måndag 19 januari 2009 - Skrivet av Christel
Vi lämnar Cap Verde
Louis med Haralds tröja
Imorse mönstrade Anders av tidigt och nu är vi bara tre. Vi har gjort om våra vaktpass och jag hoppas det blir bra ändå. Pojkarna är otåliga här och vi kommer att kasta loss om någon halvtimme nu. Vi ligger 2 timmar efter er så klockan är tre på em nu. Det blåser ganska mycket, men vad vi sett när vi studerar väderkartorna är att det kommer att avta  om något dygn när vi också kommit mer söderut. Allt är föreberett så mycket det går, Ola och Harald är lugna medan jag har lite malande oro i magen, men det blir nog bra som Harald säger. Vi rapporterar på bloggen så ofta vi kan! Hej och Hå på böljan blå!
söndag 18 januari 2009 - Skrivet av Christel
Nya beslut (dock ej av skepparen och kockan denna gången)
Aurora i marinan i Mindelo

Så går då dagarna här i hamnen med analys av vindar, lämpliga kurser, bunkring med diesel, mat, frukt mm detta i väntan på lämpligt väder för avsegling.  Uteblivna soltimmar, tuffa vindar, en viss otålighet och en smula hemlängtan har utmynnat till ett beslut från mig nämligen kasta in handduken. Jag blir nog aldrig någon långseglare. Kaptenen, kocken och förste styrman tillika telegrafist har välsignat mitt beslut utan protester dock har en viss besvikelse kunnat antydas.

Jag önskar Aurora en fortsatt god färd och jag vet att så blir det med denna säkra båt och trevliga besättning. Det är inte utan en viss sorg infinner sig hos mig när jag lämnar dem.

Hej & Hå Anders

Jag, Christel har lagt in lite nytt under Aktuellt om vår vistelse här på Cap Verde.

fredag 16 januari 2009 - Skrivet av Christel
Utflyktsdag
Vår middag

Igår åkte vi på utflykt, tog en färja över till en annan ö, Santo Antao, som är den grönaste ön på Cap Verde. Vi åkte sedan med en kille i en minibuss runt på ön under hela dagen och hade en fantastisk dag på slingervägar anlagd av små gatsten med fina vyer och fick en inblick i hur man lever på ön. Där odlas det mesta av alla frukter och grönsaker dom har och vi åt lunch som vi fick vänta på länge, men vi hade fin utsikt i alla fall. Mörbultade, trötta och fulla av intryck kom vi tillbaka till Aurora på kvällen. Det blåser mycket här just nu och vi måste avvakta med vår avsegling tills vädret har stabiliserat sig. Det gör inte så mycket, här kan vi stanna ett bra tag även om vi ser fram emot seglingen över Atlanten. Ha en bra helg alla ni därhemma!

onsdag 14 januari 2009 - Skrivet av Christel
Mindelo Cap Verde
Yes, vi är här!

Fantastiskt att vara här, atmosfär, byggnader, människorna, ja allt är annorlunda än vad vi är vana vid. Vi är glada, oerhört nöjda och idag har vi klarerat in och sett oss omkring. Vi har tvättat och fixat utombordaren så nu går den igen. Jag har lagt in nytt under Aktuellt om vår segling, hoppas ni tycker det är kul att läsa. Tack för alla kommentarer!

måndag 5 januari 2009 - Skrivet av Christel
Avsegling imorgon
Idag kommer de tre kungarna till barnen

Nu är vi klara med allt, helt färdiga, men inte knäckta. Vi avseglar imorgon fm jagandes av ett lågtryck så det gäller att komma iväg. Jag har lagt in nytt under Aktuellt och där står också vad som kommer att gälla med kontakter odyl under vår segling.

fredag 2 januari 2009 - Skrivet av Christel
Fortfarande Las Palmas
Nyårsfirande

Nu har vi, och ni också antar jag, firat färdigt och ett nytt år är påbörjat. Jag blir alltid lite sentimental och undrar så vad det kommer att föra med sig, bra eller dåliga saker?  Vi hade ett jättetrevligt firande med Ola och Marie med god middag i Aurora och sedan tolvslaget på Las Canteras. Igår var vi ganska sega och ändå blev all vår tvätt tvättad, däcket renskrubbat och lite andra saker. Det blev dock en tidig kväll i kojen. Idag har vi haft besök av vänner från Göteborg, Erland och Maria med vänner och barn och det har varit så roligt. Vi har blivit bjudna på god mat på restaurang på Las Canteras och suttit i solen, njutit och pratat. Tack för alla nyårshälsningar och Harald uppskattar särskilt att Vanja ser detaljerna.