2014 Karibien - juni 2014
söndag 29 juni 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Fler generatornyheter

Tusen tack för all input.

Den generator som krånglar laddar endast förbrukningsbanken som är på 500 Ah. Fabrikatet är en Valeo. Batterierna är vanliga öppna blybatterier, 4 x Trojan SCS 225 deep cycle batterier. Jag har kollat syravikten på alla celler för att se att inte någon cell var död, men de verkar vara OK.

Den andra generatorn laddar startbatteri samt används för att driva watermakern. Jag kan via ett skiljerelä låta den ladda även förbrukningsbanken. Men normalt används inte detta skiljerelä.

Sterlingregulator finns bara på den generator som krånglar. Den ligger parallellt med originalregulatorn och genom att bryta spänningen till Sterlingregulator kan man enkelt koppla bort den. Att koppla bort den medför dock ingen skillnad.

Att Sterlingregulatorn larmade för överspänning berodde på att jag vid ett annat jobb lossat +kabeln till batteribanken. Jag hade sedan gömt att dra åt den. Därför glappade det. Men så fort jag dragit fast kabeln försvann larmet.

Jag har nu testat att förbinda B+ med D+ för att få generatorn att ladda för fullt. Den hoppar igång men ger långt ifrån full laddning. Bara 18-20 A. Den borde väl ge full laddning när jag gör så?

Just nu laddar jag batterierna med den andra generatorn men det är svårt att nu full laddning med den då den endast har en standardregulator och dessutom mäter spänningen på själva generatorn och inte vid batterierna.

Sterlingregulatorn, som jag själv byggde in för 5 år sedan, förbättrar laddningen högst avsevärt.

Kan det möjligen vara problem med dioderna i generatorn?
Nämnas bör att den genertor som krånglar är den som är original, alltså 23 år gammal.

torsdag 26 juni 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Generatorn
Det är den övre generatorn som krånglar

Tack till er som kommer med tips för att lösa vårt generatorproblem.

Läget är just nu som följer.

Lampan lyser men vill inte slockna. Ibland kan man få den att lysa lite svagare och då laddar det men med alldeles för låg styrka. Jag har testat att byta lampan, men det ändrar inget.

Jag hade ute generatorn och elverkstad körde den i testbänk utan att hitta några fel.
När jag återmonterade den fungerade inget. Nr teknikern kom ombord tvångskörde han generatorn för att testa den. Jag såg inte riktigt, men han höll en kabel mellan några anslutningar bak på den.

Plötsligt började all fungera igen. Sedan fungerade det några dagar innan det la av igen. Nu fungerar det inte alls. Jag har kollat alla kablar och anslutningar men hittar inget fel.

Fler tips mottages tacksamt.

Här på Carriacou har vi inte hittat någon tekniker som vi tror kan hjälpa oss. Det får nog vänta till Grenada.

onsdag 25 juni 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Det var bättre förr

När vi är ute och hikar brukar jag spela in spåret med en app i min telefon som heter "Mina Spår". Det är kul att se hur långt vi har vandrat och hur länge vi varit ute o.sv. Det har fungerat perfekt att att sedan ladda upp spåren till" Google Maps". "Mina Spår" är för övrigt Googles egen app. Jag har sedan enkelt kunnat bädda in spåren på bloggen.

Sedan några dagar har "Mina Spår" uppdaterats till en ny version. Nu kan man inte längre ladda upp spår till "Google Maps". Istället skall de hamna i något som kallas "Google Engine". Denna uppdatering har gjort att inget längre fungerar.

Jag har kämpat i två dagar för att få ordning på problemet. Att få hjälp av någon sorts kundservice är omöjligt. Man hamnar bara i ”FAQ” som inte har ett dugg att komma med.

Nu struntar jag i Google och ”Mina Spår”. I fortsättningen kör jag med Runkeeper. Lite mer omständligt, men en bra app som fungerar.

Varför skall man släppa uppdateringar innan de är testade och klara?
Skäms Google!

söndag 22 juni 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Tyrrel Bay

Igår hade vi för en gångs skull riktigt härlig segling från Bequia ner till Tyrrel Bay på Carriacou. Det blåste 7-8 m/s och vi hade halvvind/slör hela vägen. Det var inte så långt, bara 38 sjömil.

