Loggbok
lördag 11 augusti 2018 - Skrivet av Christine Landstedt
Cash is King i Glasscafeernas hemland Tyskland
Vi frossar i glass i Münster

Det är lördag kväll och vi ligger vid en sk Liegeplatz för Sportbooten, som finns på många platser längs kanalerna i Tyskland. De är gratis och är försedda med bra förtöjningsmöjligheter och soptunnor. Ibland finns vatten och någon enstaka gång el, men det är inte vanligt.

Installation högt upp på husvägg i MünsterI Münster låg vi vid stadskaj. Det var gratis, centralt i stan och nära till supermarket. Gamla magasinsbyggnader var under renovering och hamnen kommer om några år att vara mycket trevlig. Vi trotsade värmen och gick en lång promenad och hittade ett härligt glasscafe, där vi smällde i oss varsin jätteglass. Vid kaj i MünsterDärefter handlade vi i närliggande supermarket och packade in i båten  Det var dessutom extremt nära till restauranger, så när Lasse och jag kom tillbaka till båten efter att ha ätit på en asiatisk restaurang med fantastisk buffe, så var kajen lika proppfull av festande människor som vi var proppmätta. Utanför vårt sidofönster pågick en diskussion till kl 3 på natten och utanför Lucy var det bröllopsefterfest med bad i kanalen till kl 4...

Klockan 6 började man städa upp på kajen och klockan 7 kastade vi loss. Vi lyckades få tanka 46 liter diesel vid slutet av Dortmund-Elms Kanal innan två pråmar kom och trängde undan Lucy. Yrkestrafik går före, det vet vi, men det var lite snopet för Börge och Christine som blev utan.

Liegeplatz BramscheEfter tankningen svängde vi in på Mittellandkanal och lade efter 10 timmars båtfärd till på Liegeplatz vid Bramsche, en plats som framkallar blandade minnen - det var där jag för fem år sen blev av med mitt bankkort (se loggbok). Natten blev lång och lugn och skön, pråmarna gör inga svall och fritidsbåtarna kör bara i dagsljus.

Söndag eftermiddag kom vi till Minden och lade även här till på tidigare känd plats precis vid kanalseparationen. Det var ont om plats, Lucy fick ligga utanpå oss. Bakom oss låg en motorbåt vars skeppare fått böta 30€ för att han inte stannat när en pråm lagt sig på tvären i Mittelweser.

På jakt efter glass i MindenVi gick nästan genast på glass-jakt. Minden är en fin liten ort och vi hade promenad-vägarna i gott minne, så vi hittade snabbt in till den gamla stadskärnan med sina fina hus och många cafeer. Det är absolut inte svårt att få tag i glass i Tyskland! Vi ville dock hitta just det rätta - och det gjorde vi.

Fina gamla hus i MindenTrots att vi var duktigt mätta efter att ha slukat glassen gick vi en "trappa upp" till de riktigt gamla delarna av stan där husen är sneda och vinda och gatstumparna trånga. Det var värt ansträngningen, dels för att få se det fina och dels för att få igång benen efter allt stillasittande.

Efter Minden kom vi till Hannover, där vi lade till i gästhamnen, samma som tidigare.. Känns som vi går i våra egna fotspår, och det är kul att känna igen sig. Bussresa i HannoverEn  efterlängtad dusch och kroppsrengöring, sen tog vi bussen in till Hauptbahnhof. Lasse hade tagit på sig sin stråhatt dagen till ära. Den här kvällen var det inte glass, som var målet. Ända sedan vi träffade Börge och Christine i Port Napoleon och bestämde att vi skulle göra sällskap genom Europa så hade skepparna pratat om att ankomsten till Hannover skulle firas med Schweinhaxe und Sauerkraut.

I Hannover äter man SchweinhaxeVi hittade ganska snart en restaurang som serverade genuin tysk mat och medan de tre andra tuggade i sig sin efterlängtade Schweinhaxe brottades jag med min schnitzel med champignonsås, som hade räckt till en hel familj. Herregud, hur bär de sig åt för att få i sig dessa jätteportioner?

Paus i hemtransport av matvarorVi hade planerat lite kulturella aktiviteter till nästa dag, men orken räckte inte riktigt till. Vi gick en bra bit i värmen för att handla, tvättade upp lite kläder, tankade lite diesel och tog sedan en ny sväng in till stan. Börge fick sig en Kiwi-becher och vi andra satsade på jordgubb. Avslutade med en korv på Wurzt-Basar och sen satt vi i Lucy och planerade morgondagens rutt. Strax före sängdags kom en regnskur, som gav min tvätt en extra sköljning...äh det gjorde inget - det är så himla skönt med lite svalka.

Vi styrde ut från Hannover som vanligt vid 7-tiden på morgonen och kunde efter 7 mil svänga in på Elbe-seitenkanal, som är en ganska tråkig raksträcka med endast två slussar nedåt till Elbe. Vi tog natthamn ca 10 km in på kanalen, hoppade i vattnet och svalkade oss. När vi åkte ner för  fem år sedan badade vi aldrig i kanalen - det har vi ändrat på nu.

Vi brukar inte behöva bry oss så mycket om väderprognoser när vi kör på kanalerna, men nu hade vi sett att det skulle bli oväder med åska, regn och vindar upp till 18 m/s i byarna. Vi ville gärna ligga bra förtöjda och på rätt sida så vi gasade på och nådde Bad Bevesen i torsdags eftermiddag. Då hade vi också klarat av ett "fall" på 24 meter i Schleuss Uelzen.

Här blev återigen ett kärt återseende, kul att komma tillbaka. Det är sig likt, men lite förändringar, man bygger villor nära hamnen och vi tror att kajen förbättrats och förlängts för yrkestrafiken. Det regnar i Bad BevesenVi beslöt ta det lugnt och invänta ovädret och avvakta med besök i byn. Det var klokt, frampå kvällen började det tjuta i träden och så kom åska med blixtar och rejält med regn. Men vi låg helt rätt och stormen Johanne drog snart förbi, men efterlämnade ganska mycket blåst.

I Bad Bevesen äter vi grekisktGratis Liegeplatz och promenadavstånd till Eiscafe och Lidl- besättningarna var nöjda.

Igår gick vi först och handlade och tog en fika. Efter siesta blev det middag på Balkan-restaurang, grekisk mat var ett tag sen. Portionerna var INTE små. Hur skepparna lyckades klämma i sig varsin jätteglass efteråt är en gåta...

NäckenIdag har Lasse och jag promenerat in till själva Bad Bevesen och vandrat i de gamla fina kvarteren vid Kur Park. Detta såg vi inte förra gången!

I morgon ska vi åka vidare och slussa 38 meter ner vid Luneburg. Slussen är ett Hebewerk, alltså en hiss som lyfter/sänker ett helt "badkar" , dvs slusskammaren, i vilken båtarna ligger fast. Det ska nog gå bra, det gjorde det förra gången. Därefter är det inte långt till Elbe, som vi ska forcera motströms i några km innan vi svänger in på Elbe-Lubeck, vår sista kanal innan vi ska bli segelbåt igen och summera våra upplevelser.

Det man kan säga om Tyskland redan nu är att här finns fantastiska glass-cafeer, jättemånga olika broar över kanalerna, bra tilläggsplatser för fritidsbåtsr, justa slussvakter, stora portioner, ordning och reda. Men - när det gäller internet och kortbetalning - då släpar utvecklingen. Inget annat land kräver så mycket cash-betalning som Tyskland, det är ett evigt besökande på bankomater!!! Och internetmottagningen känns sådär.