Karibien - maj 2012
torsdag 17 maj 2012 - Skrivet av Bengt
Redo för Atlanten
En sista koll. Foto Jan Berglund s/y Janina.

Nu är vi redo för avsegling från St. Martin och Karibien. Vi har gjort ett antal besök på olika supermarkets för att bunkra upp förnödenheter. Miss Blue har fått en ordentlig genomgång av motor och rigg med mera och vi har fyllt upp med 340 liter diesel och nästan 400 liter vatten. Det hoppas vi skall räcka under de tre till fyra veckor som vi beräknar att seglingen skall ta. Jag har hjälpt Janne, vår granne från Grenada, med installation av datorprogram så att han kan maila och ladda hem gribfiler (väder) från sin Iridium satellittelefon och dator. Han skall segla ensam till Azorerna och hem till Sverige med sin Maxi-84:a. Vi har samma system så vi skall förhoppningsvis kunna sms:a och skicka mail och även ringa varandra om det behövs.

Vädret ute på Atlanten för en vecka framåt ser ut att bli hyggligt, det Azoriska högtrycket har brett ut sig västerut och vindarna ser ut att bli bra. Sedan får vi se vad som händer. I skrivande stund onsdag kväll här på St. Martin så ser det dock ut att bli mycket regn ett dygn framåt så det är möjligt att vi avseglar på fredag istället för under morgondagen. Det är inte roligt att segla iväg i dåligt väder även om vi nu är beredda att ge oss av.

Varma hälsningar till er alla.

torsdag 10 maj 2012 - Skrivet av Bengt
Till St. Martin
Hamnen i Gustavia St. Barth
Tiden bara rusar iväg, äntligen har vi lyckats att uppdatera bloggen. Efter Antigua och Jolly Harbour så seglade vi till Nevis och St. Kitts. Nevis tyckte vi nog inte var speciellt intressant. Däremot trivdes vi bra på St. Kitts även om ankarplatsen utanför hamnen var väl rullig så vi valde att gå in i den lilla marinan. Det var första gången vi låg i en marina sedan vi lämnade Grenada i slutet på november. Som granne hade vi en fiskare som en dag gav oss några Red Snapper vilket var trevligt med tanke på att på de flesta platser är det tyvärr svårt att få tag på fisk, vilket kan tyckas märkligt med tanke på att det är öar vi besöker. Det var gott men det var små fiskar med många ben.
Inför nästa etapp till St. Barth ville vi komma iväg tidigt så den sista kvällen gick vi ut och ankrade utanför hamnen. Men det blev en orolig natt, det rullade så att det var nästan omöjligt att sova.  Klockan fyra på morgonen tröttnade vi på rullandet, lättade ankar och satte kurs norrut. Efter ett par timmars motorgång kom vinden och vi fick en skön segling mot ”svenskön” St. Barth. Hade en trevlig tid där tillsammans med ett tre andra svenska båtar, Xavita , Frideborg och Pia. Samtidigt startade Bucket Regatta med 47 superyachter över 100 fot, och vi seglade ut till en ö utanför St. Barth där vi hade fin utsikt över dessa tjusiga båtar.
Efter St. Barth kom vi till St.Martin där vi nu har varit i över en månad. Här har jag, Bengt, äntligen blivit fri från ischiasproblemet som jag dragits med länge. Tre behandlingar hos en kiropraktor gav bra resultat så nu är jag fri från detta besvär. Förutom två dagars rundtur med bil tillsammans med Stig och Monica från båten Frideborg så har vi varit på trevligt besök hos P.G. och Margaretha som också är medlemmar i föreningen VSSL,vi som seglar lite. De har sålt sin HR-45:a och köpt en lägenhet här. För övrigt går tiden åt till att förbereda oss mentalt och Miss Blue praktiskt för segling över till Azorerna nu i maj.