fredag 23 december 2016 - Skrivet av Olav.Borgmästars
söndag 23 oktober 2016 - Skrivet av Marlene.Granvik
Argeles – Vinterhamn.
Lyft av Safari.

Safari på land.Argeles promenad.Vy från balkongen.Argeles blir den sista hamnen på vår båtresa detta år. Vi har varit på sjön i fyra månader. Totalt blev det 1923 sjömil och ca 200 slussar. Resan har gått via Danmark, Tyskland, Polen, Tyskland, Nederländerna, Belgien och vi avslutar i Frankrike vid foten av bergskedjan Pyrenéerna och ca 7 sjömil från gränsen till Spanien.

Marinan i Argeles hade ingen ledig båtplats så att vi kunde stanna över vintern. Vi valde då vinterförvaring på land. Detta kostar 200 € månad, minimum 6 månader, tillgång till el och vatten. Upptagningen av båten gick på en halvtimme och kostnaden var 150 €.

Denna vecka bor vi på hotell som ligger bredvid marinan. Vi tvättar och vaxar båten inför nästa sommar. Eftersom båten har legat i sjön under förra vintern och vi har åkt i väldigt smutsigt vatten i många kanaler så trodde vi att botten skulle vara full med växtlighet. Botten var inte helt ren men endast lite grön växtlighet som var lätt att borsta bort.

Detta ärr vårt sista inlägg på bloggen sommaren-16. Tack till alla läsare och väl mött sommaren-17. Är du intresserad av vilka floder eller kanaler vi åkte är du välkommen att maila:

olav.borgmastars@gmail.com

marlene.granvik@gmail.com

torsdag 13 oktober 2016 - Skrivet av Marlene.Granvik
Leucate – Argeles.
Argeles pir.

Leucate beach.Båt på land.Argeles torsdag.Vågor.Stormvarning.

Idag är det full storm här i Argeles. Det regnar, vinden kommer från söder, det viner och tjuter i  segelbåtarnas master och rycker och skakar i förtöjningar. Hamnen är stor med över 850 platser, nästan fullbelagd. Kajerna är långa och ligger välskyddade innanför den långa stenpiren. Vi har legat här två nätter. Under natten kom regnet och vinden började öka. I morse visade fransk tv på morgonnyheterna att de var stormvarning längs kusten. Vi tog en promenad längs stranden på eftermiddagen. Vågorna rullade in och slog över piren. Skummet yrde, vi har aldrig tidigare sett så stora vågor. Trots de hårda vindarna har temperaturen legat på 23 grader. Enligt väderappen ”Meteo” skall vinden börja avta ikväll. Det känns mycket tveksamt, vinden tilltar hela tiden och störtskurarna kommer med jämna mellanrum.

Innan vi kom hit låg vi två nätter i Leucate. Stor hamn, mycket effektivt organiserat men samhället var mycket ” off season”. Sista kvällen fick vi besök av fyra franska tullare. De ville se våra pass, båtens papper och var nyfikna på solcellerna på båtens tak och vår elmotor. De hade aldrig sett något liknande. De var mycket korrekta och trevliga och som tur kunde en av tullarna prata engelska.

Jag har läst två bra böcker denna vecka. Josefin Ahlströms bok ”Parmiddag”, underhållande och lättläst. Sofi Oksanens ”Utrensningen” en skrämmande och olustig läsning.  Boken är fängslande och en skildring av en del av Estlands historia och vår nutid som är svår att acceptera och förstå.

lördag 8 oktober 2016 - Skrivet av Marlene.Granvik
Sete – Valras-Plage
Broöppning i Sete.

Katamaraner i Sete.Gästhamnen i Sete.Stranden i Valars_Plage.Seglarskola.Sete – Valras-Plage

Vi stannade tre dagar i staden Sete på franska medelhavskusten. Kropp och själ behövde vila efter tre månader på resa. På fredag morgon var vi mogna att fortsätta och tankade båten innan vi gick ut på  Medelhavet för första gången. Det finns mack på kajen och man tankar med kort men automaten finns inuti telefonkiosken på kajen. Det är bara att klättra uppför stegen.

