måndag 29 augusti 2011 - Skrivet av Christel
Resultat
SemesterLO
Idag fick Harald massor av beröm av hans diabetessjuksköterska. Alla hans värden, diabetes, blodfetter och blodtryck hade blivit mycket bättre. Hon var helt imponerad, så kul tycker jag. Veckans viktnedgång, ett halvt kilo för Harald och 0,2 för mig. Ikväll har vi ätit en jättegod middag, korvcouscous, mycket godare än det låter! Men det är ett himla planerande och matlagande, rätt tröttsamt ibland faktiskt. Ger det dock så bra resultat så är det värt det. Imorse fick jag en chock på tåget, jag hade inte fått med mig mitt månadskort, glömt det i en annan jacka, första gången det händer. En snäll tågvärd spände ögonen i mig och sa "du har det med dig imorgon!" Ja, tack tack. När jag skulle åka hem diskuterade jag med tågvärden innan jag gick på och hon var lite mer svårflörtad så det gick med orden, "gör aldrig mer om det!"
lördag 27 augusti 2011 - Skrivet av Christel
Segling
Ellinor och Johan
Vi vaknade av ett fruktansvärt oväder, sådan åska har vi inte upplevt sedan tropikerna, visst är det ett väldigt konstigt väder. Vi konstaterade att vi nog inte hade någon brådska med seglingen så vi tog en lugn frukostmorgon. Plötsligt klarnade det upp, solen kom fram och Danmark syntes igen från vårt fönster så vi packade ihop, ringde barnbarnet Ellinor och cyklade ner till Aurora. Precis när vi höll på att lägga ifrån kom regnet igen och vi tog en fika istället. Det var roligt att sitta och prata en stund med henne och sambon Johan, de bor i Dusseldorf och vi har inte träffats sedan i påskas. Vi kom iväg sedan, bestämde att det fick bara bli Helsingör och mittsunds fick vi ordentlig åska och regn igen. I Helsingör blev det två tilläggningar, en grannbåt tappade sandalen i havet när han hjälpte oss och Harald fick ta jollen och ro för att hämta. Alltid dramatik av olika slag, haha! Vi har inte varit i Helsingör på flera år och det var roligt att ta en runda även om det fullständigt vräkte ner regn. Vi tittade på det nya Kulturhusen/Biblioteket och det var imponerande. En Kinaschack omgång innan mat i båten och sedan motorgång tillbaka till Helsingborg. Harald och jag förlorade kampen igen, kan det vara hjärnan som inte fungerar längre? Så väldigt roligt att få en dag med Ellinor och Johan innan de återvänder till Tyskland. Ikväll är det lugnt i soffhörnan!
torsdag 25 augusti 2011 - Skrivet av Christel
Scrappar
Bröderna och kusinerna Nilsson
Jag har kommit igång med hobbyverksamheten nu och kommer att lägga ut nya scrap allteftersom. Denna är med ett foto på mina söner och barnbarn. Andreas och Joel har turen att ha jämngamla barn, först Sanna och Ebba och sedan Wille och Charlie. Jag hoppas att dom alltid kommer att ha glädje av varandra. Jag känner mig annars trött och lite olustig, men så kan det vara ibland. Det finns ingen energi kvar när jag kommer hem, men nu är det sista arbetsdagen imorgon för denna veckan.
tisdag 23 augusti 2011 - Skrivet av Christel
Avkoppling
Mitt barndomshem
Nu, äntligen för mig, har jag kommit igång att scrappa igen. Det är verkligen avkoppling för mig, tiden bara försvinner. Här har jag lyckats få tag i bilder från mitt barndomshem i Ornakärr eftersom det varit till salu. Det ser inte riktigt ut som förr, men ändå ganska likt. Jag föddes där och flyttade därifrån 1959 när jag var 12 år. Det blev mycket minnen när jag tittade på alla bilder från Hemnet även om inte inredningen var vår. Vi har fått ett underbart sommarväder, jag hade önskat att det var helg. Mitt arbete känns en aning tungt just nu, räknar ner lite, jag kommer att avsluta i Landskrona 30 september som det ser ut. Har någon ett jobb att erbjuda mig? Jag bara undrar..... Motgång i GI-rapporteringen, 1 kg upp för Harald och 0,2 ner för mig, ibland fattar man ingenting. Jag fattar för min del, har fått chokladnoja!
söndag 21 augusti 2011 - Skrivet av Christel
Trädgårdsgille
Dukat höstbord
Igår åkte vi till Landskrona för att titta på Trädgårdsgillet. Första gången jag åkte till Landskrona en helg, men jag tycker det är en fin och trivsam stad. Vi promenerade, röstade på flottarna, tittade på blomsterbuketter, kollade försäljningen och köpte årets första julklapp! Vi avslutade med att äta sallad på en uteservering, vädret var soligt och fint men blåste rejält. Vi skrattade åt oss själva, en utflykt med bil, haha. Sedan har vi hållit på med vår skrivare, så jävla irriterande, vi får den inte att fungera helt plötsligt. Vilken tid man lägger ner på detta. Annars blir det en massa hinnaifatt grejor idag. Jag vill börja scrappa, men nu hängde det upp sig så jag får se när jag kan komma igång igen, jag vill så gärna. Jag har uppdaterat hemsidan med Nya berättelser från helgseglingen och lagt in nya scrap från i våras.
