2013 Karibien - mars 2013
lördag 30 mars 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Väckta mitt i natten

Igår seglade vi tillbaka till US Virgin Islands från Culebra. Men det blev mest motorsegling för vinden var svag. Men det var inte mer är 15 sjömil så det gick bra ändå. När vi kom fram ankrade vi utanför Charlotte Amalie. Vi ville komma över hit innan en front skulle komma in under kvällen.

Fronten kom och vinden med den. Det drog på ordentligt med upp till 15-16 m/s i byarna. Vi hade lagt ut 60 m kätting och kände att vi hade fått bra fäste. Vi kände oss därför inte alltför oroliga när vi gick och la oss.

Vid halvtolvtiden hörde att vi att någon ropade utanför båten. Snabbt hoppade vi upp och ut i sittbrunnen. Snett bakom oss låg en stor amerikansk båt med ett långt peke som rörde sig farligt nära Unicorn. Mannen ombord skrek att han hade minsann legat här i två veckor så det var inte han som draggade. Nämnas bör att de senaste två veckorna har varit de vindfattigaste under hela vår tid i Karibien.

Nämnda båt hade vi också tidigare på dagen sett ligga snett framför oss ca 100 m bort. Det skulle alltså innebära att Unicorn draggat över 100 m mot vinden. Inte speciellt troligt.

Men eftersom mannen verkade mycket upprörd och hans bogspröt riskerade att svepa med sig vårt akterstag, var valet lätt. Hellre än att stanna och argumentera för det som vi visste var rätt startade jag motorn och Anna-Karin började spela hem kättingen. Det hade inte varit värt skador på båten för att hävda sin rätt.

För att få upp ankaret blev dessutom tvungna att väcka våra kompisar Nina och Pär från Osophine. Vårt ankare låg nästan under deras båt och i den hårda vinden vågade jag inte köra för nära deras båt utan att de körde en bit framåt.

Vi fick i alla fall upp ankaret och kunde ankra om. Det var inte svårt att hitta en plats eftersom vi gick dit där den amerikanska båten ursprungligen varit ankrad.

I efterhand så vet vi att vi kunde legat kvar. Den amerikanska båten fortsatte sakta sin resa genom ankarplatsen. Dom lyckades som tur var unvika att krocka med någon annan båt. Vid 1-tiden fattade de till slut att det nog var dags att göra något. Efter flera försök att ankra om fick de fast sitt ankare. Som tur var en bit bakom oss denna gång.

Morris blev så uppspelt av all action så han startade en jamkonsert. Det tog en bra stund innan han lugnade ner sig.

onsdag 27 mars 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Bilder från Culebra och Culebrita
Norra ankarplatsen på Culebrita

Eftersom vi inte haft tillgång till något internet ute i Bahia de Almovodar har vi inte kunnat lägga ut några bilder. Nu är vi inne i Ensenada Honda och har lite långsamt och dåligt internet. Jag har lyckats få igenom några bilder som finns i albumet nedan.
Det är bilder både från Culebra och Culebrita.

Länk till fotoalbum: Culebra/Culebrita
onsdag 27 mars 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Flamenco Beach
Även i Karibien kan man ha användning för en isborr

Igår promenerade vi till den mest berömda stranden på Culebra, Flamenco Beach. Vi hade hört att den skulle vara mycket fin. Efter en 5 km lång, och mycket het vandring i stekande sol var vi framme. Stranden var verkligen fin men det var mycket folk där. Framför allt väldigt många ungdomar. Det måste bero på att de har någon sorts påsklov denna vecka.

Vi promenerade några vändor fram och tillbaka men vi badade faktiskt inte. Vi har blivit lite bortskämda med att kunna skölja av oss sötvatten efter bad. Dessutom är det så väldigt svårt att få bort alla sandkorn när man skall klä på sig och ta på skor.

Det roligaste var nog killen som hyrde ut solparasoller. Han använde sig av vad som liknade en isborr för att göra hål för pinnen.

Till strandens förtjänst måste sägas att den var helt fri från försäljare. De fick istället hålla till på ett område längre upp.

