu är det lugnt i hamnen. I morgon tänker vi ta bussen till Avignon. På onsdag är vi bjudna på knytkalas hos hamnkaptenen - hon ska fixa ostfondue. Det är ett tiotal båtar här, många långliggare, och alla tar med sig nåt. Blir nog en bra vecka hoppas vi.