2014 Bahamas - februari 2014
söndag 23 februari 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Internet på Ile a' Vache
Michele kommer med internet

Av en händelse fick vi reda på att en av killarna som bor här har ett 3-G modem. Hur han fått tag på detta vet vi inte eller vad det egentligen kostar med internet här.
Det finns en mobilmast på kullen bakom viken så täckningen är bra. Masten drivs av solceller eftersom det inte finns någon el på Ile a' Vache.

Det finns faktiskt också gatubelysning här som också drivs av solceller. Att kalla det för gator är kanske att ta i, det är egentligen bara stigar.Internet ombord

Men tillbaka till internet. Vi bad Michle, som killen heter, ta med sig sitt modem ut till Unicorn. Han kom därför utpaddlandes i sin trädkanot till oss. Där pluggade han in modemet i en av våra datorer. Vips så hade vi internet som fungerar mycket bättre än vad man kunde tro. Riktigt bra hastighet. Inga problem med att ladda upp bilder till bloggen eller använda skype. För nöjet att använda internet betalar vi 2 USD /timme till Michle. Vi kommer överens om hur länge vi vill köra, och när vi är färdiga kommer Michle och hämtar sitt modem. Han talar ingen engelska så vi får kommunicera på franska.

Laddning1

Här kan man ladda sina mobiltelefoner och laptops. Digicell har satt upp en laddstation eftersom det inte finns någon el i byn.

lördag 22 februari 2014 - Skrivet av Unicorn2
Revolution ?

Vi trodde nästan att den var en någon kupp på gång under gårdagen. Två stora militärhelikoptrar kom in alldeles ovanför masttoppen och landade 75 m framför oss. Vi ligger närmast stranden. Ut välde ett tjugotal soldater i full stridsmundering inkl. skarpladdade automatkarbiner. Det började säkra av och kolla området runt omkring dem. När det var gjort kom ytterligare två lite mindre civila helikoptrar in och landade på den minimala ytan.

De som kom med dessa hade vanliga civila kläder på sig. Vi frågade ett par av boatboysen om de visste vad som var på gång och de svarade "presidente". Aha, tänkte vi, presidenten skall komma och äta lunch eller möjligen bo på resorten som finns här.

Efter ett tag, när allt lugnat ner sig, åkte vi iland för att promenerar och se oss omkring. Där träffade vi Nixon som är 20 år gammal och går i skola inne på fastlandet. Han talar lite engelska och det att föra en mycket knackig konversation. Han berättade att det var premiärministern och turistministern som kommit på besök. President vet jag faktiskt inte om de har någon på Haiti.

SkolmatsalenVarför kom då de på besök? Jo dels för att inviga ett nytt kommunhus och en skolmatsal. Men kanske framför allt för att försöka få byborna med på ett planerat projekt på ön. Som det ser ut idag bor de flesta ganska nära vattnet där de enkelt kan dra upp sina fiskebåtar och kanoter. Man kan säga att de flesta bor i väldigt strandnära lägen. Regeringen vill försöka utveckla turismen genom att bygga ett antal hotell och resorts i viken. De skulle innebära att byborna blir bortkörda och tappar Kommunalhusetnärkontakten till havet som är en mycket viktig källa till mat för dem. Det har därför orsakat starka protester och delegationen var här för att gjuta olja på vågorna.

Vaktstyrkan
Militärerna som vi såg till en början var premiärministerns egen säkerhetspolis och de såg väldigt farliga och grymma ut i sin utrustning. Men när Anna-Karin frågade om hon fick ta ett kort tinade de upp, log och sa att det gick bra.

Ine så farliga som de ser ut

En tlofon i varje hand

En lustig detalj var att turistministern, som var en kvinna, var vit. Inte bara vit utan kritvit, vi ser nästan svarta ut i jämförelse. Och inte bara det, hon såg ut som en fotomodell rakt ifrån catwalken i Paris. Hon såg inte ut att vara mer än högst 25 år gammal.

Anna-Karin, som är välinformerad, kunde berätta att hon gick i 1000-dollars Chanel skor och hade en Celine handväska som kostar sisådär 2000 $. Mest gick hon omkring och petade på sin I-phone och ibland tog hon också fram en blackberry som hon höll i andra handen.

Och gjorde hon inte det strök hon det perfekta håret hela tiden till rätta. Hela tiden följdes hon av sin personliga livvakt som aldrig vek från hennes sida. Hon såg verkligen malplacerad ut. En verklig kontrast till många av byborna som varken äger skor, väskor eller mobiltelefoner.

