onsdag 16 september 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Crotone till Santa Maria Di Leuca

Efter ett pass på 11 timmar på öppet hav och 72 distanser seglade vi över Ofelia till Italiens östra fot och staden Santa Maria Di Leuca, som blir sista hamnen i Italien.

För imorgon når vi vårt Mål - Grekland och den första grekiska ön Othonoi som ligger ca 50 distanser österut ifrån Santa Maria DI Leuca. Det är en härlig känsla att återvända hem till Grekland och hissa den grekiska Flaggan på styrbords spridare efter att ha seglat Sveriges östkust, Danmarks östra kust, seglat i kanaler och floder över fyra länder, seglat ca 1400 distanser i Medelhavet via Korsika, Sardinien och Sicilien. Vi har seglat över stora hav med lilla Ofelia, har sett många delfiner, sköldpaddor, valar och många andra saker som flyter på havet.  Det största djupet under kölen är 2879 meter mellan Sardinien och Sicilien och lägsta djupet  1,70 meter i kanal de champagne.

men nu är vi snart i mål i GREKLAND efter 140 dagar sedan vi lämnade Herrängs Marina den 1 maj!

Vid pennan

Peter

Castrignano del CapoDe LeucaGrekisk flaggan hissas imorgon

måndag 14 september 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Roccella Ioinica till Crotone

Roccela Ioinica är en av de finaste marinor vi har varit på med en fantastiska service och lugn miljön. Vi lämnade marinan efter två dagars uppehåll för att hissa segel mot La Castella, en mycket vacker liten by med det grafiska casteller vid hamnens inlopp. Dagen efter siktade vi på ett kortare pass på 18 distanser till staden Crotone som blir den näst sista hamnen i Italien.

Ofelia på marina Roccella IoinicaKryllar av dessa i denna region av MedelhavetLa CastellaItalien satsar på vindkraftverkSanctuary of CapocolonnaCrotoneGasplattform utanför Crotone

fredag 11 september 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Reggio Di Calabria till Roccella Ioinica

Efter att vi blev inblåsta i Reggio Di Calabria i tre dagar siktade vi på att runda Italiens västra fot med destination Roccela Ionica, en segling på ca 65 distanser Det är så att på denna sidan av Italien finns  inte så många hamnar att lägga till så seglingarna blir långa .

Vi ligger nu på marina Roccela Ionica och det är första gången som man blir lotsat in i hamnen för att inloppet in i hamnen är igensatt av sand. T ex marina Saline joniche var stängd på grund att inloppet till hamnen var totalt igensatt av sand .

Roccella Ionica

Oväder växer så snabbt inte så kul att hamna in i denna front

Italiens sydligaste spets porto salvo

Capo dell Armi

Etna i bakgrunden

Grekisk bronz staty

Monument i Reggio Di Calabria

tisdag 8 september 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
San Agata Militello till Reggio Di Calabria

Det blev en tidigare hamn än den vi tänkte segla till för övernattning, vi planerade från början att lägga till vid marina DI Orlando men på grund av sjögång och höga vågor blev det San agata Militello, för att den i Orlando var stängd på grund av för mycket sand i inloppet av hamnen. Dagen efter siktade vi på Milazzo, i ganska grov sjö kom vi till hamnen på eftermiddagen.  Vi ropade på radion men tyvärr hamnen hade inte någon ledig plats att lägga till, så vi tog en ledig fiskebåtsplats, men efter några timmar så kom fiskebåten in. Det var inga problem för honom att vi låg på hans plats, han förtöjde bredvid oss. När jag sa till han att vi ska åka tidigt dagen efter då frågade han vilken tid? Runt 8 sa jag, han skrattade och sa att han seglar iväg kl 04:00, hårt liv :-)

Nästa dag var det att passera det omtalade Messinasundet och så blev det med mycket motström och båttrafik kom vi fram till Reggio Di Calabria. Där vi nu är inblåsta i minst tre dygn med mycket regn och höga vågor .