När jag skulle checka in undrade tjänstemannen hur det hade kunnat ta tre dagar från Rodney Bay, St Lucia att ta sig hit ner. Utcheckningen hade vi ju gjort däruppe.

Jag drog en historia om båtproblem och att vi varit tvungna att stanna i en öde vik för reparationer.

Den verkliga anledningen var ju att vi stannat till Bequia utan att att checka in där. Vi hade bara tänkt stanna över natten och sedan fortsätta direkt, men vädret var så dåligt att vi inte hade lust att segla. Därför blev vi kvar över Midsommarafton där. Så får man ju egentligen inte göra, men vi hade ingen lust att sjösätta jollen i blåsten. Denna extra dag innebar att kunde fira Midsommar med sill och tillbehör. Det var lite tråkigt att vi var ensamma, det är inte så kul att sjunga snapsvisor på bara två personer.

Nu blir vi nog kvar en vecka här innan vi fortsätter ner mot Grenada. Det är inte så långt och vi klarar det på ca. 8 timmar.

fredag 20 juni 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Midsommar

Generatorn blev testad inne på elverkstaden och befanns vara helt i sin ordning. Jag hämtade därför upp den och monterade tillbaka den på sin plats. När jag startade motorn hade vi fortfarande ingen laddning. Jag tog då jollen tillbaka in till land för att tala med teknikern Vincent.

Det slutade med att han följde med mig tillbaka ut till Unicorn. Han kunde inte hitta något egentligt fel men trodde att det kunde bero på något glapp uppe i elpanelen som sitter uppe i sittbrunnen. Vi kollade anslutningarna och när vi sedan startade motorn. så fungerade allt. Det var ju bra, men vad som orsakade felet visste vi inte riktigt.

Efter att jag skjutsat Vincent tillbaka in till land körde jag motorn flera timmar för att ladda och tillverka vatten. Allt fungerade som det skulle. Dagen efter lämnade vi St Lucia och seglade söder ut. Vi hade inte hunnit långt förrän laddningen la av igen. Vi hade inge lust att segla tillbaka och fortsatte därför.

Nu ligger vi på Bequia och jag har felsökt hela förmiddagen utan resultat. Ja, vi har lite laddning, men långt ifrån vad det skall vara. Som tur är har vi dubbla generatorer och kan klara oss med det. Den stora nackdelen är att vi inte kan ladda och köra watermaker samtidigt. Det klarar inte den fungerande generatorn av.

Vi börjar bli riktigt trötta på detta nu. Ljuspunkten är att vi antagligen hittat kattvakter till Morris då vi vill besöka Sverige.

Nu är det dags för lite sill och potatis.

Glad Midsommar alla läsare.

måndag 16 juni 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
St Lucia
Vi köpte ett kilo gulfenad tonfisk innan vi lämnade Martinique. Den godaste av alla tonfiskarter.

Vi har nu flyttat oss från Martinique ner till St Lucia. Här har vi legat några dagar och väntar på att vinden skall avta. Det blåser friskt och är mulet. Vi har också problem med laddningen igen.

Den generator som laddar förbrukningsbatterierna har lagt av helt och hållet. Laddningen har ju krånglat till och från den senaste tiden och jag vet inte om generatorn har varit en del av detta. Nu har jag plockat ur den och skall ta med den in till en elverkstad på morgonen. Hoppas att de kan hjälpa oss.

Vi har dessutom stora bekymmer med Morris. Vi har försökt hitta någon kattvakt till honom men det har varit utan framgång. Vi försökte då med att Anna-Karin skulle flyga med LIAT (lokala flygbolaget i Karibien) från Trinidad till St Martin och sedan vidare till Europa med Morris. Det visade sig vara helt omöjligt antingen går flygen vi Barbados, St Lucia eller Antigua. Ibland dessutom med flera byten. Då skulle Morris behöva importeras också till dessa länder. Det är i princip omöjligt att genomföra eftersom det är så krångligt. Från Trinidad till Barbados får han överhuvudtaget inte resa.

