Barcelona
Port Olympic

Hej

den 10/3 tog vi flyget ner till Barcelona för att titta på en eventuell vinterhamn,vi  hyrde en bil i 3 dagar för att kunna ta oss runt bland alla hamnar. Vi landade med planet vid 8 tiden på kvällen letade upp hyrbilen och åkte mot hotellet, våran iPad använde vi som gps. Ganska rörit att köra i staden hälften av nästan alla gator är enkelriktade åt ena eller andra hållet, vi såg hotellet nu gäller det att hitta parkering efter ett tag hittade vi en lucka, lite tveksamma på om man skulle betala för att stå på kvällen men alla andra stod ju här vi funderade ett tag men vi ställer oss på platsen, i värsta fall får vi väl betala P-boten, vi tog en position på platsen så vi skulle kunna hitta bilen. När vi äntligen kom till hotellet visade det sig att det va fel hotel, vi fick fråga oss fram på säkert 10 ställen innan vi hittade hotellet det va ett fint litet rum och det vart tidigt i säng för i morgon skulle vi upp tidigt och med bilens hjälp leta och titta på hamnarna. På morgonen går vi i riktning till bilen men det är svårare att hitta den alla gator och torg ser lika ut och på platsen som iPad visar står ingen bil vi kollar torget brevid men ingen bil, hela Jä#"%&# stan har samma sorts torg och gatorna ser lika ut. efter ca 2 timmar inkl en fika för att trösta och lungna själen fortsatte vi sökandet efter bil Hä&%¤?# Uteslutnings metoden sa att här ska bilen stå, vi frågade  personalen i blomsteraffären brevid om dom viste något, ja dom förstod var bilen hade tagit vägen, den är bortforslad för där vi ställde bilen får man inte parkera!! Det var bara att ta en taxi till adressen o lösa ut bilen 177€!! Dom resterande nätterna stod vi i garage 30€ / natt. Vi kunde nu utforska hamnarna o vad som erbjuds det va skönt att vi åkte ner o tittade på hamnarna för nu behöver vi inte vara oroliga över att inte ha någonstans att övervintra

POODLES
ROCK ON ROLL

FÖRFEST

Innan konserten åt vi kräftor på hotellrummet.

SÄGER ALLT

Bytt Båt mot Bil
Fiat 500 mot Normandie

Ann vid stranden

Den 31/10 hyrde vi en Fiat 500 för att åka till Caen (24 mil ) vi hade bokat hotel för att på lördagen den 1/11 gå på konsert med POODLES!! Innan konserten tog vi en tur till Nornandie:s kust & staden Carbourg. Där vi tog en promenad på stranden.

Bosse plockar snäckor

Det är ganska fascinerande vad stranden blir stor vid lågvatten. vi gick på stranden och plockade snäckor

Ebb vid Cabourg

Lågvatten i hamnen

Båthamnen vid lågvatten

Hamnen

Besök
Blommor till Ann från Dan en båtgranne

Tommy & YvonneDen 27/10 fick vi kärt besök av våra båtägande vänner Tommy & Yvonne & Korken, vi tog en dagstur med båten till Paris och rundade frihetsgudinnan för att sedan äta en brunch på vägen upp mot hamnen i Cerises , vädret var inte så varmt men vi höll oss varma med skratt och varma drycker. På kvällen åt vi middag hos oss och sedan sov dom över på en båt i hamnen som vi hade ordnat åt dom

Per & KickiPer & kicki kom den 29/10 även dom ett par båtvänner, som  har sin båt i den förnämliga klubben HBK (Hägerstens båtklubb) dom kom ner till oss och ville även titta på hamnen där vi nu ligger för att troligen komma hit nästa höst ett kul besök, dom hade även med sig  svenska tidningar och delikatesser kalles kaviar, kräftor, Bearnessås (den Franska "bean" smakar mest ättika)

Port-Aux-Cerises
Hamnen i Cerises

i korsningen La Marne-La-SeineNär vi hade slussat ut från Arsenal fortsatte vi motströms och österut på Seine, vi kom till (korsningen) där La-Marne rinner ut i Seine. Fortsatte på Seine Ca 22 Km, och 2 slussar senare kom vi till det som skall bli vår vinterhamn.Vi har blivit rekommenderade den hamnen av ett par båtvänner (Per & Kicki) i våran hemmahamn Hägerstens båtklubb (som troligen är Stockholms finaste klubb) Badhus

Hamnen

Hamnen ligger nära stan Draveil och Juvisy. Det är nära till stans centrum som har det mesta ,det är även marknad i stan på torsdagar och söndagar. Bara 30 min med kommunala färdmedel så är man på Orly flygplats, villket underlättar en hel del om man vill flyga hem eller om det kommer besök. Det är 7 min promenad till tåget som tar oss till Paris. Hamnen har WiFi som ingår i priset. För vår båt 390 € + el 0,22 € KW