Grekland 2014 - juni 2014
söndag 15 juni 2014 - Skrivet av Christian
Sista dagen i Grekland

Efter att vi lämnat Freja behövde vi slå ihjäl en hel dag i väntan på kvällsflyget. Vi hyrde en bil på flygplatsen och gav oss iväg i trygg förvissning om att våra kartor tillsammans med vägskyltarna utan större problem skulle kunna vägleda oss. Planen var att köra ut till närmaste kuststad och sedan följa östkusten norr ut till ön Evia och återvända via motorvägssystemet.

Efter några km knappt utanför flygplatsen körde vi fel första gången. Som vanligt när trafiken är knepig och vi dessutom måste ”navigera” så körde Lisa. M a o Chris fel. Men genom att titta på solen och använda kompassen i mobilen letade vi oss fram till rätt väg igen.

I första staden förstod vi att kartorna och skyltarna inte skulle vara till mycket hjälp. Tur att det finns en kartapp i mobilen och vi använde även navigationsappen i paddan i vissa lägen längs kusten. Men intensivt användande av mobilappen drar på batteriet och 12volts laddare låg kvar i vårt förråd i Lavrion. Detta skulle få konsekvenser.

Vi letade oss fram genom små ibland pittoreska samhällen längs kusten i den ofta intensiva lördagstrafiken. Luffarlunch intogs på en höjd med fin utsikt över hamnstaden Rafina. Till slut kom vi fram till stora bron till Evia och letade oss sedan ned till strandpromenaden i Halkida där vi legat förtöjda 2012 när vi seglade Evia run. Lisa trodde hon var hungrig och beställde in en som det visade sig enorm våffla med glass. Det mesta flöt omkring på assietten när vi betalade (dyrt!) och gick iväg för att titta på skjutbron vars passage vi beskrivit under rubriken Grekland 2012; Första veckan.

Därefter var det hög tid att köra tillbaka. Nu visade batteriet i mobilen 10%, 9 %... och kontinuerlig drift var inte att tänka på. Klockan började dessutom bli mycket även om det inte direkt var någon panik…ännu.

I Athens utkanter kör vi fel när vi ska byta motorväg och nu är vi plötsligt på väg i 120 grader fel riktning.

7%!

Co-drivern uppvisar i detta läge tydliga tecken på nervositet. Vi lämnar motorvägen och försöker hitta en påfart för att kunna åka tillbaka. Men hittar ingen.

6%!

Försöker då åka genom gatusystemet till vad som verkar vara en motorvägskorsning med möjlighet att komma upp på stora vägen igen. Det är trångt på de vindlande gatorna, mycket trafik, enkelriktningar och andra hinder.

5%!

Nu har navigatören ändrat tonfall – som om det skulle hjälpa – men föraren visar ovanligt stort tålamod och kör som vanligt bra i tät trafik.

Det är varmt.

Vi kommer till en motorväg men det finns bara en bro rakt över, ingen av eller påfart. Navigatören torkar sig i pannan – för femtielfte gången. Nytt vägval mot nästa motorvägskorsning

Aha – vi hittar en påfart men det är inte vägen mot flygfältet.

Vi åker åt rätt håll och nu kommer den en möjlighet att växla över till rätt motorväg. Koncentrationen är hög.

Sväng av här!

Är du säker?

Ja!

Kan jag lita på det?

Ja för fan, det var nästan här vi åkt fel från början så det här måste bli rätt!

Vi svänger av och på nästa skylt står det ”Flygplats 28km”

2% - Pust.

Väl på flygplatsen efter incheckning och en lugn(!) promenad till taxfree området möter vi - Bernhard och Sibylle för 7 gången. Stor kram och glada skratt.

Bernhard är mycket noga med att påpeka att nästa år i juni kommer de att segla i ungefär samma område igen. Vi får väl se om vi ses igen.

Auf Widersehn

lördag 14 juni 2014 - Skrivet av Christian
Sammanfattning av seglingen i juni
Rutten

Freja behövde lagas, framförallt en gasläcka som Chris upptäckte på söndag morgon. Vi blev kvar till måndagen och gick därefter till Poros för att söka skydd för det kommande ovädret. 3 nätter i Poros blev det och så länge har vi aldrig legat stilla med båt men det var helt ok. Vi kanske kan bli längeseglare vi med?

