lördag 30 augusti 2008 - Skrivet av Christel
Funchal4
Ser ni Aurora?

Nu känner vi oss nöjda med Madeira och imorgon kastar vi loss och seglar vidare. Innan dess ska vi gå ut och roa oss lite ikväll, välja en restaurang, hur det nu ska gå till. Vi sätter kursen mot Isla Graciosa som ligger norr om Lanzarote och dit är det ca 270 distans. Jag har lagt in lite nytt under Aktuellt om dagarna här i Funchal. Nähä, det gick inte idag, provar senare ikväll annars får det vänta. Trevlig helg till er alla!

OBS! INLAGT UNDER AKTUELLT NU

torsdag 28 augusti 2008 - Skrivet av Christel
Funchal3
Vilda västern!
Ja, med dom pojkarna på gårdagens bild kan man ju ångra sig..... Idag höll vi på att knäcka oss igen med att leta gasolfyllning. Vi är totalt odugliga på att följa en karta, trodde vi, tills vi kom på att marinan hade bara satt ett kryss där kartan slutade också var det mycket längre. Skall hämtas imorgon! Helt slut i värmen haffade vi en taxi upp till Botaniska trädgården och där var det lugnt och skönt. Inte så imponerande precis men ändå roligt att se.
onsdag 27 augusti 2008 - Skrivet av Christel
Rundtur på Madeira
Slädåkning på Madeira
Idag har vi åkt buss över till norra och östra Madeira och sett massor. Tyvärr var det molnigt  utan sikt när vi besökte näst högsta toppen 1868 m. Vi har vandrat längs en levada i en underbar natur. Vi tog en arrangerad busstur så vi kunde bara gå av och gå på när chauffören bestämde, bra för oss. Vi åt lunch på ett jättemysigt ställe, som visade sig bli en 3-rätters middag med vin, inte vad vi menar med lunch precis. Nu sitter vi och "gottar" oss med internet i båten.
tisdag 26 augusti 2008 - Skrivet av Christel
Funchal2
Utsikt från Aurora

Kul och kul men vi har gjort vårt första besök i staden Funchal, det är massor av människor, hektiskt och varmt. Men, framförallt är det vackert och vi har kollat upp lite av vad vi ska göra det närmaste dagarna. I glädjen över att ha fått en plats härinne i denna lilla hamn som bara har ca 3 platser på rad vid kajen för gästande båtar, resten är inhemska, glömde vi myggnät och myggskydd. Vi har sluppit det eländet ett tag och numera vet ni vad det innebär för mig, sönderbiten inatt! Imorse flyttade vi Aurora till en plats närmast kaj och kunde äntligen spola av allt saltvatten och tvätta rent henne från svart lavasand. Vi har internet i båten som fungerar när det själv vill, men kul när det går. Imorgon skall vi åka buss och vandra levada.

söndag 24 augusti 2008 - Skrivet av Christel
Porto Santo2
Aurora på boj

Vi har haft sköna dagar på Porto Santo och imorgon, måndag seglar vi mot Madeira. Vi hoppas på att få en hamnplats i Funchal, men det är en liten hamn och ofta fullt. Det är ganska blåsigt med fallvindar på vår bojplats och molnigt, men det är varmt och skönt. Vi stannar sedan på Madeira så länge vi tycker det är roligt, finns säkert massor att se och sedan får ju också vindarna avgöra när vi går mot Kanarieöarna. Jag har lagt in lite nytt under Aktuellt.

torsdag 21 augusti 2008 - Skrivet av Christel
Porto Santo
Ååhh, land i sikte!!

På morgonen igår vid 7-8 tiden såg vi Porto Santos vulkanö växa fram. Det var en skön känsla efter 4 dygn med bara hav. Nu ligger vi i hamnen på en boj, har städat upp lite, duschat i sittbrunnen, klarerat in och inatt har vi sovit som stockar i 11-12 timmar. Vi mår bra, lite trötta men väldigt nöjda. Jag skriver mer om seglingen senare under Aktuellt. Det är väldigt varmt här, 30 grader trots att det är molnigt och det är så skönt.  Bland det första vi såg när vi kom in i hamnen var en svensk båt och tillika en JRSK-båt (jordenruntseglarklubben i Gbg), Willrose, Lars som är ensam, kom över en stund till oss på kvällen. Hans fru Klara är hemma och jobbar just nu och han hade själv seglat från Leixous vid Porta och kommit in på kvällen före oss. Nu ligger vi här några dagar, ska se oss runt och särskilt Harald ska ta det lugnt och får avgöra när vi lämnar här för en dagssegling till Madeira.

fredag 15 augusti 2008 - Skrivet av Christel
Sines sista?
Harald är här!

Vad skönt att allt är som det ska igen. Vi njuter av varje ögonblick just nu, tar det lugnt, pratar och kramas. Jag har lagt in lite om det senaste nu under Aktuellt. Idag har vi börjat planera lite för segling igen och som det ser ut nu så kastar vi loss imorgon förmiddag och seglar mot Porto Santo och Madeira. Vi skriver på bloggen under seglingen. Då är det helg igen och vi önskar alla hemma en trevlig helg. Harald tackar alla som hjälpt honom och brytt sig under vistelsen hemma, särskilt tack till Mia!

onsdag 13 augusti 2008 - Skrivet av Christel
Harald kommer
Jaaaa!!!!

Idag är jag lycklig! Sent ikväll kommer Harald och så roligt och så skönt det ska bli. Han har fått tillåtelse av FK att åka hemifrån också får vi se vad beslutet blir sedan. Det skulle inte vara klart förrän 5 september om jag fattade det rätt, men jag skriver lite mer om det sedan när Harald har kommit. Igår fick jag  energi att sy klart alla myggnät till skylighterna så nu är det klart. Jonatan, har du glömt att jag var med och vann första kvällens kortspel och sedan hade ni bestämt, du och Hanna att ni skulle spela ihop och naturligtvis lagt upp en strategi? Nu ska jag och Harald bara glädja oss åt varandra någon dag innan vi ska börja tänka på vår fortsatta segling.

måndag 11 augusti 2008 - Skrivet av Christel
Sines, visst
Karneval

Ja, man kan nästan tro att jag var med! Karneval i Sines, här händer det något varje helg och det är ett väldans hålligång hela natten. Jag försökte få lite festkänsla och tog en gin och tonic innan jag travade upp, men det hjälpte inte. Roligt att se visserligen, men strosa runt på festplatsen och inte kunna prata med någon, hur kul är det? Ja, jag vet, mitt eget fel, men jag har inte lust, är fruktansvärt trött på Sines nu. Nu måste det snart hända något positivt annars åker jag hem!

fredag 8 augusti 2008 - Skrivet av Christel
Fortfarande Sines
Alla vi utan skägg och Vasco da Gama

Så har tystnaden och lugnet lagt sig i Aurora igen. Igår morse åkte Ellinor och Amanda och det var tråkiga avsked. Det har varit så roligt att få besök av dom allihop även om det också blev lite mycket ibland för mig. Nu städar och tvättar jag för att förhoppningsvis göra Aurora seglingsduglig igen. Jag  har bitit sönder en tand och på måndag ska jag till tandläkare här, får se hur det blir, de kunde inte engelska så jag får ha parlören i högsta hugg. Jag hoppas hoppas på att Harald kommer snart, idag är det fyra veckor sedan han reste hem. Det är ingen rolig tid för någon av oss. Jag har lagt in lite nytt under Aktuell och Scrapbooking. Trevlig helg till er alla, här skiner solen varje dag i alla fall.