2011 USA - Karibien - november 2011
onsdag 30 november 2011 - Skrivet av Håkan Börjesson
Fontainbleu
A-K i poolen

Igår åkte vi iväg på en hike tillsammans med våra vänner Devi och Hunter från Artic Tern. De har nu kommit upp från Trinidad och ligger ankrade bredvid oss vid Hog Island. Vi har gjort många spännande vandringer genom åren tillsammans med dem .
Denna gång gick turen till Fontianbleu fallet, som är ett 20 m högt fall. Terrängen dit var ganska oländig och framför allt lerig. Det tog oss två timmar i uppförslut att ta oss ända fram. Väl där kunde vi svalka av oss och simma i poolen nedanför fallet. Denna gång blev det inget hopp, 20 m är lite väl högt.

Morris låg hemma i förpiken och sov hela dagen medan vi var borta.

måndag 28 november 2011 - Skrivet av Håkan Börjesson
Thanksgiving
Dignande bord
Den 24:e november var vi på Thanksgiving middag. Det är en stor och viktig händelse för alla amerikaner.
Vi var totalt 70 personer som samlats i Clark Courts Bay Marina för att avnjuta den traditionella kalkonmiddagen. Marinan hade grillat ett par stora kalkoner, men i övrigt stod deltagarna själva för alla tillbehör.
Man äter bland annat pumpapaj, sötpotatis i många olika former, tranbärssylt, brödkrutongfyllning m.m.
Anna-Karin hade gjort pocherade bodibeans och morötter med vitlök och olivolja.
Några besättningar hade som uppgift att laga desserter. Det var cheescake, pecanötpaj, och flera olika sorters puddingar.
Det var mycket trevligt och efter några timmars ätande var vi rejält mätta.
Länk till fotoalbum: Thanksgiving
söndag 27 november 2011 - Skrivet av Håkan Börjesson
Morris möter en hummer
Morris + hummer
Häromdagen körde vi med jollen till Whisper Cove Marina för att köra några maskiner tvätt. På väg dit träffade vi några grabbar som varit ute och fiskat hummer. Vi frågade så klart om vi köpa en, och det fick vi. Priset var enligt standard här på Grenada 75:- SEK/kg.
Morris var mycket intresserad av hummern men den ville inte vara med och leka. Den visste väl vilket öde som väntade. Trots att Morris försökte tugga på hummerns spröt låg den mest still utan röra speciellt mycket på sig.
Länk till fotoalbum: Morris möter en hummer
lördag 26 november 2011 - Skrivet av Håkan Börjesson
Radiotime
Icom 706 MKIIG

I morse pratade vi i SSB-radion på inte mindre än 4 olika frekvenser.
Klockan 07.20 talade vi med svenska segelbåten Emma som är på väg över Atlanten mot St Maarten. De har drygt 1000 sjömil kvar, men har för tillfället dålig vind så det går sakta. Vi låg på 16.357 MHz

07.30 pratade vi med Gustav och Mats, som sitter i Sverige, på det Skandinaviska långseglar nätet. Nu på 14.325 MHz

08.00 Hade vi kontakt med Sylvia och Arne på det karibiska nätet för skandinaviska båtar. Frekvens 8.182 MHz

Slutligen 08.10 checkade vi vi in på Coconut Telegraph. Det är ett karibiskt nät där många av våra vänner brukar ropa in och tala om sin position. Det är kul, för på så sätt kan vi hålla lite koll på var alla vänner befinner sig och eventuellt bestämma träff i någon vik. Det är mest amerikanska båtar som deltar i detta nät. Frekvens 4.060 MHz

onsdag 23 november 2011 - Skrivet av Håkan Börjesson
Ny besättningsmedlem
Morris
En ny besättningsmedlem har flyttat ombord. Han heter Morris och är 7 månader gammal. Morris har bott inomhus i hela sitt liv och därför är det oerhört spännande att komma till en båt. Att vara ute på däcket är ibland så spännande att han måste springa och gömma sig nere i båten. Speciellt farligt blir det när det kommer en jolle förbi i hög fart eller när ett flygplan passerar över oss. Men han blir djärvare och djärvare för varje dag som går.
tisdag 22 november 2011 - Skrivet av Håkan Börjesson
Muffins

Häromdagen var det en man som sålde sin båt. Separat sålde han och gav bort mycket av utrustningen.
Vi var där och kikade förstås. Anna-Karin hittatde en helt oanvänd muffins- och brownieform. Dessa tillhörde de saker som skänktes bort och de fick vi gratis.
 Första försöket att baka muffins lyckades perfekt. Muffinsen är gjorda med banan och papaya.

Förutom formarna köpte vi en windscoop. En tygstycke som leder ner luft i båten och förbättrar ventilationen. För den nästan nya windscoopen betalade vi 25:- SEK. Bild kommer senare.

söndag 20 november 2011 - Skrivet av Håkan Börjesson
Delikatesser

Två stycken delikatesser fast på olika sätt. Till vänster en bit saltad fisk och till höger en hummer, eller rättare sagt languster.

Saltfisken lakar vi ur i vatten under 12 timmar innnan vi skär köttet i småbitar. Vi blandar sedan fisken med lök, pepparfrukter,tomater, limejuice, selleri och lite tabasco. Blandningen lägger vi på en bit bröd. Blandningen kallas Buljol och är fantastiskt god.

