2017 Karibien - maj 2017
söndag 14 maj 2017 - Skrivet av Håkan Börjesson
National Steel Symphony Orchestra

Igår lvar jag inne i Port of Spain och lyssnade på National Steel Symphony Orchestra. Det var en mäktig och annorlunda upplevelse. Normalt förknippas ju steelband med calypso och socarytmer. Men här var det tagit till en helt annan nivå. Man fick det det stora steelbandet att låta som en hel symfoniorkester. Musikerna var inte några självlärda pan-spelare utan de flesta var högt utbildade på USA:s främsta musikhögskolor.

Man framförde flera verk av de mest kända klassiska kompositörerna. Det var helt otroligt att lyssna till vilka toner de kunde locka fram från sina pans. Det lät verkligen som en hel symfoniorkester.

När den klassiska delen var avklarad spelade man även en del populärmusik.

En mycket minnesvärd kväll.

fredag 12 maj 2017 - Skrivet av Håkan Börjesson
Jobb i Trinidad
Trasig ventil och ventil som tyvärr inte kunde användas.

Nu står Unicorn på land hos Peake i Trinidad. Det märks att det inte är samma ruljans som det varit förr om åren när vi varit här. Betydligt färre båtar än vad jag sett tidigare. Antingen beror det på att det fortfarande är ganska tidigt på säsongen för upptagning, men det har också öppnat flera konkurrerande varv. Ett ex. är det nya varvet på Grenada. Just på Grenada finns nu tre alternativ att välja på om man vill ta upp sin båt på land.

När jag låg i Coral Cove Marina upptäckte jag att den ena däcksavrinningen inte fungerade vattnet försvann inte. När jag öppnade och stängde kranen gick den misstänkt lätt. Direkt trodde jag att att kulan fastnat och bulten gått av. Inte mycket att göra åt förrän båten stod på land.

Det visade sig att jag hade rätt. Detta har hänt tidigare på intaget till kylvatten för motor. Med då stod kranen i öppet läge, och vi bytte vid nästa upptagning. Jag lyckades på loss den felande ventilen utan alltför stora problem. Jag hade en fin ersättning i brons ombord som jag köpt för några år sedan. Men det gick inte. Ventilen som fanns ombord hade nämligen konad rörgänga, vanligt i USA. Det går inte att använda ihop med raka rörgängor. Som tur var hade järnhandeln här på varvet en ventil med raka gängor.

Som vanligt tog ett jobb som jag trodde skulle ta en timme eller två en hel dag. Men nu sitter allt på plats och det är tätt. Förberedelserna för att lämna Unicorn på land fortsätter, jag har en lång lista att beta av.

måndag 1 maj 2017 - Skrivet av Håkan Börjesson
Martinique - Trinidad

Nu har jag kommit ner med Unicorn till Trinidad. Med det tog på krafterna. Jag lämnade Martinique redan samma eftermiddag som Anna-Karin flög iväg med Morris. Jag seglade då ner till Rodney Bay på St Lucie för att sova över natten. Trots att det inte var mer 22 sjömil hann jag inte fram innan det var mörkt.

Nästan morgon var jag uppe klockan 05.00. för segla mot Bequia. Det är en gaska lång etapp på drygt 70 sjömil. Inte heller denna dag anlände jag i dagsljus. Men vi har ju varit på dessa platser många gånger förut och vet ganska bra var man kan ankra. Trots det hade jag lite problem att få ankaret att fästa.

Nästa morgon upp tidigt igen för fortsatt färd. Planen var egentligen att segla ner till Carriacou och där vänta på läge att segla direkt till Trinidad. Men när jag lämnat visade sig vara väldigt bra vind för att redan nu segla direkt till Trinidad. Jag hade dessutom bättre vinkel eftersom Bequia ligger 15 sjömil öster om Carriacou. Jag hade nu drygt 150 sjömil framför mig. Det gick fantastiskt bra och Unicorn gjorde fin fart. Natten blev nog den svartaste jag varit med om. Ingen måne och molnigt så jag kunde inte heller se några stjärnor. Det kändes helt overkligt att susa fram i detta kompakta mörker. Men att jag inte var ensam kunde jag se på AIS. Flera lastfartyg syntes där, men inga som riktigt nära.

Vi 10-tiden kunde jag sedan droppa ankaret inne i Chaguaramas. Men jag var mör efter 250 sjömil ensamsegling på så kort tid. Nu blir det lite vila innan alla bestyr med båten tar vid.