Logg - juli 2022
Liggedag

Morning W 4 m/s increasing to 6 m/s. Gusts up to 10 m/s. Cloudy

Afternoon W 5–7 m/s. Gusts up to 11 m/s. Cloudy

Det skall blåsa lite väl mycket ute på Hollands Diep, för att det skall kännas bra att gå med masterna på däck i den sjö som uppstår. Vi ligger kvar och fixar med båten. Slipar och lackar första varvet på listen ovanför vindrutan och Ewa fixar med gardinerna. Sedan kommer regnet som inte fanns i prognosen

Kollar fotbollsfinal Tyskland-England och äter "Falukorv med Surkålsmos"

lördag 30 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Wilemsdorp

W 1-3. God sikt

14,2 Nm

Går i sakta mak ned genom nationalparken Biesboch. Mycket populärt utflyktsmål. Det vimlar av små och stora båtar som ankrar och lägger till i träsklandskapet

Går in till Wilemsdorp och får en bra plats långsides på nocken. trevligt hamnkaptenpar som också lagade god mat i den lilla restaurangen i klubbhuset

Verkar inte finnas så mycket i omgivningen men vi tänker nog ligga en dag till.

fredag 29 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Werkendam

Prognos NE 2-4. Molnigt. 17-23grader.

13Nm 2tim 50 min

Nu lämnar vi fina Leerdam och går tillbaka söderut. Slussar ut på  floden.Går till Werkendam. Slussar in i gästhamnen och får en plats direkt. Verkar mycket välordnat.

Tar en cykeltur in till byns centrum. Väldigt väordnat, städat och polerat

torsdag 28 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Leerdam

Växlande men mest nord 1-4. Halvklart och 19-25 grader.

Ligger kvar och sover gott på morgonen. Jag stiger upp och reparerar ugnsluckan som varit halvtrasig en längre tid. Det visar sig att den är fel ihopskruvad sedan en tidigare puts av glaset. Gör om och rätt.

Vid lucnh får vi en bra långsidesplats vid stadskajen. Mycket folkliv istället för tråkig marina.

Chillar i solen och bestäleer bord på restaurand med krypavstånd från båten. Mycket lyckad middag med god mat, gott vin och god service.

onsdag 27 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Leerdam

Prognos Nord 3-7 God sikt. 20,6 Nm 5timmar 1 sluss. Gick på de stora komersiella kanalerna till Goricnhem, där vi slussade in till småkanelrna med målet Leerdam, som skall vara ett fint ställe.

Mycket fin färd genom den patorala idyllen, som kontrast till de stora kanalerna. När vi kommer fram visar det sig att hamnen är full. Vi lägger oss utanpå en holländsk stålbåt med et äldre än oss trevligt par.  Underbar hamnkapten med cigarrstump, keps och linnekavaj.

Tar en promenad på stan och tar ett par öl och kollar folk.

Somnar gott

tisdag 26 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Dordrecht

Nord 4-6  ev byar till 10m/s em. Mulet god sikt

Vi köpte två nätter här och kanske stannar vi lite till. Fin liten stad.

måndag 25 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Till Dordrecht

Prignos W 3-5 m/s. Mulet och 20-23 grader

6.4Nm

Ringde marinan i Dordrecht igår kväll och annonserade vår ankomst. Går ej att reservera, men det skulle inte vara något problem med en plats

Gick 11.30 med visst besvär, då vi pga lågvatten stod med kölen i dyn (lodet visade 1,1m) En stark motor drog oss sakta ur båset och med tillägg av bogpropeller vred vi oss runt och plöjde sakta ut ur hamnen

Motström då vi ju gick ut i floden med MLW dvs ebb och mötande flod. Stark motor tar oss lätt ned till Dordrecht. Försökte ta en genväg i flodkorningen, men se då kom polisen och sade åt oss att följa reglerna och ta en långsväng istället för gent.

Jachthaven i Dordrecht ligger mitt i gamla staden. Man går in i en liten öppning och lägger sig på vänt. Ropar upp Bridge Control och får en liten bro öppnad som leder in till hamnen.

Mysig hamn och stad. Går en runda. Ewa köper trosor (det är ju långt mellan tvättmöjligheterna) och vi tar en öl och Bitterballer på ett av torgen.

Skall bli intressant att se om det går att sova här, då kyrkan slår på varje hel och halv timme samt spelar en liten truddelutt

Lite båtfix, middag och sen bingen. Inte så varmt idag. Har fläktat ordentligt med byar upp till 15m/s

söndag 24 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Krimpen och Kinderdijk

Efter morgontoalett och förstärkt frukost cyklade vi in till Krimpen och tog färjan över floden - 1 € per person med cykel.