Premiärminister var för dagen klädd i en enkel sporttröja och ett par ljusa långbyxor. Vi vet inte mycket om honom mer än att han heter Lemorte eller något liknande. Det ryktas om han har varit någon sorts rockstar här på Haiti. Eftersom vi inte har internet kan vi inte googla och kolla.

Vid femtiden på eftermiddagen packade hela följet in sig i sina helikoptrar och flög hem.

Hur jag lycaks lägga ut dessa bilder på detta ställe utan el och rinnande vatten är en historia för sig. Det berättar jag mer om nästa gång

fredag 21 februari 2014 - Skrivet av Unicorn2
Haiti

När vi låg mitt emellan Cuba och Haiti började vi se de första lokala fiskebåtarna. Vi tror att de kom från Haiti. Det var små öppna segelbåtar utan motor som fiskade 30-40 sjömil ut från land. Vi såg flera stycken som pilade fram och tillbaka. Vinden var hård och det märktes att det var mycket duktiga sjömän ombord på båtarna. Vi har ingen aning om hur de navigerar, om de t.ex. har GPS, kompass eller annat ombord.

Vi har förut upplevt samma sak i Brasilien. Då var det öppna båtar utan motor som fiskade 200 sjömil ut från närmsta land.

Samtidigt var vi också lite oroliga. Haiti är ett mycket fattigt land och värdet på vår båt och det vi har ombord representerar mer den genomsnittlige Haitiern tjänar under en livstid. Medelinkomsten ligger på 400 $/år.
Under natten seglade vi därför med släckta lanternor och AIS i tyst läge.

Nu motorseglar vi på väg mot Ile a' Vache och har 15 sjömil kvar. Vinden är bara 2 m/s och det räcker inte för segling.
Jag talade med Chris Parker för en stund sedan via SSB:n och han sade att vinden kommer att öka och blåsa rakt emot. Därför stannar vi antagligen några dagar och väntar på mer fördelaktig vindriktning.

fredag 21 februari 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Ile a' Vache

Nu har vi kommit fram till Ile a' Vache, "koön" som tillhör Haiti. Redan när vi hade två timmar kvar började vi se många fiskebåtar. De flesta små kanotliknade farkoster med bara en person ombord. Gemensamt för alla båtarna var att ingen av dem hade motor. Framdrivningen var antingen segel, paddling eller rodd.

När vi kom in i viken där vi skulle ankra blev snart omringade av boatboys som ville erbjuda sina tjänster. Allt från att fixa diesel, vara turguider, sälja frukt, grönsaker m.m. De hängde i klasar runt Unicorn hela eftermiddagen. Det märks att det är fattigt och flera frågade om de kunde få någon mat. Språket som talas här är Kreol som för oss är helt obegripligt.

Vi gjorde faktiskt en affär med en fiskare som kom förbi. Vi köpte fyra st hummrar för 10 $. Utgångspriset var 30, men det prutade vi ner.

Bredvid oss i viken ligger ett tiotal andra båtar. De flesta från Kanada eller Frankrike. Det är verkligen en kontrast mot Georgetown där antalet var nästan 400.

På stranden bredvid oss ligger också ett litet resort som drivs av ett franskt par.

Vi kommer att stanna kvar några dagar och vänta på mer fördelaktiga vindar för att fortsätta öster ut.

torsdag 13 februari 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
En flygel på botten

Flygel1David Copperfield är en känd illusionist som sätter upp stora och påkostade shower över hela världen. På detta har han tjänat så mycket pengar att han köpt fyra öar i Exumas, Bahamas.

Bland de öar han äger finns Musha Cay och Rudder Cut Cay. På Musha Cay finns ett resort som man kan hyra för några hundratusen dollar i veckan.

Flygel2

Vi Rudder Cut Cay har David Copperfield låtit göra en installation på botten. Av en händelse fick vi höra talas om detta när vi träffade Angela och Tim på Thanksgivingmiddag uppe i Hobe Sound i november. Tim mailade också koordinaterna eftersom de varit där förut.

Flygel3

Vi ankrade därför upp Unicorn i innanför Rudder Cut Cay och gjorde oss redo för undervattensutflykt. Vi drog på oss våtdräkterna, lastade cyklop och fenor i jollen och sedan bar det av. Vi hade noga räknat ut när det skulle vara lågvatten slack. Det är då som det är bäst att se vad som finns på botten. Det är annars väldigt starka strömmar i området och det gör det nästan omöjligt att snorkla vid andra tillfällen än just slackvatten.

Flygel5

När vi letat oss fram till rätt position ankrade vi jollen och hoppade i vattnet. På botten hittade vi något så märkligt som en flygel i fullt format med en sjöjungfru som lutar sig mot pallen framför flygeln. Allt är utfört i rostfritt stål. Djupet där installationen står är ca. 5 m.

