Grekland 2015 juni - juni 2015
söndag 14 juni 2015 - Skrivet av Chris1
Åter till Lavrion

Torsdag fm lämnade vi viken Ay Stefanou och gick för motor rätt mot vinden till Kythnos NO spets där vi satte segel. Strax därefter mojnade det ordentligt och vi fick en mycket lugn tur till Keas SV spets för halv vind och kunde äta lunch under segel utan problem. Mycket skönt och avslappnat.
Men väl framme vid Kea tog vinden i och det blev en fin kryss under ca en timme. Så dog vinden igen och alla båtar inklusive Freja tog in seglen och började gå för motor. Vi hade nu ca 10 sjömil kvar till natthamnen i viken Ayios Nikolaou på Keas NV del. Det tog dock inte mer än 30 minuter innan det blåste upp en ordentligt motvind och strax byggdes vågorna upp så att vi tappade en del fart. För en gångs skull struntade vi i att sätta segel utan fortsatte för motor. Börjar väl bli lite bekvämma nu när vi är pensionärer (eller gentlmen kryssar inte?).

Väl framme hade vi att välja på att ligga i Korissa eller Vourkari. Eftersom vi inte legat i Koissa sedan premiärseglingen 2010 valde vi det alternativet. Kanske inte så lyckat på kvällen när både en lastbåt och färjan lade till vid kajen senare på kvällen och all trafik, gående, bilar, bussar och lastbilar passerade 3 m från vår sittbrunn. Några lastbilar körde i skytteltraffik för att tömma lastbåten och det höll på hela kvällen men det positiva med vald plats var samtalet med närmaste grannen. Det var ett tyskt par i vår egen ålder som också seglade en Bavaria 40. De hade hemmahamn i Kalamata på södra Peloponnesos och hade nu bott ombord i 3 år och det skulle bli minst 1 år till innan det var dags att återvända till Düsseldorf även om båten nog skulle ligga kvar. Vi lagade egen middag på rester inklusive lite korv och bacon och en mycket god doft spred sig till grannbåtarna vilket vi strax fick höra. Det smakade dessutom lika gott som det doftade.
Nästa dag seglade vi i god vind runt Makronisos sydspets och kom fram till Lavrion kl 14:00 när det fortfarande fanns gott om plats. Sedan fick vi en lugn eftermiddag med tid att göra en ordentlig inventering av vår egen utrustning som ligger i förråd i Lavrion. Bra eftersom vi tappade kollen i höstas i samband med den dramatiska avslutningen. Det blev också ett ordentligt samtal med Eleni angående hjärtstocken som fortfarande satt löst i övre infästningen trots vårt starka krav på att det skulle fixas i höstas! Missen påstods bero på att vår servicekille Dimitris slutat (fått sluta?) i januari och lämnt ett antal icke färdiga eller dokumenterade punkter efter sig. Avslutningsmiddagen avåts på den lilla restaurangen som ligger till vänster om den dyra italienska restaurangen med de röda dukarna i riktning klockstapeln från vår kaj. Tips välj kötträtt med sås, gott!
Nästa morgon kom vår taxi 8 minuter sent och vi hann diskutera vem vi skulle ringa om den inte kom alls så här tidigt på morgonen (06:30) när basen var stängd. Chauffören var tydligen helt inställd på att köra in tiden så det bar iväg på 2 hjul i kurvorna och pelle i botten på raksträckorna. Vid 140km plingade en liten varningssignal och då släppte han lite på gasen. Vid något tillfälle dök det upp bilar från sidovägarna och då kändes det inte helt säkert. Inte ofta jag blir rädd i en bil men denna gången var resan inte behaglig. Efter ca 20 minuter (normaltid 35min) var vi framme och det blev inget dricks! Behöver jag nämna att föraren inte använde bältet?

Flygresan med Aegan gick bra men det fanns inget kaffe. Svårt på fm. Annars är servicen av klart bättre standard än på SAS där man måste betala för i stort sätt allt. Stockholm mötte oss med härligt väder vilket gjorde det lättare att komma hem. En veckas segling är alldeles för kort, minst 2 helst 3 vill vi ha och så blir det i höst. Ser redan fram emot det men innan dess skall mycket trevligt och en del nödvändigt klaras av.

torsdag 11 juni 2015 - Skrivet av Christian
En lugnt start
Trånga gator i Chora, Kythnos. Vi vände för säkerhets skull och är nu på väg ut ur staden

Vi anlände till Lavrion vid 16:30-tiden på vår Nationaldag efter att vi bokats om till ett Aeganplan då SASplanet på morgon blev inställt. Vänligt mottagande med bl.a. bäddad koj i förpiken med "påslakan"! Handlade och hämta grejorna i förrådet samt gjorde inventariekontroll men beslöt ta teknisk check-in nästa dag. God middag nära fiskmarknaden. De flesta båtarna låg kvar eftersom det blåste kuling i byarna. Ingen störd nattsömn från nattklubben, den skall enligt Eleni varit tvungen att sätta in fönster som ljudskydd.
Söndag låg vi och MyElfri kvar pga av hårt vind. Våra erfarenheter från höstavslutningen 2014 gjorde att vi ville ta det lite försiktigt. Men vi hade en skön dag med promenader, solning i sittbrunnen och läsning. Tempot hemma har varit högt på sistone så det var skönt att ta det lugnt.
Måndag avseglade vi i god vind mot dubbelviken på Kythnos. På vägen blev vi först lite skrämda av ett stort kryssningsfartyg som länge hade kurs rakt på oss snett bakifrån men som till slut vejde. Strax därefter blev vi omkörda av ett marint depåfartyg(?) och strax därefter passerade en ubåt på ganska nära håll i ytläge. Helt i klass med att möta ett stim delfiner!
Väl framme gjorde vi 6 försök att få fast ankaret men gav till slut upp när vi gång på gång började dragga trots att vi varje gång trott oss om att ha fått fäste. Chris var vid detta laget rätt kall efter flera kontrollsimningar till ankaret och ischiasnerven kändes av. Det fick bli besök i hamnen i Merichas istället och där fick vi en fin kväll efter en god fisk ombord som måste ätas upp.
Vi förundrades över den amerikanska besättningen på grannbåten, ett antal ungdomar i collageålder och en man och en kvinna som idkade högläsning i sittbrunnen av någon ombestämbar text. Det lät mer som en pjäs än bibeln men nästa dag hade de något som lätt som en gemensam bönestund innan de åkte iväg. Mycket annorlunda men bättre än fulla ryssar.

