2016 - september 2016
torsdag 29 september 2016 - Skrivet av Marie
St Albin tunneln

Efter ca 5 mil på Saone är vi framme vid St Albin tunneln den är 680 m lång. Här får man vänta på grön signal innan man får köra in i tunneln som är väl upplyst.

torsdag 29 september 2016 - Skrivet av Marie
Tunneln inifrån

Tunnelbygget påbörjades 1839 och blev klart först 1877.

Ute igen

Efter denna tunnel körde vi ytterligare 4 mil till Savoyeaux där tog vi natthamn.

Nästa dag tuffade vi vidare in i nästa tunnel Souterrain de Savoyeax. Tunneln är 640 m lång men den här morgonen var det tät dimma och vi såg inte rakt igenom tunneln som vid den förra. När vi väl kom ut ur tunneln kom solen fram och sikten blev bra. Det blev också betydligt varmare.

onsdag 28 september 2016 - Skrivet av Marie
Saone

Saone är nästan 40 mil och sträcker sig från Corre till Lyon här är det bara 24 slussar. Den här kanalen är lite bredare och landskapet är mer öppet, det är fortfarande mycket vackert runtomkring. På den första delen som kallas för Le petite Saone är slussarna inte bemannande men istället för en fjärrkontroll får man nu vrida på en stång som hänger över kanalen för att öppna slussen.

Utefter denna kanal är de flesta slussvaktarbostäderna välskötta och bebodda. Saone är ngt djupare men nu har det varit torrt så länge så vattennivån är låg även här och fortfarande kan vi inte lägga till överallt. När vi kom till Monteraux les Baulay fick vi lägga till utanpå en husbåt.

tisdag 27 september 2016 - Skrivet av Marie
Fontenoy le chateau

Efter 33 slussar utför kom vi strax innan slussarna stängde fram till Fontenoy le Chauteau. Ett fint litet samhälle med höga berg runtomkring och där både kanalen och en oreglerad flod rinner förbi. Här bor ca 600 personer, överallt på vartenda hus och alla broar hänger små pratbubblor med citat från olika författare, en kvinna berättar för oss att de tar ner alla pratbubblor i oktober, skriver nya texter under vintern och hänger upp dem till våren igen.

Vid varje sluss vi passerar finns en slussvaktarstuga de ser likadana ut och är byggda i slutet av 1800-talet. Efter att slussarna automatiserades för inte så många år sedan har flera blivit övergivna och förfallna, det är nu bara en och annan som fortfarande är bebodd.

När vi nästa dag kommer fram till Corre slussar vi sista slussen av 93 på Canal des Vosges och kommer ut i Saone.

måndag 26 september 2016 - Skrivet av Marie
Broöppning

Innan vi börjar vår slussfärd utför så passerar vi den stora vattenreservoaren Bouzey som förser Canal des Vosges med vatten. Det är oerhört vackert och så fort solen kommer fram blir det mycket varmt. Färden går vidare i långsam takt det går inte att köra fort då gör vi enorma svall och dessutom går vi lite djupare då.

Efter första slussen utför kommer vi fram till ett litet samhälle som heter Girancourt här kunde vi lägga till ända in till kaj. Vi stannar och handlar och tvättar, utanför affären finns en 18 kg tvättmaskin placerad som en bankomat in i väggen. Vi ser nu äntligen hur vi ska kunna bli av med all smutstvätt vi har ombord. Här träffar vi också en dansk båt på väg söderut och efter ett tag kommer också den svenska båten som vi haft kontakt med under kanalfärden. Så nu är vi tre båtar som efter kanalerna har planer på att segla vidare västerut mot Spanska kusten.

Vi fortsätter sen vår slussfärd utför lite längre fram kommer vi till en riktigt låg bro, de flesta broar är ca 3,5m höga och vi behöver bara fälla ner bågen. Men här måste vi ha broöppning. Det kommer genast ut en kille och rullar bron åt sidan t o m bommarna för biltrafiken vevas ner för hand. Snabbt går det och vi behöver inte vänta många minuter.