Vår första etapp gick till gästhamnen i Valras-Plage. En liten kuststad som ligger 22 sjömil från Sete. Solen sken, måttliga vindar och kristallklart vatten, helt fantastiskt. Mycket fiskebåtar som hämtade in dagens fångst var i rörelse. Stora områden strax utanför Sete är markerade som fiskevatten på sjökorten och fångstredskapen ligger tätt. Det gäller att hela tiden vara uppmärksam så man inte kör för nära. Vi höll oss nära kusten på ca 7 meter djup. När vi kom till Valras-Plage hade hamnkaptenen en ledig plats som vi kunde få för en natt, mer kunde han inte lova. Idag blåser det alldeles för mycket för att vi skall våga ge oss ut med Safari. Hamnkaptenen har som tur fixat så vi kan stanna kvar ännu en natt. Imorgon skall det bli lugnare vindar och sol.

Det finns nya foton i Fotoarkivet från Lyon och Avignon. För att se de nya bilderna klicka på Fotoarkiv, gå vidare (använd pilen) till nästa sida och starta bildspelet Lyon eller Avignon.

tisdag 4 oktober 2016 - Skrivet av Marlene.Granvik
Petit Rhone – Canal du Rhone a Sete – Medelhavet.
Ljusshow.

Påvepalatset.Ljusshow.Ljusshow.Bron vi påvepalatset.Längs kanalen.Staden Avignon hade en stor betydelse för konst och kulturutvecklingen under 1300-1400 talet.  Påven Clement V flydde då Rom för att komma undan den maktkamp som pågick inom den katolska kyrkan. Han och hans hov etablerade sig i Avignon. Påvens palats är numera delvis renoverat och på lördag kväll tittade vi och några hundra till på en ljusshow på palatsets innergård. Alla fyra väggar lystes upp och olika scener ur palatsets historia utspelades. Scenerna förändrades hela tiden och färgerna, musiken och berättaren gjorde historien levande. En föreställning man inte ska missa. Gästhamnen ligger nedanför palatset och har en mack.

Kanalsträckan Petit Rhone till slussen Sankt Gilles är 21 km lång och tråkig. Slussen hade en nivåskillnad på 15 cm. Sista slussen på Rhone var 15 m! Efter slussen är det 4 km till staden Saint Gilles. Småstad, stenkaj och Le Boat har ett av sina kontor i staden. Bredvid oss låg 18 uthyrningsbåtar och en del båtar i varierande ålder och skick.

Canal du Rhone a Sete blev mera intressant ju närmare Sete vi kom. Vi såg vita hästar, flamingos och de första palmerna. Vattnet började dofta ”hav”. I staden Frontignan öppnas bron 16.00 på eftermiddagen. Vi var 10 båtar som åkte under bron ut på insjön Etang the Thau. Vi fick sedan ligga vid väntekaj till broöppning kl 19.15 innan vi kunde köra igenom Sete. För att komma till marinan är det fem broar som skall öppnas och de öppnas en gång på förmiddagen och en gång på kvällen. Vi nådde Medelhavet precis innan det blev mörkt. Det kändes skönt att förtöja båten!!

lördag 1 oktober 2016 - Skrivet av Marlene.Granvik
Rhone – Lyon – Avignon
En av många vinodlingar.

Chateau.Kärnkraftverk.Bro.Rhone.På vår resa har vi sett många av  Europas kanaler/floder. Från Lyon till Avignon är ändå den  vackraste delen vi sett, än så länge. Floden är bred, landskapet är kuperat, vinodlingarna och de små städerna ligger på båda sidor av Rhone. Det strömmar medströms. Vi åker 12km/tim på samma varvtal på motorn som vi brukar åka 9km/tim. De bemannade slussarna är få och mellan 23-10m höga. På fyra dagar har vi åkt 240 kilometer i strålande sol och 25 grader.

