Logg 2016 - maj 2016
tisdag 31 maj 2016 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Full fart på Rhen

Gammal pråm inuti 50 lång 5 m bred, hytt och hebewerk

En svensk 50-fotare bredvid oss!

Nära Köln12 juni. Fortsatte på Rhein Herne Kanal till Henrichenburg. Ösregn och åska, hamnen är bra. Tog en promenad till det gamla utrangerade Schiffshebewerket. Intressant att också gå ombord på en tidstypisk pråm.

11 juni. Sista etappen på Rhen gick fort och mycket bra och nu har vi slussat in på lugn kanal igen. Holländarna skildes vi ifrån igår. Nu ligger vi i Oberhausen på Rhein Herne Kanal.

10 juni. Svenskhörnan i Marina Dusseldorf.

9 juni. Nu har vattennivån sjunkit något och vi beslöt tillsammans med de holländska båtarna att lämna Mondorf. Strålande sol och ca 10 knop i medströmmen tog vi oss 83 kilometer till Dusseldorf. Det tog 5 timmar. Ligger nu i en fin marina mitt i staden.

7 juni. Kvar i Mondorf. Gjorde en trevlig buss- och tågresa till Köln t/r.

5 juni. Inte mycket att skriva om! Kvar i Mondorf pga mycket vatten och stark ström i floden. Det är bara att gilla läget, vi har trevligt sällskap av de 2 holländska segelbåtarna, bra hamn med el, dusch och gångavstånd till mataffärer. Det har varit mycket varmt om dagarna och på em/kvällarna åska och regn.Trafikskylar pch parkbänkar ser lite vilsekomna ut

Man får zooma mycket för att se den svenska flaggan!

31 maj. Idag har vi varit i båten i 4 fina veckor. Låg kvar i Mondorfoch tog bussen för en halvtimmes färd till Bonn. När vi kom tillbaka till båten hade vattennivån stigit ytterligare så en del gångvägar, parkbänkar, mm ligger under vatten. Vår flytbrygga funkar fint.

Hög vattennivå30 maj. Slussade ut på Rhen sista dagen innan alla slussarna på Mosel stänger för en veckas underhållsarbeten. Högt vattenstånd och stark ström i floden så vi rusade fram i 8-10 knop med maskinen på halvfart. Bitvis är floden långt upp på land och träden står i vattnet. En nackdel är att mycket grenar och bråte spolas ut i floden. Kom ikapp de två holländska seglarna som vi träffat tidigare och alla tre stannade i Mondorf. Hamnarna ligger så att de är väl skyddade mot strömmen.

onsdag 25 maj 2016 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Vackra Mosel

Cabinbana över Rhen

29 maj. Dimmig morgon men mycket varmt och soligt fram på dagen. Kom till Koblenz- här slutar/börjar vackra Mosel och vi får gå ut på Rhen. Vi var framne tidigt och la till hos Segel- und Motor-yacht-Club - Koblenz. Cyklade in till stan och åkte cabinbanan över Rhen, det var häftigt.

28 maj. Dimmigt även denna morgon.  Det är inte många båtar på kanalen. Desto mer folk på gator och torg i Cochem där vi stannade en stund. Vidare till Brodenbach där vi fick en egen brygga.

Egen brygga

27 maj. Iväg tidigt eftersom vi skulle lite längre än vanligt. Samtliga slussar på Mosel kommer att stänga natten mellan mån- tisdag och 8 dagar framåt så vi bör vara ute på Rhen senast på måndag. Dimmigt och disigt så vi tog regnklder på men strax blev det jättevarmt och soligt. Tre slussaroch bra medström och vi la till i Senheim vid 15-tiden. Vi har passerat höga berg med vinrankor, träd och grönska, mängder av cyklister och motorcyklar för att inte tala om alla campingplatser. Åska och regn på kvällen.

Vackra omgivningar

26 maj. Varm, härlig och vacker färd till Bernkastel-Kues. Åt grillmiddag på båtklubbens brygga tillsammans med övriga bågäster och klubbmedlemmar.