Efter att ha ätet ett kycklingspett var vi redo att bege oss tillbaka. Det var lite bättre än att gå tillbaka för då hade vi vinden mot oss. Det svalkade lite grann.

Tillbaka ombord tog vi ett avsvalkade dopp med efterföljande sötvattendusch.

På kvällen bjöd vi Margareta och Kjell från segelbåten Emma på en sundowner.

Länk till fotoalbum: Culebra/Culebrita
tisdag 26 mars 2013 - Skrivet av Unicorn2
Culebrita
Precis som planerat tog vi igår jollen över till Culebrita. Vi ligger så fint ankrade i Bahia de Almodovar så det kändes som en bra idé att ta Minicorn över istället för Unicorn.
Från Almovodar över till Culebrita är det 2 Nm. Men tack vare vår lilla RIB-jolle är en en sådan sträcka inga problem. Det tar inte mycket mer än 5-10 min att köra den sträckan. Denna gång tog det nog närmare en kvart eftersom det gick en del sjö och då är det väldigt obekvämt att köra för fort. Jollen studsar och hoppar i vågorna om man drar på för mycket.

På Culebrita promenerade vi över till den norra viken. Där har våra vänner Brittis och Hjalle fotograferat sin båt Flying Penguin och den fina bilden är med i årets Nord West/Najad almanacka.

Självklart vandrade vi också upp till fyren. Den är sedan flera år ej i drift utan har drabbats av den alltför vanliga fyrdöden. Men att den en gång i tiden har varit en ståtlig fyr med tillhörande byggnader råder det inget tvivel om. Det vittnar marmor och kakel om.

Senare idag går vi nog in till Ensenada Honda igen. Vi behöver handla lite färskvaror. Påsken är i antågande och då kommer allt att vara stängt. Vädret idag är tunga gråa skyar och ingen sol. Några regnstänk känns i luften då och då. Men temperaturen ligger på de vanliga 30 C.

Imorgon planerar vi en hike över till Flamenco Beach på norra sidan av Culebra.

Skickat via SSB-radio.
måndag 25 mars 2013 - Skrivet av Unicorn2
Bahia de Almovodar
Vi har flyttat oss från Ensenada Honda och ligger nu i en vik som heter Bahia de Almovodar. Den är öppen åt öster och det är därifrån det alltid blåser i Karibien. Men det går bra att ligga här ändå. Det finns ett rev som skyddar oss och gör att inga vågor kan letar sig in i viken. Däremot finns det inget som skyddar mot vinden. Det är bara bra för det är skönt att ha en svalkande bris när dagarna är som hetast. Vinden gör också att nattemperaturen blir väldigt behaglig.

Vår guidebok säger så här: - Anchor west of the reef in 2-4 fathoms of white sand and gin clear water.
Vattnet är verkligen klart och fint. Det enda som saknas är några palmer. Vegetationen i land består mest av torra buskar och snår. Allra närmast vattnet växer lite mangrove.

Senare idag tar vi nog jollen över till Culebrita, Culebras lillasyster. Där kan man göra en fin promenad upp till fyren.

söndag 24 mars 2013 - Skrivet av Unicorn2
Culebra
Vi har nu lämnat US Virgin Islands och seglat ytterligare en bit väster ut. Det var i förrgår som vi i en ganska svag sydostlig vind seglade till det som kallas Spanish Virgin Islands. Ön som vi gick till heter Culebra och tillhör egentligen Puerto Rico.

Trots att Puerto Rico tillhör USA är det ändå inte riktigt detsamma. T.ex. får Puerto Ricanerna inte rösta i amerikanska presidentvalet.
När vi anlände till Dewey, som det lilla sömniga samhället heter, var vi tvungna att checka in på nytt. Det beror på att mellan St Thomas och Culebra passerar man över internationellt vatten. Inte länge men det innebär att man i alla fall måste bege sig till den lilla flygplatsen på ön och där uppsöka tull och immigration. Ja immigration slapp vi egentligen ifrån eftersom vi redan hade fått 6 månaders uppehållstillstånd i USA. Men hos tullen var vi tvungna att ansöka om ett s.k. "crusingpermit". Med det tillståndet kan vi segla i amerikanskt farvatten i ett år utan behöva förtulla båten. Hela US Virgin Islands är skattefri zon och därför behövs inget tillstånd så länga man är där.
Reglerna säger också att vi måste ringa Homeland Security när vi byter ankarplats. Just därför är det bra att vi har ett amerikanskt telefonnummer/sim-kort. Då kan vi ringa på det gratisnummer som finns för detta ändamål.

