måndag 28 december 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
May the force be with you
Anna-Karin testar "fisheye" på sin nya kamera.

Igår tog 15 cruisers plats på bussen och åkte upp till St John, huvudstaden på Antigua. Där besökte vi Caribbean Cinema. Filmen vi såg var den senaste Star Wars episoden, The Force Awakens. Den har ju varit otroligt hypad och på kort tid dragit in över en miljard dollar.

Jag har gillat Star Wars filmerna ända sedan den första kom 1977, för hela 38 år sedan. På senare år har jag sett om några av de första filmerna och tycker fortfarande att de håller hög klass. Både story och effekter är helt OK. Man får ju ha i minnet att för 38 år sedan var dataanimering knappt uppfunnen. Åtminstone långt ifrån vad den är idag.

Det var alltså med står förväntan jag slog med ner i biografstolen. Filmen skulle dessutom visas i 3-D, vanför vi hade fått de speciella glasögon som krävs för det.

- Hur var då filmen?

Nja, kanske inte riktigt vad jag hade hoppats på. Harrison Ford som Han Solo gjorde som vanligt bra ifrån sig. Även Max von Sydow var med på ett hörn. Den nya onda karaktären Kylo Ren var blek i jämförelse med Darth Vader.

På en skala 1-5 kan jag nog inte ge den mer än svag 2:a. Ytterligare två filmer tänkta att komma ut. En 2017 och en 2019.
Anna-Karin gillade bara en sak med filmen och det var popcornen.

Vädret är idag på morgonen grått och mulet. Under natten har det varit flera squalls. Detta väder är inte bra för batteriladdningen. Vi får förlita oss på dieselenergi istället.

lördag 26 december 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Juldag
Fullmånen lyser på pelarna

Julaftonens knytkalas på stranden blev mycket lyckat. Den Janssons Frestelse vi lagat gick åt i en rasande fart. Men det fanns mycket annat gott också absolut ingen behövde gå hungrig därifrån.

På Juldagen var det sedan dags för kalkonmiddag. Före middagen promenerade vi över till English Harbour där det på eftermiddagen var champagne-bash. Champagneflaskorna låg i små roddbåtar fyllda med is. En flaska kostade från 120 kronor upp till nästan 1000 beroende på vilken sort man valde. Anna-Karin och jag delade på en flaska tillsammans med Lavinia och Richard. Ekonomiska som vi är valde vi den billigaste sorten. Men det var alls inget fel på den. Det smakade riktigt bra. Överskottet från arrangemanget går till olika välgörenhetsprojekt på Antigua.

Vid femtiden satte vi oss sedan till bords på Pillars i Admiral's Inn komplexet. Totalt var vi 22 personer. Varför restaurangen heter Pillars förstår man lätt när man tittar på bilden ovan. Anna-Karin åt en getostsallad och jag en broccolisoppa som förrätt. Till huvudrätt var det det traditionell ugnsstekt kalkon med tillbehör. Efterrätten bestod av karamelliserade äpplen med vaniljsås. Allt mycket gott. Aftonen till ära hade vi dessutom en fantastisk fullmåne som lyste på oss.

Vinden fortsätter att blåsa friskt och det ser ut som vi blir kvar här över nyårshelgen. Långtidsprognoserna talar sedan om en ovanligt lugn januarimånad. Vi hoppas att det stämmer. När det lugnar sig seglar vi direkt upp till St Martin och sedan vidare till US Virgin Islands.

Länk till fotoalbum: Juldag
torsdag 24 december 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Födelsedag
Den sandiga stranden

Födelsedag firades med en picknick på stranden. Vi är egentligen inga strandmänniskor, tycker mest att allt blir sandigt, men igår gjorde vi ett undantag. Det blåser fortfarande småspik och det gör att vågorna rullar upp och bryter på stranden. För att ta oss iland fick vi därför ankra jollen tio meter ut och simma in. Annars är det lätt att den slår runt.
På kvällen åt vi grillad gulfenad tonfisk med kokt potatis och hollandaisesås. Allt tillagat ombord på Unicorn.

Idag, Julafton, är det potluck inne på stranden. Ännu ett arrangemang där vi kommer att bli sandiga. Vårt bidrag kommer att vara hemlagad Janssons Frestelse. Den sill som jag lagt in själv behåller vi för oss själva och tar inte med den in till potlucken.

Det ser ut som om vi blir kvar här även över nyår. Det skall fortsätta att blåsa friskt. Men sämre ställen kan man ligga inblåst på. Vi har gott om goda vänner runt ikring oss, det finns fin hikingterräng, bra wifi, totalt skydd från den grova sjön och en hyfsad mataffär.

God Jul till er alla.

Håkan, Anna-Karin och Morris

måndag 21 december 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Det lackar mot Jul
Julbelysning ombord

Nu ligger vi åter i Falmouth Harbour och börjar så smått känna av det sämre vädret som är på ingång. Det ser ut som om vinden kommer att hålla i sig till någon gång in på det nya året. Det kommer att blåsa 12-17 m/s enligt prognoserna. Sjön utanför är grov och när vi igår gjorde en hike kunde vi se några få båtar som kämpade ordentligt för att ta sig frammåt.

