söndag 14 augusti 2016 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Inte långt kvar

Vidare genom Kalmarsund där vi fick sällskap av våra god vänner Eva och Thomas i L'Escargot.

Via Loftahammar, St Ålö, Håskö till Oxelösund var vi snart på hemmavatten.

I Nynäshamn utnyttjade vi hamnens båtbottentvätt eftersom Mitralis har legat i vattnet sedan början av april 2015. Mitralis blir bottentvättadEnkelt och smidigt för 400 kr, resultatet vet vi inget om men det visar sig kanske vid upptagningen i höst.

Ett par dagar senare fick vi sällskap av ett av våra små barnbarn som var med till hemmahamnen på Djurö den 14 augusti.

Tre månader och två veckor i båten och allt har fungerat mycket bra förutom en färskvattenpump som Ove bytte i Dusseldorf. Det har varit en spännande och oförglömlig färd på kanaler, floder och hav i Frankrike, Luxemburg, Tyskland, Danmark och Sverige.

Det är med blandade känslor vi i morgon beger oss till vårt hus i Tyresö.

torsdag 21 juli 2016 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Äntligen ett högtryck

Kortvarig dimma

21 juli. Innersta båten skulle iväg kl. 08.00 så det var enklast att ge oss iväg samtidigt. Många båtar hade redan avgått. Solen sken och himlen var blå men plötsligt kom dimman. Den varade inte länge och snart var det fint igen, hela dagen. Vinden svag och växlande på förmiddagen så det blev mycket motorgång. Vi hade tänkt gå till Kristianopel men ändrade oss och valde Grönhögen på Öland för där har vi inte varit förut. Fin hamn, man ligger långsides. Kajen bredvid full med husbilar som gillar havsutsikt. Cykeltur över Allvaret till utsidanVi tog en cykeltur på knappa 2 mil över ön och tittade på utsidan.Hamnen i Grönhögen med Långe Jan i bakgrunden

fredag 15 juli 2016 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Sydkusten

20 juli. Soligt och svaga v-sv vindar till vackra Utklippan. Många båtar, vi låg som andra båt och fick en dansk båt utanpå oss. SolnedgångSåg på ena sidan båten solnedgången och andra sidan månens uppgång samtidigt.Månens uppgång vid Utklippan

19 juli. Kvar i Karlskrona.

18 juli. Mulet och kallt. Den västliga vinden tilltog oväntat mycket strax innan Hässlö och det kom några regnstänk. Fick vänta 45 minuter på broöppning. Fullt i hamnen i Karlskrona, vi la oss längst ut på bryggnocken.

17 juli. Nu är vi i nästa hamn, Karlshamn, här har vi heller inte varit tidigare. Bara 4 övernattande båtar i den fina hamnen. Men utsikten bakåt mot fabrikerna kanske inte är den finaste. Välkänt parVi hann både titta på sevärdheter och att köra 2 maskiner tvätt!

16 juli. Fin segling i v-sv vind till Sölvesborg. Fin gästhamn men även denna utsatt för sydvindar som det står i hamnböckerna. Öde stad, regn och kall blåst på kvällen.

15 juli. Sol/mulet 7-10 m nv till Kivik. Hamnen ingen vidare gästhamn, dåliga bojar utsatt för vindar. Men kul att ha varit här på denna mycket vackra plats. Vi fick en fin eftermiddag och kväll.Kiviks hamn

14 juli. Solig morgon men vinden är kall även idag. Seglade/gick för motor i v-nv-o vindar till Simrishamn.

13 juli. Fin segling till Ystad i v-sv vind. Tämligen fullt i hamnen på kvällen.Gamska full hamm

12 juli. Kvar i Gislöfs läge.Svenska kusten i sikte

söndag 3 juli 2016 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Segelbåt igen

11 juli. Fin morgon men lite disig Disig morgonoch vinden från rätt håll för seglingen till svenskt vatten. Häftig klippaMöns Klint är vacker. Och det är svenska kusten också.

10 juli. Iväg med regnkläder på. Det var många båtar som väntat och som nu gav sig iväg mot alla de mål. Av regnet blev det inte så mycket och vi fick en fin dag med segling i västvindar till Klintholm på Mön. Barfota på strandenDär var det ont om plats men Ove såg en liten tom brygga där vi fick en egen plats ett tag men strax kom en tysk granne och sedan var det fullt.

9 juli. Vindprognosen dålig, för mycket vind för att ge oss iväg från Gedser. Buss ikke i rute???!!Tog istället en busstur till Nyköbing, vi tyckte det var en ganska trist stad men kul med en busstur på danska landsbygden.