Efter några minuters cykelfärd var vi framme vid Kinderdijk - ett system av grävda diken och dammar från slutet av 1700-talet, med tillhörande pumpstationer i form av väderkvarnar fortfarande i funktion.

Under seklernas gång har pumpstationerna moderniserats. I slutet på 1800-talet drevs pumparna med ångmaskiner som eldades med kol. Under nittonhundratalets början ersattes ångmaskinerna med elektriska motorer

46% av Nederländrnas yta består idag av med pumpar torrlagt land.

lördag 23 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Krimpen

Hade 0.9meter under kölen när vi vaknade med lågvatten 1,7 meter lägre än igår när vi kom in med högvatten. Inga problem. Vi rör oss i dyn

Cyklade in till Krimpen och handlade mat och gjorde oss av med tomglas

Städade och fejade lite i värmen som nu är uppe mot 30 gradersstrecket igen

Hamnkaptenen tyckte att när vi är så nära "Kinderdijk" Unesco world heritage så måste vi cykla dit och uppleva det live

fredag 22 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Krimpen aan de Lek
Flytande klubbhus med dusch och toaletter utanför Rotterdam.

Växlande molninghet och ev. en skur. Svag vind.

28,5 Nm

Idag kunde jag för första gången lägga in en bild tagen med min nya telefon. Har nu lärt mig att ställa in rätt format (JPEG) och att minska antalet pixlar så att detta loggprigram nu accepterar mna bilder

Gick hela dagen. Slussade ut på tidvattenberoende IJssel och plötsligt var vi i Rotterdam. Stora havsgående fartyg på rad. Letade oss fram till en liten mysig klubbhamn som lovade 1,7m djup på floden Lek.

Landström och superrena hygienutrymmen, trevliga klubbmedlemmar som hälsade oss välkommen och visade på lediga platser. 14€ i allt.

torsdag 21 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Kaag till Roelofarendsvech

Lätta vindar och risk för regn

4Nm

Gick tidigt söderut och efter någon timme visar en bro dubbelrött, dvs ur funktion. Lägger oss på vänt och ringer "Brugendienst". Datorfel på den fjärrmanövrerade bron. Prognos för när felet skulle kunna vara avhjälpt går inte att få.

Plötsligt öppnar sig himmelens portar precis när vi håller på att lägga till för vänt. Innan dörrar och luckor är stängda blir det rejält blött. Ewa som är utan helt regnställ och med solhatt blir genomblöt.

Vi blir liggande i 4 timmar och plötsligt är bron i funktion!!! Vi går runt hörnet och lägger till vid stadskajen i Roelofarendsvech för att proviantera. 500 meter till supermarket och bagare, slaktare, ATM och elektronikaffär. Köper 32GB minneskort för nu tar plotterkortet över nordeuropa slut och här skall det laddas ned "västeuropa med västra medelhavet och atlanten ut till Azorerna"

Vi ligger kvar vid kajen och kör ur fukten och torkar kläder med öppna luckor och full fart på den luftburna Ebersprächern. Efter en timme är det torrt och fint

Stannar för natten och detta är resans kortaste etapp 4Nm

onsdag 20 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Ligger kvar på Kaag

Hårda vindbyar upp mot 15m/s och ev regn. Fortsatt varmt

Ligger kvar. Tvättar underkläder och underlakan. Överlakanen är rena eftersom de inte används i värmen, men underlakanen kan man vrida ur på morgonen.

Jag blir väckt mitt i natten av förste gasten, då strömmen tagit slut och fläkten står still. Fumlar i 2 euro i stolpen på land och vips har vi ström och fläkt i sovkojen

Cyklar runt på ön och äter lunch på en trevlig restaurang vid en av segelklubbarna (som ligger på rad på ön tillsammans med båtbyggare och segelmakare)

Lite svalt (25 grader) fram till lunch, sen blev det ordentligt hett igen över 30 graders strecket och mycket lite eller ingen vind

Beställer flygbiljetter från Schipol den 4 augusti och tillbaka den 21 augusti. Nu gäller det bara att hitta en hamn där vi kan ligga under tiden

Försöker finna ut varför distansavstängningen på gasolen inte fungerar. Hittar kopplingschemat på nätet. Jag förstår inte hur man kopplat i båten. Stämmer inte med kopplingsschemat. Mäter upp och finner 4V spänning över "aktiv solenoid". Borde vara 12V eller?

