onsdag 16 december 2015 - Skrivet av Unicorn
Barbuda

Från Marie Galant gjorde vi en nattsegling till Antigua. Vi kom fram till English Harbor vi halv sju på morgonen. Vi ankrade och sedan tog jag jollen in till land för att checka in. När det var avklarat körde vi in till tankbryggan för att fylla diesel och jollebensin. Efter det hade vi tänkt fortsätta direkt upp till Barbuda, men vi var lite trötta efter nattens segling. Istället gick vi in och ankrade i Falmouth Harbour och stannade en dag där. Vi passade också på att handla lite mat.

Dagen efter seglade vi upp till Barbuda. Som vanligt var det väldigt segt att ta de första 7-8 sjömilen ut till Green Island. När vi väl kunde slacka på skoten fick vi riktigt fin segling. Tyvärr kan vi inte stanna så länge som vi önskar på Barbuda eftersom vädret skall bli sämre. Det är de s.k. Julvindarna som kommer att starta. Det är friska passadvindar som brukar starta kring Jul och hålla i sig några veckor. Därför seglar vi tillbaka ner till Antigua där vi har bra skydd. Vi har inte heller haft något internet på ett tag och vi skulle behöva det för lite kontakt med omvärlden.

fredag 11 december 2015 - Skrivet av Unicorn
Marie Galant

Nu har vi kommit till en ö i Karibien där vi aldrig varit förut, Marie Galant. Ön tillhör franska Västindien och Guadeloupe. Anledningarna till att vi aldrig varit här är några stycken. Dels är de ankarplatser som finns är ganska oskyddade och utsatta för svall, med andra ord kan det bli ordentligt rulligt. Dels ligger Marie Galant 20 sjömil upp mot vinden sett från Les Saintes, alltså en tuff kryss att ta sig hit i frisk passadvind.

Nu hade ett fönster öppnat sig och vinden skulle tillfälligt blåsa 120-110 grader 6-7 m/s och sjön inte vara så hög. Vi tänkte att det är nu eller aldrig om vi vill besöka ön. Vi har hört mycket gott om Marie Galant och såg verkligen fram mot ett besök. Nu blev resan hit trots allt ganska bökig. Sjön kom från flera håll samtidigt och gjorde seglingen otroligt skumpig. Vinden vred dessutom fram och tillbaka 30-50 grader hela tiden och vid varje skift tvingades vi slå. Det blev en jobbig dag. När vi hade fem sjömil kvar hade sjön lugnat sig betydligt och vi valde att köra för motor in sista biten.

Idag skall vi utforska ön medelst hyrbil och se vad som finns att erbjuda. En sak som vi inte gillar har vi redan upptäckt. Det finns otroligt aggressiva myggor här. Både Anna-Karin och jag har flera stycken och de kliar något alldeles förfärligt. Tidigare i år har vi inte haft några som helst problem med mygg.

Det är också första gången för säsongen som vi inte har något internet ombord. Det har vi alltid lyckats ha på ena eller andra sättet. Därför testar jag att skicka inlägget via SSB-radion. Det var länge sedan sist.

måndag 29 december 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Datorhaveri

En mindre katastrof har inträffat ombord. Min nya dator har slutat fungera. I september köpte jag en ny HP ENVY på Elgiganten. En av deras toppmodeller eftersom jag ville ha gott om minne snabb processor men framför allt 4 USB-portar.

Jag har märkt att den då och då startat om sig utan synbar anledning de senaste veckorna. I förrgår stängde jag av den när jag var klar och sedan dess går det inte att starta upp den igen. Jag kan trycka på startknappen som lyser, men lampan som visar att hårddisken jobbar tänds aldrig.
Efter ett tag startar fläkten och den går inte att stänga av med mindre än att batteriet tas ut.

- Jag blir så sur, det har tagit mig veckor att få allt att fungera i den. Alla program som skulle installeras, e-postkonton konfigureras, nedladdningar m.m.
Att få Windows 8 att fungera med alla seriella adaptrar var ett problem som det tog flera dagar att lösa. Det var riktigt besvärligt att få den att tala med Pactormodem, GPS och AIS.

Det mest troliga är väl att hårdisken helt enkelt gått sönder. Datorn är naturligtvis under garanti, men det hjälper inte mig just nu. Det är långt till Elgiganten i Borås härifrån.

Att ta den till en lokal reparatör skulle antagligen göra garantin inte längre gäller.

-Vad tusan skall man ta sig till?

torsdag 25 december 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Julafton på Unicorn
Julflickorna

Att vårt svenska julfirande ombord på Unicorn skulle bli så lyckat hade vi inte väntat oss. Våra sex gäster var alla lite skeptiska till menyn. Vi mjukstartade med glögg och pepparkakor, och det kan ju inte gå fel.

