Båten Bojan! - januari 2017
måndag 30 januari 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
Mogan och Las Palmas
I måndags och tisdags hade vi fortfarande besök av farmor och farfar. Det blev en tur med färjan från Mogan till Arguineguin. Arguineguin var en mysig lite by. Små stränder omslutna av bergen med svart lavasand. Vi hittade ett Danskt bageri där vi köpte grovt och gott bröd, lycka! Vi börjar tröttna lite på baguetter och rostbröd. Efter att vi promenerat omkring i byn och längs strandpromenaden åt vi en god middag innan vi tog bussen tillbaka till Mogan.

I tisdags tog vi en tur med en u-båt för att spana på livet nere i havet. Vi såg två vrak, dykare och massa fiskar. De flesta fiskar var silvriga men på botten fick vi se små, stora, långa och breda fiskar som skiftade i olika glada färger. Kul upplevelse! På kvällen åt vi middag som avslutades med efterrätt innan vi sa hej då till farmor och farfar.

Färden tillbaka till Las Palmas började vi i onsdags förmiddag. Det blev en kort tur första dagen för vi trivdes så bra på ankringsplatsen vid Anfi del Mar så vi bestämde oss för att stanna här en natt extra. Väl där hoppade vi alla i gummibåten och tuffade in till Arguineguin igen för att inhandla mer av det goda brödet som vi glupskt hade satt i oss tidigare. Dagen bjöd i övrigt på lite skolaktiviteter och och ytterligare gummibåtskörande. Innan vi gick och la oss fick vi njuta av en vacker solnedgång. Himlen skiftade i både blått, gult och rosa.

Dagen därpå blev det en heldag på havet. Fint väder, strålande sol och lite vågor!

Väl tillbaka i Las Palmas och hemma hamnen var det lite handling, tvätt och dusch som stod på schemat under fredagen. Lördagen spenderade vi i en park här intill där det finns en löparslinga och lite träningsredskap som passar både stora som små. Träningsverken är inte snäll mot oss idag... :-)

Annars har vi idag testat att transportera oss med lokaltrafiken. Det blev buss från Las Palmas till Maspalomas! Smidigt och fint gick det, och mycket hopp och lek i sanddynorna hann vi med. Det blåste som skam på förmiddagen så vi fick pausa lekande med lite lunch, men sedan var vi igång igen! Det var fem sandtroll som klev av bussen "hemma" i Las Palmas på kvällen :-)
måndag 23 januari 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
Anfi och Mogan
Det har varit en ganska lugn vecka. Måndagen gick åt till att inhandla födelsedagspresent till Christofer. Han fick hänga med till affären och välja själv, det blev en hopfällbar cykel. Han såg väldigt glad ut när han cyklade in i hamnen :-)

Dagen därpå lämnade vi Las Palmas för en vecka. Efter en dag på havet blev vårt första stopp Anfi Beach. En riktigt fint litet ställe med en fantastiskt fin park och en strand med sand importerad från söderhavsöarna. Vi stannade och ankrade där utanför över natten! Det var mycket gungigt på kvällen! Tallrikarna halkade omkring på bordet när vi åt. När vi vaknade efter en skön natts sömn var det dock en helt magisk morgon. Helt stilla på havet, klarblå himmel och  strålande sol, så härligt! På onsdag förmiddagfortsatte vi sedan mot Mogan för att möta upp Christofers föräldrar. Det blev lite champagne i båten innan vi hittade en mysig restaurang där vi åt middag. På torsdag morgon blev det skönsång på morgonen med hjärtan formade av chokladpraliner när vi firade Christofer, därefter en härlig dag på stranden innan födelsedagsmiddagen. Middagen serverades på en restaurang med livemusik och dans. Sven och Gunilla tog sig en sväng om medan vi andra hejade på!

Fler stranddagar, glassfika, sol och bad har vi haft här i Mogan tillsammans med farmor och farfar! En dag fick vi hälsa på och bada i poolen på det tjusiga hotellet! Mycket kul tyckte barnen!

En varm och solig vecka har vi haft här på södra delen av ön! Nästan så det känns som att vi skall åka till kylan när vi på onsdag skall segla tillbaka till Las Palmas :-)
söndag 15 januari 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
Gran Canaria
I måndags hyrde vi en liten bil så i veckan som gått har vi utforskat Gran Canaria, riktigt kul!