Hummer kokar vi i vatten och låter den kallna. Sedan rensar vi den och gör en sås med kokosmjölk, lök, vitlök, pepparfrukter, tomater och annat gott. Till detta äter vi pasta. Det är ljuvligt gott.

lördag 19 november 2011 - Skrivet av Håkan Börjesson
Hamburgare
A-K fixar färsen
En maträtt som vi gillar är hemlagade hamburgare. Vi köper köttfärs som vi tillagar som hamburgare ute på grillen. Men det blir inga pomes frites till. Istället äter vi massor med sallad och andra grönsaker som tillbehör. Mycket gott!
fredag 18 november 2011 - Skrivet av Håkan Börjesson
Ström
Unicorn vid Hog Island
När vi ligger still en längre period, som vi gjort här vid Hog Island,  änvänder vi vår släpgenerator upphissad en bit i masten. Den är som syns på på bilden konverterad till vindgenerator. Det är ganska bökigt innan allt är på plats så det krävs att vi ligger still minst ett par veckor för att det skall vara lönt. Den tillhör inte de mest effektiva vindgeneratorerna, men är i gengäld tyst. De effektiva fabrikaten kan vara ganska högljudda. Men trots allt ger den oss 25-30 Ah/dygn.
torsdag 17 november 2011 - Skrivet av Håkan Börjesson
Skidåkning på Grenada?
FIS
Inte visste vi att internationella skidförbundet bedrev verksamhet på Grenada. Det verkar närmare bestämt som om de håller på med freestyle. Igår när vi var ute och gick hittade vi fyra likadana bilar med dessa dekaler på. Hur de har hamnat på Grenada har vi ingen aning om. Troligen har de varit officiella bilar vid något mästerskap och sedan sålts vidare.
tisdag 15 november 2011 - Skrivet av Håkan Börjesson
Zero To Cruising
Anna-Karin, Rebacka och valp

I söndags hade Rebecka och Mike party ombord på sin katamaran Zero To Cruising. De har legat i Grenada i 6 månader under årets orkansäsong. De kommer från Canada och är båda två supersociala. Därför är det inte konstigt att de skaffat sig många vänner här. Både andra seglare men också många landboende.
Jag vet inte hur många vi var men aktern låg nästan en halvmeter djupare än normalt när ett 30-tal personer befann sig där.
Även den lilla hundvalpen som Rebecka håller i famnen var med på partyt och tog många poäng som sötaste deltagare.
Valpen söker nytt hem så vi kunde mycket väl fått ta med den hem. Men vi känner också mamma Diesel och vet hur stor den gulliga lilla valpen en dag kommer att bli.

Länk till fotoalbum: Zero To Cruising
måndag 14 november 2011 - Skrivet av Håkan Börjesson
HASH 2
Så här kul är det att vara ute i leran.
Länk till fotoalbum: HASH
söndag 13 november 2011 - Skrivet av Håkan Börjesson
HASH
A-K korsar bäcken

Nu har vi varit ute i djungeln igen. Vi har deltagit i  HASH nr 708. Det är terränglöpning, eller rättare sagt klättring. Ofta är terrängen så brant, uppför eller nedför, så löpning är omöjligt.
På Grenada anordnas varje vecka en hash av  Grenada Hash House Harriers. Det är en förening som ordnar en ny bana varje vecka samt fixar dricka och mat till målgången. Det är aldrig på samma plats utan ett nytt ställe varje gång.

Gårdagens hash genomfördes i hällande regn vilket medför att banan blir fruktansvärt lerig och hal. På bilden vadar Anna-Karin över en bäck.

Nästa vecka deltar vi eventuellt i hash nr 709.

fredag 11 november 2011 - Skrivet av Håkan Börjesson
Squall
Hog Island

Vi ligger ankrade innanför Hog Island, Grenada. De senaste dagarna har flera kraftiga squalls dragit förbi. En squall är en kraftig regnskur som också brukar innhålla starka vindar. Igår hade vi en där det blåste 20 m/s och vräkte ner regn. Ankaret höll och vi draggade inte.

Denna blogg har legat nere några dagar p.g.a. tekniska problem. Därför har vi inte kunnat göra några inlägg, men nu är den igång igen.

söndag 6 november 2011 - Skrivet av Håkan Börjesson
Taste of Trinidad 8
Kycklingfötter

Det mest konstiga vi smakade únder matresan var kokta kycklingfötter. Att vi provade det beror på att detta är en Jesses favoriter. Jag vet inte vad jag säga, men inte var det speciellt mycket mat på de tunna fötterna. Mest skinn som man liksom fick suga och gnaga bort från benen. Att det överhuvudtaget smakade något berodde nog mest på att buljongen som allt var kokt i var välkryddad.

Totalt stannade vi 16 gånger under dagen och vi hann med att testa mer än 30 olika lokala rätter från Trinidad. En fantastisk upplevelse som skulle varit helt omöjlig utan Jesse James kunskaper och vägledning.
Trots att Jesse langat fram rätter på löpande band under denna 10-timmarstur lyckades vi inte ens äta för mer än 90:- SEK /person. Otroligt!

lördag 5 november 2011 - Skrivet av Håkan Börjesson
Taste of Trinidad 7
Anka och Mango
I ena lådan är det anka med en stark kryddig sås. I den andra mangochutney. Smakerna passande fint tillsammans och det var som vanligt gott.