När detta var avklarat var det dags för sillen. Döm om vår vår förvåning när våra tre sorters sill försvann i en rasande fart. Vi hade hoppats på rester som vi skulle kalasa på nästkommande dagar. Min egeninlagda sill fick, roligt nog, högsta betyg. Varenda liten sillbit försvann och det blev inga rester kvar överhuvudtaget.

Vi tog det rätt för rätt, och efter sillen åt vi den gravade laxen med vår hemlagade sås. Att detta skulle bli en favorit var vi ganska säkra på. Det tog inte lång tid innan fatet var tömt. Ägghalvorna med Kalles kaviar åt vi samtidigt, och också de försvann in en rasande fart.

Nu var det dags för skinka, rödkål, Jansson, köttbullar med mera. Också detta blev en succé. Jag har föregående jular försökt övertyga gäster om hur gott det är med rödkål och senap till skinkan. Resultatet har varit nedslående. Desto gladare blev jag nu när allihop verkligen uppskattade min rödkål. Jag trodde även här på rikligt med rester, men av det blev det intet.

Köttbullar och Jansson försvann också i en farlig fart. Vi är verkligen glada att allt vårt jobb vid grytor och kastruller blev så uppskattat. Det är ju egentligen bara positivt att vi inte fick mycket till rester.

Vi började Jullunchen klockan två och gästerna lämnade inte Unicorn förrän 9 tim. senare. En mycket trevlig Julafton.

Trots avsaknad på reser behöver vi inte gå inte gå hungriga. Ikväll blir det amerikansk Julmiddag ombord på Miclo III. Ellen och Rob håller som bäst på att laga till den.

onsdag 24 december 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
God Jul

Vi önskar alla våra vänner en riktigt God Jul. Vi ligger i Lameshure Bay på St John där internetuppkopplingen är mycket dålig.

Vi kommer att fira svensk Jul ombord på Unicorn tillsammans med amerikanska besättningarna från Miclo III, Jammin och Notre Vie. Vi håller som bäst på att steka köttbullar och laga Jansson.

Det blir vidare gravad lax, skinka, rödkål, ägghalvor, knäckebröd, tre sorters sill, ost, glögg, pepparkakor m.m.

Igår firade vi min födelsedag med en 10 km hike, god middag och chokladtårta som Helen från Jammin bakat.

lördag 20 december 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Det börjar närma sig Jul

Det är inte många dagar kvar till Jul nu. Eftersom vi kommer att stanna kvar här i US Virgin Islands har vi därför plockat fram julsakerna.

En solcellsdriven julslinga från Biltema hänger också uppe i sittbrunnen. Det var tur att vi köpte två, för den ena var trasig från början. Går inte heller att reparera. Lite långt att åka för att reklamera.

Idag tar vi jollen in till Cruz Bay för lite julhandling.

fredag 19 december 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Vi lämnar St Martin
Artemisa följer oss ut.

Nu har vi lämnat St Martin för denna gång. Ett bra väderfönster för att segla till US Virgin Islands öppnade sig och det ville vi inte missa. Problemet den senaste tiden har varit för svaga vindar och inte tvärtom som det brukar.

Nu fick vi ett dygn med 6-7 m/s från NO. Perfekt för de 100 sjömilen över till St John. Vi hissade segel vid tvåtiden på eftermiddagen och kom fram 07.30 nästa morgon. Underbar segling i nästan ingen sjö.

Två dagar innan vi lämnade kom våra kompisar Brittis och Hjalle in med sin Flying Penguin. Vi fick då flytta från deras boj som vi lånat när de inte var hemma. Vi hade som vanligt mycket trevlig umgänge tillsammans med dem. Eventuellt kommer de upp till Virgin Islands efter Jul, och då får vi träffas igen.

Nu har vi klarat av incheckningen till USA, och det gick utan problem. Till och med Morris är legalt i landet. Nu skall vi träffa alla kompisar som redan har kommit hit eller är på väg. Det är ett tiotal amerkanska båtar som vi är nära vänner med.
På St John skall vi hika på de fina lederna som finns här. En av våra favoritöar för just det. Vi kommer att ha fullt upp.

Evenuellt går vi över till Culebra i Puerto Rico för att fira nyår. Det ryktas om party där. Dit är det bara 15 sjömil, och det tar inte många timmar.

Bakom oss vid broöppningen i St Martin kom Artemisa. En liten nätt segelbåt på 45 m längd, 9,5 m bred och djupgång 7 m.
Artimisa kan hyras hyras för € 95.000:- /vecka. Då ingår varken mat eller dryck. Maximalt 8 gäster kan följa med.

måndag 8 december 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
St Martin
En av mina favoriter syns bl.a. här, aladåb på oxtunga.

Vi ligger kvar i St Martin och fixar med Unicorn. Att ge sig iväg är inte att tänka på om vi inte vill gå för motor 75 sjömil till Virgin Islands. Vi har aldrig tidigare under våra år i Karibien varit med om lugnare väder. Det blåser absolut ingenting.
På torsdag och fredag skall det blåsa lite grann, sedan försvinner vinden igen. Vi får se om vi hinner bli klara till dess.

