Logg - juli 2020
lördag 18 juli 2020 - Skrivet av Mats Henningson
Klintholm till Malmö/Dockan
Möns Klint skapades när dinosaurierna klampade runt på jorden

50 Nm, 8 timmar, dimma första timmen, sedan klarblå himmel och 25 grader varmt. Ingen vind. Blankt hav

Gick på autopilot från Klintholm på Mön till Malmö Dockan Marina. Kändes fint att gå i dimman med Radar och AIS. Annat var det på 80 talet då dimma innebar död räkning och stor osäkerhet. Idag har man full koll på de stora fartygen både med fart och riktning och tidpunkt för "encounter". Trots all elektronik, noterar vi position, fart, distans och riktning varje halv timma i gammaldags sjökort. Om vi skulle bli av med elektrisk försörjning, kan vi trots allt navigera på gammaldags vis med död räkning.

I trafiksepareringszonerna runt Falsterbo Rev var det ganska mycket trafil att hålla reda på, men utan problem. Det är att notera att de stora handlesfartygen går med hög fart och det är alltid bäst att i god tid väja tydligt så att de ser vilken avsikt vi har.

Lägger till I Dockan, går upp i lyan, tar en komma frammare, duschar och det känns bara skönt att vara hemma igen

fredag 17 juli 2020 - Skrivet av Mats Henningson
Gedser till Klintholm
Rundar Skandinaviens sydligaste punkt: Gedser Udde

31 Nm, 6 timmar, Sol och väaxlande vindar mest från nord och väst 0 -7 m/sa

Var upp med tuppen och väntade på att Brugsen skulle öppna klockan sju. Javisst de hade eget bageri, så jag köpte Birkes (Danska Coissanter fast mycket bättre än Franska) samt en mörk härlig Durum fullkornlimpa

Gick söderut ned till Gedser Udde med nordvästlig vind på genuan. Girade till 30 grader nord och motorerade till Klintholm. Tog den sista fina långsidesplatsen för "stora" båtar dvs 12 meter och uppåt. Vi är ju precis 12 meter med peke och badbrygga (vilket annars är en hemlighet när vi betalar för 10 meters båt). Ett trevligt och välkommnade danskt par i båten framför tog tamparna och hjälpte oss på plats

Ett antal båtar ankrar för natten utanför hamnen vilket noteras i vårt kom ihåg för bra hamnar.

Sol och sommar 25 grader varmt och kvällsolens nedgång ger upphov till en sundowner eller två (det är ju fredag tror jag). Plötsligt kan det inte bli bättre

Prognosen för morgondagen är växlande 0-3m/s. Vi siktar på Skanör imorgon för att anlända till Malmö Dockan på söndag eftermiddag.

torsdag 16 juli 2020 - Skrivet av Mats Henningson
Travemunde till Gedser
Vi lämnar Travemunde bakom oss och äntligen havet

55.1 Nm, 9  timmar 17 minuter. 6-8m/s från nordväst. Solsken och 20 grader.

Först motorgång med vinden i näsan, sedan liten vridning till nordväst. Vi faller av några grader och rulklar ut focken som drar fint. Stabiliserar med mesanen. Ute öst om Fehmarn kommer havsdyningen på låringen och det blir rejält skvalpigt i några timmar. Vi pinar på kryssen så gott det går och tar lite hjälp av motorn också.

Väl framme i Gedser finns det gott om plats och det går fint att lägga till mot vinden mellan pålar.

onsdag 15 juli 2020 - Skrivet av Mats Henningson
Idag mastade vi på
Nu har vi en segelbåt igen

Kört 300 meter, 19 grader varmt, fuktigt. En regnskur på eftermiddagen.

Idag på morgonen gick vi från den yttre gästbryggan till mastkranen längst inne i Marinan

3 man mastade på mycket professionellt. Vi fick oss en överaskning när undervanten till stormaste skulle sättas. Två vantskruvar fattades. Dessa har försvunnit från masten någon gång under vintern.Nåja, mastchefen letade i sina gömmar och kom med två begagnade vantskruvar som passade. Vantskruvar är ju inte billiga så det kanske är anledningen till att de försvunnit.

Vi pysslade sedan med att koppla all el och elektronik till masterna samt monterade samtliga tre segel. Allt fungerade tillfredställande vid testkörning.

Morgondagens prognos är motvind eller ingen vind, så det blir väl motorgång.

lördag 11 juli 2020 - Skrivet av Mats Henningson
Lubeck till Travemunde
Sinnrik Påmastningsanordning

11,1 Nm, 2 timmar, 15 grader och skurar.

Sov gott i Lubeck och gick till Böbs Werft i Travemunde, där vi fått en plats reserverad och inväntar här påmastning som eventuellt sker på onsdag.