lördag 24 september 2016 - Skrivet av Marie
360 meter över havet

Vi startar direkt kl 9:00 när slussarna öppnar, vi har en lång dag framför oss för vi har många slussar att göra innan dom stänger kl 18:00. Det är grunt på sina ställen så vi går med kölen i botten och får gasa på lite extra då, vi har också träffat på pråmar även på denna kanal men som bara är 38x4m. Det är mycket vacker natur och vi passerar många fina byar, en del är sedan romartiden. När Marie cyklade längs med kanalen för att ta emot tamparna i slussarna så handlade hon på vägen men hennes franska är inte så perfekt så det blev smördegs inbakad kotunga. Så småningom kom vi fram till Epinal och där är det en slusstrappa på 14 slussar, vi hade 2 timmar kvar innan dom stänger slussarna så vi bestämde att försöka att hinna med dom och det gjorde vi med marginal på 30 minuter. Vi hittade en fin liten natthamn och får som vanligt förtöja med en planka mellan båten och bryggan. Nu är vi på toppen 360m.ö.h. Detta firade vi med champagne. Denna dag blev det totalt 30 slussar. Så imorgon fortsätter vi slussa nedför till Medelhavet. Vi har ca 2 dgr kvar på Canal des Vosges, sen blir det Saone och därefter Rhone.

fredag 23 september 2016 - Skrivet av Marie
Kylig morgon och dimma

Vi vaknar till en kylig morgon med dimma. Vi har 12 grader i båten nu funkar det inte med kortbyxor längre vi skulle t o m behöva vantar och sockar om vi hade haft. Under natten har vi legat förtöjda intill ett hus som står på pålar ut i kanalen. Vi knöt i ett balkongräcke och la en planka mellan båten och huset så behövde vi inte stå på botten. Även om det är möjligt för oss att gå kanalen så innebär det inte att vi kan lägga till överallt förmodligen går det inte någonstans det är för grunt intill kanalkanten så det gäller att hålla sig mitt i.

Vi har nu 47 slussar framför oss upp till högsta punkten vid Epinal. För att underlätta slussningen har jag cyklat mellan slussarna, tagit emot tamparna och startat slussningen. Kanske lättar båten också något om vi inte är ombord båda två. När solen så småningom kommer fram blir det mycket varmt och nu åker kortbyxorna på igen. Efter 16 slussar är vi framme i Charmes och får lägga oss utanpå en stor motorbåt.

torsdag 22 september 2016 - Skrivet av Marie
Canal des Vosges

Nu har vi lämnat Mosel. Det har varit mycket varmt och otroligt vackert. Vi har nu gjort sammanlagt 45 slussar från Lübeck och fram till Canal des Vosges. Vid slussen i Thionville behövde vi lösa en Vignette för att komma vidare på de franska kanalerna, för en månad fick vi betala 116 Euro. På de tyska kanalerna har det inte kostat någonting förutom en del hamnavgifter. Vi fick också veta att det inte skulle vara några problem för oss att gå Canal des Vosges, 1.70 i djupgående ska gå bra.

Canal des Vosges är 14 mil lång och har sammanlagt 93 slussar. I den sista slussen på Mosel fick vi en fjärrkontroll som vi skulle använda för att öppna slussarna som är obemannade. Tidigare fick man veva upp slussportarna för hand så det känns skönt att bara behöva blippa med fjärrkontrollen innan varje sluss.

söndag 18 september 2016 - Skrivet av Marie
Luxemburg
Stadsdelen Grund i Luxemburg

Vi stannade två nätter i Scwebsange härifrån gjorde vi en utflykt till staden Luxemburg som vi gärna ville passa på att se när vi nu var så nära. Vi tog cyklarna med oss på bussen dit, en resa som tog knappt en timme. Väl framme cyklade vi in till gamla stan där var det fullt med folk det var lördag och marknad. Luxemburg är en fascinerande stad med drygt 100 000 invånare här pratar man luxemburgiska, franska och tyska. Staden ligger på höga platåer och ner i djupa raviner längs med en flod. Här finns många gamla ruiner och byggnader några redan från 900-talet. Vi tog en sightseeingtur det var ett bra sätt att få lite grepp om staden. Sedan cyklade vi runt i de delar som vi tyckte såg mysiga ut. Numera är det fullt med krogar och pubar i de gamla husen så vi kunde både äta och dricka gott.

Nästa dag fortsatte vi på Mosel in i Frankrike nu byter floden namn till Moselle. Vi la till vid slussen i Thionville här behöver vi köpa en Vignette för att få fortsätta på de franska kanalerna. Vi köpte en som gäller en månad den kostade drygt 100 euro. I Tyskland har det varit gratis att färdas på kanalerna. Här träffar vi också en svensk båt med en barnfamilj på väg åt samma håll som oss. Vi har tidigare mött två svenska båtar på de tyska kanalerna.