Jag dök ner flera gånger och satte mig på pallen och spelade på tangenterna.

Flygel8Flygel9

Flygel6

Åter till lugnet
Som jag nämnt tidigare var det över hundra båtar ankrade vid Black Point. En annan cruiser hade räknat till hela 127 st. De två gånger vi tidigare varit vid Blackpoint har det inte varit mer än ett tiotal. Vi tyckte det var lite väl många båtar så vi drog upp ankaret och seglade några sjömil söder ut till Whitepoint. Där är vi inte heller ensamma, men vi har inte mer än 5-6 båtar som grannar.

Det finns två fina sandstränder här som vi varit inne och promenerat på. Idag är planen att segla ytterligare en bit söder ut till Little Farmers Cay. På fredag skall det vara någon sorts fiskfestival och regatta där. Risken är väl att det redan är ganska fullt med båtar även där. Vi får se.

Vi måste dock vänta några timmar innan vi kan dra iväg. Vi behöver anpassa vår ankomst lagom till högvatten. Infarten till Little Farmers Cay är inte mer än 1,8 m djup vid lågvatten. Väl inne är det djupare.

Little Farmers Cay

Test winlink
jsjsjjjsjsj
Vikten av att märka flaskor
Rubriken syftar inte på att märka några flaskor med alkohol för att kolla åtgången, utan innebörden är en helt annan. Ibland köper vi olika vätskor i större förpackningar. Det kan vara t.ex. destillerat vatten, myrsyra, lampolja och annat. Ofta brukar dunkarna vara på 5 L eller 1 US gallon (3,78 L). När det börjar ta slut i dunken häller vi ofta över innehållet på en mindre PET flaska för att spara plats.

Häromdagen skulle vi skapa lite mysstämmning ombord genom att tända en fotoskenlampa. Men det var helt omöjligt att få den att brinna. Jag kunde inte begripa varför eftersom den brunnit fint under många år. Jag kollade naturligtvis att veken var blöt och alla andra saker. Trots alla försök gick det inte att få någon låga. Jag doppade då toppen på veken i lite olja från en ny dunk och då brann den så länge det fanns olja kvar i veken.

Jag började då misstänka att det var något fel med bränslet. Jag kände på det med fingrarna och det kändes inte lika oljigt som det brukar. Jag tog då och bytte mot helt ny lampolja och då fick jag till slut igång lågan.

Fotoskenlampor brinner inte bra på destillerat vatten.

lördag 8 februari 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Little Farmers Cay
Vi ligger ankrade utanför TY's

Bloggen krånglar och därför har inläggen kommit i otakt med positionen. När jag gjort inlägg via SSB-radion har texten försvunnit någonstans i cyberrymden. Inlägget nedan är ursprungligen skickat via radio, men nu lägger jag in det via wifi-uppkoppling.

Det blev segare än vi trodde att ta sig till Little Farmers Cay. Bara för att vi stack ut nosen ökade vinden till 10 m/s, naturligtvis rakt emot. Eftersom det bara är 2-4 m djupt på banken blir vågorna mycket korta och krabba. Det bromsar farten något alldeles förfärligt. Ibland var vi nere i bara 2 knop. Inte förrän vi började motorsegla fick vi upp lite bättre fart. Det enda goda med att det tog lite längre tid än beräknat var att vi kunde tillverka mer vatten. Tankarna är nästan fulla nu. Som väntad var det fullt med båtar på den plats där vi normalt brukar ankra. Vi fick därför lägga oss väster om ön istället. Vi ligger nu alldeles intill flygplatsen. Men vi har ännu inte sett något plan varken starta eller landa. När man skall promenera in till byn måste man faktiskt gå en del av sträckan på landningsbanan. Under natten vaknade vi av att vågorna slog in i aktern med irriterande smällar. Det berodde på att det nästan slutat blåsa och strömmen gjorde att Unicorn la sig med aktern mot den svaga vinden. Som tur var blev det bättre efter ett tag. Nu på morgonen är det lugnt, stilla och en klarblå himmel. Skickat via SSB-radio

lördag 8 februari 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Regatta vid Little Farmers

Första fredagen och lördagen i februari är det festival på Little Farmers Cay. Då kommer folk från alla grannöar hit och festivalen lockar även många seglare. Jag har inte räknat, men det är bra bit över hundra båtar ankrade här.

Under festivalen serveras mat och dryck från stånd som ploppat upp på alla möjliga ställen. Mat som säljs är grillade revbenspjäll, grillad kyckling, conchfritters, concsallad, grillad fisk, m.m.

Musik spelas på maxvolym och stämningen är hög.