Ewa tvättar all utvändig plast och båten skiner igen.

tisdag 19 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Kaag

Växlande eller vindstilla. Sol och varmt

13,2Nm

Vi går långsamt men säkert söderut. Öppnar många broar, men glider under en del. Solen gassar och det är extremt varmt. Finner en gästhamn på ön Kaag. Ser inte mycket ut från kanalen, men visar var bebyggd med vackra små "week end homes" med tillhörande lyxbilar och vackra trädgårdar. En liten färjar går hela tiden fram och tillbaka över kanalen och tar fyra bilar plus cyklar och människor. Turen tarv ca 40 sekunder.

måndag 18 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Haarlem
Värmebölja

Växlande vind, sol och mycket varmt i prognosen

12,7Nm

Går till Haarlem och lägger till vid stadskajen. Kopplar upp oss på 220V el för att kunna köra fläkt i sovkojen, kylskåp och frys (isbitar till drinkarna).Nu är det riktigt varmt 32 grader i skuggan.

Haarlem är en trevlig liten stad med typikt Holländskt stuk med kanaler, broar, trånga gränder och gamla byggnader.

söndag 17 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Amsterdam

Provianterar på en bra supermarket på gång/cykelavstånd. Det högt tryck nu hamnen. Hamn Kapten börjar packa båtarna långsides mellan bryggorna. Vi får ett trevligt Holländskt par med traditionell helpolerad och lackad segelbåt utanpå oss och vi får reda på att det är problem med broöppningar (personalbrist) i stande mast route söderut. De går till Haarlem och undviker problemet. Vi bestämmer oss för göra detsamma imorgon bitti

lördag 16 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Sightseeing i Amsterdam
Blomstermarknaden

Ligger kvar i Sixhaven.

Cyklar in till centrum. Målet var Van Googh museet, men det fanns inga biljetter. Handlade fina grönskare på marknaden, tog ett par öl med Bitterballer och betraktade det intensiva folklivet.

Vi gillar Amsterdam

fredag 15 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Amsterdam

Växlande 1-5

17 Nm 2,5 timmar

Gick den korta biten från Volendam till Amsterdam. Platt vatten och behaglig värme ca 25 grader. Slussade in i Oranjesluis ca 3 dm nedåt.

Får oss tilldelat en bra långsidesplats i Sixhaven Marina.

Promenerar bort till den komunala färjan som tar oss gratis över till Centralstationen och centrala Amsterdam.

Äter middag på en restaurang som uppger sig vara en traditionell Holländsk sådan. Kyckling med pommes frites och falukorv med mos för 180 kronor portionen var lite att ta i, men det var ju gott

Sixhaven är en bra marina med fina servicefaciliteter och värt priset på 25€ per natt

torsdag 14 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Volendam

SW 1-5 ökande till 7-11 om eftermiddagen.

15,9Nm och en sluss. 2,5 timmar

Går på autopilot över totalt platt vatten till Vollendam. Ligger bra långsides vid restaurangkajen. Hamnkaptenen tyckte att vi kunde få en långsides istället för en box då vi är lite gamla och ofärdiga! Hygglo!

Lunch på restaurangen på krypavstånd från båten. Köper färsk torskrygg till middag.

Turistfälla med ändå mycket trevligt ställe med folkliv och en fin lite stad bakom hamnströget

Imorgon går vi mot Amsterdam och Sixhaven

onsdag 13 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Lemmer till Lelystad

Lätta vindar från SW som skall öka mot eftermiddagen upp till 11 m/s. Förväntas ingen högre sjö

22,8Nm 3:47 timmar

Går ut i Ijselmeer och följer leden ned till Lelystad. Får lite svall och vågor från de större lsatbåtarna och vårt mastpaket på däck rör sig lite mot babord - men inget problem

Nu får man vänja sig vid att det är 2-3 meter djupt överallt, men inga grund. Bara flat botten.

Finner en bra plats på en marina före slussen. (Deko Marina - kan rekomednderas) Äter middag på en italiensk restaurang i marinan. Lite lyx.

Ägnar ett par timmar till att justera och spänna upp mastpaketet. Dammsugning och allmän städning

Träffar ett par långseglare med båten "Long John Silver"som har Lelystad som hemmahmn. De berättade om sina äventyr på bl.annat Grönland, där de träffade den svenska båten "Seawind". På Seawinds blogg kan man läsa om när en isbjörn tog den svenska flaggan från aktern.