lördag 17 september 2016 - Skrivet av Marie
Trier
Porta Nigra

Vi ägnade en FM åt att cykla runt i Trier som är Tysklands äldsta stad och har drygt 100 000 invånare. Vi var till Porta Nigra den romerska stadsporten i Trier byggd på 200-talet. Vi besökte också det hus där Karl Marx är född 1818 vilket numera är museum. Sen gick vi också in i Domkyrkan som är en mycket imponerande byggnad.  I Trier var det många turister och det fanns mycket mer att titta på men vi ville inte vara borta för länge från båten eftersom vi inte hade ngn bra hamnplats. När vi väl var tillbaka i båten fortsatte vi vår färd mot Luxemburg ganska snart kunde vi lägga till i ett litet samhälle som heter Schwebsange. Här fick vi en bra hamnplats och vi kunde dessutom tanka billig diesel.

fredag 16 september 2016 - Skrivet av Marie
Bernkastel
Torget i gamla stan i Bernkastel

Tidig morgon lämnar vi Senheim. Vi har ont om diesel och letar förtvivlat efter tankställen. Hittar ett men där var det för grunt för oss så vi tuffar vidare till nästa där kom vi in men det var tyvärr stängt för dagen. Ove hittar ett telefonnummer och får prata med en vänlig dam som lovade att återkomma. Det gjorde hon inte istället kom så småningom en ny dam i bil och nu kunde vi äntligen fylla tanken och alla reservdunkar. Den här damen jobbade med Nimbusbåtar och kände mycket väl till Göteborg där hon varit flera ggr så vi fick också en trevlig pratstund. Hon visade också några trevliga natthamnar längre fram på Mosel. Efter ytterligare ett par mil och ett par slussar la vi till i Bernkastel en mysig liten stad. Där hittade vi en restaurang med fin utsikt och en rolig kypare han visste precis vad vi ville ha så det var bara att tacka o ta emot.

Nästa dag fortsätter vi till Neumagen en av de äldsta vinorterna i Tyskland. Vi stannar till ett par timmar och går upp för att handla vin. Allt verkar stängt kanske är det för tidigt på dagen men när vi cyklat runt ett tag så hittar vi en vinkällare som är öppen. Där får vi provsmaka många olika sorter och vi går sen därifrån med en låda vin. Vi fortsätter sen till Trier en stad vi gärna vill se men nu har det äntligen börjat regna och vi bestämmer oss för att ta en cykeltur in till Trier dan därpå då det ska vara uppehåll.

torsdag 15 september 2016 - Skrivet av Marie
Cochem

Efter 2 dagar i Koblenz var det dags att tuffa vidare på Mosel. Vi tog sikte på Cochem det såg väldigt fint ut men vi lyckades inte hitta ngn bra hamnplats. Vi la till på utsidan en pir och hade kanske 2 dm under kölen det ska väl gå tänkte vi men så kom där en pråm och det blev lite svall . Det gick inte alls vi fick bottenkänning och fick kasta loss och tuffa vidare. Så Cochem får vi se en annan gång men vi fick i alla fall lite bilder. Några mil längre fram på Mosel hittade vi en jättefin hamn med flera meter i alla fall två under kölen. Så nu kunde vi sova i lugn o ro.

måndag 12 september 2016 - Skrivet av Marie
Mosel

Vi är fortfarande kvar i Koblenz. Igår cyklade vi runt här och tog linbanan upp till fästningen Ehrenbreitstein som ligger på andra sidan Rhen. Idag har vi fixat en del med båten, handlat, badat och tagit det lugnt. I morgon fortsätter vi uppför Mosel och stannar troligtvis i Cochem som ligger 2 slussar och 5 mil härifrån. Vi ska göra sammanlagt 40 mil på Mosel halva sträckan går i Tyskland, sen passerar vi Luxemburg och därefter har vi ca 20 mil i Frankrike. Vi räknar med att vara i Nancy till helgen om det går någorlunda snabbt att ta sig igenom alla slussar på vägen. Sen får vi se. Våran plan är att vi efter Mosel går Canal des Vosges sedan Saone och därefter Rhone ner till Medelhavet. Men som det ser ut nu så vet vi inte om vi kan gå Canal des Vosges eftersom det inte finns tillräckligt med vatten där för tillfället. Vi får se när vi kommer dit det skulle nog behövas lite regn för att öka vattennivån i den kanalen. Än så länge är det väldigt varmt men i slutet av veckan ser det ut som om det ska bli lite regn.

