2016 - augusti 2016
söndag 28 augusti 2016 - Skrivet av Marie
Lübeck

Vi börjar vår kanalresa lämnar Travemünde och lägger till i Lübeck en dryg timme senare. Den gamla staden i Lübeck som ligger på en ö omgiven av kanaler är mycket vacker. Vi började med att promenera upp till Burg kloster där hittade vi ett trevligt ställe med fin utsikt vi slog oss ner och tog en öl och en smörgås. Sen fortsatte vi att promenera runt i staden, många fina gamla hus och kyrkor med enorma torn en del blev tyvärr förstört under kriget men har återuppbyggts.

Sen går vi ner till båten och tar en lur vi vaknar av att hamnkaptenen knackar på och vill ha hamnavgift. Nu har vi piggnat till så vi tar cyklarna och cyklar runt gamla stan utmed vattnet, det är en fin kväll, soligt och varmt och det är mycket folk ute. Det är kulturnatt i Lübeck alla museer är öppna och mycket musik här och var.

söndag 28 augusti 2016 - Skrivet av Marie
På väg mot Lauenburg

Idag har vi slussat de första sju slussarna av ca 250. Vi har nu gjort Elbe Lübeck kanal det är söndag och nästan inga båtar alls på kanalen däremot är det många som promenerar eller cyklar utmed kanalen. Elbe Lübeck kanal är drygt 60 km lång, har 7 slussar och byggdes mellan 1895-1900. En vacker kanal med mycket grönska, det har varit otroligt varmt över 30 grader idag igen men det fläktar i alla fall en del när man kör. I näst sista Slussen hoppar jag av för att cykla den sista milen till Lauenburg och Ove och Wilma tuffar vidare med båten. Lite mörka moln har det blivit men vi ska väl hinna innan regn, blixt och dunder är över oss trodde vi ja innan sista slussen brakar det loss ordentligt med vindar som uppnår stormstyrka, kraftigt regn och hagel det är bara att cykla på och Ove får brått att stänga alla luckor och rädda vad som räddas kan. När jag äntligen är framme vid sista slussen är området avspärrat jag får ringa på slussvakten och får tak över huvudet i väntan på att Ove kommer till slussen.  Vi lägger sen till i Lauenburg.

I morgon kör vi vidare på Elbe Seiten kanal.

fredag 26 augusti 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Vi mastar av

Igår hade vi en härlig segling till Travemünde. Det blåste SSO 3-5 och vi gjorde ganska bra fart i stort sett hela vägen, strålande sol och mycket varmt. Tyvärr har det varit en del algblomning ända sedan vi passerade Stora Bältbron och det blev mer och mer ju längre söderut vi kom.

När vi kom till Travemünde la vi till vid mastkranen på Böbs verft och firade vår ankomst med lite bubbel. Idag har vi mastat av och Ove har fixat fina krysstag så att vi kunde placera masten på däck. Det har varit mycket varmt idag över 30 grader i skuggan så när vi väl fått masten på däck cyklade vi till playan för ett dopp i havet - det var inte fel. Imorgon tuffar vi vidare till Lübeck.

onsdag 24 augusti 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Aerø

Det finns så många fina öar runtomkring och Aerø är en av dem vi skulle vilja se. Vi seglade från Troense till Aerøskøbing i måndags. Det var ingen längre sträcka så vi fick en hel del tid till att cykla runt på Aerø både igår och i måndags. Det är mycket vackert på Aerø men många och långa uppförsbackar var det så när vi kom fram till Marstal var vi riktigt trötta. När vi såg att man fick ta cyklarna med på bussen behövde vi inte fundera särskilt länge på hur vi skulle ta oss tillbaka till Aerøskøbing.

Vid femtiden var vi tillbaka det hade blivit riktigt varmt och det såg ut att bli en fin kväll  så vi bestämde oss för att segla vidare. Vi tog sikte på Bagenkop på södra Langeland.

söndag 21 augusti 2016 - Skrivet av Marie
Nyhamn

I fredags tog vi tåget från Korsör till Malmö. Efter två veckors segling var det dags för Moa att åka hem men innan dess skulle hon åka till Jon i Ystad och hälsa på över helgen. Vi åt lunch tillsammans och uträttade en del ärenden. Det var mkt folk i Malmö då det var festival, solen sken och det var riktigt varmt.

På vägen tillbaka till båten stannade vi i Köpenhamn. Vi promenerade till Nyhamn, åt en bit mat och tog varsin öl - det var gott!!! Vi tog sen tåget till Korsör och väl framme vid båten var vi ganska så trötta. Det blev en lång dag.

Morgonen därpå seglade vi till Lohals på Langeland, en fin liten hamn på Langelands nordvästsida.

söndag 21 augusti 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Lohals

I dag har vi haft storstädning och tvättat. Seda cyklade jag till bageriet och handlade fikabröd så vi kunde fika.Detta var belöningen för hårt arbete.Sedan lämnar vi Lohals på Langeland för att gå för motor till Troense som ligger i östra sundet till Svendborg. Här ligger vi inte bakom pitarmar det känns som vi ligger i Stockholms skärgård. Vi tar en promenad i samhället för att se den gamla bebyggelsen som är från år 1700 & 1800 talet och det blev extra lång promenad för jag tog fel väg,men lite motion är inte fel när man sitter stilla i en båt.Detta tränings pass blev ca: 6 km.Nä vi är åter i båten så lagar Marie en god middag med kyckling.

lördag 20 augusti 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Till Samsö

I torsdags seglade vi från Grenå till Samsö. Vi hade vinden med oss och strålande sol, det blev en lång dag på havet och vi kom sent i hamn. Medan Moa o Marie tog en dusch lagade Ove supergod middag igen!!! Det hann bli mörkt innan vi ätit klart så vi tog en kort kvällspromenad och bestämde oss för att stanna på Samsö några tim dan därpå innan vi seglar vidare.

lördag 20 augusti 2016 - Skrivet av Marie
Ändrade planer

Vi vaknar tidigt på morgonen av att det rycker i tamparna. Ove sätter dit stötdämpare men det hjälps inte. Vinden har ökat och det blåser 10-12m/s rakt in i hamnen så vi bestämmer oss för att segla vidare. Men först får det bli ett besök på bageriet. Sen äter vi snabbfrukost och seglar iväg. Sjön är grov men vi har vinden med oss så vi får god fart, det rullar rejält.