Därefter vidare till trevliga och modäna Spetses följt av gamla huvudstaden Nafplio med sin fin borg ovanför staden. Så motorgång söder ut till ganska mysiga Paralía Tiroú följt av en kortare tur till tråkiga Portohelio. Nästa natt försökte vi ligga i en vik på SV Hydra men det blev aldrig bra och vi gick istället till Ermioni som är fint. Där kan man ligga både på norra och södra sidan av stan. Sedan försökte vi ankra upp i viken V om Poros men la kättingen över en elkabel och efter tillsägelse drog vi till intressanta Methana, en svaveldoftande kurort på dekis.

Sedan följde en kort tur i stark värme över ett still hav med en hoppande rocka till lilla Perdikia med sina många restauranger.

Sista natten låg vi på svaj i Ormos Anvissou och njöt av kvälls- och morgon-doppen innan vi gick tillbaka till Lavrio.

Detta var vår andra segling på tu man hand och det gav verkligen mersmak.

fredag 13 juni 2014 - Skrivet av Christian
Sista dagen till sjöss
En del av stranden i vår vik

Vaknade efter en helt lugn natt så när som på vågor från något avlägset fartyg som utlöste en skrammelkonsert i kastrullådan samt några myggor. Måste skaffa myggnät!

Vi startade dagen med en skön simtur på 2x150m in till stranden och kollade på vägen att ankaret  låg kvar orört på botten. Vattnet är visserligen inte mer än ca 20-21 grader men vi är ju härdade hemifrån.  Vanlig frukost med yoghurt med apelsin och valnötter, mackor och te samtidigt som vi lyssnade på morgonekot. Måste hålla oss lite ajour med vad som händer i världen nyhetsfreaks som vi är.

I år har vi en trådlös Internetrouter ombord som kan hantera 5 parallella apparater, vi har nu 2 iPhone och 1 "padda" med oss. Har fungerat utmärkt.

Vi har bara 12M dvs ca 3h gångtid kvar till hemmahamnen i Lavrio så vi ligger kvar ett tag och bara njuter innan det är dags att börja avsluta denna härliga seglingstur. Att bara vara vi två ombord har varit väldigt avkopplande och skönt, det måste det bli mer av i framtiden!

Innan  avgång dök jag ner till propellern och fick låss ett stort plaststycke som säkert hade kunnat ställa till med problem. Därefter lättade vi ankar, satte genuan och seglade i god vind till Sounionudden där  vi tvingades övergå till motorgång.

Incheckningen hos Navigare gick bra och kvällens enda malör - får det väl räknas som var de glada tyskarna på båterna runt omkring oss som lyckades överrösta diskoteket fram till 03:00. Nästa dag var de betydligt tystare i bussen till flygplatsen!

torsdag 12 juni 2014 - Skrivet av Christian
På svaj i Ormos Anvissou
Solnedgång i Ormos Anvissou

Efter Erminioni gick vi till  Methana en liten avdankad kurort på halvön med samma namn. I småbåtshamnen som ligger bredvid det svaveldoftande kurbadet är vattnet alldeles grått av svavel. Det lär skall vara bra mot beväxtning under båterna men vi låg nog inte tillräckligt länge för att döda våra alger mm. En doft av ruttna ägg spred sig då och då i luften men blev aldrig besvärande. Några hotell i den lilla staden var på väg att förfalla och måste ha verit stängda i många år redan. Efter bad i svavelvattnet i en liten havsbassäng strax utanför marinan gick vi till stranden för ett skönt dopp i havet och lunch på "the Cobacabana Bitch cafe".

Därefter fortsatte vi 6M till Perdika, en liten turist och fiskeby på ön Egina. På vägen dit vi vi uppleva en rocka som hoppade upp ur vattnet 2 gånger och voltade i luften för att sedan slå ned i vattnet med ett väldigt plask. Härlig och unik upplevelse för oss.

i Perdika träffade vi för 5:egången i rad på ett tyskt par Bernhard och Sibylle som vi efter hand försökt prata mer och mer med. Snälla och troligen trevliga men svårt att veta säkert eftersom deras engelska var helt i klass med vår tyska dvs sehr slecht.