Dessutom kan man köpa öl och romdrinkar. Att konkurrensen är hård fick vi ett smakprov på igår. Vid ett stånd som låg lite avsides sålde man öl som var billigare än på alla andra ställen för att locka dit sig kunder. Det gillade inte de andra köpmännen som skickade dit polisen för att stänga stället. När vi kom reade man ut ölen för bara 2 $/st bara för att bli av med lagret.
På TY's bar, där vi ligger ankrade, hade man dagen till ära höjt från normala 4 $ till 5 $/st.

Det anordnas också allehanda tävlingar som man kan delta i om man har lust. Allt i från wet t-shirt till mäns snyggaste ben. Vi var inte med och tittade på detta. Istället laddade vi för huvudattraktionen som är regattan. Man seglar i traditionella Bahamasbåtar som har ett stort latinsegel. Besättningen består av fyra man i varje båt. Vi hade sån tur att kryssmärket hade lagts ut alldeles framför Flying Penguin. Därför satt vi på förta parkett hos Brittis och Hjalle och följde racet.

Det var kul att se de skickliga besättningarna manövrera sina båtar. På kryssen sitter killarna ute på en utriggarbräda för att väga upp båtarna. När båtarna slår skjuts brädan över till den nya lovartsidan.

Se bider i albumet nedan.

Länk till fotoalbum: Little Farmers Regatta
fredag 7 februari 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Åter till lugnet

måndag 3 februari 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Superbowl
Lorraine

Igår var vi på Superbowl. Totalt hade ett hundratal seglare samlats på Lorraines café där tre TV-skärmar var igång, två inomhus och en utomhus. Lorraine själv hade med hjälp av sin mamma lagat till ett jättebuffé med många läckerheter. Men vi började med conchfritters som aptitretare.

Superbowl4

På buffébordet stod sedan grillade revbensspjäll, grillad fisk, grillad kyckling, friterade räkor med riven kokos, fläskstek, köttbullar, ugnsbakad kalkon, ris, bönor, potatissallad, coleslaw, grönsallad, jag har säkert glömt något. Till desert serverades det choklad och körsbärskaka.

Superbowl2

Hur gick det då med matchen? Lagen som möttes var Denver och Seattle. Denver var favoriter men det var ändå en öppen historia. Vi hade vid vårt bord Jennifer och Royce som är inbitna fans då deras son spelat amerikansk fotboll på college. Jennifer tog på sig uppgiften att på ett mycket pedagogiskt sätt förklara reglerna i Amerikans fotboll.  Vi är ju inte speciellt hemma på dem även om jag i stort vet vad spelet går ut på.

Superbowl1

Det började inte bra för favoriterna Denver, Seattle tog omgående ledningen. Jag måste också passa på att nämna att matchen då och då avbröts för reklam. Reklamtid under Superbowl är den dyraste man kan köpa i USA. Några sekunder kostar många miljontals dollar. Lite kul var det att se att HM hade ett ganska långt reklaminslag.

Det fortsatte sedan att gå dåligt för Denver och Seattle bara ökade sin ledning. När sedan Seattle gjorde en fantastisk "touchdown" var det spiken i kistan för Denver. Seattle vann till slut med övertygande 43 mot 8.

Superbowl5

söndag 2 februari 2014 - Skrivet av Unicorn2
Black Point
Vi ligger nu ankrade vid en liten by som heter Black Point. Vinden ylar i riggen och det har just kommit en regnskur. Det ser inte ut som om vi kan komma vidare ner mot Georgetown de närmsta dagarna. Det skall fortsätta att blåsa frisk vind och dessutom kommer den från fel riktning för oss. Den ligger envist på sydost, just åt det håll som vi vill segla. Det är bara att ligga kvar och vänta. Vi är inte ensamma om att ligga här och vänta. Varje dag kommer ett gäng nya båtar in i viken och ankrar. Alla på väg mot Georgetown. Det ligger nu över 100 båtar här.

Häromdagen kom lastbåten med leverans av varor till den enda lilla affären som finns här. Då kastade sig alla seglare i sina jollar och åkte in till land. Det tog inte lång tid innan de flesta färskvaror var slut. Vi fick tag i både ägg, grönsaker, lite frukt och några fläskkotletter. Men det är inte billigt att handla här.

Idag är en stor dag för amerikanska sportälskare. Det är nämligen den stora finalen i amerikansk fotboll Superbowl. Vi har anmält oss till en buffé på en av restaurangerna i byn där finalen skall visas på en stor TV-skärm. Inte för att vi är några stora fans av amerikansk fotboll, men det är ändå trevligt att komma av båten och umgås med andra människor.

söndag 2 februari 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Simmande grisar 2

Några bilder på de simmande grisarna vid Big Majors Spot.