Igår kväll träffade vi Ellen och Jim från Boldly Go. De var de som tog hand om Morris i höstas medan vi besökte Sverige. Vi hade inte sett dem sedan i somras och det var trevligt att se dem igen.

Något som är lite ovanligt är att det just nu befinner sig fyra svenska båtar här på Culebra. Det var länge sedan vi var så många svenskar på samma ställe.

Vi stannar nog en vecka här och seglar sedan tillbaka mot US Virgin Islands.

torsdag 21 mars 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Mobile Obsevatory

Vi har skaffat en ny app till mobilen som heter "Mobile Obervatory". Den hjälper oss att identifiera objekt som syns på stjärnhimmelen. Den är riktigt bra. Man kan t.ex. rikta den upp mot skyn och telefonens sensorer vet då i vilken riktning och vinkel den har. På skärmen syns då samma bild som i verkligheten. Skillnaden är att på skärmen går det att läsa namn på stjärnor, planeter o.s.v.
Söker man efter en viss stjärna eller någon stjärnbild är det bara att leta upp namnet i registret och trycka på hitta objekt. Pilar på skärmen visar då i vilken riktning man skall titta för att hitta sitt objekt. Perfekt för oss som är ganska dåliga på stjärnor.
Man får också all upptänklig information om de olika objekten. Totalt innehåller databasen 400 000 olika stjärnor

Appen kostade 4,99 dollar.

onsdag 20 mars 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
17 km

Visa 18-03-2013 9:30 på en större karta

I förrgår gjorde vi en hike på 17 km. Det var en av de bästa vi gjort så här långt. Vi gjorde den ensamma eftersom vi visste att den kanske skulle vara i tuffaste laget för några av vår vandringskompisar i viken. Vi har gjort flera trevliga hikes tillsammans men det går inte alltid så fort och vi kände att vi denna gång ville kunna hålla tempot uppe för att det inte skulle ta hela dagen.

Nu har vi flyttat oss från Great Lameshure Bay och ligger i Caneel Bay på norra sidan av St John. Äntligen har vi tillgång till ganska bra wifi. I morgon fortsätter vi antagligen till St Thomas och sedan vidare till Culebra i Spanish Virgin Islands.

fredag 15 mars 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Mastbrott
Morris förlustar sig i gymmet

Härom veckan var det dramatiskt ute på havet. Vi blev lite inblandade även om vi inte tillhörde de drabbade. Den svenska segelbåten Kaiso hade satt segel för segla direkt från Dominikanska Republiken till Grenada. Det är en sträcka på 600 sjömil och tar normalt 5-7 dygn att avverka.
Två dygn ut från kusten gick Kaisos mast av. Som tur var klarade sig både Anna och Krister utan fysiska skador.

Efter haveriet började Anna och Krister gå för motor mot Ponce i Puerto Rico, som var den närmsta hamnen. Dit var det 200 sjömil. När de hade ca. 50 sjömil kvar stannade deras motor. De hade då varken segel eller motor för att ta sig mot hamn.

Hur blev då vi inblandade? Jo, Krister lyckades rigga upp en nödantenn till kortvågsradion och kunde på sätt få kontakt med Lasse ombord på Charlotta som ligger nere i Grenada. Jag kunde inte höra Kaiso eftersom de låg för nära oss. Däremot hade jag bra kontakt med Lasse.

Eftersom vi befinner oss på St John i US Virgin Islands och har amerikanskt SIM-kort i telefonen ringde jag upp US Coastguard i San Juan Puerto Rico. Med dem konfererade jag hur vi skulle kunna ordna bogsering.