Nästa dag (tisdag) beslöt vi oss för att titta närmare på Kythnos och hyrde därför en liten Fiat.
Besökte flera byar längs ostkusten och badade längst i söder innan vi körde upp till Louthra och kollade läget samt åt hemmagjord glass till nästan svenska priser. På återvägen skulle vi åka igenom Chora men fick vända när det blev i trängsta laget. Chris rekade men mycket lackavskrap på vissa hushörn i tvära svängar avskräckte. Det hade nog gått men kunde blivit dyrt.
Matjesillsmiddag med snaps avslutade dagen. Nu hade vi inte mindre än 4 båtar med franska besättningar - utan samordning - som närmaste grannar. När Chris började spela lite 70 och 80- tals musik kontrade grannen med klassisk pianomusik och då fick Chris erkänna sig besegrad och stängde av. Lisa mycket nöjd!
Onsdag gick vi först söder ut för motor i svag vind och rundade sedan Kyhnos sydspets och fortsatte norr ut längs öns östra kust som vi besökt på flera ställen med bilen dagen innan. Kul att veta hur det såg ut på platserna vi seglade förbi. Vi måste göra fler bilturer på öarna vi besöker, det är lika trevligt varje gång.
Lunchstopp i en av Göran Schildts favoritvikar där vi legat en gång tidigare i september 2013.
Vi beslöt efter några timmar att ligga kvar för natten eftersom det var så skönt och vi låg med bra ankarfäste. Då vänder vinden och plötsligt har vi bara 0,1m vatten under kölen. I vanliga fall brukar djupmätaren vara inställd med en viss säkerhetsmarginal men inte så denna gång. Lugnt och fint lade vi om ankaret och drog fast. 2 timmar senare vänder vinden igen och tar i. Ankaret släpper men vi får fast det igen och lägger ut mer kätting men med viss försiktighet eftersom vi nu fått sällskap av 6 båtar till i den halvstora viken. Plottern har fått rita vår kurs under dagen och den visar sig nu vara ett bra hjälpmedel för att kontrollera om vi draggar eller inte. Natten blir mycket lugn och vi vaknar till en härlig morgon med frukost i sittbrunnen. Idag börjar tyvärr återfärden via ett besök på Korissa på NV Kea.

söndag 7 juni 2015 - Skrivet av Lisa1
Lisa kopplar av i Lavrion i väntan på mindre vind (15m/s just nu)
fredag 5 juni 2015 - Skrivet av Christian
Blandade känslor

Snart seglar Lisa och jag igen. Det är nu 6:e säsongen vi har Freja och kontraktet med Navigare-Yachting går ut i höst. Någon långsegling eller segling på egen hand i Medelhavet eller hem till Sverige blir det inte efter detta, om det är vi nu överens.
Alternativen vi diskuterar med Navigare-Yachting är att få hjälp att sälja Freja, att segla vidare ytterligare några år trots de då klart sämre villkoren (och i Turkiet - vi tycker vi kan Grekland nu) samt det som Navigare-Yachting helst vill att vi ska göra vilket är att investera i en ny båt och då få ett mycket bättre deal än om Freja säljs rätt av.

Varenda gång vi rest ned till Grekland tidigare år har det pirrat i kroppen inför att få komma ned till värmen, baden, miljön och seglingen igen men denna gång känns det helt annorlunda. Kanske påverkas vi av att vi nog helst skulle vilja vara kvar hemma och slutföra renoveringen av vårt sommarställe som hittills förhindrat oss i år från att bo där och det är något vi verkligen har saknat. Många dagsresor har det blivit i rusningstrafiken för att hantera hantverkarna och jobba själva och det är liksom inte samma sak! Därutöver har jag (Chris) fått en ordentlig nytändning på golfen, spelar nu tävling en gång varje vecka inklusive middag med Onsdagsklubben och har dessutom fått spela med i klubbens H65 lag i matcher mot andra klubbar vilket har varit mycket kul. Spelet börjar gå bra och det vet alla golfare att det finns inget bättre än när slagen sitter som de ska och puttarna trillar i.

Dessutom har Lisa sträckt sig i ett knä och är inte helt återhämtad ännu och min ischiasnerv har gjort sig påmind igen i veckan och i detta läge skall vi segla Freja ensamma. Jag tror i och för sig att det kommer gå bra men våra problem får inte blomma upp igen för då kan det bli riktigt besvärligt. Men vi ska ta det lugnt och hålla oss runt de närmaste öarna, ligga still och njuta i några skyddade fina vikar och bara njuta av värme, bad, varandra och livet i största allmänhet.

Hör gärna av dig om du är intresserad av att överta Freja antingen på egen hand eller tillsammans med Navigare-Yachting. Företaget har en intressant lösning som kallas Pre owned / REFIT, se länk nedan. Uthyrningen har varit fantastiskt bra, i år är hon ute alla veckor från 1 april till sista oktober och under de 3 tidigare åren har hon bara legat vid kaj 2 veckor per säsong.