Rhone 2016
onsdag 20 juli 2016 - Skrivet av Bosse Brunnqvist
Rhone motströms
Silvia med en av tjurarna

Den 20/7 kom Silvia och hämtade oss, vi åkte till hennes lilla gård där hon hade hästar och tjurar, vi blev bjudna på middag och satt sedan och pratade tills klockan blev sent., det var en väldigt annorlunda kväll att komma hem till henne och se hur folk lhar det hemma och hur det ser ut bakom ytterväggarna, och ändå har vi varit i frankrike i 2,5 år

L ardoiise Miniatyr fiskare

Den 21 / 7  åker vi ut på Rhone floden, strömmen har lagt sig och är inte mer än ca 4-5 Km,  toppen, vi gör ca 10 Km tyvärr drar båten nu ca 10 liter milen.

Vi kommer till Avignon en fin stad som dessvärre håller på att bli svårare att lägga till vid pg att all kommerciell trafik som tar all kajplats så nu får vi fritidsbåtar ligga i 3 led utanpå varandra,

Den 27 / 7 kom vi till L ardoise  som ligger på en liten avstickare vid PK 219 en fin liten hamn som även har god mat, på vattnet finns små flytande konstverk bl.a denna.

Hamnfest i Cruas29 /7  kom sedan till Cruas också en fin liten hamn, det visade sig att det skulle vara hamnfest dagen efter så självklart blev det ett par extra nätter här.

Det har varit ont om ställen att lägga till på, för många små fina hamnar som vi besökte när vi var här 2010-2011 har stängts, vi tror att det är kostnaderna att muddra för det har varit många översvämningar dom sista åren och hamndjupet har inte varirt mer än ca 30- 70 cm i många hamnar.

bogserbåt vid hamnen i Valence

Vi kom till Valence den 31 / 7

En stor och fin hamn ,men det är långt att gå till det stora centrum som har en fin och stor välsorterad mataffär, det är skönt att vi har cyklar tyvärr så blev det punktering på min cykel när vi kommer ut, så det blev till att gå med cykeln hem till båten. Brevid hamnen ligger en gammal ångkedjebogserare som hette eller heter Ardeche från 1908

Segelbåten Drömmen

3 /8  Att träffa andra svenskar på resan har varit extra roligt  här. Segelbåten Drömmen som vi hade sällskap med en bit upp på floden. dom lade sig på svaj straxs innan Les Roches-de -Condrieu, vi fortsatte till stan och hamnen. Det regnar och blåser riktigt skönt!!!!

kungsfiskare

Den 3 / 8 kom vi till Les Roches-De-Condrieu, ÄNTLIGEN så sitter fågel F--n stilla så att jag får en hyfsad bild, denna lilla rackare har vi sett  på så många ställen men den har alltid stuckit så fort man har funderat över var kameran är, men nu fastnade han eller hon

Lyon9 / 8  kommer vi till Lyon  som har en bra och trevlig hamn,  vi går till något som vi har längtat till en Shushi restaurang, vi tog även en tur med en sightseeingbåt

Vi träffar även en svensk segelbåt Stormy

Trevoux

15 / 8   Stormy träffade vi även när vi låg vid en liten campingbrygga i Trevoux Pk 31 på Saone,  vi träffade faktist Stormy 2 gånger på samma ställe!!??!!

Campingen har även en stor bad park med flera pooler o vattenrutshbanor, restaurang ( ett toppen ställe )  det skulle bli en stor tävling i Boule sä vi fick inte spela, dom ville behålla banorna Oförstörda!!!!

Pont de vauxDen 18 / 8 Kommer vi till Pont de Vaux  detta ska bli vår vinterhamn igen, vi var även här vintern 2010-2011 en lagom stor stad som har det mesta, det är även många engelsktalande som bor i sina båtar man behöver alldrig känna sig ensammen det är alltid någott som händer

det var  VM i 4hjulingar,  sedan var vi i Macon och såg F2 i båtracing

Så nu ska vi bara njuta tills vi åker på besök till Sverige över jul