De skall segla svenska östkusten i sommar och vi gick igenom pilotboken med dem. Fick goda råd om kanaler ned från Amsterdam

tisdag 12 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Warten till Lemmer

24Nm  5 timmar

En sluss ut i Ijnselmeer (1 dm) tillsammans med två stora pråmar. Annars en fin dag med sol och värme och en frisk bris som gjorde de 28 graderna i skuggan njutbara på akterdäck. Gick igenom ett flertal sjöar där det rådde febril båt opch segelaktivitet.

Ligger i en liten trång gästhamn i Lemmer.

Ewa fixar mygggardiner för dörrar och taklucka. Ser fgram emot en myggfri natt i en bris från en i fotändan placerad fläkt

måndag 11 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Groningen-Warten

29,4Nm. 6,5 timmar

Går mot Lemmer . 2 slussar. Slår oss ihop med en stor pråm och ett par motorbåtar och får ett perfekt flyt med broöppningar och slussar. Pråmen visar vägen och öppnar allt.

Motorerar genom ett grönt landskap med kor,får och hästar. ca 20 till 21 grader varmt och en svag bris (perfekt i sidan för babordsförtöjning i slussarna - man bara driver på plats långsides)

När vi gått våra normala 6 timmar ser vi en liten fin gästhamn som lovar 1,70 djup och vi går försiktigt in och 25 meter in i hamnen stoppar vi lera. Backar oss lätt loss med lite extra gas- och gastens adrenalinpåslag.

Går 20 minuter till och finner Warten Jachthafen. Där utlovas också 1,70 i djup. Går fint och vi har mer än en meter under kölen när vi går in. Modern och ren hamn. Utomordentligt trevliga hamnkaptener. Kliniskt rena duschar och toaletter.

söndag 10 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Ny gast anländer

Ewa kommer med flyg/tåg vid lunchtid. Möter henne på stationen. Äter en lätt fisklunch ombord.

Ewa isnstallerar sig. Vi tar en kort promenad på stan och beställer bord för ikväll på italiensk joint (samma som jag och Kent åt på när vo kom fram).

Efter den utsökta middagen blev det en tidig kväll. Mitt högerbe/knä gör mig illa när jag skall sova. Det ger sig med lite Ipren och vi sover ovaggade hela natten

lördag 9 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Liggedag Groningen

Handlar mat och tar det lugnt. Fixar tillfällig VHF antenn enl kryssarklubben. Visar sig fungera minst lika bra eller bättre än den köpta. Jag ser AISbåtar flera sjömil bort.

Går till en  bra vinbutik och köper två flaskor rött och två vita. Törs inte köpa av livsmedelaffärens sortiment. Höger knä börjar göra mig illa.

fredag 8 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Liggedag Groningen

Hustru Ewa kommer på söndag, dvs i övermorgon, så jag ligger kvar tills dess. Vi vet ju att järnvägsförbindelsen fungerar bra hit från Schipol.

Sov gott i nytvättade lakan och pyjamas. Sen frukost (havregrynsgröt med färska blåbär)

Går igenom motormanualen. Det skadar inte att göra det då och då. Otroligt vad man glömmer bort en del detaljer.

Planerar ytterligare för färden vidare efter Amsterdam. Vi går nog mot Meuse och vi får bestämma oss när vi närmar oss Belgien.

Det ser ut att vara lite vatten i kanalerna med restriktioner på 1.60 djup och konvojsegling, vilket vi klarar om förhållandena står sig. Lite oroande, då restriktionerna normalt kommer i september. Det har regnat mycket lite under våren.

Tar en lång och stillsam promenad i staden. Massor med folk överallt. Sitter ned och tar en kaffe och observerar kvällslivet. Man kan inte påstå att staden har någon genuin charm, utan liknar vilken storstad som helst i nordeuropa. Folk är dock genuint hyggliga och trevliga vilket hjälper upp den något sjaskiga stadsmiljön

torsdag 7 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Liggedag Groningen

Uppe med tuppen och utnyttjar de fina duscharna. Sätter igång två tvättar och tumlar dem torra i en mycket fräsch och fin tvättanläggning. (köper poletter till två tvättar och två torkar för 15Euro)

Damsuger och torkar i båten. Planerar för fortsatt färd mot Amsterdam. Kräver en del insikt i djup i kanalen och höjd under broarna (speciellt de som inte går att öppna). Mäter upp vår höjd exakt till 3,28 meter och vi sticker 1.60 djupt. Planen är nog att gå mot Lemmer och därifrån över inseljmeer mot Volendam och ner mot Amsterdam

Har fått kallelse till VC i Karlsborg vecka 33, så vi planerar för att lägga båten och åka hem en vecka eller två.