Efter flera samtal fram och tillbaka och kontakter via SSB-radio blev det så ordnat att en båt från Towboat US gick ut från just Ponce mot Kaiso. Sent på eftermiddagen var de framme och kunde börja bogseringen.

Detta är i korta ordalag vad som hände. Nedan finns en länk till Anna och Kristers egen sida där de med egna ord beskriver förloppet.

Länkar
Övrigt Kaisos masthaveri
onsdag 13 mars 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
13 km hike
Långt där nere ligger Unicorn

Visa 12-03-2013 9:02 på en större karta

Igår gjorde vi en av de bästa vandringar vi hitintills hittat på St John. Vi startade nere i Great Lameshure Baay, där vi ligger, och tog stigen som leder upp mot Bordeaux Mountain. Det är det högsta berget på St John och det är 392 m.ö.h.

På bara 1,7 km vandrade vi upp till 350 m nivån. Det är en brant och jobbig uppförsbacke. Men längs vägen fanns det flera fina utsiktspunkter där vi kunde se ut över södra St John. Väl uppe på 350 m planade det ut och fortsatte sedan sakta upp mot toppen. Tyvärr är toppen helt inklädd av vegetation och det går inte att se ut åt något håll.

Vi fortsatte sedan in mot Centerline Road. Den följde vi sedan en kort bit väster ut innan vi kom fram till starten av Reef Bay trail. Där tog vi av ner mot petroglyferna som vi besökte häromdagen. Därifrån kunde vi sedan vandra upp över berget och ner tillbaka till Lameshure igen.

Vi var totalt 9 personer från 5 olika båtar som följde med. Några av deltagarna  var väl kanske inte så vana hikare och det blev en del skavsår. Dessutom var detta en ganska tuff hike där vi totalt klarade av 800 höjdmeter. Är man inte i bra form lovar jag att det känns i ben och fötter efteråt.

Anna-Karin och jag mår fint och känner oss i prima form dagen efter. Inga skavsår i sikte ombord på Unicorn.

Tyvärr förlorade GPS:en satellitkontakt efter ungefär halva sträckan. Jag märkte inte det förrän vi gått flera km. Då kunde jag starta om den och spela in igen. Det är andra gången det händer och jag vet inte riktigt vad det beror på. Jag misstänker någon programbugg. Enda sättet att starta om är att stänga av telefonen helt och hållet och sedan sätta på den igen. Jag har lagt in den missade biten manuellt, men det blir inte helt bra.

Nedan finns ett fotoalbum med lite bilder.

Länk till fotoalbum: Bordeaux Mountain
söndag 10 mars 2013 - Skrivet av Unicorn2
Inget internet
De senaste dagarna har vi befunnit oss på platser utan tillgång till wifi och internet. Därför har det blivit lite tunt med inlägg.
Inte heller har vi kunnat använda mobiltelefonen som wifi-hotspot. Eftersom vi befinner oss i US Virgin Islands och har amerikanskt SIM-kort skulle det egentligen vara möjligt. Men vår operatör, som heter T-mobile, har dåligt med basstationer i de här trakterna.
Vi har ett kontantkort i telefonen med en prisplan som som innebär att för två dollar kan vi ringa obegränsat antal minuter inom USA, samt köra obegränsat med data. De dagar vi inte ringer eller kör mobildata kostar det inget.
Att ringa och ta emot samtal fungerar dock genom att T-mobile har samarbetsavtal med andra operatörer, men som sagt inte data. Då krävs att vi kör mot en mast där T-mobile finns.

Det går ju, att som nu, göra kortare inlägg via kortvågsradion. Men bilder går inte att överföra. När man skickar text är överföringshastigheten under helt ideala förhållanden 3,2 kbit/s. Men för det mesta brukar det ligga på 1-2. Det är långsamt vill jag lova.

Just nu ligger vi i Great Lameshure Bay på St John och senare idag skall vi göra en hike med våra kompisar Ellen och Rob. Vi skall titta på petroglyfer eller hällristningar som är över 1000 år gamla.

