fredag 1 augusti 2014 - Skrivet av Petter Mogenfelt
Carcassonne
Maja tågar in i Carcassonne

Nu sitter jag (Petter) på ett torg i Carcassonne. Vi ska just ge oss vidare längs Canal du Midi. Vi behöver nå Sète till måndag för en konsert som vi redan har biljetter till.

Igår åkte vi iväg ifrån John som vi spenderade några dagar längs kanalen med. John hade två stora intressen; segling och kvinnor. Han hade deltagit i tusentals olika tävlingar och av vad vi förstod jobbat hela livet med segling och då främst med att lära ut. Han berättade om en elitseglare som deras team hjälpt att vinna guld i OS. Det andra intresset pratade han också glatt om och berättade om var de vackra kvinnorna fanns längs kanalen.

Nu är lunchpausen slut för slussvakterna och resten av besättningen väntar kanske på mig. Vi återkommer nog senast i Sète, där vi äntligen når medelhavet!

tisdag 29 juli 2014 - Skrivet av Petter Mogenfelt
Toulouse!

Mer än 50 slussar senare är vi nu i Toulouse. i Skrivande stund gör vi oss redo för att slussa vidare längs canal du midi tillsammans med engelsmannen John i båten bredvid.

Innan kanalen låg vi i Bordeaux, härlig stad men för en seglare så bjuds man på problem. Den enda marinan släper in/ut med i bästa fall ett dygns mellanrum. Vår guide (Reeds) lurade oss till en privat hamn där vi snabbt blev bortschasade. Det slutade på en liten brygga intill slussen. Mastkran hittade vi inte heller så under en nervös halvtimme mastade vi av manuellt mot en (låg) kajkant.

Senast om en vecka har vi bestämt oss för att nå medelhavet, vilket borde ge oss tid att slappna av på vägen. Fler bilder dyker upp senare när vi har kollat igenom mobilerna också.
Petter på väg över en akveduktImproviserad duschVi seglade förbi fort boyard (fångarna på fortet)La Rochelle, gigantisk hamn med tusentals båtarJacob och Petter navigerarKalle tar en tupplurHamnbassängen på Belle-IleSegling längs norra BretagnePlattläns mot Saint NazaireHär låg vi i Bordeaux

fredag 18 juli 2014 - Skrivet av Karl-Oskar Mogenfelt
Solfärd

Söderhettan härskar i La Rochelle. Vi svettas floder, men i välmod.

Alderneyracet, den vanligtvis snabba tidvattenfloden från Cherbourg, var långsammare än vi anade. På kanalön Guernsey mötte Petter och jag gryningen på en högbelägen mur, stängdes in i hamnen av ebben och tankade skattefri diesel innan vi begav oss tillbaka till det europeiska fastlandet. I Perros-Guirec återförenades vi med Jacob och gick på gourmetpizzeria. I Laber-Ildut togs vi emot med gitarrspel och luktade på lågvattenlera efter att ha slingrat oss fram mellan bretonska kobbar och skär som förde tankarna till gamla Bohuslän så långt bort i norr. På Belle-Ile (Den vackra ön) glufsade vi i oss italiensk glass med allsköns smaker, gick på slottsvernissage och cyklade kors och tvärs på öns norra delar. I Saint-Nazaire förundrades vi över låtsasgästhamnens u-båtsslussbassäng, stal vatten från en båtklubb och plockade upp kusin Lena från en fiskebåts babordssida. På den närliggande Ile de Noirmoutier dåsade vi, drack goda drycker och pepparkaksmålade våra kroppar under några timmar. Natten mellan tisdag och onsdag hade vi fantastisk slör/halvvind mot vår nuvarande hamn där pappa och mamma Mogenfelt väntade på oss. I centrum av La Rochelle bor de på hotell medan vi i besättningen ligger förtöjda i stadens havsytterkant i den gigantiska Port des Minimes. Tillsammans upptäcker vi omgivningarna.

Hundra sjömil bort, långt in i Biscaya, lockar Bordeaux oss med sin sommmardisvibrerande stenarkitektur men innan dess står nya bukthärligheter ännu framför oss. Berättelser om dem, liksom bilder på vad vi ser och gör, kommer i sinom tid.

måndag 7 juli 2014 - Skrivet av Petter Mogenfelt
Ruljangs i La Manche

Båten står blickstilla. Det känns konstigt. Vi sträcker oss som missanpassade tumlare efter grabbräcken och andra fasta punkter utan någon som helst anledning. Om några minuter slumrar vi in, tryggt förankrade vid en ponton i Cherbourgs marina.