Promenerar in till centrum (400 meter) och handlar lite mat

onsdag 6 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Liggedag Groningen

19 Euro per dygn med wifi och el inräknat. Fin serviceanläggning där dusch kostar 50 cent.

Efter frukost packar Kent det sista, klär upp sig i snygga slacks och rosa skjorta. Vi vandrar iväg till järnvägsstationen med Kents väska på cykeln.

Kent kommer iväg gott och väl och jag cyklar tillbaka till hamnen. Det finns 40-tusen studenter i staden och alla verkar vara ute på cykel. Har aldrig sett så mycket cyklar i aktion och parkerade i snygga rader längs gatorna. Jag slås också av att de cyklar med så hög hastighet. Köpenhamns cykelintensitet är ingen ting mot detta

Pysslar på båten med lite grovstädning inne och på däck. Hittar en reduceringsventil till CampingGaz på den mycket välsorterade marinbutiken, som också är hamnkontor.

tisdag 5 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Liggedag Groningen

Hela dagen går åt till att bygga mastbockar och lyfta upp masterna med handkraft. Kent rekar järnvägsstationen då han skall åka imorgon.

Påfrestande två dagar för gamla gubbar

Efter dusch och vila går vi på italiensk restaurang och äter en utsökt middag. Kent packar väskan.

Somnar ovaggade

måndag 4 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Delfzilj-Groningen

Uppe med tuppen för att tömma septitanken. När vi skall gå kommer en av de hjälpsamma damerna till oss och talar om att en av broarna strax före Groningen är sönder och kommer inte att kunna öppnas för om en vecka.

Vi beslutar oss för att ta ner masterna på däck. Vi får hjälp att boka en kranbil och med hjälp av hjälpsamma människor, får vi ner masterna på däck provisoriskt surrade.

Går till Groningen och lägger oss i fina oesterhaven med fina faciliteter.

Det har varit en tuff dag för de gamla gubbarna, så vi somnar ovaggade. Imorgon skall vi försöka bygga mastbockarna och få det hela på plats

söndag 3 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Nordeney-Delfzilj

Växlande 1-5 god sikt på DMI.

Nu har vi kommit på hur tidvattnet fungerar. Således går vi med tidvattnet ut tidigt på morgonen för att ha strömmen med oss och när det väner skall vi försöka vara utanför Borkum Riff, så att vi får strömmen med oss in till Delfzij.

Vi lyckades och gick i princip med 8-10 knop över grund hela vägen. Det är en väsentlig skillnad att gå emot strömmen och göra 3-4 knop över grund. Skillnad i både tid och diesel

Vackert väder , svag bris gav oss någon extra knop i storseglet under motorgång på lågvarv.

Delfzil är en industrihamn, men staden har charm och den kvinnliga hamnkaptenen på Yacht klubben var fantastiskt hjälpsam och vänlig. Fina servicelokaler

Handlar mat på stan med cykel.

fredag 1 juli 2022 - Skrivet av Mats Henningson
Cuxhafen-Nordeney
Glada gubbar på Yachtrestaurangen

Beslutar oss för att ligga kvar och vänta ut blåsvädret på Windy. Går in på staden och  handlar motorolja samt dricker kaffe.

Vinden verkar avta väsentligt och kollar DMI (Dansk väder). Prognos 5-10 V /SV och avtagande. Vi beslutar oss att gå mot Nordeney i afton med fallande tidvatten för att anlända 14-16 timmar senare till Nordeney, där tidvattenfönstret är ca 10-16 för  flyta in säkert. Vi tar 2 timmars vakter.

Vi går ca kl 18 och har tidvattnet med oss ut på Nordsjön. Mycket trafik att hålla reda på.

När vi närmar oss Wel och eser/Jade inloppet mot Bremen mörknar det på och vi har full kontroll på trafiken över tre zoner. Dessa får bara passeras vinkelrätt. Strax innan vi kommer till det mest trafikerade området, visar temperaturen på motorn plötsligt 110-120 grader. Inget larm går på. Vi stoppar motorn och driver då det inte finns segelvind. Mycket stressande för en stund . Går ned i motorrummet  och konstaterar att motorn inte verkar överhettad och kylvätskan kokar ej. Fyller på 5 dl kylarvätska. Mätaren indikerar forfarande 120 grader. Bestämmer oss för att det är indikeringsfel Vi startar  motorn igen och kör mot tidvattnet i 4 knop hela natten. Finner en plats i gästhamnen och somnar lätt förstås.