Är man intresserad och se denna del av Frankrike och inte vill åka egen båt är cykelsemester längs floden ett annat alternativ. Man kan cykla förbi Chateauneuf-du-Pape och stanna och prova deras viner. Många väljer att åka kryssningsbåtarna som går mellan Lyon och Marseille. Båtarna gör stopp vid vinhusen så att passagerarna hinner gå av och prova vin på de lokala vinhusen som finns överallt längs floden. De som känns lite olustigt är att det också finns många stora kärnkraftverk längs Rhone.

Idag ligger vi vid kaj i Avignon och det är mulet och regnskurarna kommer med jämna mellanrum. Eftermiddagen skall vi fördriva med att gå och se Påvens palats.

söndag 25 september 2016 - Skrivet av Marlene.Granvik
La Saone, Lyon.
Musee des Confluences.

Marinan.St Jean katedralen.Roller Contest.Köpcentrum.Saone möter Rhone.Vi lämnade den franska småstaden Trevoux och åkte i strålande solsken mot Lyon på lördag morgon. Lyon är Frankrikes andra största stad, inberäknat befolkningen i förorterna. Den är belägen där floden Saone mynnar ut i Rhone. För båtgäster finns det endast en gästhamn om man inte vill lägga till längs floderna. Gästhamnen ligger mycket skyddat, nära ett nytt köpcentrum och fem minuters promenad till spårvagn, som går in till centrum. Allt är mycket välordnat och prisvärt.

Vi besökte Musee des confluences på söndag. Byggnaden i sig är magnifik, fantastisk, nytänkande arkitektur och den ligger på gångavstånd från gästhamnen. Utställningar, både de permanenta och tillfälliga, var av utmärkt kvalité, varierande och belyste allt från människans och djurens ursprung från forntid till idag. För att ta oss  till Catrhedral St Jean åkte vi spårvagn och buss. Vi promenerade genom Lyons gamla kvarter till Place Ballecour, som är ett av Europas största torg. Just idag arrangerades ”Lugdumen Roller Contest” och tävlingen var i full gång när vi passerade torget.

De gråa hotfulla molnen täckte himlen och vi valde att ta spårvagn till gästhamnen istället för att promenera den sista biten. Vi hann knappt på båten innan de första dropparna började falla och det började åska och regnet öste ner.

torsdag 22 september 2016 - Skrivet av Marlene.Granvik
La Saone
Marinan i Chalon-Sur-Saone.

Kanalvy.Fasadmålning.Vinbutik.Vintunnor.Denna vecka är vi på kanal La Saone. Vi stannade till på marinan Blanquart i Saint-Jean-de Losne. Staden är liten men har en livlig båttrafik eftersom många kanaler börjar/slutar här. Blanguart-Yachting har en välförsedd marinshop med stort sortiment. Vi köpte nya kartor, fendrar, tampar och eladapter. Alldeles innan man åker in i marinan finns ett tankställe, det första vi sett sedan Pont-A-Bar i Ardennerna. La Saone är en bred kanal, vattnet är rent, slussarna bemannade och personalen i slussarna kontaktas via VHF. Flytväst är obligatorisk för alla ombord när man är i slussen!!! Vi har varit de enda som har haft flytväst på när vi slussat sedan Sassnitz. Förutom personalen på de stora pråmarna. Nu bär alla nya orange flytvästar. Vi möter flera fritidsbåtar och stora kryssningsfartyg än vi gjort tidigare, men det är ont om yrkestrafik på denna kanal. Staden Chalon-Sur-Saone är en större stad och den välbesökta moderna marinan ligger på gångavstånd från stadens gamla centrum. Vi lyckades få den sista lediga platsen. Vill man ha plats under högsäsong bör man boka. Idag ligger vi i den supermoderna marinan Port de Plaisance i staden Macon. Vi har haft sol hela dagen. Under eftermiddagen cyklade vi till vinhuset Maison Maconnaise des vins som ligger 1 km från marinan. Vinbutiken var trevlig men utbudet något begränsat, endast ett fåtal lokala producenter men både röda och vita viner. Nu är det bara 600 kilometer kvar till Barcelona!!

söndag 18 september 2016 - Skrivet av Marlene.Granvik
Le canal entre Champagne et Bourgogne.
Langres.