Middag på utmärkta fiskrestaurangen Nontas som hade bättre kvalite på det mesta jämfört med andra grekiska restauranger., kan varmt rekommenderas!

Torsdagen började med att vi sade Auf Widersehn till tyskarna och därefter for åt var sitt håll bara för att mötas mitt ute  havet på andra sidan ön 3 timmar senare. Roligt!

Nu ligger vi på svaj i en vik utanför grekiska kusten och hoppas att ankaret håller fast i natt om det enligt prognosen börja blåsa upp. Men släpper det så går vi bara  grund i sanden och det ska vi väl i så fall kunna reda ut hoppas jag. Vad som inte heller är riktigt bra är att jag i sista stund upptäckte att någon typ av plastpåse fastnat i propellern.  Måste väl ta mig an detta i morgon men dykning under båten tillhör inte mina favoritsysselsättningar.

tisdag 10 juni 2014 - Skrivet av Chris1
Utsikt från den historiska parken i Erminioni mot Peleponnesos SO kust
måndag 9 juni 2014 - Skrivet av Chris1
Söndag 8/6 seglade vi till charmlösa (upptäckte vi) Porto Kahli efter en diskussion om ny färdväg, Monemevasia mm får vänta
Dramatiska berg på Dokkos som passerades på väg från badvik på Hydra till natthamn i Ermioni
måndag 9 juni 2014 - Skrivet av Lisa1
Äntligen får Lisa fisk att äta
fredag 6 juni 2014 - Skrivet av Chris1
Promenad i pinjeskogen på fina Spetses
Inre hamnen på Spetses med Freja på andra sidan
fredag 6 juni 2014 - Skrivet av Chris1
Vi lämnar Spetses och styr mot Nafplion, en gammal huvudstad från frihetskriget mot turkarna
torsdag 5 juni 2014 - Skrivet av Chris1
Freja i inre hamnen på Spetses, nästan för bra för att vara sant att vi fick en plats här "mitt i smeten"
onsdag 4 juni 2014 - Skrivet av Chris1
Freja inklämd mellan Finland och Österrike i Poros
Resultatet av nattens sandregn
onsdag 4 juni 2014 - Skrivet av Lisa1
Novisen vid spisen
tisdag 3 juni 2014 - Skrivet av Christian
Lägesrapport från Grekland tisdag 3 juni kl. 15:40 LT.
Kajen i Poros

I år har vi fått en ovanlig och långsammare start. Det var mycket som skulle repareras på Freja så vi blev kvar hela söndagen i Lavrion. Desssutom var väderutsikterna så dåliga att vi blev starkt avrådda från att ge oss ut i Kykladerna och ner till Milos. Kanske något överdrivet men vi beslöt att istället gå till Poros på måndagen och sedan vänta ut ovädret till onsdagen. Så här ligger vi nu i Poros kanal och väntar och har det bra och mysigt på tu man hand.
Söndag em. tog vi en långpromenad i Lavrios och utforskade den lilla staden på ett sätt vi aldrig haft tid till tidigare. Kändes bra.
Seglingen till Poros började bra men knappt hade vi fått upp seglen förrän vinden ökade från 6-7m/s till 13 och vi fick börja reva eftersom det var kryss som väntade. När vi rundat Sounionudden konstaterade vi att vi inte kunde hålla bra kurs mot Poros och efterhand började vinden mojna. Ner med förseglet och på med motorn!
Efter 6 1/2 timme var vi framme och fick en plats utanpå en stor finsk båt vars ägare är hemma därtill anvisade av Mike på Oasis Taverna. Hamnen fylldes snart av båtar som letade plats och vi var glada över att ha kommit i tid att få en bra plats. Idag har vi även fått en österrikisk båt utan på oss så här ligger vi nu 2 stycken utanpå finnen.
Vi åt en god fisk, Dorado, hos Mike på måndag kvällen och vandrade sedan runt i staden på berget under kvällen. Sov mycket gott igen trots att vi sovit middag 2 gånger tidigare under dagen, sjön söver eller är det månne vinet?
Idag har vi vandrat runt Poros halvö och handlat lite. Tonfisksallad till lunch följt av jordgubbar, nedsköljt med vin och öl. Gott. Nu är det nog dags för en liten nappi igen.