Grekland 2011
Skrivet av Christian
Kykladerna runt vecka 1- Lavrion till Mykonos
Vår segling från Lavrion till Mykonos

I våra planer för tiden Freja skall vara i tjänst hos Navigare i Grekland ingår att försöka se så mycket som möjligt av de Grekiska farvattnen. Därför planerar vi att segla en längre period om ca 3 veckor varje år företrädesvis på hösten och utan att komma tillbaka till basen i Lavrion förrän seglingen är slut.

Hösten 2011 var vårt tema ”Kykladerna runt”.

För att få det hela att fungera planerade vi in besättningsbyten på 2 större öar som det skulle gå att flyga till eller från Sverige direkt eller via ett byte samma dag i Aten.

Ombord första veckan hade vi Lars och Lisa F.  samt Jan och Kerstin alla från Falun och läkare så jag kände mig lugn och trygg för att kunna få vård om det skulle behövas. Jan är en erfaren seglare och det skulle visas sig komma väl till pass under den kommande veckan.

Ankomstdagen lät vi Navigares personal genomföra några mindre montagearbeten och bestämde oss för att ligga kvar till nästa morgon.

Vi satte segel redan inne i hamnbassängen och stävade i det vackra vädret ut i god fart mot lunchuppehållet i Pisaviken på Kea. Grekisk sallad och dopp i ljuvligt vatten. Därefter vidare mot Fikiadha/Sandy Bay/”Dubbelviken”, kärt barn har många namn, på Kythnos i den ganska hårda vinden med upp till 14m/s i byarna. Vilken härlig start vi fick!

Nästa dag skulle vi bara runt norra delen av Kythnos till Loutra. Men vi började med sightseeing ute och uppe på halvön, vidunderlig utsikt, rekommenderas! När vi kom runt NV udden på Kythnos möttes vi av en stadig kuling och efter hand ganska kraftig sjö. Det räckte fullständigt med ett revat försegel men vi fick lite svårt att hålla höjden så det blev 2 extra slag under seglingen. Lisa blev tyvärr sjösjuk och Jan och Chris som styrde mesta delen av segling blev ordentligt blöta av brytande sjöar men solen gassade och vattnet var varmt så det var inte så farligt. Men det var skönt att komma in i hamn, få vila, bada i varma källvattnet och duscha. Middagen avåts på en strandrestaurang med Internet, en numera viktig ingrediens på matsedeln.

Vi såg inte röken av någon hamnkapten vilket innebar att kajplats, vatten och el blev gratis, ekonomisk kris – Grekland hallå - vakna!

Tisdagens segling genomfördes som ett enda långt krysslag i 15 – 17 m/s och kraftig motsjö men med strålande sol. Natthamn i Grammataviken på Siros NV spets där vi låg helt allena. Efter en god middag hade vi intressanta samtal i sittbrunnen allt medan stjärnorna blev fler och fler. Trötta till kojs 21:30.

Onsdag morgon började med att kaptensparet som hade frukostansvar försov sig en halvtimme. Lisa F’s tog sitt första morgondopp – ever! Positivt. Trots försovningen kom vi iväg i ganska bra tid.

En ny ännu blåsigare segling med ända upp till 20m/s i byarna och topphastigheter på 10 knop blev det denna dag. När vi stävade in i hamnen i Tiros och hade hoppats på lite lä så fick vi istället fallvindar som var de värsta på hela seglingen. När förseglet skulle tas in rappade skoten ut ur blocken – vi hade tidigare haft knopövning och glömt avsluta med stoppknopar! Seglet fladdra minst sagt kraftigt och skoten surrade ihop sig till en Gordisk knut runt mantåget som dessutom gått av och strax innan hade Vindexen blåst i sjön. Vi fick en något förhöjd stressnivå och det tog ett bra tag och med fara för att få ordentliga örfilar av seglet lyckades vi efter kanske nästa 20 –30 minuter till slut lösa upp knuten och rulla in seglet som vid det laget hade hunnit få en mindre skada som kom att kosta 40€ att laga. Och var skulle vi nu lägga till? Till slut fick vi anvisning att lägga oss framför Kustbevakningens båt på en bra plats. Men Freja fortsatte att rulla där hon låg längs med kajen för det bara blåste och blåste.

Dagen avslutades med middag på en charmig liten restaurang och besök i en liten ortodox kyrka.

Om Tinos: Ön är den mest katolska delen av Grekland, ett arv efter den 500 år långa Venetianska ockupationen som slutade 1714. Drygt 100 år senare upptäcktes en ikon av jungfru Maria med mirakulösa krafter och sedan dess invaderas ön 2 gånger om året av ortodoxa pilgrimer av vilka de mest devota kryper på knäna på en röd matta hela vägen från hamnen upp till kyrkan på höjden. Jan provade på men var inte tillräckligt stark i tron så vi tog till apostlahästarna istället.

Torsdag – sightseeing på Tinos. Vilken tur att vi inte hyrde skotrar som först tänkt utan i stället en Fiat stor nog för oss alla. Vi hade blåst bort och nog frusit ihjäl uppe på bergen. Efter första klosterbesöket där flera av oss inte kom in p.g.a för korta shorts och vi fick stå utanför och frysa återvända vi ned till Freja och hämtade förstärkningskläder. Klokt beslut!

Vi åkte över Tinos till NO delen och besökte kyrkor, kapell, besåg en stor av EU bekostad (50%?) byggnad och åt lunch i en mysig  restaurang i  Krokos. Men nästa gång ska vi äta lunch i Volax, det blir säkert dyrare men byn är verkligen värd ett besök – åk dit! I Aetofolia besöktes krukmuseet och en fin katedral och i Panormou fikade vi på strandpromenaden innan vi återvände till Tinos stad och Freja via serpentinvägar med strålande havsutsikt. 8 mil blev det till slut. Rolig utflyktsdag i trevligt sällskap.

Fredag. Efter noggranna förberedelser stävade vi ut på den ganska korta etappen till Mykonos och fick en härlig slör i upp till 15m/s och alla inte minst Jan njöt för fullt.

Gott om plats i hamnen men varken vatten eller el fungerade på våra stolpar, dåligt! Eftersom hamnen ligger en bit utanför Mykonos stad hyrde vi bil, åkte och badade S om staden och undvek dyr P-avgift genom att ställa oss på en hotellparkering endast för gästerna, kändes lite busigt. Därefter sightseeing i staden som hade den högsta standarden vi sett i Grekland.  Massor med charmiga restauranger och lyxiga affärer med jätterea. Tröjor, koftor och skor inhandlades av ett glatt gäng. Kvällen avslutades med en god lasagne ombord och inspirerande samtal samtidigt som vinden fortsatte att blåsa.  Vilken trevlig vecka vi hade haft och vilken segling!

Lördag – besättningsbyte.   Falugänget skjutsades på morgonen till flygplatsen  där vi också hittade en mycket välsorterad Supermarket som vi försökte tömma så gott vi kunde i väntan på att nästa besättning skulle komma.