fredag 29 november 2013 - Skrivet av Unicorn2
Thanksgiving

Igår firade vi amerikansk Thanksgiving. Firandet började med att Nancy tog med oss på en biltur i Hobe Sounds omgivningar. Vi körde igenom de områden där många amerikanska företagsledare, skådespelare och idrottsstjärnor har sina hus. T.ex Tiger Woods och Michael Jordan. Man kunde inte se så mycket av själva husen eftersom det mesta doldes av murar och vegetation.

Under tiden vi var borta stannade George hemma och vaktade kalkonen som stod i ugnen.
När vi kom hem var det dags för lite lätt lunch. Vi dippade grönsaker och åt kex med kaviar. En stund senare var det dags för räkor med cocktailsås. Till det drack vi ett glas champagne.

Först efter klockan fyra på eftermiddagen var kalkonen klar att skäras upp. Till kalkonen åt vi potatismos, mos gjort på pumpa, inkokta lökar, det som amerikanarna kallar "stuffing" som är en sorts fyllning gjord på brödsmulor och kryddor. Sist med inte minst fick vi en god "gravy" (sås eller mer sky).
Allt var fantastiskt gott och Nancy hade verkligen gjort ett stort jobb i köket med alla förberedelser.

Som sig bör i Amerika tittade vi på amerikansk fotboll efter maten. Det har aldrig riktigt varit min favoritsport, men man får ju ta seden dit man kommer.
När matchen var över var det dags för desert. Äppelpaj, pumpapaj med glass till. En sak är säker vi gick inte och la oss hungriga på kvällen.

Idag skall vi återigen ut på utflykt. Denna gång är det tänkt att vi skall åka åt andra hållet, det vill säga norr ut. När vi kommer hem igen blir det rester från kalkonen till middag. Den var så stor att vi inte ens åt hälften av den igår.

Tyvärr blir det inga bilder eftersom vi inte har internet som tillåter det här. Inläggen skickas via Airmailprogrammet i datorn ihop med mobiltelefon. När vi får bra uppkoppling skall jag komplettera med bilder.

torsdag 14 november 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Salty Dawg
Foto USCG

Att vi valde att avstå från Salty Dawg rallyt var nog väldigt klokt. Vi har fått lite uppgifter vad som hänt även om rapporterna långt ifrån är fullständiga.

Två båtar har fått överges och besättningarna har plockats upp av helikoptrar från USCG (UC Coast Guard). Två eller möjligen tre båtar har förlorat sina master. Tre eller fyra båtar har tappat sina roder. En del av de skadade båtarna har kunnat linka tillbaka för egen maskin, andra har behövt bogsering av USCG. En bruten arm rapporteras också.

En av de båtar som behövt bogsering är våra goda vänner Helen och Dave på ombord på Jammin. Det tappade som jag tidigare nämnt sitt roder i tuffa förhållanden när det korsade golfströmmen.

Vi fick i morse ett mail från dem där de berättar att bogseringen tog 40 timmar tillbaka in till Norfolk. De första 24 timmarna var de ombord på sin båt men blev sedan förflyttade till kustbevakningsbåten. Anledningen var att man inte längre kunde garantera deras eller Jammins säkerhet i de svåra förhållandena.

Dave rapporterar vidare om skadorna som uppstod på grund av det tappade rodret. Invertern dränkt i saltvatten och ur funktion. Värmesystemet ur funktion. Antagligen måste hela rullfockssystemet bytas. Storskotsystemet kvaddat. Skörad genua. Vindgeneratorn tappad över bord. Madrassen till dubbelsängen så dränkt i saltvatten att den inte gick att rädda. Alla durkar totalt dränkta i saltvatten, kanske måste de bytas. Utombordare helt dränkt i saltvatten och behöver renoveras.

Trots alla skador är Helen och Dave naturligtvis tacksamma att de överlevde och att de fortfarande har kvar sin båt. Skadorna går att reparera även om det kommer att ta lite tid.

Länkar
Övrigt US Coastguard
lördag 10 augusti 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Archangel

Denna tjusiga segelbåt låg vi ankrade intill så sent som för fem dagar sedan. Det var i Broad Cove på Islesboro. Båten är en Hylas 70 som heter Archangel.
Tyvärr gick det inte så bra för dem när de skulle lämna ankarplatsen.

Archangel1

Archangel rände i 7 knops fart rakt upp på en grynna och det tog bom stopp. Det gick så illa att hela riggen rasade ner.

Archangel2

Som om det inte var nog med elände sjönk dessutom tidvattnet och Archangel la sig högt uppe på grundet.