Att Morris befinner sig på St Lucia för tillfället beror på att är i landet illegalt. Vi har inte checkat in honom. Men han lämnar aldrig båten så det är ingen fara.

Nu återstår att se om vi kan få med honom på en British Airways flygning från Trinidad till London. Men för fixa alla papper och tillstånd måste man vara på plats i Trinidad.

Men innan vi kan segla dit måste vi försöka få ordning på generatorn.

fredag 6 juni 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Hike tillsammans med Frank
Frank vadar över en bäck halvvägs

Imorse kom Frank och hämtade oss vid niotiden för en hike. Vi körde upp till termalbadet i Absalon för att starta där. Vi har varit där uppe förut och hikat häromåret men då tog vi bussen från Fort de France.

Denna gång gick vi en för oss ny sträcka. Från Absalon ner mot Case Pilote. Det tog oss  två timmar och en kvart. Hiken tog oss genom mycket lummig och grön regnskog. På vissa ställen hade vi fin utsikt ner mot Martiniques västra sida.

Vi gick inte hela vägen ner till haver för sista biten är en brant asfaltsväg som inte hade varit rolig att gå längs. Istället ringde frank sin sekreterare som med bil kom och hämtade oss för transport ner till Case Pilote.

Franks bil uppe i Absalon tänker han hämta senare.
Visa Absalon-Case Pilote på en större karta

torsdag 5 juni 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Motorn fixad
Franks verkstad

Motorn är nu reparerad. Det två spridare som läckte plockades ur och rengjordes. Dessutom rengjorde Philbert också spridarhylsorna. Det hade koksat ganska rejält mellan hylsa och spridare så det var välbehövligt.
Egentligen skulle spridarhylsorna behöva bytas och jag har nya liggande. Problemt är för att få ut de gamla hylsorna måste topplocket lyftas. Det är det stort och kostsamt arbete. Skulle man ge sig på det kan man vara säker på ytterligare saker skulle komma upp för åtgärdande när man ändå håller på.

Jag tycker nog inte att det är värt att kosta på vår gamla motor dessa pengar. Förr eller senare vet vi ju att den ändå måste bytas.

Imorgon har Frank bjudin in oss att följa med på hike.

onsdag 4 juni 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Dagens fångst

Just nu ligger vi i Case Pilote för att få vår motor fixad. Det här är en fiskehamn och vi är en bland få båtar här som inte används för yrkesmässigt fiske.

Idag kom en båt in som hade fångat en enorm svärdfisk. Vikten uppskattas till 200-250 kg. Hur männen i den lilla båten lyckats få den ombord är för oss en gåta. När de visade oss kroken den huggit på blev vi förvånade hur liten den var. Men för att säkra fisken hade också skjutit den med harpun då den kom tillräckligt nära båten.
Den franska som talas i Case Pilote är inte alltid så enkel att förstå, varför det var lite språksvårigheter då vi talade med fiskarna.

Hur går det då med motorn? Återkommer med nyheter imorgon.

Svärdfisk2Svärdfisk1

Svärdfisk 3

måndag 2 juni 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Laddbekymmer 2
Mina bästa vänner

De senaste dagarna har laddningen av batterierna inte fungerat som den skall trots att jag bytte kabel häromveckan. Spänningen har bara oändligt långsamt krupit uppåt, och strömstyrkan till batterierna har varit för dålig. Igår blev situationen akut eftersom vår Sterling-regulator som styr generatorn började larma och stänga av sig själv.
Det gör den bara om det blir överspänning på generatorn, 17 volt eller högre. Jag började misstänka ett kortslutet batteri och började felsöka i den riktningen.

Denna gång visade sig felet vara orsakat av ingen annan än mig själv. Vi förra felsökningen kopplade jag om så jag kunde ladda batterierna individuellt var för sig. När jag la tillbaka alla kablarna till ordinarie läge missade jag att dra åt en av muttrarna som håller kabelskon fast på batteripolen. Detta glapp var denna gång orsak till att laddningen slutade fungera.

Imorgon seglar vi upp till Case Pilote där Frank skall hjälpa oss med en spridaren som läcker.