8 juli. Klockan på ringning 06.30 - tillhör ovanligheterna, vi är inte vana vid tidiga morgnar. Från morgonen till 15-tiden en jättefin lucka i vädret och vi gav oss iväg från Burgtiefe i solsken. Vi hann precis i hamn innan de första regnstänken kom. Nu på kvällen regnar det och blåser 13-15 m/s. Vi är i Gedser i Danmark och den tyska ordboken och artighetsflaggan kan läggas till handlingarna.

7 juli. Kvar i Burgtiefe. Cyklade till Burg strosade runt, gick i affärer, åt pizza och Ove gjorde ett välbehövligt besök hos en frissa!

6 juli. Lite orolig natt även om vi ligger bra. Det gungar och skvalpar och vi har dubbla linor överallt. Vindmätaren har pendlat mellan 15 och 24 meter ett dygn nu. Det är faktiskt svårt att promenera mot vinden och många har toppluvor och kapuschonger på huvudet. Fehmarn är en jättefin semesterö med låånga sandstränder som ingen ligger på i denna blåst. Positivt - inget regn idag.

5 juli. Fint väder men prognosen dålig. Hård vind p gångSom kanalfarare tittade vi bara på lodet nu är det vindmätaren också!Hårda nordvästvindar Idag stannar vi på Fehmarn. Passade på att tvätta en maskin i det fina tvättrummet med 3 tvättmaskiner och 2 tumlare.

4 juli. Hissade segel försiktigt och testade att allt fungerade. Ganska fint väder men några mörka moln och vi fick några regnstänk innan vi la till i Burgtiefe på Fehmarn. Många båtar men långt från fullt.

3 juli. Efter några bra dagar på Trave Werft är Mitralis återigen segelbåt. Vi kan verkligen rekommendera varvet, bra service till bra pris. Tusentals båtar i hamnarnaNu ligger vi i en marina i segelmetropolen Travemunde bland tusentals båtar. Vädret har varit blåsigt och regnigt men solen har tittat fram då och då! Trutar gillar också krabborPå vår cykeltur fick vi se att även trutar är finsmakare och fångar och kalasar på krabbor!

29 juni. Tuffade iväg till Trave Werft och efter bara 30 minuter var vår mast framtagen.

Många båtar

28 juni. Ett 10 tal båtar iväg samtidigt och slussarna blev fulla när hela konvojen kom. Alla skulle igenom de 5 sista slussarna på ELK. Vi hängde på ett par båtar och fick en spännande färd genom Lubecks kanaler till Hansahamnen som var full. Vi fick först ta en plats mot den höga kajen och klättra på stege men efter ett par timmar lättade en båt från bryggan och vi fick en bra plats.

27 juni. Plötsligt många båtar, alla ville slussa in på Elbe Lubeck kanal. Det är vår sista kanal med slussar.Många i slussen Alla 11 båtar gick i konvoj till djupa Mölln där samtliga gästplatser blev upptagna.

Kort medåka

26 juni. Kom precis i rätt tid för att slinka in i båthissen Luneburg för att åka 38 meter ner tillsammans med en pråm och en motorbåt. Eftersom en av de två hissbassängerna var avstängd pga reparation var det väldigt mycket trafik. ElbeSedan några kilometer på Elbe som bara strömmade emot lite grand. Vi tog vi oss kalasfint till Lauenburg.

Långa raksträckor

25 juni. Liegestellet i Wulfsdorf tillsammans med 5 pråmar och en motorbåt.

24 juni. Midsommarafton! En slussning, 23 meter neråt. Mycket åska och regn men också sol och över 30 grader. Det blev mycket duschande på badplattformen. Badning förbjudet i den mycket fina hamnen i Uelzen.

23 juni. Sista etappen på Mittellandkanal och nu svänger  vi in på Elbe Seiten kanal som har oändliga raksträckor. Många pråmar idag, varmt och fint väder. Stannade på ett liegestelle vid Bad Bodenteich. Där låg redan en svensk segelbåt på hemväg och som vi mött tidigare. Handlade midsommarmat!

torsdag 16 juni 2016 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Mittellandkanal

22 juni. Stannade i Abbesbutteler. Ett litet ställe utan affär men många flotta nybyggda villor. Marinan inte mycket till marina, bara 2 bryggor. Djupet var idag 2,0 m .

21 juni. Efter en snabb slussning tillsammans med  2 pråmar och en motorbåt, stannade vi i Sehnde. Jag, Birgitta gick till en frissa och blev mycket bra klippt.

19-20 juni. Yachthafen Hannover.