Vi började med att ta en tur längs östra kusten ner till södra delen av ön. Vi besökte många av turistställena. Vårt första stopp blev San Agustin. Där tog vi en promenad längs stranden och kollade in alla tjusiga hotellen. Innan vi åkte där ifrån spanade vi in Svenska skolan och shoppade lite svenskt godis i affären Gottegrisen. Nästa stopp blev i Maspalomas, vi hann knappt ut från bilen innan vi blev infångade av en försäljare och i en timme fick vi lydigt sitta och lyssna på hur bra och fördelaktiga resor hans resebolag säljer! Barnen blev bjudna på glass så de var glada! Därefter gick vi ner till den långa sandstranden playa del ingles, härlig sandstrand med fantastiska sanddynor. Dock blåste det en del när vi var där så sanden yrde runt. Gillar man turistställen kan vi varmt rekommendera denna plats. Vi avslutade detta stopp med en mycket sen och god lunch! Bilresan fortsatte sedan mot sandstranden Amadores där barnen tog sig ett eftermiddagsdopp. Där möttes vi av en härlig grovkornig sandstrand som är inringad av de höga bergen. Vattnet var kristallklart.

När barnen var färdigbadade begav vi oss vidare för att kolla in Amfi Beach. Här var det dock lite klurigt att ta sig ner med bilen så dit tänkte vi ta båten istället. Innan vi påbörjade hemresan så stannade vi till och köpte dricka och tog en promenad i Port de Mogan. Det var en mysig bilresa hem i mörkret tyckte iaf jag och barnen. Väl tillbaka i båten var vi trötta efter en rolig dag!

Tisdagen spenderade vi på Aqualand, en vattenpark med massa vattenrutschkanor. Barnen hade önskat detta och jag tror deras förväntningar uppfylldes. Iskallt vatten var det men William och Elisia åkte alla rutshkanorna och Gustav åkte allt han var tillräckligt lång för! Jag och Christofer åkte inte en enda rutschkana, vi är livrädda för kallvatten! Vi hittade dock en relaxbana som vi glatt hoppade I :-)  Efter tio meter ropade William, ni kommer ångra er! Längs med banan sprutade det iskalla vattenstrålar. Attans, men vi överlevde! Vattenlandet rekommenderar vi till alla som gillar häftiga och snabba rutschkanor och inte är rädda för kallvatten! Är man inte beredd att betala 800 kr för fyra uppvärmda fryspizzor och fem drickor är ett tips att ta med egen lunch ;-)

Tillbaka till båten tog vi vägen över bergen. En riktigt häftig upplevelse! Efter att vi åkt en stund kom vi bort från turistlivet. Istället mötter vi av vajande palmer, apelsinplantage, mandelträd och riktigt branta stup! Här och där fanns en liten bergsby. Ibland stod där tre små bord vid vägkanten och man kunde få sig en kopp kaffe eller en läsk.

Vi lämnade ett varmt vattenland ca 25 grader, högst uppe på bergstopparna kunde vi sträcka ut handen genom bilfönstret för att känna på molnen och temperaturen hade sjunkit till bara 5 grader. Efter att vi åkt ett par timmar kom skymningen och sedan blev det kolsvart. Vi hade då nästan två timmar kvar innan vi var framme vid båten. Det var mysigt och lite läskigt att åka omkring på serpentinvägarna i mörkret. Tyvärr såg vi dock inte så mycket och bestämde oss därför för att hit måste vi igen!

På onsdag morgon ville barnen bedöka Palmitos Park. En vacker park med palmer och kaktusar i alla dess former. Fjärilshus, akvarium och massa andra djur fanns också att titta på. Vi fascinerades över showen med de fritt flygande rovfåglarna som var borta hur länge som helst för att sedan återvända. Ett roligt besök var det även om det inte känns helt rätt att ha djuren instängda i begränsade utrymmen.

