Karibien - maj 2011
måndag 30 maj 2011 - Skrivet av Bengt
Till St. Lucia
Bananparken

Vi lämnade Fort de France efter ett par dagar. Det blev för skvalpigt när vinden svepte in på ankarplatsen. Vi valde att gå till Grand Anse d´Arlet cirka tio sjömil söderut. Det var en stor skillnad att komma dit nu under lågsäsong jämfört med när vi seglade norrut. Nu var det färre båtar och ett skönt lugn vilade över hela bukten och den lilla byn. Därifrån åkte vi på en biltur runt ön tillsammans med en tysk tjej, Anna, som Ritva hade mött tidigare när vi var här. Vi besökte bland annat Bananmuséet vilket var mycket intressant. Vi gjorde också ett kort besök i St. Pierre som blev helt ödelagd den 8:e maj 1902 då vulkanen på Mont Pelée hade utbrott och cirka 30 000 människor omkom. Det var bara en person som överlevde. Det var en fånge i fängelset som klarade sig tack vare de tjocka cellväggarna. Nu lever där ca 6000 människor. Vårt besök där blev kort på grund av regn, men vi hoppas att kunna komma tillbaka. Det blev ytterligare ett par dagar i Grand Anse, och det var riktigt skönt. Vattnet var så härligt turkos och klart och ibland kom det en sköldpadda simmande och kikade upp över vattenytan. När vi skulle segla vidare så gick vårt ankarspel i strejk. Det blev lite motion att dra upp kätting och 20 kg ankare för hand. Vi gick då till Le Marin som är ett stort seglarcentra med resurser för det mesta vad gäller båtprylar. Där bytte vi däckskontakten som hade rostat igen efter mer än 25 års tjänstgöring. Som tur var hade vi en kontakt med tillbehör med oss, men det blev lite strul med inkopplingen på grund av att kopplingsschema saknades. Men det löste sig till slut tack vare en lokal firma som sålde ankarspel. Nu har vi kommit till Rodney Bay på St. Lucia, hade fint väder och en härlig segling hit från St. Anne på Martinique. Här i Rodney Bay finns det en stor sandstrand och därifrån kommer det en kaskad av musik som dånar ut över hela viken. Det är rena musikdiarrén för det spelas lika högt från tre ställen. Så det blir en förfärlig blandning. Men det är ju söndag och då skall det vara liming. Det är ju också morsdag, i alla fall hemma i Sverige. Grattis till alla mammor!

torsdag 19 maj 2011 - Skrivet av Bengt
Söderut mot Martinique
Regnmolnen drar in över Martinique

Vi lämnade Antigua tidigt på morgonen den tredje maj. Våra vänner Andrew och Elaine från Kapstaden stod ute på däck och blåste i snäckan. De var precis som när de stora klassiska yachterna seglade iväg fast i lite mindre skala. Fick en härlig segling  cirka 40 M över det öppna vattnet till Deshais på Guadeloupe. Det blev en natt där innan vi fortsatte till Les Saintes, mest motorgång i duggregn. Vår planerade avfärd från Les Saintes blev fördröjd på grund av ett motorproblem. Vid en kontroll visade det sig att det var vatten i motoroljan. Det var inte bra. Dags att konsultera Bengts kusin Rune som är VP-expert. Hans råd var att vi skulle demontera vattenpumpen och kolla. Och si, där var problemet. En o-ring hade lossnat och det gjorde att det blev vattenläckage in i motorn. Som tur var så fanns det nya packningar att få tag i hos GMD (Volvo Penta) på huvudön Guadeloupe. Men det blev en färjetur och hyra av bil vilket tog en hel dag. Efter montage av pumpen och ett antal sköljningar med olja och byte av filter så var det klart. Vår färd fortsatte sedan söderut till Roseau på Dominica. En boatboy ville ha 50 EC dollar (ca 125 SEK) för en natt vid boj. Det lyckades vi pruta till 30 EC. Vi bestämde oss för att segla till Fort de France på Martinique 50 M söderut. Som vanligt blev det fin segling över öppet vatten men på läsidan av Martinique var det ingen vind men mycket regn. Så det blev 5 timmar segling och 5 timmar motorgång. Vi stannar här i Fort de France ett antal dagar innan vi fortsätter söderut.

måndag 2 maj 2011 - Skrivet av Bengt
Lite om Antigua
Falmouth Harbour med English Harbour i bakgrunden

Nu har vi har vi varit på Antigua i över två veckor och har varit åskådare till den Klassiska regattan och Antigua Sailing Week som var en mer vanlig regatta än den klassiska. Vi har trivts bra men vi kanske hade seglat vidare lite tidigare om det inte hade varit så blåsigt. Under veckan som varit har det blåst upp till 30 knop (ca15m/s) i stort sett varje dag. Men nu har vinden gått ner en del så vi hoppas att i morgon tisdag kunna segla söderut till Guadeloupe.

Falmouth Harbour där vi ligger för ankar är en stor bukt men trots de hårda vindarna så har vi inte haft några problem. English Harbour vid Nelson Dockyard är betydligt bättre skyddad och klassad som ett ”Hurricane Hole” men är för det mesta full med båtar. I Falmouth Harbour finns det två marinor, varav en har travellift för upptagning, samt Antiuga Yachtclub. I English Harbour finns marinan Nelson Dockyard och ett varv där man tar upp båtarna på en slip. Marinan Nelson Dockyard är uppbyggt i den gamla hamnen som kom till 1725-1746. Under femtiotalet var det en pensionerad sjöofficer, Kapten Nicholson som restaurerade området. De gamla byggnaderna är upprustade och här finns nu museum, segelmakeri, verkstad, souvenirbutiker och ett par restauranger. Här ligger också tull och immigrationskontoret. Hela området är en National Park och det är en trevlig blandning av modern marina och historiska byggnader. Det är här som aktiviteterna runt regattorna hålls och många av båtarna som deltog i Antigua Sailing Week hade sina platser här.