18 juni. Hade problem med att komma ut ur hamnen pga vattennivån men som tur var så gick en pråm just förbi som tryckte in lite extra vatten och vi gled ut. Inte kul med skräp i propellernEfter några mil fastnade för andra gången något under båten som gjorde att allt började vibrera. Det har hänt en gång tidigare, på Rhen, då backade vi kraftigt och hade turen att det lossnade. Det fungerade inte denna gång så när vi kom fram till vår natthamn blev det ett bad för skepparen som tog loss en plastpåse från propellern. Skönt att få veta vad det var och ännu bättre att få det åtgärdat.

17 juni. I regnskurar till Mindens yachtclub. Kom in till första bryggan vid inloppet efter lite bottenkänning. Italiensk afton med live musik, ganska mycket folk.

16 juni. Kom till Bad Essen och la till i den nya fina marinan. Skönt att komma in i en riktig hamn och slippa skvalpet från pråmarna när vi är förtöjda.Bad Essen Ägnade ett par timmar med att strosa runt i den lilla vackra staden.

15 juni. Fin morgon. Iväg och svängde in på Mittellandkanal. Vacker omgivningSolen sken, fåglarna kvittrade och det var en vacker omgivning. Tog natthamn på ett gratis Liegestelle i Bramsche. Det är ont om hamnar på denna sträcka. Kraftigt regn och åska när vi la till men det blev en fin kväll.

måndag 13 juni 2016 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Dortmund Ems Kanal

14 juni. Började dagen med att gå till bageriet och köpte färska frallor till frukost. Gav oss iväg i regnväder som varade till och från hela dagen. Stannade i Riesenbeck på ett grats Liegestelle där det även var en husbilsparkering på kajen.Tog en cykeltur mellan skurarna. Tidvis rätt skvalpigt från pråmarna.En hel del industrier längs kanalerna

13 juni. Regn hela förmiddagen så regnkläder på. Flera långa sträckor med Inte kul med regnunderhållsarbeten på kanalkanterna, tyskarna är bra på att hålla efter sina kanaler. Ganska många pråmar och några fritidsbåtar. Regnet upphörde och det blev skönt. Stannade i Munster på marina MYCM som är en fin liten hamn och nära till stan.

tisdag 31 maj 2016 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Full fart på Rhen

Gammal pråm inuti 50 lång 5 m bred, hytt och hebewerk

En svensk 50-fotare bredvid oss!

Nära Köln12 juni. Fortsatte på Rhein Herne Kanal till Henrichenburg. Ösregn och åska, hamnen är bra. Tog en promenad till det gamla utrangerade Schiffshebewerket. Intressant att också gå ombord på en tidstypisk pråm.

11 juni. Sista etappen på Rhen gick fort och mycket bra och nu har vi slussat in på lugn kanal igen. Holländarna skildes vi ifrån igår. Nu ligger vi i Oberhausen på Rhein Herne Kanal.

10 juni. Svenskhörnan i Marina Dusseldorf.

9 juni. Nu har vattennivån sjunkit något och vi beslöt tillsammans med de holländska båtarna att lämna Mondorf. Strålande sol och ca 10 knop i medströmmen tog vi oss 83 kilometer till Dusseldorf. Det tog 5 timmar. Ligger nu i en fin marina mitt i staden.

7 juni. Kvar i Mondorf. Gjorde en trevlig buss- och tågresa till Köln t/r.

5 juni. Inte mycket att skriva om! Kvar i Mondorf pga mycket vatten och stark ström i floden. Det är bara att gilla läget, vi har trevligt sällskap av de 2 holländska segelbåtarna, bra hamn med el, dusch och gångavstånd till mataffärer. Det har varit mycket varmt om dagarna och på em/kvällarna åska och regn.Trafikskylar pch parkbänkar ser lite vilsekomna ut

Man får zooma mycket för att se den svenska flaggan!

31 maj. Idag har vi varit i båten i 4 fina veckor. Låg kvar i Mondorfoch tog bussen för en halvtimmes färd till Bonn. När vi kom tillbaka till båten hade vattennivån stigit ytterligare så en del gångvägar, parkbänkar, mm ligger under vatten. Vår flytbrygga funkar fint.

Hög vattennivå30 maj. Slussade ut på Rhen sista dagen innan alla slussarna på Mosel stänger för en veckas underhållsarbeten. Högt vattenstånd och stark ström i floden så vi rusade fram i 8-10 knop med maskinen på halvfart. Bitvis är floden långt upp på land och träden står i vattnet. En nackdel är att mycket grenar och bråte spolas ut i floden. Kom ikapp de två holländska seglarna som vi träffat tidigare och alla tre stannade i Mondorf. Hamnarna ligger så att de är väl skyddade mot strömmen.