Västindien igen 2010 - - september 2010
onsdag 29 september 2010 - Skrivet av Anders o Cathrine
Nya äventyr i Rincon
Åsnekompis

Idag tog vi oss ur sittbrunnen redan vid 12-tiden. Hoppade in i bilen för där har vi AC.

Sikte mot huvudstaden Rincon. Vi blev positivt överraskade fantastiskt fin väg med helt ny natur norr ut utefter västkusten. Men också fullt av ödlor som Cathrine hade svårt  att inte köra över trots Ewa sskrik för varje ödla.Sen fick vi vår belöning åsnor på nära håll. När vi kom fram hittade vi en lokalrestaurant " Rose"s Inn". vi tog getstuvning med lokala tillbehör. Jättegott lite skillnad från turiststråket där vi annars håller till. Plus salsamusik så vi kände oss lite mer hemma.

tisdag 28 september 2010 - Skrivet av Anders o Cathrine
Lata kvinnodagar
Middag

Här råder lugnet. Lite lätt bris kommer in i sittbrunnen, men det är ändå skönt att ha fläkten på. Välsignade fläkt! Hade avlidit utan den på nätterna. Blixt och dunder i natt igen. RIKTIGT! Vi har det mysigt.. Pratar  - lyssnar på svenska nyheterna - Melodikrysset - Spanarna - och diverse olika program. Snorklar nån gång varje dag. Tar bilen och gör utflykter. Ön är liten. Igår körde vi tvärs över 2 gånger på 2 timmar. Är ute och äter på kvällarna eller fixar mat här hemma. Duschar några gånger per dygn oxå. Cathrine är duktig på att fixa med deras hemsida, kollade du gårdagens nyheter?Mina utslag som kommer på händerna i det här klimatet är i full blom men kliar lite mindre än vanligt.  Jaa, livet i en marina är annorlunda än på land. Stora fina båtar av alla de slag med eller utan människor ombord. Vardagen hemma känns långt bort och ändå inte. Nu ska vi göra ett ryck, packa och ge oss iväg till en härlig plats, en servering precis vid havet där man går ca 1 km i vattnet ut till revet.

söndag 26 september 2010 - Skrivet av Anders o Cathrine
Biltur
Gräddbakelsen
Ombord på Ellinor! Hon vägrar röra sig ur fläcken utan Anders, så Cathrine och jag tvingas ut på vägarna med hjälp av en gräddbakelse. Först när jag kom hit skulle Cathrine ha mej att gå kilometervis i den obevekliga hettan, både för att leva undervattensliv och att få nånting i magen. Nu är det annorlunda - bakelsen innehar en härlig uppfriskande kyla som jag inte upplevt någon annanstans,dessutom går det snabbt att få mina behov tillfredställda. Så nu lever livet helt underbart! Konflikten mellan min hjärna och resten av kroppen börjar sakta ge med sig. Automatiken hjärnan vill följa är att ständigt GÖRA medans kroppen i övrigt har lagt i handbromsen för ett ständigt VARANDE. Kroppen vinner! Vi har upplevt njutningen i att lyssna på Melodikrysset och är därmed aktiva genom att lyckas lösa vissa av de frågor som ställs. Strax skall vi bege oss ut på rövarstråt och sno lite havssalt från de oändligt stora pyramiderna, dessutom är vattnet runtom dem alldeles rosafärgat. Fantastiskt!
onsdag 22 september 2010 - Skrivet av Anders o Cathrine
Ellinors flotta

Så var det dags igen. Oron att det ska börja blåsa från fel håll. Idag hade vi riktigt mycket regn. Ewa och jag hyrde en bil och körde hem  på översvämmade vägar.

När vi kom hem hade Ellinor ynglat av sig. Pga vädret kom Lelle o Per in med  Solingen och stora röda jollen.  Så nu har vi lite att välja på vad vi ska göra, åka bil runt ön, segla Soling eller köra jolle med 85 HP motor. Vi får se imorgon.

söndag 19 september 2010 - Skrivet av Anders o Cathrine
Ewa är här!
Karels Bar nyduschad

Ewa är här. Så kom hon då äntligen. Jag promenerade till flygplatsen för att möta henne. Planet försenat, hade inte kunnat mellanlanda på St Martin pga "Igor" stormen. Så de  fick gå ner på Curacao istället. Där sa de attt det var tekniskt fel så att de ev inte kunde starta. Men det gick till slut.

Nu har hon börjat vänja sig vid båtliv och värme. Igår var vi ute och simmade lite och senare gick vi till Karels Bar för Happy Hour.

Vinden har varit konstig från syd ett par dagar. Men nu drog det igång ordenligt. Så det var bara att flytta högre och högre upp i baren för att undvika att bli duschad.

Marinan hade skickat ut meddelande på VHF att alla båtar skulle gå in i Marian. Så vi promenerade hem. Massor av människor tog sig ner till stranden för att titta på vädret.

Alla båtar kom in och det verkar inte som det blivit några skador.

Nu när vi vaknade var det lungt.

tisdag 7 september 2010 - Skrivet av Anders o Cathrine
Bikes in town
350 motorcyklar
Den här helgen 6 september är det Bonaire -flagday. Då passar även all motorcyklar från Curacao att komma hit och visa upp sig. Så här har det mullrat ordentligt när de har åkt gata upp och ner. Fast det är i stort sett bara två gator en vid sjösidan och en innanför.
Länk till fotoalbum: Bikes 2010
fredag 3 september 2010 - Skrivet av Anders o Cathrine
Brevröstning

Ja, så fick jag äntligen mitt brev från valmyndigheten. Det tog en månad. Men nu kan jag skicka min röst. Hoppas bara att den kommer fram i tid. Får nog använda UPS elle FEDEX om det ska funka.

torsdag 2 september 2010 - Skrivet av Anders o Cathrine
The Hash House Harriers
Hashgruppen

En dag när jag läste tidningen här hittade jag en annons, The Hash House Harriers running and walking club. De känner vi till och hade så kul med på Grenada och Carriacou. Så igår gick jag med dem. Men här är det en lungare tillställning.Promenad med avslutning i baren. Trevligt man träffar lite nya människor.