2010 Antigua - USA - april 2010
torsdag 29 april 2010 - Skrivet av Unicorn2
Turks and Caicos
Vi kom fram till Turks and Caicos efter precis tre dygns segling. Avverkad distans blev 430 sjömil. Första natten spenderade vi i en öde vik på ön Salt Cay. För att komma in i viken fick vi runda ett klipprev och sedan köra slalom mellan korallhuvuden som står upp från botten. Exakta sjökort över området finns inte och man måste använda s.k. "eyeball" navigering. Alltså titta med sina egna ögon och styra efter vad man ser. Spännande och intressant.
Dagen efter eyeball navigerade vi i 5 sjömil innanför ett långt rev för att komma upp till Grand Turk. Där kunde vi checka in i landet. Vi lyckade inte ta oss in i vad som kallas för town anchorage. När djupet gick ner till under 2 m ,vi sticker 1,8 m, vände vi. Vi fick ankra en bit utanför Cockburn Town i stället.
söndag 25 april 2010 - Skrivet av Unicorn
Till Havs
Detta blogginlägg är skrivet mitt ute på havet och skickat via SSB-radion. Vi lämnade Jost van Dyke i Brittiska Jungfruöarna för två dygn sedan och är på väg mot Turks and Caicos. Totalt är det 425 sjömils segling. Det har så här långt gått mycket bra och vi har seglat 140 Nm/ dygn. Vi räknar med att vara framme på Grand Turks Island någon gång i morgon. I dag körde det ihop sig ordentligt. Jag höll på att laga baconinlindad kyckling, och när jag var mitt uppe i bestyren började rullen på fiskespöt att tjuta. Det var ett rejält napp och efter tjugo minuters kamp kunde vi ta ombord en fin Mahi Mahi (guldmakrill) på ungefär 5 kg. Anna-Karin hade sedan ett styvt jobb att filéa och rensa fisken. Den är en av de bästa matfiskar man kan få och köttet är mycket gott. En del äter vi som sushi med en skvätt wasabisås. Men det är svårt att ta sig igenom det pansar av skinn och fenor som fisken omger sig med. Men nu har vi färsk fisk som räcker i nästan en vecka.
-------------------------------------------------
Do not push the "reply" button to respond to this
message if that includes the text of this original
message in your response. Messages are sent over a
very low-speed radio link.

The most concise way to reply is to send a NEW message
to: "Unicorn"
If you DO use your reply button, be sure to delete
the original message text and these instructions
from your reply.

Replies should not contain attachments and should be
less than 5 kBytes (2 text pages) in length.

This email was delivered by an HF private coast station
in the Maritime Mobile Radio Service, operated by the
SailMail Association, a non-profit association of yacht
owners. For more information on this service or on the
SailMail Association, please see the web site at:
onsdag 21 april 2010 - Skrivet av Unicorn2
Motorkrångel
Volvo Penta 2003T
Igår fick vi bekymmer med motorn. Eller rättare sagt vi hade inte tillräckligt med ström för att kunna starta den. Vi fick nödstarta genom att stjäla energi från förbrukningsbanken. Vi körde sedan för motor in till Fat Hog Bay på Tortola. Där visste vi att den svenska båten Bonnie af Stockholm låg. Tommy från Bonnie är elektriker och hjälpte oss att felsöka. Det visade sig att B+ ledningen till generatorn som laddar startbatteriet lossnat från sin kabelsko. Detta gav naturligtvis dålig kontakt och batteriet fick för lite laddning. När detta fel var avhjälpt upptäckte vi att startmotorn hackade vid motorstart. Nu var det dålig kontakt i en av de anslutningar som går från startknapp till startmotorns solenoid. Med elektrospray var felet strax avhjälpt. Nu fungerar allt som det skall igen. Denna gång blev det mycket teknik. Men så är livet ombord. Det är nästan alltid något som måste repareras eller underhållas.
söndag 18 april 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Necker Island
Vi ligger fortfarande för ankare i Gorda Sound på Virgin Gorda. Igår var vi ute på en längre promenad och från toppen av ett berg kunde vi beskåda Necker Island. Ön är privat och ägs av Richard Branson. Han som startat Virgin Records, Virgin Airlines m.m. Idag består Virgin Group av totalt 17 olika divisioner. Företaget sysslar med allt från flygresor till mobiltelefoni.
Richard Branson, som också är adlad, köpte ön för 175.000 £ när han endast var 28 år gammal. Det går bra att hyra in sig på ön om man vill. Priset är 47.000 US dollar per dag. Men då kan vara 28 personer och en fransk kock som lagar maten ingår.
Sir Richards senaste projekt kallar han för Virgin Galactic. Hos företaget går det bra att redan nu boka en privat rymdfärd. Priset är 200.000 US dollar.
lördag 17 april 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Saba Rock Resort
Christine och Hannes

Igår kväll hade vi en "happy hour sundowner" på Saba Rock Resort med våra vänner Christine och Hannes från den österrikiska katamaranen Pukuri. Det var ett kärt återseende eftersom vi inte hade sett Christine och Hannes på ett och ett halvt år. Förra gången vi träffades var på Kap Verde. De seglade direkt till Karibien när vi seglade till Brasilien.
Naturligtvis hade vi massor att prata om. Vi satt i flera timmar och jämförde olika resvägar och erfarenheter.
Saba Rock Resort är ett litet hotell beläget på en ensam klippa i Gorda Sound på Virgin Gorda (Brittiska Jungfruöarna). Det enda sättet att nå dit är med båt.
Idagär  vinden är frisk och att ge sig ut och segla är inte alls lockande. Därför ligger vi still och väntar. Vi kanske ger oss ut och snorklar om solen tittar fram senare. Just nu är det mulet, men vi har åtminstone 27 C.

onsdag 14 april 2010 - Skrivet av Unicorn2
Antigua
Nummerplåt i Antigua
The text at the licenseplatesin Antigua really is true.