söndag 11 september 2016 - Skrivet av Marie
Koblenz
På väg in i Mosel

Efter 5 dagar på Rehn är vi framme i Koblenz och vi kan vika av in på Mosel. Äntligen lite lugnare vatten, inte lika mycket pråmtrafik och vi har tillräckligt med vatten under kölen när vi ska lägga till. Vi har fastnat några gånger och ibland har vi inte ens lyckats ta oss in i hamn utan har fått vända ut igen. Häromdagen fick vi lots in av en motorbåt och det gick bra men nästa morgon när vi skulle ge oss iväg satt vi ändå fast i leran. Det är mycket vackert längs med Rhen ju längre söderut vi kom blev bergen högre, vi passerade stora slott och borgar, gamla kurorter, vinodlingar och många små badorter. Vi stannade i Köln en dag där besökte vi Kölnerdomen en imponerande byggnad som tog 600 år att bygga. Vi hann också med ett chokladmuseum sen orkade vi inte mer i värmen. Vi passerade också de gamla brofästena till bron i Remagen. En av alla broar som tyskarna bombade sönder under andra världskriget för att de allierade inte skulle kunna ta sig över Rhen. Numera finns ett fredsmuseum i det gamla brofästet. Vattnet ser fint ut och många badar utmed Rhens stränder. Nu när vi kommit in på Mosel är det lättare för oss att bada då det nästan inte är någon ström alls. Det ser ut som om värmen kommer hålla i sig ett tag till vilket är skönt men det tar på vattenreservoarerna i Frankrike. Som det ser ut nu blir det svårt för oss att komma vidare på de franska kanalerna så nu väntar vi på regn.

onsdag 7 september 2016 - Skrivet av Marie
Düsseldorf
Medienhafen

Vi har nu gjort sammanlagt 16 slussar av ca 250 och nu bär det av ut på Rhen. Med ca 3 knops motström går det inte längre så fort alla sträckor tar dubbelt så lång tid jämfört med tidigare. Det är mycket pråmtrafik och de vi möter har god fart ser ut som de sladdar i kurvorna så det gäller att hålla sig undan. Nu ser vi också pråmar från Belgien, Holland, Luxembourg och Schweiz. Rhen är 1230 km lång och en av Europas största floder. Här ska vi gå ca 20 mil och räknar med att vara i Koblenz till helgen. Sen kan vi vika av in på Mosel där det förhoppningsvis är lite lugnare. Luften känns lite sämre här även om det är betydligt bättre än förr. Området har förändrats en del och 2010 fick Ruhr som område kulturhuvudstadspriset så numera bryter man mer kultur än kol. Vi kämpar på uppför Rehn nu har det också blivit riktigt varmt igen efter att vi haft det lite svalare och en del regn ett par dgr. På kvällen lägger vi till i Düsseldorf marina. Vilken häftig stad med knappt 600 000 invånare. Spännande arkitektur, riktigt gamla hus blandat med ultramoderna hus och många roliga grejer att titta på. Hur mkt krogar som helst och mycket folk ute en vanlig vardag. Vi tar en tur med cykeln, sätter oss sedan på strandpromenaden invid Rhen och tar en öl och en smörgås i solnedgången. I den här stan skulle vi kunnat stanna flera dagar och vi bestämde oss för att ta en promenad på FM innan vi tuffar vidare mot Köln nästa dag. Intill hamnen finns ett stort torn med restaurang på toppen, vi tog hissen 168 meter upp vilken utsikt! Nu fick vi också lite överblick.

onsdag 7 september 2016 - Skrivet av Marie
Wilma 15 år

Igår fyllde Wilma 15 år. Det firade vi med leverpastej.

tisdag 6 september 2016 - Skrivet av Marie
Och många broar.......

Nu har vi gjort ca 9 mil på Dortmund Ems kanal en kanal som sträcker sig från Dortmund till Emden. Där hade vi bara en sluss att ta oss igenom strax innan Münster. Nu kunde vi äntligen få tanka diesel det var lördag kväll och egentligen hade de stängt men vi ringde och killen som har bunkerbåten var snabbt där. Det har varit svårt att få tag på diesel i Tyskland så när man väl hittar ett ställe får man fylla fullt och tanka alla reservdunkar. I Tyskland går det heller inte alltid att betala med kort så det gäller att ha ordentligt med kontanter. I Münster gick vi ut och åt en bit mat i den gamla industrihamnen där det numera är fullt av krogar och musik. Det blev en vacker kväll i solnedgången.

Kvällen innan låg vi vid kanalkanten mitt ute i skogen, vi hade precis lagt till och hällt upp varsin landgångare då fick vi se polizei komma ut genom skogen och backandes ut på kanalkanten för att stanna vid vår båt. Ove viftar med den fina romen han fick när han slutade sitt arbete och frågar om han får bjuda på ett glas. De ser bra sugna ut men tittar istället på våra pass och båtens registreringsbevis, frågar varifrån vi kommit och vart vi ska. Det gick bra och de önskar oss sedan en trevlig kväll och en fortsatt trevlig resa.

