2006 Kanalerna - december 2006
söndag 31 december 2006 - Skrivet av Mats Nilsson
Sete till Barcelona

Så har vi då kommit fram till MEDELHAVET!!
Vi fick en bra plats i SETE där vi stannade och mastade på.
Eftar avsked av Cayenne som låg kvar och väntade på motorbyte seglade vi ut på det stora havet den 2/10
Första anhalt var Kap Agde där vi bestämt att skaffa nödvändig navigations dokumentation. Det blev en Pilotbok för hamnarna i Frankrike o Spanien.
Från Agde gick vi nästa dag. Vädret var bra, sol och lagom vind. Efter några timmar friskade vinden i och vi beslöt att avbryta och gå in till närmsta hamn som blev Valras Plage. Detta var vår första erfarenhet av de snabba väderskiftningarna i Medelhavet, från lagom 5-6 m/s till 12-17 m/s. Vi fick en bra plats långsida med hamnkontoret och trevlig pesonal.
Här låg vi 2 nätter och väntade på bättre väder. Frankrike avslutade vi med Norbonine och Port Barcares. Under denna färd såg vi snötoppar på Pyrrineerna, en bergskedja som vi seglade utmed flera dagar.
8/10 gick vi in i Spanien, första hamn blev Port de La Selva, en typiskt mysig spansk by, varmt och vackert. Sedan mellanlandade vi i L'Estartit, Sant Feliu de Guixols och till slut Arenys de Mar.
Första natten här upplevde vi Medelhavets åskväder. Blixtarna for kors o tvärsöver himlavalvet och i vissa fall ner i vattnet. Pågick i flera timmar, så vi fick hålla vakt i salongen.
Nästa dag tog vi tåget till Barcelona och Port Vell för att kolla ev. vinterplats. Vi hade tidigare talat med dem och satt upp oss på väntelista, men damen vi pratade med hittade inte oss där. Efter lite diskuterande fråga hon oss om det var något de kunde göra för oss. Ja tack, vi önskar en vinterplats här. Svaret som vi överaskande fick var: Inga problem, Ni kan få C04 till att börja med vill ni sedan flytta till B38 från 1/11 går det bra. Gissa om vi blev paffa och Glada!!!
Om vädret är bra imorgon 13/10 seglar vi in i vår vinterhamn!!!Jippppiamn!!!Jippppi
!4/10 Det var fortfarande frisk vint den 13:e så vi avseglade idag istället. Hade en skaplig läns till att börja med men sedan dog vinden ut så det blev motorgång sista biten. Inloppet till Barcelona går via en lång betongpir där vågorna slår emot, stutsar tillbaka ut igen och bildar en väldigt gropig sjö, värre än Islandsberg vid frisk västan. Nåväl efter mycket rullande kom vi in i hamnen, anropade hamnkontoret som hälsade oss välkommna och vi möttes vid bryggan av hjälpsamma händer från hamnen.
Så var vi på plats vid vår första vinterhamn utomlands. Kändes skönt och nyfiket.
28/10 Så har vi varit här i 2 veckor och börjar känna oss tillrätta. Dagen efter vi kom hit kom det ytterligare en svensk båt Carmen från Kristinehamn med Ingrid o Bengt ombord, och fick platsen bredvid oss. Hjättetrevligt att få någon att prata svenska med. Vi räffar mycket folk i hamnen, dels på söndag em. då det är “knytkalas” och på tisdagar och fredagar då det är damer resp. herrars kaffeträff på terassen av Cataloniens Historiska museum, som ligger precis vid hamnen. Imorgon, söndag kommer Mia med familj vilket skall bli jättekul. Har ju inte träffat dem på nästan 5 månader.
5/11 Vad en vecka går fort. Nu har fam Niklasson åkt hem och det blev så tyst i båten. Barnen hann med att titta både på Akvariet och gå på Zoo där vi också gjorde ett besök i delfinariet och fick se delfiner göra konster. Tråkigt nog blev Johan av med sin ryggsäck när vi satt o väntade på tågstationen för att ta oss till flyget. Man kan inte vara nog försiktig här i Barcelona. Det vimlar av tjuva o banditer överallt (nästan) Vi har hört exempel på försök till tjuveri och fickstölder som drabbat flertalet av oss i hamnen.
10/11 Idag dök Cayenne upp med ny och fin motor. Eira o Ulf har fått en plats för nån vecka men hoppas på att få stanna hela vintern.
13/12 LUSSE Vi svenska båtar, Carmen, Cayenne (som nu fått vinterplats) och vi Starlight, ordnade lussefest på vår brygga med Glögg, pepparkakor, mandel o russin. Allt inramat med levande ljus och julmusik. Mcket uppskattat av alla som deltog,
19/12 Idag anlände Anders med familj. Jättekul att träffa dem igen, efter nästan 6 månader. Flyget hit hade gått bra sånär som på en väska som blivit akterseglad i Gbg (kom fram efter 2 dagar). Anders o Jessika bor på hotell och pojkarna hos oss i båten.
21/12 Ikväll skall vi på fotboll , Barca mot Atletico Madrid. Grabbarna fick innan matchen tröjor och halsdukar (även farfar fick en halsduk då det var en ganska kylig kväll) Matcen slutade 1-1 men det var en höjdar-upplevelse även för en måttligt fotbolls-intresserad farfar.
26/12 Julafton firades i båten med både skinka, sill ,julmust och nubbe (tack Anders) På kvällen kom faktiskt tomten också med klappar till små och stora. Vi hann visa en del av Barcelona innen det blev hemfärd för familjen på annandagen. Åter tyst i båten.
2/1 2007 Gott Nytt År. Nyårsafton firade vi med Strauss konsert i det fina musikhuset Palau de la Musica. Sedan återvände vi till båten och snaskade i oss hummer, för att vid midnatt skåla in det nya året tillsammans med Carmen. En del raketer såg vi och båtar tutade rejält.