Innan vi gick från Lubeck, så fick vi se hur en tysk båtgranne mastade på själv med en mycket sinnrik konstruktion. Block och talja kopplade till elvinchen och upp åkte masten efter en minutiös förberedelse

Ligger ytterst mot floden Trave, så det är lite skvalpigt, men inte obehagligt.

fredag 10 juli 2020 - Skrivet av Mats Henningson
Elbe Seiten km 93 till Lubeck
Hebewerk båtshiss tog oss 38 meter nedåt i en balja 100m lång och 12 meter bred fylld med vatten och vår båt.

51,6 Nm, 10 timmar + 3 timmar sluss och väntetid. 7 slussar + en båthiss. 13 grader varmt och dimma och regn. Klarnade upp mot kvällen.

Steg upp och gick klockan 7.00. Körde slutet av Elbe Seiten, därefter uppströms Elbe till Elbe - Lubeck kanal. Ett Hebewerk och sju slussar i dimma och regn om vartannat. Skönt med AIS som visar mötande fartyg en kvart före möte.

Lägger oss i Newport gästhamn i Lubeck. 23€ för natten inklusive el så vi kan köra elvärmen inatt.

Imorgon går vi till Travemunde och lägger oss hos Böbs Werft (båtvarv) där vi reserverat plats samt beställt påmastning. Vi blir nog kvar till på torsdag, då de är kort om folk för mastarbetet och kan nog inte få på masten förrän på onsdag. Vi har mycket båtpyssel/underhåll att göra under tiden. Vi behöver också röra på oss med cykel och promenader efter allt stillasittande ombord

torsdag 9 juli 2020 - Skrivet av Mats Henningson
Elbe Seiten km 9,7 till km 93

44,3 Nm 8 timmar En sluss 23m med "schwimpoller 16 grader och hällregn hela dagen.

Dålig sikt i regnet. AIS funktionen är fantastisk. Vi ser mötande pråmar 20 minuter innan mötet. Ser också omkörande fartyg i lika god tid. Inte så aktuellt här, men på Rhen var det verkligen många stora fartyg som körde om oss

Navigationsbelysningen skall vara på vid dålig sikt. Styrbord,babord och akterlanterna fungerar fint, men motorlanternan sitter ju normalt på masten. Masten är packad på däck, så vi monterade en pannlampa på signalhornet och visade således vitt ljus föröver

onsdag 8 juli 2020 - Skrivet av Mats Henningson
Hannover till Elbe-Seiten kanal km 9,7
Välkänt varumärke passeras vid Braunschweig

43,5 Nm 7,5 timmar. 11,5 grader varmt Duggregn under förmiddagen.

Ganska fuktigt uppvaknande i regnet. Slår på värmen och driver ut fukten. Tar en kort promenad till ett bageri och köper färskt bröd. Tankar vatten och går mot dagens enda sluss i Anderten 13,9 meter upp

Sedan tråkig transportsegling till Elbe Seiten Kanal där vi går in och sätter av mot norr

tisdag 7 juli 2020 - Skrivet av Mats Henningson
Minden till Hannover
Gästhamnen i Hannover

33,7Nm och 6 timmar

Tankar 200 liter diesel  och lägger till på plats i Hannover gästhamn som vi reserverat igår. Samma fina hamnkapten.

En svensk båt från Stenungsund kom lite senare och vi utbytte erfarenheter från strapatsfyllt seglingsäventyr. De hade blivit stoppade i karantän i Frankrike i två månader, fastnat i dyn på botten i franska kanaler, blivit bogserade med traktor från land när de fastant i dyn/ botten etc. Men alla var på gott humör och på väg hem. En tysk båt med två ungdomar hade fastnat i Lyon och suttit i karantän/lockdown i två månader, men nu kommit loss och var på väg hem till Kiel ligger vid sidan om oss

Bjuden på drinks till tysk grannbåt, men vi tackade nej pga vår coronataktik. Trist dock. Fina gubbar

Allt väl

måndag 6 juli 2020 - Skrivet av Mats Henningson
Km 33 till Minden
Graffiti under de flesta broar. En del är riktigt bra konstverk

37Nm och 6 timmar. Ömsom sol, ömsom regn. Den hårda vinden som störde oss inatt har lagt av mot kvällen. Stannade för lucnhpaus med hemmagjord ColeSlaw och stekt Panacetta.