I torsdags var det dax för ännu en tur i bergen! Ingen hade kollat kartan innan vi åkte, vi körde lite på måfå. Hamnade på en bensinstation, köpte lite godis till lunch, kollade kartan och insåg att vi åkt lite fel. Vi kände inte för att vända och åka tillbaka dit vi tänkt utan tog en annan väg upp i bergen. Det var tur, vilken upplevelse vi fick! På ena sidan berget var det kallt och vegetationen bestod mestadels av barrskog, lite lövträd och ormbunkar. Hade det inte varit för de enorma stupen och den helt fantastiska utsikten så kändes det nästan som en härlig höstdag i skogarna hemma. När vi kört över berget och hamnade på andra sidan möttes vi av en helt ny miljö. Mycket varmare blev det, mandelträden blommade men i övrigt var det mycket lite vegetation, en och annan palm och kaktus fanns dock. Supermysiga bergsbyar åkte vi också igenom. Herrarna satt på stenmurarna och konverserade med varandra och en söt liten gubbe stötte vi på som kom gåendes med sin åsna. Ville man ta sig en fika fanns små serveringar här och där. Uppe i bergen finns inte känslan av turism och stress på något vis. Ganska glest med folk var det bortsett från alla cyklister som vi fascinerades av.

Torsdagen avslutades med ett bad på Amadores Beach. Barnen och Christofer drog på sig våtdräkterna och lekte en timme i den uppblåsta hoppborgen ute i vattnet.

I fredags var sista dagen med bil. Vi körde då väster ut för att titta på andra sidan av ön. Vårt första stopp blev i den lilla staden Agaete. En lugn och mysig liten fiskeby kändes det som. Stranden bestod av kolsvarta stenar och vattnet var helt kristallklart. Hit kan man åka för att vila! Därefter fortsatte vi upp i bergen. Denna gången följde vi bergen längs kustsidan. Det var en svindlande känsla att titta ner över bergskanten och ner i havet! Lite läskigt tyckte till och med Christofer. På eftermiddagen innan vi skulle lämna tillbaka bilen passade vi på att ta en tur till Ikea. Där åt vi middag samt inhandlade lite prinskorv, köttbullar, godis och värmeljus!

Igår och idag vi bara slappat! Lite lekplatshäng och en skön promenad har vi hunnit med! :)
söndag 8 januari 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
En lat vecka! Fortfarande Las palmas.

En riktigt slapp vecka har vi haft. Ett par härliga stranddagar med bad och lek. Lite kallt i vattnet är det, 20-21 grader, så vi har inhandlat våtdräckter för att kunna bada lite längre stunder ;-) Vi har besökt parken för lite lek även denna vecka också har vi spanat lite i de olika köpcentrum som finns här.

Tid har också funnits för storhandling, tvätt av sängkläder, lite städning och annat kul!

Veckan som kommer skall vi hyra bil så nu är det slut på sovmorgon och slappa dagar och vi ser fram emot en vecka fullspäckad med  aktiviteter :-)

Vi har varit dåliga på att fotografera denna vecka så inga nya bilder i fotoalbumet.

måndag 2 januari 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
Turist i Las Palmas

Denna veckan har vi promenerat och promenerat för att se oss omkring i Las Palmas. Barnen har varit och shoppat för sina julklappspengar i det lite större varuhuset Las arenas som ligger i södra delen om den fina stranden och strandpromenaden Las Canteras. Det har blivit några promenader längs strandpromenaden, lek på stranden och tom ett dopp i havet.

Vi har även varit och tittat på katedralen och promenerat omkring i den gamla delen av staden. Mysigt med alla gränder och vackra planteringar. Små mysiga caféer där folk satt och drack kaffe i solen fanns också.

En fin park, Doramas, med en damm där det simmade guldfiskar i alla dess storlekar hittade vi, där fanns också en rolig lekplats. Toppen om barnen behöver springa av sig.

Vi hade en heldag när vi bara promenerade omkring i hamnen och lekte på stranden som ligger alldeles intill. På hamnstranden är det få människor vilket är toppen om man vill spela fotboll eller leka jage. Där finns också en liten lekplats med klätternät och gungor. Efter en dag full av lek testade vi att baka kladdkaka. Det blev en mycket kladdig kladdkaka, men god var den.

Nyår firade vi på en av restaurangerna på strandpromenaden. Vi hade bokat bord tidigare i veckan. När vi kom dit visade det sig att vi hamnade på takterassen med det fina folket. God mat serverades och innan vi gick tillbaka till Bojan avslutade vi kvällen med att promenera omkring i folkvimlet och titta på vackra fyrverkerier.

Veckan som kommer har barnen önskat några heldagar på stranden. När jullovet är slut och priserna går ner lite har vi tänkt att hyra bil för att utforska ön ordentligt.