Det är nu snart en vecka sedan vi lämnade Amsterdam, tisdagen den 1 juli. Innan dess hann vi bland annat med att delta i en Couch surfing-kväll på en bar med olika nationaliteter, driva runt i centrum till fots och till cykel, besöka Van Gogh-muséet samt se matchen Holland-Mexiko på utomhus-tv i ett hav av orangea supportrar.

På vägen ut från huvudstaden gjorde vi ett försök att montera en nyinköpt Windex (för den oinvigde är en Windex en vindriktningsindikator som man fäster i toppen av masten), vilket är något av en liten historia i sig. Vår gamla Windex fick sig en törn redan i Bremerhafen medan masten var nedtagen och vi prövade därefter att lappa ihop den med en blandning av superlim och epoxy. Det verkade gå riktigt bra, sånär som på att vi hela tiden råkade stöta till den, tappa den eller rent av trampa på den innan lagningen hade torkat. I Bingum fick vi nog och förpassade den till Nordtysklands sopsortering. När vi sedan i Amsterdams utkanter äntligen skulle få upp den sprillans nya visade det sig att akterstagsfästet var i vägen så det ändå inte gick utan att vi tog loss det. Hade vi haft tillgång till en mastkran hade vi kanske gett oss in på det företaget men som det var fanns bara båtens egna fall att tillgå. Vi bestämde oss för att det var vanskligt för tillfället och har sedan dess helt enkelt seglat på utan indikator.

Det har blivit en hel del motorgång. Vi var överens om att det var dags att börja avverka längre sträckor och då kunde vi inte alltid vänta på vindarnas gunst. Vi skulle nå Frankrike. Utanför Belgiens kust tog vi resans andra bad och stävade sedan in i den fransk-engelska ärmen. Dover-Calais passerade vi i skymningen och först framåt tretiden på natten mellan onsdag och torsdag togs vi emot av de inbjudande ljusen från Boulogne-sur-mers kustlinje medan en stjärnklar himmel bjöd ut en stadig ström av pyttesmå, presenningstäckta fiskefartyg till havs. Vi sov gott den morgonen.

Efter en solgassande dag och fransosostfrosserifylld kväll i hamn gav vi oss av vid fredagens första fördelaktiga tidvattenström. Kvar på bryggan i Boulogne stod Jacob och vinkade till oss. De kommande dagarna skulle han spendera på landbacken för att studera kinesiska i lugn och ro. Faktum är att alla i besättningen läser kurser på distans, såväl nu som under hösten, och ibland behövs det läggas lite extra tid på plugget. Men Jacob blir inte borta länge: vi möter snart upp honom på nytt längs kusten.

Från Boulogne var tanken att vi skulle ligga i raka vägen till Cherbourg men ovankrafterna ville annat. Efter att i ihärdigt regn ha tagit oss halvvägs mellan Le Havre och Pointe de Balfleur i södra Normandie fick vi till slut ge upp mot sefyren som blåste oss rakt i ansiktet. Istället vände vi fören söderut och fick så fin halvvind ner till byn Ouistreham vid kanalinloppet till Caen. Vi slussade in till gästhamnen på lördag eftermiddag och trots att vi tvingats tillbaka i vårt eget kölvatten ett par sjömil var vi ändå glada över den sträcka vi tillryggalagt.

Idag (eller snarare igår för klockan passerade visst midnatt för över två timmar sedan) gick det desto bättre att ta sig fram. Vi kom iväg redan innan solen gått upp och har under dagen skiftat mellan att segla och gå för motor längs kusten. När vi äntligen rundade nämnda Pointe de Balfleur åkte vi berg- och dalbana i de tidvattensvågor som byggdes upp emot vinden och vi fick på så vis en försmak på vad som väntar imorgon (idag) eftermiddag. Då lägger vi nämligen ut från Cherbourg för det så kallade Alderney-racet: den hisnande snabba tidvattensvepning som kommer föra oss bort emot kanalöarna Guernsey, Jersey och resten av sällskapet. Men då kommer inte Anders vara med. Han lämnar Maja lite längre än Jacob för att ta en tur hem till nära och kära i Uppsala där han stannar under två veckor. Under tiden, och kanske än lite längre, kommer vi ha en ny besättningsmedlem ombord: kusin Lena som mönstrar på den 11 juli. Det är spännande tider i Frankrikes kustvärld.