Lade till i slusskorsningen i Minden. Korsningen ligger på en bautastor akvedukt. Imorgon blir det Hannover. Ringde upp Hafenmaister Herr Brussing och reserverade en plats i hans marina, där det också finns diesel att bunkra. Skall bli skönt att bli av med dieselångesten med 600 liter full tank. Vår bränslemätare är out of function, så jag har kört teoretisk beräkning av distans/förbrukning

En sallad till middag

måndag 6 juli 2020 - Skrivet av Mats Henningson
Akvedukten i Minden med slussen ned till Weser
söndag 5 juli 2020 - Skrivet av Mats Henningson
Dortmund Ems kanal km 54 till Mitteland Kanal km33
Bogserar nödställd motorbåt långsides. OBS den röda flaggen

47,2Nm, 8 timmar färdtid. En sluss

En god natts sömn en timme söder om Munster. Slussade nedåt efter en timme. Körde på i regnväder upp mot avfarten mot Mitteland Kanal. Hade tänkt tanka i korsningen, men söndag och stängt. Har diesel så det räcker bortom Hannover, där det finns en mack. Ingen ko på isen, men lite dieselångest ändå. Tänk om Rhen sög ur all diesel.

Någon timme in på Mitteland Kanal ser vi i en kanalkrök en motorkryssare med röd flagg och en man på däck som vinkar SOS. En ensam man i vår ålder har fått impellerkrasch och tappat kylningen på motorn. Han har kontaktat WSP (Wasserschutzpolice) som är minst två timmar bort innan räddning kan ske. Således har vi en nödställd båt. Det blåser på bra (liten kuling) och i kanalkröken har ett grund markerats, så kanalen är 15 m avsmalnad just här. Vi försöker lägga oss långsides på motorkryssaren (Mannen ombord är tysk, och snackar bra engelska) men då kommer två stora pråmar runt kröken. Den första uppmärksammar situationen och drar av på farten medan den andra pråmen glider ikapp och tvingas göra en omkörning på insidan. Således två stora pråmar och två fritidsbåtar i bredd. Lungt och stilla gick pråmarna professionellt förbi i bredd. Vi kopplade förtamp, aktertamp och ett långt spring till den nödställde långsides och sedan gick vi 8 km till en Marina där vi manövrerade oss in i den lilla öppningen upp mot vinden och lämnade vår kompis vid kaj. Ett lyckligt slut för oss alla.

Gick sedan till km 33 ocha lade oss för natt

lördag 4 juli 2020 - Skrivet av Mats Henningson
Dorsten till Dortmund/Ems Kanal km54
Fläskpannaka till middag

Första slussen Dorsten fick vi vänta på i 3,5 timmar efter att vi haft svårigheter att komma loss från leran vid bryggan. 90 hk Ford plus bogpropeller lyckades först inte rubba oss. När den stora slussen öppnade och släppte ut vattnet i bassängen steg vattnet med några centimeter och det var tillräckligt för att vi skulle komma loss med full fart på propellrarna.

3 slussar, 34,9Nm och totaltid 10 timmar

fredag 3 juli 2020 - Skrivet av Mats Henningson
Wesel till Dorsten
Den sprängda bron över Rhen vid Wesel och den nya i bakgrunden. Här gickk de allierade över Rhen under kriget.

Gick de sista kilometrarna upp för Rhen och gick in Wesel Datteln kanal. Fick vänta i 3 timmar i första slussen då det låg fem pråmar i kö, som ju har företräde. Slussade en sluss til och gick till Dorsten där vi kände att vi behövde ta en lugn eftermiddag/kväll och lade till vid stadskajen som kostar gratis

Mot afton visade det sig att vi parkerat vid ungdomarnas "hang out" ställe. Fina ungdomar, men de gillade musik av den sort som vi inte kan somna till. Således kastade vi loss och gick en kilometer till Dorsten slussbassäng och lade oss för natten på gratis P plats. Här visade det sig vara något grunnt, så vi ställde kölen i leran och förtöjde med långa tampar.

17.3 Nm och totalt 8,5 timmar med vänstetiden.

torsdag 2 juli 2020 - Skrivet av Mats Henningson
Cuijk till Wesel
Tyskland har stängt sina kärnkraftverk. Detta är omgjort till nöjespark. Slänggungekarusell i kyltornet!!!

Steg upp klockan sju och gick innan hamnkaptenen vaknat så det blev kosta gratis

Körde Waas-Waal Kanal ut till Rhen, passerade gränsen till Tyskland utan problem och sedan 10 timmar i 3-4 klnop över grund och 6 i vattnet. 47,9 Nm. 90 hk Ford fungerade fint. Lade oss på Yacht klubben strax norr om Wesel. Imorgon skall vi slussa upp i Wesel_Datteln Kanal.

Middag och nu direkt i bingen

onsdag 1 juli 2020 - Skrivet av Mats Henningson
Swalmen till Cuijk
Hällregn som upphörde strax efter lunch

Två slussar och 43,5 Nm. 8,5 timmars kanalgång Hela förmiddagen i hällregn, men ganska varmt ca 20 grader

Gick till Cuijk och lade oss på ankomstbryggan på samma segelklubb som vi låg på 2019. Imorgon skall vi gå Maas-Waal kanal ned till Rhen (Waal är ena benet på Rhen) och sedan motströms upp och in i Tyskland. Vi får se hur långt vi kommer i motströmmen.