Muren.Balesmes tunneln.Centrum.Vy från LangresDet har tagit oss tio dagar att slussa kanalen mellan Champagne och Bourgone. Kanalen börjar i Vitry-le Francois och slutar i Maxilly-sur-Saone. Den första delen uppströms har 71 slussar. När man har nått högsta punkten så åker man genom Balesmes tunnel som är 4823m lång. Sedan slussar man ner 43 slussar. De senaste fyra dagarna har vi slussat tillsammans med Jens och Kriss från Tyskland. De har en liten segelbåt så vi hade gott om plats slussarna. Det är mycket trevligare att vara två båtar som slussar tillsammans när något strular. Det strular, slussportarna öpnnas inte, slussportarna stängs inte, ibland får man inga signaler, ibland lyser det rött eller grönt men inget händer. Då är det bara att ringa VNF som ansvarar för underhållet på kanalen så kommer någon från deras personal i bil och fixar felet. Ofta kommer de inom en halvtimme. Det är imponerande hur mycket sevicepersonal som finns på kanalen och hur välorganiserat allt är trots att kanalen är gratis. Gästhamnar har det dock varit ont om och det har varit långt mellan ställena det det har funnits dusch.

Langres är en mycket vacker gammal stad med anor från romartiden. Den ligger högt över landskapet och omges av en försvarsmur. Staden har kvar stora delar av sin gamla bebyggelse. När man promenerar runt på muren har man en bedårande utsikt över böljande gröna fält och skogar. Vi hade tänkt att stanna en natt i gästhamnen men det blev två. Tyvärr föll jag av cykeln när vi skulle cykla. Jag tog emot mig med vänster hand när jag föll mot trottoarkanten. Trots att jag hade is och högläge, värktabletter och Voltaren på handen så var jag tvungen att uppsöka en akutmottagning två timmar senare. Min hand blev undersökt och röntgad. Inga ben brutna. Handen blev svullen och blå och gul. Vi har slussat nedströms efter min lilla insident och det har gott hyfsat trots stödbandage.

söndag 11 september 2016 - Skrivet av Marlene.Granvik
Le canal entre Champagne et Bourgogne.
Vinrankor I Champagne.

Vinstockar.Champangne-provning.Visst nappar det!Växtlighet i kanalen.Gästhamnen i staden Vitry-le-Francois blev vårt sista stopp tillsammans med våra gäster från Åland. För att få möjlighet att se vinodlingarna som ligger utanför staden hyrde vi bil för en dag. Landskapet förändras  snabbt när man kommer utanför staden. Det blir kuperat och täcks av oändliga gröna vinrankor i raka rader. Tyvärr har många vinhus stängt sina provningar för säsongen men vi hade tur och hittade två som hade öppet. Champagnen vi provade var frisk, hade täta bubblor och smakade gott. Den var även prisvärd, så vi köpte några flaskor.

Lennart och Ann-Sofi tog tåget till Paris på onsdag morgon. Vi valde att ligga kvar i gästhamnen och eftersom väderprognosen lovade fortsatt vackert och mycket varmt investerade vi i en fläkt till båten. De senaste två veckorna har dagstemperaturen legat över 25 varje dag. Inne i båten är det oftast 30 eller mer.

För att öppna slussarna på denna kanal så har vi fått en fjärrkontroll. Den fungerar oftast bra, ibland inte alls och då får man ringa VNF så kommer någon med bil och öppnar slussen. Slussarna på denna del av kanalen ligger med några kilometers avstånd. Vi slussar uppströms och hinner med ca 10 per dag. Det är mycket ogräs i kanalen och inuti slussarna, så det är ett måste att varje kväll rengöra vattenfiltret. Det finns även mycket fisk och fiskarna längs kanalen.