2010 Antigua - USA - oktober 2010
tisdag 26 oktober 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Utflykt i Washington
Sharon

Vi har fått frågan om bilden på US Capitol är tagen av oss själva. Svaret är ja. Anna-Karin har tagit bilden med vår Canon Ixus kamera.

Den gångna helgen har vi tillbringat hos våra vänner Sharon och Gary. Dem lärde vi känna när vi seglade i Turkiet. Deras båt, Vingilot, ligger fortfarande kvar i Medelhavet. På vintern bor de i sitt hus strax utanför Washington. De bjöd in oss att bo hos dem över helgen och det tackade vi naturligtvis ja till.

Efter mycket funderande beslöt vi att låta Unicorn ligga kvar för eget ankare i Washingtonkanalen medan vi var borta.

Vi hade en fantastisk helg tillsammans med våra vänner och en mer utförlig rapport kommer i nästa resebrev. Vädret har varit underbart, klarblå himmel och sol med en frisk luft ca 20 grader.

lördag 23 oktober 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Sight seeing in Washington
United States Capitol

Vi har det så bra förspänt här i Washington att vi har gångavstånd till de flesta sevärdheter. Vi ligger ankrade i Washingtonkanalen och till Vitahuset, Obelisken, US CApitol mm. Har vi ungefär 20 min promenad. Inte illa att kunna ligga så centralt.

Igår gick vi på konstmuseum och rundtur i Capitolium. Det är ju den amerikanska demokratins högborg. Det var mycket intressant och vi hade en mycket kunnig guide som visade oss runt.
Att stå inne i den stora salen under kupolen var en mäktig och imponerande känsla.

För att få komma in fick vi gå igenom en säkerhetskontroll värre än på flygplatserna. Man är mycket rädd för terrorattentat och Capitolium får nästan dagligen ta emot hot från olika håll. Verkliga eller bara för att skrämmas? Vem vet.

fredag 22 oktober 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
National Air and Space museum
Charles Lindhbergs plan

Hej igen,

Nu var det ett bra tag sedan vi gjorde något inlägg på hemsidan. Det har varken blivit några resebrev eller några inlägg i bloggen.
Det skall vi ändra på nu. Vi kom tillbaka till Deltaville och USA för snart fyra veckor sedan och då startade ett drygt arbete att få Unicorn i seglingsbart skick igen. Vi skall berätta mer om alla de problem och bekymmer vi hade mer utförligt i nästa resebrev.

Nu har vi seglat upp för Potomacfloden till Washington. Vi ligger ankrade ett stenkast från Capitolium och vita huset. Att ganska häftig känsla att kunna segla på egen köl mitt in i USA:s huvudstad.

Första dagen besökte vi National Air and Space museum. En otroligt museum som visar det mesta som är värt att veta inom flyg och rymdfart. Bland annat har vi känt på månen. Alltså en sten som fördes tillbaka till jorden med Apollo 11.

Washington är kallt vid denna tid på året och på nätterna går temperaturen ner mot 5-6 grader. Det känns skönt att slå på Eberspächern, vår värmare varje morgon innan vi tittar fram under täcket.