Nästa dag fortsatte vi sen vår kanalfärd in på Rhein Herne kanal som går rakt genom Ruhrområdet ca 4,5 mil och har 5 slussar. Det är fint iordninggjort utmed alla kanaler, grönt och lummigt för det mesta. Många promenerar, cyklar, joggar eller bara sitter invid kanalkanten. På Rhein Herne finns det också många läckra broar blandat med gamla broar. Vi la till för natten i Oberhauser marina nära Duisburg. Där skulle vi invänta ett paket som var på väg till oss med en oljetrycksgivare till motorn. Saker och ting går ju sönder varteftersom och den vi hade i båten la av för några dagar sedan. Med hjälp av Sune och Bengt hade vi snabbt en ny på plats den kom redan dan därpå ett stort TACK till er. Så nu ska väl allt funka tänkte vi , nä nä då strular varvräknaren och motorrumsfläkten men det har nog Ove fixat nu hoppas vi.

torsdag 1 september 2016 - Skrivet av Marie
Stora slussar på Elbe Seiten kanal
Slussen i Uelzen

När vi lämnar Lauenburg kör vi ut en liten bit på Elbe, det blåser friskt och vi har motsjö. Det gungar en del och masten börjar röra på sig lite, vi vänder med sjön och förankrar masten ordentligt sen tuffar vi vidare in på Elbe Seiten kanal där det är betydligt lugnare. Elbe Seiten kanal är 115 km lång och togs i bruk 1976. Den har två stora slussar. Den ena ett Shiffshebeverk vid Lüneburg den är 105*12 m och tog oss 38 m upp. Vi åkte in i en bassäng och knöt fast bakom en pråm sen åkte vi hiss upp det gick ganska fort men vi fick vänta 4 timmar på att få slussa eftersom den ena bassängen var stängd. När vi slussat klart hade klockan blivit mycket och det hann bli mörkt innan vi hittade en plats att lägga till vid.

Nästa dag var vi uppe tidigt och när dimman lättade och solen bröt igenom körde vi vidare mot nästa sluss i Uelzen. Den är 190*12 och har en höjd på 23m. Även här var ena slusskammaren stängd så vi fick vänta 5 timmar men då hann vi göra en massa annat under tiden. Framför oss låg en motorbåt med ett holländskt par som vi hann o prata en hel del med. När vi slussat klart körde vi vidare en bra bit till nästa natthamn. Dessa båda slussar är mycket lätt slussning det är bara att knyta fast och hänga med.

torsdag 1 september 2016 - Skrivet av Marie
Många pråmar är det

När vi kom in på Elbe Seiten kanal började det bli mycket pråmtrafik. Pråmarna är drygt 80m långa och ofta är det två pråmar ihopkopplade. Under styrhytten har de nog en ganska rymlig bostad och på taket har de bilen med. De kör i regel lite långsammare än oss och hamnar man bakom en pråm kan det ta lite tid. Pråmarna är lastade med sand, sten, kol, containers, olja och järnskrot m m. Man ser inte så mycket av landskapet bredvid kanalen eftersom kanalkanten är ganska hög ibland ställer vi oss på rufftaket och vid ett tillfälle såg vi en liten sjö med badstränder och t o m segelbåtar i. När vi lägger till för natten får det bli utefter kanalkanten för det mesta finns det ett litet utrymme för fritidsbåtar där pråmarna lägger till. Det finns också enstaka små hamnar att gå in i men det är oftast för mer grundgående båtar. Det känns som man lägger till mitt ut i ingenstans och vid niotiden är det kolsvart. En och annan pråm passerar de hörs inte mycket men lyser upp hela kanalen när de susar förbi.

Temperaturskillnaden är ganska stor en morgon var det riktigt kyligt i båten 13 grader då var det skönt med filttofflor men så fort solen varit uppe ett tag blir det mycket varmt och soltaket måste upp. Nu är vi ute på Mittellandkanalen som är en lite äldre kanal bygget påbörjades 1934 här ska vi gå drygt 20 mil innan vi kommer in på Dortmund Ems kanalen. Det är mer bebyggt utefter denna kanal och här ser man lite mer av landskapet runtomkring. Det är mycket industrier, magasin och omlastningsställen för pråmarna. För oss blir det bara en sluss på den här kanalen och den gjorde vi strax innan Hannover - Anderten sluss 220*12m och 15 m hög. Där slussade vi nerför båda slusskamrarna var igång och vi behövde inte vänta alls på slussning. Sen la vi till i Hannover tog cyklarna och cyklade in till Gamla stan.