Just nu är det högt nordligt svall. Det är så högt som 3,5-3,7 m. Därför håller vi oss på södra sidan av St John där vi ligger väl skyddade. Anledningen till svallet är dåligt väder uppe i norra Atlanten. Annars är vinden ganska svag bara 3-6 m/s.

onsdag 6 mars 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Ram Head
Test av panorama

Ovan en bild från toppen av Ram Head, den sydligaste spetsen av St John. Det fungerar väl så där att lägga ut en panoramabild. D.v.s. en bild som består av tre bilder som kameran automatiskt sätter samman till en bild. Formatet bilden visas på i på bloggen är för litet för att göra utsikten rättvisa.

Vi blev tyvärr tvungna att flytta på oss från Lameshur Bay. Det för att vinden blev något så ovanligt som sydlig. Det händer inte ofta här i Karibien. De få gånger det inträffar beror det på att en kraftig kallfront från USA:s ostkust lever länge nog för att nå Karibien.
Det innebar också att gårdagen bjöd på riktigt dåligt väder. Det regnade konstant hela dagen och vindbyarna var hårda. Vi ligger bra skyddade i Francis Bay även om en del NV-svall letar sig in i viken. Det gör att det rullar en del.

En fördel med att komma tillbaka till Francis Bay var att vi träffade våra kompisar Joan och Bill från trimaranen Ultra. De bjöd på middag ombord på deras båt. Till förrätt lagade Bill fantastiskt goda conchfritters. Huvudrätten bestod av Mahi Mahi med bönor och ris.
Bill hade själv dykt och tagit conchen på 10 m djup utanför Lameshure Bay. Även fisken var egenhändigt fångad.

Jag har flera gånger själv tagit hem conch. Problemet är att vi inte riktigt lärt oss att rensa. Anna-Karin, som är duktig på fisk, tycker att innehållet är alldeles för slemmigt.
Jag själv är dålig på själva rensningen och skär antagligen bort alldeles för mycket .

Joan och Bill är ett härligt par från Texas. De har en något udda båt som är en trimaran som Bill byggt själv.
Båten har en gigantisk salong som är helt kvadratisk. När det mörknat ser man inte vad som är akter eller för.

Ultra

Ultra i solnedgången

måndag 4 mars 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Lameshure Bay
Inte mycket som händer här

Visa 02-03-2013 9:46 på en större karta

Efter några dagar i Leinster Bay ville vi prova en ny vik. Vi gick därför för motor runt östra hörnet på St John.
Men först gjorde vi ett snabbt stopp i Sopers Hole, bara en sjömil bort. Där kunde vi fylla på våra förråd med lite färskvaror. Vi hade nästan slut på frukt och grönsaker.  Färskt kött var redan slut sedan ett par dagar. Det enda kruxet med Sopers Hole är att det ligger på den brittiska sidan av Virgin Islands. Om vi gjort det enligt konstens alla regler skulle vi först checkat ut från USA för att sedan checka in på brittiska sidan. Därefter återigen checka tillbaka in i USA. Då hade det gått åt en hel dag plus de avgifter som man får betala på brittiska sidan.
Istället hoppade vi över allt detta och smet bara snabbt in till affären, handlade och drog omedelbart tillbaka till St John.

Vi hade målet ställt på en vik som heter Salt Pond. När vi kört lite slalom mellan reven för att ta oss in visade det sig att alla bojar var upptagna. Man får inte använda eget ankare eftersom området tillhör en naturpark. Det var bara att  vända ut igen. Nu var det ingen katastrof eftersom nästa fina vik bara låg 10 min. bort, Lameshur Bay. Där fanns det lediga bojar och vi plockade upp en av dem.

På eftermiddagen var jag sedan ute och snorklade. Vattnet var kristallklart men det fanns inte så mycket att titta på. Enda behållningen var att jag träffade på en liten "Nurse Shark" (sköterske haj) som loj simmade omkring mellan stenarna. Denna art av haj äter mest kräftdjur och blötdjur. Men de jagar bara på nätterna. På dagarna tar de det bara lugnt och vilar sig. Ibland kan man se dem ligga helt still på botten. De behöver nämligen inte röra på sig för att pumpa vatten genom gälarna.