Vi kommer inte att flytta oss förrän vädret lugnat ner sig. Efter som britter och amerikanare firar sin Jul den 25:e kommer vi att vara med på ett firande just den dagen. 25-30 seglare kommer att samlas på den klassiska restaurangen Admirals Inn på Nelsons Dockyard. Det blir traditionsenlig kalkon med tillbehör.

Själva äter vi ett minijulbord på julafton. Sillen läggs in idag och sedan skall köttbullarna rullas. Skinka och rödkål har vi redan bunkrat.

Tyvärr har vi lite bekymmer med våra batterier. De vill inte längre hålla laddningen. Men detta är ett problem som återkommer med jämna mellanrum eftersom vi använder öppna blybatterier. Destillerat vatten måste fyllas minst en gång i månaden. Dessa är betydligt billigare än underhållsfria batterier men har istället kortare livsläng. När vi kommer till St Martin får vi se oss om efter nya batterier.

Julslingorna vi har ombord kommer förresten från Biltema. Drivs av batterier som laddas små solpaneler. Fungerar utmärkt. Dessutom har vi en gran och en ren med USB-anlutning. De är en gåva från Helen och Dave på Jammi'n

fredag 18 december 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Green Island
Anna-Karin på Barbudas strand.

Tyvärr blev vistelsen på Barbuda allt för kort. Vi ville inte bli fast över jul däruppe. Det skall blåsa rejält hela julveckan och då är Barbuda inte bästa stället. Vi tog därför tillfället i akt att segla tillbaka ner till Antigua. Vi kunde hålla kurs så att vi seglade ner på östra sidan av ön. Där finns det en annan fin vik att ankra i. Vi har inte något skydd för vinden här utan det är ett rev som skyddar mot sjön. Trots att det blåser friskt är det helt platt vatten. Det är fullt av kitesurfare som far fram och tillbaka. För dem är det helt idealiskt här. Morris gillar också den här platsen eftersom det är massor av fjärilar som flyger. Morris tycker att de är lagom stora jaktbyten.

En annan bra sak med denna vik är att det finns ett öppet wifi-nät. Det är alltid bra att tillgång till internet.

Vi kommer dock inte att stanna över julen här heller. Men fördelen är att vi har Falmouth Harbor 8 sjömil runt hörnet. Och det är dessutom medvind dit. Antagligen går vi dit i morgon.

måndag 7 december 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Picknick

Igår hade vi en picknick ute på grannön Ilet a Cabrit. Förutom Anna-Karin och jag var det Cathrine och Anders, Gunilla och Philippe samt Jacques.

Vi började med bad och snorkling och jakt på conch. Vi hittade några, men de var allt för små för att ta. De får stå på tillväxt ett tag till. Phillipe fick däremot tre maffiga bläckfiskar.

På menyn stod rökta och grillade kycklinglår. Till det åt vi potatissallad och ratatouille. Vi drack rosévin och ti-punch. Ti-punch är en specialitet på de franska öarna. Rom gjord på sockerrör blandas med lime som är stött och brunt socker. Desserten bestod av ost och frukt.

Vi hann sedan knappt tillbaka hem till Unicorn förrän vår grannar John och Angela tittade förbi och bjöd in oss till en inofficiell OCC-träff (Ocean Cruising Club) samma kväll. Vi är sedan några år medlemmar i klubben. Det ligger just nu inte mindre än fem båtar från OCC här i viken.

Det var en lyckad dag och vi hade det mycket trevligt.

Idag skall vi åka in och titta på när Cathrine och Anders hus rivs. Det gamla hus de köpt skall rivas för att ge plats åt det nya som de skall bygga på samma plats.

Länk till fotoalbum: Picknick
fredag 4 december 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Les Saintes
Gulfenad tonfisk

Nu har vi förflyttat oss vidare till den lilla franska ögruppen Les Saintes. Från St Anne på Martinique seglade vi upp till St Pierre på samma ö och sov endast där för natten. Upp tidigt nästa morgon för att segla iväg vid sextiden på morgonen. Målet var att hinna ända fram till Les Saintes den dagen men vi insåg att det inte skulle gå. Vår ankomsttid skulle bli vid sjutiden, en timma efter det mörknat. Det ligger ganska mycket fiskeredskap utanför Les Saintes och vi ville inte köra igenom dessa i mörker. Vi valde därför att stanna över natten vid Portsmouth, Dominica. Nästa dag hade vi sedan bara 20 sjömil till Les Saintes.

Seglingarna de tre senaste dagarna har skett i friska ostliga vindar på 10-14 m/s. Eftersom vi på Martinique har nått vår östligaste punkt i Karibien har vi ändå haft lite ”nedförsbacke” Kursen vi har styrt har legat på 340 grader, alltså 110 grader från vinden. Det har gått undan värre, men sjön har varit ganska besvärlig. Korta branta vågor i sidan som gjort det ganska obekvämt ombord.