Själva hade vi lämnat dagen innan och var inte med när olyckan hände. Vi hade vid vår avfärd rundat grundet med god marginal. Vi låg däremot inte längre bort än att vi kunde följa Archangels konversation med US Coast Guard på VHF-radion.
Vad vi hört är att båten blivit inbogserad till Camden för reparationer.

måndag 29 juli 2013 - Skrivet av Unicorn2
Lite hummerfakta
Innan vi lämnade Port Clyde tog vi en promenad ut till fyren, Marshall Point. Där fanns det ett litet museum.
På en informationstavla i museet hittade vi lite fakta om hummerfisket i Maine.

År 2012 fanns det 4288 licensierade hummerfiskare i Maine.
Varje fiskare har rätt att lägga ut 800 tinor.
Under 2012 fiskades 56.000 ton hummer i Maine.
En skatt tas ut för fångsten, om jag förstod det rätt 2,69 US/kg.
Man agnar tinorna med lokalt fångad småfisk.
Var 3-4 dag är fiskarna ute och tömmer burarna.
Det tar 6-7 år för en hummer att växa till sig till laglig fångststorlek.

Om alla med licens lägger ut 800 tinor skulle det innebära att det finnas 3,4 miljoner hummertinor i Maine. Det är väl knappast troligt, men om bara 1/3 utnyttjas blir det ändå över en miljon tinor. Inte konstigt att de ligger överallt.

Skickat via SSB-radio
lördag 27 juli 2013 - Skrivet av Unicorn2
Port Clyde
Igår seglade vi från Christmas Cove till Port Clyde. För en gång skull kunde vi segla hela vägen. Annars har det varit mycket motorgång i Maine. Vindarna har mestadels varit väldigt svaga. Det var bara en nackdel med gårdagens segling, det hällregnade hela dagen. Men man kan ju inte få allt.

Detta är det område där vi hitintills sett allra flest hummertinor. De ligger så tätt över så stora områden att det är näst intill omöjligt att undvika dem. När man seglar är det inte lika farligt för då är propellern ihopfälld och linan till tinans flöte brukar passera utan större problem, även om man kommer riktigt nära.

Det är värre när man kör för motor. Strax innan vi var framme i Port Clyde startade vi motorn för att köra sista biten in ankringsplatsen. Då lyckades vi få en lina i propellern. Telefonen ringde och jag svarade, men tappade då för en sekund koncentrationen på alla flöten. Det räckte. Jag kastade mig på gasreglaget och la motorn i friläge. Sedan körde jag några korta stötar i backläge och som tur var hjälpte det. Vi kom loss utan att behöva dyka ner i det iskalla vattnet.
Dyka fick jag göra häromdagen då vi fått ett stort sjok med sjögräs i propellern. Men det gick som tur var lätt att få bort.

När vi klarat av ankring höll det upp ett tag i regnandet. Vi passade då på att åka iland. Där kunde vi turligt nog köpa ett par hummrar direkt av en fiskebåt som just landade dagens fångst. Alltid bra att kunna handla utan mellanhänder.
söndag 21 juli 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Mat är viktigt
Torsk till middag

Igår tog vi bussen till supermarknaden för att handla lite färsk mat. Det märks att vi kommit till en delstat där havet spelar en stor roll. Utbudet på fisk och skaldjur är fantastiskt. Priserna är också de bästa vi sett på år och dag.

Hummer kostar mellan 50-80 SEK/kg beroende på storlek. Fantastiskt fin torskfilé får man för 90 SEK/kg. Vi slog till på torsken som vi på kvällen åt till middag. Jättegott!

Men en sak har vi inte hittat här i USA och det är bacontärningar. På Shaw, supermarknad där vi var igår, hade man en hel avdelning med bacon. Olika längder, olika tjocklekar, olika leverantörer, ja det fanns minst 50 olika sorter att välja mellan. Men som sagt inga bacontärningar.

När vi kom hem bestämde jag mig för att städa i det s.k. fiskskåpet. Det är det utrymme där vi förvarar alla konserver som har något med havet att göra. Där har vi t.ex. tonfisk, sardiner, makrill, musslor, bläckfisk m.m.

Trots att vi inte fyllt på i fiskskåpet på länge kunde jag räkna in 28 burkar tonfisk, 14 burkar sardiner i stark sås, 12 burkar musslor m.fl andar konserver.
Tillsammans med alla andra konserver vi har skulle vi säkert kunna leva 2-3 månader ombord utan att behöva handla en enda gång.
Men som sagt föredrar vi att äta färsk mat när vi kan. Här i USA är det lätt att få tag på fina råvaror så det blir nog inte många konserver förbrukade den närmsta tiden.

lördag 13 juli 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Solnedgång i Marion

När vi kom fram till Marion visade det sig vara svårt att hitta en plats att ankra på. Det var fullt med bojar överallt. Vi vill ogärna ta en boj som kostar 40-45 dollar/natt. Vår budget tål inte att varje dag betala detta. På en månad handla det ju om nästan 8.000:- SEK att ligga på boj varje natt.