25 maj. Fin morgon. Strax före första sluss såg vi en "stående brädpaddlare" med packning på. Det var en tysk tjej som bad att få hänga på oss i slussen och det fick hon såklart, om det är tillåtet eller ej vet vi inget om! Vi fortsatte genom otroligt vacker omgivning till Neumagen-Dhron. Jättefin liten by och hamn.

Vi tog en cykeltur upp till vindruveodlingarna och njöt av utsikten. Kvällen avslutades på ett av byns många vinhus.

Cykeltur

24 maj. Fick på förmiddagen sällskap med två holländska segelbåtar, som fortsatte, när vi stannade i Konz. Cyklade till ett shoppingcenter för att fylla på matförrådet.

Sällskap på kanalen och i slussarna

onsdag 18 maj 2016 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Moselle

Vy över Luxemburg

23 maj. Kvar i Schwebsingen. Regnig cykeltur till busstationen i Remich för vidare färd till staden Luxemburg, ca 1 timme. Regnet upphörde och vi fick en trevlig dag i den fina staden. Åter med buss (och cykel) till båten på kvällskvisten. Vaktombyte vid Dukens Palace

22 maj. Kvar i Luxemburg. Cykeltur till Remich ca 6 km från hamnen. Marknad på torget med fårklippning! Hittade ett McDonalds och kunde koppla upp oss ett tag.Fårklippning

21 maj. Från Thionville i högsommarvärme. Genom några slussar till den jättefina hamnen Schwebsingen i Luxemburg.

20 maj. Efter att ha sett Metz färdigt fick vi problem direkt! Vattennivån hade sjunkit och vi fastnade en bit utanför bryggorna. Efter flera försök tog vi full fart och plöjde genom dyn ut på djupare vatten. Tur att att det hände vid avfärd annars hade vi aldrig sett fina Metz. Fortsatte till Thionville där vi övernattade vid slussen.

17 maj. Vaknade till strålande sol. Gav oss iväg mot Metz på en mycket lummig och vacker Moselle. Såg en stork med ungar i sitt bo.

Storkbo

Kanalavstickaren mot Metz var ganska lång och djupet mellan 2-4 meter. Hamnen fin och djup med ett klubbhus där det finns dusch, tvättstuga och wifi. Ett par tyska gästbåtar förutom oss. Den gamla staden är fin med många affärsgator, små torg och kyrkor. Här stannar vi ett par dagar.

15 maj. Från Nancy är vi nu på väg norrut efter en diskussion där halva besättningen ville fortsätta söderut och andra halvan norrut.

Första natthamnen efter Nancy blev Pont a Mousson dit vi tog oss genom slussarna tillsammans med en jättepråm. Vi låg kvar en dag i den lilla lugna staden. Intill hamnen finns också en uppställningsplats för ganska många husbilar, där blev det fullt om kvällarna.

Mulet och ganska kyligt.

Husbilar och båtar

måndag 16 maj 2016 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Från vinterhamnen

11 maj. Dags för avfärd, vi lättade i sol och värme men på kvällen blev det regn. Vi slussade 9 gånger neråt till Sommerviller där vi fick pressa oss in i dyn för att komma till kajkanten.

12-14 maj. Nancy. Hela kanalen mellan Lagarde och Nancy var väääldigt vacker, syrener, rapsfält, gröna träd och ängar, kreatur och fåglar. Dessutom var luften klar och doftade gott! I hamnen i Nancy var det inte många turistbåtar men ändå - tre svenska båtar. En Husky Dane från Donsö, en Oceanis 411 från Härnösand och vi. Mycket promenerande bl a på shoppinggator och torg. Det finns mycket fint att handla om man vill.

lördag 7 maj 2016 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Mars 2016

15-24 mars Med bilen till Lagarde, allt ok, torrt och fint i båten efter vintern. Vi var lite undrande eftersom vi inte haft båten i vattnet under vintern förut. Bodde på hotell!

lördag 7 maj 2016 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Åter i Lagarde

3 maj. Bil, flyg, tåg och taxi till Lagarde. Startade 04.30 från Tyresö och var i båten 17.30. Nu ska vi putsa och feja några dagar. Vädret härligt!