Men det går verkligen ingen nöd på oss här. Vi njuter av att kunna äta färska baguetter och franska delikatesser.

En sak som gör mig lite irriterad är att vi inte kan byta batteri till vår EPIRB (Emergency Position Indicator Radio Beacon). Förresten batteriet går att byta men vi kan inte få tag i ett nytt. Norska Jotron, som är tillverkare, har slutat med vår modell och konstigt nog även slutat med batterier till de existerande apparaterna. Det är väl en sak att sortimentet förnyas, men sämre eftermarknadsservice har vi sällan sett. De tycker att vi istället skall köpa en ny.

Det kommer vi också att tvingas göra här i St Martin, men det kommer inte att bli en från Jotron. De säljs förresten inte ens här. Att ha en fungerande EPIRB är en säkerhetsdetalj som vi inte vill vara utan.

lördag 6 december 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
St Barth

Vi brydde oss aldrig om att checka in på St Barth. Våra amerikanska kompisar på Wildcat gjorde det och fick betala 30 € för nöjet. Vi känner oss lite mer avslappnade när det gäller formaliteter på de franska öarna. Men naturligtvis säger lagen att vi skulle gjort det.

Vi stannade tre nätter i Columbier innan vi tyckte att var för rulligt att ligga kvar. Vi hann med två besök inne i Gustavia samt en hike upp till en av de högsta punkterna på ön.

Seglingen till St Martin gick utan problem, även om det regnade en hel del. Det var ju inte mer än 15 sjömil. Vi gick in i lagunen vid eftermiddagsöppingen av bron och motorerade bort till vår vanliga plats i Baia Nettle. Enda skillnaden är att vi just nu lånat Flying Penguins boj. Brittis och Hjalle är på väg och beräknar vara här någon gång i nästa vecka.

Vi får se hur länge vi stannar. Vi har en del att fixa på Unicorn, samt att det inte blåser något överhuvudtaget. Det är nog det lugnaste väder vi någonsin haft i Karibien. Ingen vind är utlovad den kommande veckan heller. Då väntar vi här. Vi kommer inte att köra för motor hela vägen upp till Virgin Islands.

Mitt i alltihopa slutatde vår WIFI-antenn att fungera. Inlägget blir därför lite rumphugget. Det visade sig att hela antennen var full med vatten. Jag hur just gjort en nödreparation. Men ytterligare åtgärder krävs för en mer permanent lösning.

tisdag 2 december 2014 - Skrivet av Unicorn2
Antigua-St Barth

Det blev som förmodat motorgång upp till Jolly Harbour. Där passade vi på att tanka diesel och jollebensin innan vi checkade ut. När det var klart puttrade vi upp till Deep Bay för att ankra över natten. Planen var att lämna 04.00 nästa morgon mot St Barthelemy. Det var 4 amerikanska båtar och vi som hade samma plan.
På kvällen var vi allihop ombord på Wildcat, Jan och Georges stora katamaran för en sundowner tillsammans. Och när vi då diskuterade morgondagens segling kunde vi unisont konstatera att den utlovade vinden var ett dygn försenad. Vi bestämde därför att skjuta upp avfärden med 24 timmar. Det gjorde att vi fick en extra dag i Deep Bay.

Tyvärr hade vi inte tillgång till något internet. Det har vi förut kunnat få från ett hotell i närheten men det visade sig att de hade inte öppet. Det var första gången för säsongen som vi inte hade internet ombord. Det har vi annars haft på varje ställe vi besökt på ena eller andra viset.

Den extra dagen i Deep Bay spenderade vi med att snorkla på vraket som ligger mitt i viken samt att åka surfbräda. Nu fanns det naturligtvis inte några vågor att surfa i, men det löste vi ändå. Tony från Hoofbeats hade en bräda och George från Wildcat stod för framdrivningen. Deras jolle är av modell större och har en motor på hela 90 hkr. Det var hur kul som helst att stå på brädan och dragen i full fart. Det gick fint att fotstyra brädan från sida till sida, även om det blev en del vurpor när man korsade svallet från dragbåten.

Nästa morgon drog vi i alla fall upp ankaret vid fyratiden. Det var helt lugn och stilla och det hade inte börjat blåsa ännu. Men vinden brukar alltid komma så fort solen går upp. Det gjorde den inte. Vi fick köra motor i sju timmar innan vi hade tillräckligt med vind för segling. Men när den väl kom hade vi mycket fin segling till St Barthelemy, och vi hann fram till Columbier i god tid innan det blev mörkt.

Här finns inte heller något internet.

(skickat via SSB-radio)

=====
This message was sent using Winlink, a free radio email system provided by the Amateur Radio Safety Foundation (www.arsfi.org) and volunteers worldwide. Replies to this message should be brief using plain text format and any attachments kept small. Use of this email system for monetary gain is strictly forbidden. See www.winlink.org/help for additional information.