Efter en stunds letande kom en båt ut som det stod hamnkapten på. Han visade oss var det var tillåtet att ankra. Det var inte stor plats men det gick. Eftersom det skulle vara lugnt behövde vi inte lägga ut så mycket kätting.

Nästa dag kom båten förbi igen men denna gång med en annan kille ombord. Han körde bort oss och sa att vi inte fick ligga så nära de andra båtarna som låg på bojar.

Vi låg inte så nära någon annan båt så vi tror att den verkliga orsaken är att de inte vill ha båtar som inte ligger vid boj. Vi tycker oss märka lite av en sådan attityd.

torsdag 6 juni 2013 - Skrivet av Unicorn2
Det går inte så fort
Vi har nu lämnat Bermuda bakom oss. Målet är Newport RI. Dit har vi fortfarande 500 sjömil. Det blåser inte mycket, bara 4-5 m/s. Det gör att farten inte är högre än 3-5 knop. Men det gör inte så mycket, seglingen är mycket behaglig. Trots att vi har mer än 500 sjömil till närmsta landmassa, Bermuda exkluderat, ligger Atlanten lugn som en spegel. Bara ett svagt porlande från fören skvallrar om att vi faktiskt gör fart genom vattnet.
Det är till och med så lugnt att Anna-Karin sitter uppe i sittbrunnen och broderar. Det hör inte till vanligheterna.

Prognosen säger fortsatt lätta vindar i ytterligare ett dygn.

Skickat via SSB-radio.
fredag 31 maj 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Mer Bermuda
Gibbs Hill längst i söder på Bermuda

Igår kom vi iväg på båtturen som vi missade häromdagen. Det var kul att susa fram i 40 knop innanför revet och i helt smult vatten. Efter 40 min anlände vi till Dockyard. Det är det område som en gång var Englands största örlogsbas utanför de Brittiska öarna. Bygget påbörjades 1809 och sysselsatte under många år mer än 1000 man. Det var så stort att mer 15 % av Bermudas totala inkomster genererades av detta projekt.
1982 investerades 60 miljoner dollar i att göra området till Bermudas största turistattraktion.
Mycket riktigt har också Dockyard blivit en destination för cruise-ships. Just den dag när vi var där låg två stora fartyg inne.

Att det är en plats dit cruise-lines tar sina gäster har naturligtvis gjort det till en stor turistfälla. På området finns otaliga butiker och restauranger. Allt som finns att köpa är minst sagt svindyrt.
Vi stannade inte så länge innan vi hoppade på en buss som tog oss ner till sydkusten. Där gjorde vi ett stopp och besökte den sydligaste fyren på ön. Samtidigt åt vi vår lunch som var medhavda smörgåsar.

Sedan fortsatte vi upp till Hamilton för att handla lite mat i den fina livsmedelsaffären som finns där. Men vi försöker att att handla så lite som möjligt. Prisnivån här är minst sagt ansträngande för budgeten. Detta är utan tvekan det dyraste ställe vi hittills besökt.

Länkar
Övrigt Dockyard
onsdag 29 maj 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Tidsförvirring
RBYC

Den svenska båten Chesnock med Imbi och Carsten ligger ankrade strax intill oss här på Bermuda. Igår hade vi bestämt oss för att göra en utflykt tillsammans med dem.
På Bermuda kan man för strax under 100-lappen köpa ett dagpass som gäller för alla allmänna kommunikationsmedel. Det är färjor, snabbfärjor samt alla bussar.

Vi hade bestämt oss för att starta med snabbfärjan ner till Dockyard som är en gammal engelsk örlogsbas. Färden skulle ta 45 min.
Sedan skulle vi med olika bussar ta oss via huvudstaden Hamilton tillbaka till St George.

Det blev ingen båttur för oss eftersom vi missade avgången. Hur kunde vi göra det?
Vi seglade 900 sjömil från St Martin på rakt nordlig kurs utan ändra vår longitud. Alltså borde vi befinna oss i samma tidszon som St Martin. Men det gjorde vi inte.

Vi har lyckats med bedriften att vara 3 dagar på Bermuda utan att upptäcka de här har anpassat sig till amerikansk östkusttid. Följaktligen stod våra klockor och vi kom en timma för sent till avgången. Imbi och Carsten hade koll på tiden och kom med färjan.

Det var 3 timmars väntetid till nästa färja så istället tog vi en buss in till Hamilton för att strosa runt i staden. Bland annat besökte vi också den exklusiva Royal Bermuda Yacht Club. Fast den verkade vara mer en social sammanslutning än båtklubb.