På Samsö hade vi gärna stannat ett par dagar för att se oss omkring men det får bli en annan gång.

lördag 20 augusti 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Stora Bält

Vi seglar till Korsör ett litet samhälle strax söder om Stora Bältbron. Bron är Europas längsta hängbro, själva hängbron är 2,7 km. Brotornen är 254m höga och därmed två av Danmarks högsta punkter. Seglingsfri höjd 65m. 1998 blev bron klar för trafik byggtiden blev 10 år. Förr var det en farlig resa att ta sig över Stora Bält under 1800-talet tog man sig över i isbåtar på vintern och det kunde ta två dagar med övernattning på Sprogö längs vägen.

onsdag 17 augusti 2016 - Skrivet av Marie
Middag på G

Vi seglar från Anholt det blåser 3-7m/s NV och småregnar. Småningom upphör regnet och vinden avtar. Ove har planer på fisk till middag och nu är det läge.......det blir 11 makrillar 1 hoppar ur påsen så vi har 10 kvar men vi ska nog bli mätta ändå. Vi seglar sen förbi en stor vindkraftpark vi räknar till över hundra vindmöllor.

Väl framme i Grenå går vi i-land för att komplettera middagen det fattas öl och spenat. Det är långt till affären så det blir som vanligt sen middag. Men den som väntar på något gott.......

måndag 15 augusti 2016 - Skrivet av Marie
Anholt

I morse hade vi klockan på ringning kl 6 och strax efter 7 lämnade vi Laesö. Solen skiner och vinden har lugnat sig det blåser NV - V 5-7 m/s. Vi får en riktigt härlig segling till Anholt där vi lägger till strax efter 3 så det gick undan. Ove försökte dörja makrill på vägen men vi seglade för fort? för att fisken skulle nappa.

Det är varmt och nu längtar vi efter att få bada det är drygt 18 i vattnet vi packar matsäck och badsup (för den som badar) och går sedan till stranden. Det känns som om sommaren kommit tillbaka redan igår när vi var på Laesö fick vi en härlig dag på stranden. Det har inte varit några riktiga baddagar sen vi lämnade Hönö.

söndag 14 augusti 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Cykeltur på Läsö
Laesö sydsalteri

I går cyklade vi till Byrum och kollade på Läsö salteri som har 25 års jubileum, sedan cyklade vi vidare till den ombyggda kyrkan i Västerö som numera är Spa. I Västerö passade vi på att äta lunch medan regnet öste ner. När solen tittade fram igen cyklade vi tillbaka till båten. Sadlarna på våra hopfällbara cyklar är stenhårda så det känns efter ca 3 mil på cykel.

fredag 12 augusti 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Vi lämnar Vinga

Igår lämnade vi Vinga och seglade till Läsö,det blev en fin segling med en stor upplevelse att se Tumlare eller var det Delfiner? som leker runt båten och följer oss länge.

När vi kom till Læsö fick vi en efterlängtad dusch och besök på Hamnkrogen där vi tog en öl och fish'n chips.sedan lite bunkring i affären och mys i sittbrunnen med kvällssol.

Samling på kajen
Vi kastar loss
Förbi hamnpiren och ut
Vinga
Första natthamn

Nu ligger vi på Vinga och försöker samla våra tankar mycket är det som far runt i huvet. Det var så många som kommit för att vinka av oss och det värmer riktigt gott i hjärtat.

Vinden har nu tilltagit och det ska blåsa rejält ett par dagar så vi stannar på Vinga, det passar bra för mycket återstår att fixa med båten innan vi kan segla vidare. MarieRos lutar bra när vinden ligger på, ute flyger stora skumbollar och vi får sova på tvärs i förpiken.

Hamnen på Vinga
Västra Vinga
Vi plockar björnbär
måndag 8 augusti 2016 - Skrivet av Marie
Vi seglar iväg 6 augusti 2016
Vi lämnar hamnen i Hönö Klåva

Efter en hektisk vecka med mkt arbete och lite sömn blir vi tillräckligt klara för att segla iväg. Vi hinner stuva undan det mesta i MarieRos och hissa flaggspelet innan släkt och vänner kommer ner till hamnen för att vinka av oss. Vi får många goda råd och "bra ha grejer" att ta med oss på vår resa. Det bjuds på fika o bubbel och skottkärran på kajen är full med öl o vin som ligger på is. Det blir många kramar, skratt och tårar, nu börjar det verkligen kännas i maggropen att vi ska ge oss av.

Vid 16-tiden kastar vi loss - Ove, Marie, Moa o Wilma med hurrarop o flera som signalerar lämnar vi kajen. Många följer oss ända ut till piren. Till tonerna från en trombon passerar vi hamnhålet på Hönö och vinkar så långt vi kan. Det blåser friskt när vi kommer ut och vi bestämmer oss för att gå till Vinga.

Väl framme vid Vinga pumpar vi upp några extrafendrar och lagar en god middag sen är det inte långt till kojen.