fredag 19 augusti 2011 - Skrivet av Christel
Slutet på veckan
Anna och Flora
En kulingvind drog in i vårt vardagsrum när barnbarnet Anna och hennes vän Flora kom på besök. Det är full fart, snabba kommentarer och god aptit! En GI middag som blev uppskattad. Anna var ju med oss och seglade och hon fick en DVD som vi tittade på under en del skratt och glädje. Idag är det sista dagen i den första arbetsveckan efter semestern och som vanligt känns det som att det aldrig hänt. Igår efter jobb var vi på middag hos min syster och det var gott (hon äter också GI så det är väldigt praktiskt) och trevligt. Ekonomin i världen är oroande, vår vanliga otur (eller vad det är, okunnighet) blir väl att pensionspengarna är slut när vi kommer dit. Klockan är kvart över sex och jag ska nu kasta mig ut i regnet och efter jobbet ska jag avsluta veckan med en fika med dottern, inget kan kännas bättre!
tisdag 16 augusti 2011 - Skrivet av Christel
Saknar
Vänner Ingemar och Elisabeth
Det är vardag igen och jag saknar redan vårt sociala liv med familj och vänner. Två arbetsdagar är avverkade och efter första dagens förvirring med alla lösenord, koder och gud vet allt så börjar jag förstå att det kommer att gå. Jag har inget val egentligen så det är bara att gilla läget. Det finns ljusglimtar i detta också. Tankar på scrapbooking med alla fina bilder som tagits börjar ta form i hjärnan. Visar en som jag gjorde precis innan semestern och vi saknar verkligen våra vänner, men de kommer snart, det hör ju till hösten och vintern. Lite oroligt hur alla kaffestunder ska bli, nu är ju kakorna förbjudna. Café Chantalle får skaffa nytt sortiment! På tal om GI så var vi övertygade om att Harald skulle ha gått upp i vikt under semestern, men icke, han hade gått ner 1,4 kg under månaden. Strongt tycker jag, av honom och av mig som kämpat på med maten. Jag som inte är lika duktig hade gått upp 0,8 kg. Imorgon är en ny dag!
söndag 14 augusti 2011 - Skrivet av Christel
Helgsegling
Ebba och Wille
Det blev en hel del seglat i helgen. Vi tog emot barnbarnen Ebba och Wille för att segla med dom till Gilleleje. Det blev en fin segling och mycket fiske utan napp. I Gilleleje var det "Jazz på havnen" och mycket folk och båtar. Vi åt den traditionella pölsen, tittade runt i byn och Wille fortsatte fiska. När kvällen närmade sig ville barnen hem och inte sova i båten vilket vi hade lovat att de fick välja själva. Vi styrde mot Höganäs och då pep vinden i och de blev först lite chockade, "va luuutar båten?" "har ni varit med om det förr?" osv. Vinden avtog och allt blev lugnt igen. Vi kom så småningom iväg hem till föräldrarna, Joel och Petra och vi fick vara med på en kräftkväll med mycket god mat, dricka och trevligt. Det var ett bra val. När vi promenerade hem vid midnatt blev vi inbjudna till vännerna Lisbeth och Ove för ett par timmars nattligt prat. Så är det i Höganäs och jag längtar dit. Det får nog bli höstens projekt.
torsdag 11 augusti 2011 - Skrivet av Christel
Nytt på hemsidan
Ungefär så
Så mycket asande på grejor, först packa ner i båten och sedan ta därifrån. Inte lite grejor heller, vi skrattade åt mitt stora förråd av garner, jag trodde jag skulle sticka!!! Jag har heller aldrig läst så lite under semestern, många olästa böcker därifrån igen. Alla matingredienser, det har jag iallafall använt, har lagat mer mat än någonsin under semestern. En del beror på GI eftersom det ska vara lagad eller tillredd mat två gånger om dagen och en del pga att vi har haft mycket gäster ombord. Vi avslutade igårkväll med pizza hemma i lägenheten och sedan återgår vi till GI 100%. Vi letade iallafall upp riktig pizza med bra råvaror och det var så gott. Jag har uppdaterat hemsidan nu under Nya Berättelser, många bilder, lite text.
onsdag 10 augusti 2011 - Skrivet av Christel
Hemma i Helsingborg
Solnedgång utanför Kullen
Vi gick iväg tidigt, kl 05 från Näset för att hinna hem innan vinden skulle öka till kulingvindar. Vädret var hyfsat, vi fick bara några små regnskurar annars gick det fint. Vi motorseglade mycket för vi hade kulingvarningen hängande i hasorna och ville slippa det. Nu på morgonen när vi sitter här hemma är vi glada för det, det blåser 20 m/s här med 21 i byarna, det tjuter och gungar. De sista timmarna inatt började vinden öka och det drog ihop sig mycket svarta moln, vi hade lite svårt att lägga till på vår plats men det gick så att vi iallafall fick tampar iland. Imorse låg vi flera m utanför kajen och har haft ett jäkla jobb att komma dit nu innan frukosten. Nu är vi iallafall i hemmahamnen igen och kan summera vår semester som har varit så bra. Vi har älskat att segla runt i Bohuslän och njutit av vår fina natur, men framförallt av barnbarnen som var med och av syskon och vänner. Jag återkommer med en liten berättelse och bilder när jag blir klar.