Nrseshark

Dagen efter gjorde vi en fin hike ut till Ram Head. GPS:en  stannade en gång under inspelningen av spåret och därför fattas det en bit. Totalt blev det i alla fall 12 km.

Ram Head

På väg ut mot Ram Head

På väg hem igen råkade hitta ett litet forskningscenter. Eller så mycket forskning bedrivs inte nu längre. Men 1969-70 genomförde man projekt Tektite i Lameshur Bay. Fyra stycken vetenskapsmän stannade 60 dygn under vattnet i ett undervattenslaboratorium. Det var på den tiden ett nytt världsrekord i mättnadsdykning.
Projektet var sponsrat av både US Navy och NASA.
Nu finns det ett litet museum som man kan besöka. Det bedrivs också lägerskola här. Skolklasser kommer hit och stannar en vecka medan de lär sig mer om marint liv och miljö.
Jag har lagt till en länk nedan som berättar mer.

Tektite

Länkar
Övrigt Tektite
fredag 1 mars 2013 - Skrivet av Unicorn2
Myggor
Vi fick frågan om det finns mycket mygg i Karibien.

Svaret är att det generellt sett inte är speciellt mycket mygg här. Men det finns undantag. Om man ligger ankrad nära mangroveträd kan det vara en hel del. Om vi kan, undviker vi att ankra på sådana ställen.

Också om man befinner sig på stranden vid solens nedgång brukar det vara mycket så kallade "No see 'ems". Alltså myggor som är små att man inte ser dem. Det är mycket irriterande att råka ut för dem. Men betten man får är ganska harmlösa och klådan försvinner snart efter man lämnat stranden. Likaså brukar aggressiviteten avta en stund efter solnedgången.
Vi brukar applicera någon form av antimoskitmedel, eller använda långbyxor/långärmat, om vi vet att vi kommer att vara i farozonen.

Då och då händer det att några myggor letar sig in i båten. Det kan vara otroligt irriterande att ha dem i akterkabinen när vi skall sova. Så fort man släckt ljuset hörs det där högfrekventa surrandet när de flyger. Så fort man tänder för att ta kål på dem så har de gömt sig. Samma visa igen, släcka ljuset och de är igång igen.

Men problemet med mygg är inte värre än vad det är under den svenska sommaren. Snarast är det så att jag tycker att det ibland är värre där.

fredag 1 mars 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Coral Bay Hike
Leinster Bay i bakgrunden.

Visa Coral Bay på en större karta

Vi hikade en av våra favoriter igår. Den som går från Leinster Bay över berget till Coral Bay. Sedan tillbaka sträckningen via Brown Bay. Totalt 12 km. Det var varmt och vi drack 2 L vatten/person.

Sträckningen är tidvis väldigt brant. Det är inte så svårt att vandra uppför, men när det går ner är det desto svårare. Man kan bara ta sig fram medelst trippande korta steg. Hela tiden riskerar man att få några gruskorn under skorna som fungerar som kullager under fötterna. Man måste verkligen ta det varligt.

Vid 12-tiden var vi tillbaka ombord igen. Efter att ha lagat en jättegod rotfruktsgratäng, som inte var färdig förrän vid tretiden, var vi mer än sagt trötta.

På kvällen såg vi en film, The Expendables. Det är en amerikansk action från 2010 som har en minst sagt namnkunnig rollista.

Sylvester Stallone, Dolph Lundgren, Jason Statham, Jet Li, Mickey Rourke, Arnold Schwartzenegger och Bruce Willis. Behöver jag säga mer, efter halva filmen tog Anna-Karin med sig Morris ut på fördäck för att beskåda en fantastisk stjärnhimmel.

Filmen är så våldsam att Sylvester Stallone bröt nacken under inspelningen. Det gjorde han i en kampscen med Steve Austin. Sedan dess har han en metallplatta inopererad som stabiliserar nacken.