2007 - juli 2015
lördag 25 juli 2015 - Skrivet av Mats Nilsson
Mot Balärerna
Denia

Gick från Barcelona till Denia, med flera stopp på vägen, där vi träffade Gun o Jan-Erik på Hagumaca

fredag 24 juli 2015 - Skrivet av Mats Nilsson
Barcelona
Port Well Barcelona

Januari i Barcelona började lite kylig, men betydligt bättre än hemma i Göteborg.
I mitten av jan fick vi besök av Lisbeths syster Roina o Bosse. Roligt att träffas igen och samtidigt fick vi möjlighet att visa dem runt i stan bl.a Sagrida Familia, Parc Guell och lite annat

När vi en dag var på besök i katedralens korsgångar hörde vi musik som inte riktigt passade in i miljön Det visade sig att musiken kom från gatan utanför och där pågick en märklig prossesion.Jättelika dockor vandrade gatan fram. Vi följde efter för att se vad som skulle hända. Prossesionen slutade på torget utanför “sadshuset” Där visade man upp sig med bl.a. dans.Vi fick sedan reda på att man firade “Eulalia” Detta är ett av många skyddshelgon.

18 feb fick vi nästa besök. Då kom Mats syster Margareta på besök. Hon har nog rekordet i billigt flyg till Barcelona. c:a 800 kronor t.o.r ( med hjälp av GP läsvärt) Därefter gick FlyMe i konkurs!!
Även Maggan fick se en del av sevärdigheterna, bl.a det gamla sjukhuset sedan 1800 talet som fortfarande är i drift, moderniserat och i en mycket fin miljö. Vi passade på att inmundiga paella på en mysig resaurant och vi gick även till “löpande bandet” en japansk rest. där suchi och andra smårätter serverades på små tallrickar som kompå ett löpande band. Bara att plocka tll sig godsakerna.

För att vidga våra vyer tog vi en dag, tillsammans med Eira o Ulf, en tripp till Tarragona, med tåg. Vi gjorde givetvis ett besök i hamnen och sedan gick vi en tur i stan. På huvudgatan Rambla Nova pågick ett försök till Guinnies rekord. en lokala fotbollsklubben hade sytt ihop klubb-halsdukar som bildade en längd av över 5000 meter. Dessa var uttragna i flera led utefter huvudgatan. Kontrollmätning skulle göras dagen efter vi var där. I Tarragona var det sol o varmt så årets första sangria satt bra. Våren har kommit till Tarragona med skira löv på träden

Innan vi själva skulle åka hem till Gbg för att träffa barn o barnbarn och fira påsk, gjorde vi ytterligare en utflykt. Denna gång gick resan till Montserrat. Ett gammalt kloster som ligger högt i bergen norr om Barcelona. Carmen med gäster, Cayenne med gäster och vi begav oss iväg med tåg. Tåget tog oss till Monistrol de Montserrat där vi fick byta till en kugghjulsdriven bergbana. Denna tog oss upp till klosterområdet. Mycket sevärt. Väl uppe gick vi in i katedralen.Där pågick mässa som vi lyssnade på. När denna varv slut blev det ett skådespel framfört av ett 20-tal ynglingar som beskrev jesu lidande och korsfästning. Mycket fint framfört. Däefter tog vi nästa transportmedel som var en vire driven bergbana som tog oss upp ytterligare 70 m. nu var vi uppe på 1000m ö h.
Här blev det picknik på medhavd matsäck och promenad på bergsryggarna. Visst är det ett snyggt gruppfoto!! Att få se och upleva Montserrat var en mycket härlig upplevelse tillsammans med våra trevliga båtgrannar i Barcelona. Synd bara att Ulf var sjuk och inte kunde vara med.
Den 27 mars flög vi hem till Gbg. Vi åkte med Ryanair som utgår från Girona, som ligger en bit utanför Barcelona men det går smidigt med flygbussar som tar c:a en timma. Vi landade på Säve flygplats och möttes av Anders, Mia o Mattias. Vi kinesade hos Anders några nätter och sedan kunde vi flytta in i vår lägenhet som varit utlånad några månader. Ett stort tack till Jessica som hade ordnat det så fint för oss i deras sovrum. efter 8 månader i båt kändes det väldigt bra att sova i en riktig säng. Vi sover jättebra i båten, kojerna är bekväma men med “skrovkänning”. Denna skrovkänning fanns ju inte i en riktig säng så när Lisbeth som vanligt skulle lägga benen mot skrovsidan fanns ju inte den där, utan benen och halva Lisbeth hamna på golvet.

Under vårt besök hemma var vi bjudna till Maggan o Mats där vi också träffade Marianne o Bosse. En jättetrevlig kväll med god mat och mycket prat. Stort tack!!
På söndag åkte vi och häsade på hos Solgerd o Rune i Älekulla Alltid lika trevligt att komma dit. Lisbeth blev uppvaktad för sin stundande födelsedag med blommor och paket. Mycket uppskattat. Stort TACK. Träffade också Ingemar o Ingalill som kom på snabbvisit.
Påskafton firade vi hemma hos Anders o Jessica tillsammans med Mia med familj. Alla barnbarn blev nu grattulerade på sina födelsedagar som hade inträffat eller inträffar under tiden vi är borta.
Barnen överraskade också Lisbeth med att fira hennes kommandefödelsedag. Detta gick av stapeln på annandagen och i Krosshlmens klubbstuga. Många av släkt o vänner hade mött upp för att fira en mycket överraskad Lisbeth. STOR TACK TILL ER ALLA!! inte minst till Mia, Anders o Jessica som fixat o donat med mat o dryck
 En tur till Gåsö hann vi också med. Ön var sig lik i mångt o mycket, men det påbörjade bygget bredvid “vårt hus” var ingen trevlig syn. Hoppas det snyggas till innan sommaren. Tack Lennart för skjutsen!
Den 14 april återvände vi till Barceloa. Kom fram till båten vi 2-tiden på natten.
Kul att träffa Carmen o Cayenne igen. Cayenne o Carmen hade på söndag fixat med grillfest på “Uffes udde” En avskedsfest eftersom både Cayenne o Carmen skall lämna Barcelona kommande vecka. En fin kväll med god mat o gott vin tillsammans med våra trevliga vänner. Vi kommer att sakna dem när de seglar iväg.
På måndag den 16:e firade vi vår bröllpsdag med middag på en av terassrestaurangerna. Sedan på kvällen träffades vi alla på en liten krog och tog ett sista glas vin tillsamans.

Tisdag middag vinkade vi av våra vänner som seglade iväg och lämnade oss till våra förberedelser för avgång.