Nu stannar vi här några dagar till vind och sjö lugnat ner sig igen. Sämre kan man ha det. Vi ligger alldeles utanför bageriet där man kan få färska baguetter från klockan sex varje morgon. Det finns en liten fin slakteributik och en liten fiskmarknad. På tal om fisk så fick vi igår napp. Tyvärr visade det sig vara en stor barracuda så den fick gå tillbaka i havet igen. Så här långt norr ut finns det risk för ciguatera (fiskförgiftning) i större exemplar av denna fisk.

fredag 27 november 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Ännu en "Thanksgiving"
Bordet fyllt med godsaker

Nu har vi varit med om ännu en ”Thanksgiving”. Det har hunnit bli några stycken genom åren. Amerikansk tacksägelse inträffar alltid den tredje torsdagen i november. Den firas till minne av att pilgrimer hade kunnat bärga den första skörden i det nya landet.

Denna gång blev det tyvärr ingen kalkon som är brukligt. De vi kunde hitta var alldeles för stora för vår ugn. Istället tog vi den enkla vägen och köpte färdiggrillad kyckling. Vi var totalt ett 25-tal personer som samlades inne på stranden för en potluck.

Ett av de givna tillbehören på matbordet är sötpotatisgratäng. Vi hade tagit på vår lott att laga en sådan. Vi visste inte riktigt hur man gör, men det finns ju Google. Efter att ha kollat en del olika recept bestämde vi oss för ett. Sötpotatisen skars i tärningar och blandades med olivolja, riven färsk ingefära, honung och kardemumma. Denna blandning körde vi sedan i ugnen 50 min.

Tala om succé! Var enda smula gick åt i ett nafs. Naturligtvis stod det många andra godsaker på bordet som de andra besättningarna bidragit med. Några hade fått på sin lott att laga dessert och de hade det gjort med den äran. Mycket mätta och belåtna återvände vi till Unicorn i solnedgången.

Som avslutning på kvällen drack vi ett glas kaffelikör hos Sharon och Lee på Allegro.

måndag 23 november 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Dåliga dagar på havet
Belöningen när vi äntligen kommit fram.

Det är inte bara solsken, vita sandstränder och vajande palmer här i Karibien. I förrgår hade vi bestämt oss för att segla från Bequia upp till Rodney Bay, St. Lucia. Där skulle vi bara sova över natten för att sedan fortsätta upp till St. Anne på Martinique.

Under flera dagars tid hade vi kollat och lyssnat på flera olika källor för att få väderprognoser. Allt såg nu bra ut för avfärd.

Vi var uppe vid femtiden och drog upp ankaret i det första dagsljuset. Det började ganska bra med fin segling de första 10 sjömilen upp till St Vimcent. När vi kom i lä av ön fick vi starta motorn vilket vi också räknat med. Det är alltid skralt med vind bakom St. Vincent. Men det blev inte så lugnt som vi räknat med. Istället fick vi vinden rakt i näsan och farten sjönk. Dessutom började det duggregna. Vi tänkte att det blir säker bättre så fort vi kommer upp mot norra änden på ön och vinden blir ostörd. Det blev inte alls bättre. Vinden låg envist kvar på 010-020 grader. Alltså rakt i näsan. Alla prognoser vi tittat på hade förutspått vindriktning 080-090 grader.

Vi försökte segla i hopp om vindvridning, men inte då. Vi kom bara längre och längre bort ifrån St. Lucia. Dessutom blev det helmulet och regnet tilltog. Temperaturen sjönk och vi fick dra på oss tröjor för att inte frysa.

Det fanns bara en sak att göra och det var att motorsegla. I ösregn segade vi oss sakta fram. Klockan hann bli 11 på kvällen innan vi efter en lång dag till sist kunde ankra i Rodney Bay. Tidigt nästa morgon hissade vi på nytt segel för att ta oss upp till St. Anne, Martinique. Denna gång kunde vi segla mot målet men det blev en väldigt skumpig färd i grov sjö. Både Anna-Karin och Morris kände av lite sjösjuka.

Nu stannar vi här ett tag. Planen är att fira amerikansk Thanksgiving med våra amerikanska kompisar här. Den högtiden infaller på torsdag.

fredag 20 november 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Peggy's Rock

Igår hikade vi upp till toppen av Peggy's Rock. Det var totalt 10 personer som var med. Det är en ganska brant stigning upp till 269 m.ö.h. Trots att vi varit däruppe ett par gånger förut var det svårt att hitta vägen. Det berodde på att allt är grunt och lummigt på ön just nu. Det gör det mycket svårare att känna igen sig. Men till slut fann vi rätt väg och efter 2,5 timmar var vi uppe på toppen.

Det var verkligen värt mödan. När man är uppe på toppen är utsikten vidunderlig. Man ser hela Admiralty Bay och större delen av Bequia. Nedstigning tog sedan bara 1,5 timme i anspråk. Totalt var hiken 9 km lång.

Peggy's Rock har fått sitt namn av Ma Peggy klättrade varje dag upp på toppen. Hon lär ha haft mycket god syn. Från toppen visade hon med tecken var fiskstimmen fanns och dirigerade fiskarna från Bequia dit.

Nästan hemma gjorde vi ett kort stopp för att fylla på med vätska. Se bilder i albumet nedan.