lördag 30 januari 2010 - Skrivet av Christel
Vi väntar
Steelbandet

Handlingen är klar, jag har nya simfötter, båten är redo, vattentankar och dunkar är fulla, vi är redo, men nu sätter vädret stopp för det hela. Så kan det vara och jag gillar inte när det inte blir som vi tänkt. Jag tappar det glada humöret och just nu säger Harald att det är för att vi inte har internet längre, kan det vara sant? Men, det sociala livet is going on. Vi var hos Peter i torsdagskväll, åt pizza på deras härliga altan med utsikt över hela Prickly Bay och när vi ska gå hem till vår dinge får vi följe av deras två hundar, Burka och Ricky ända ner. Vi har vant oss vid det nu och försöker inte chasa hem dom längre, det känns gulligt på något sätt. Igår vid lunchtid var vi hos det franska paret som vi träffade på nyårsafton och fick se en massa smarta lösningar som de har på sin båt, alltid intressant och vi hade en trevlig stund. På kvällen åkte vi med Ohana och Nordic Lady till restaurangen här närmast och lyssnade på steelbandet. Vi blir alltid lika imponerade av hur de får till det, de spelar mycket Abbamusik här och vi hängde med, Dancing queen och hög stämning. Nu har vi planerat om till måndag morgon om vinden avtar.

torsdag 28 januari 2010 - Skrivet av Christel
Socialt liv igen
Rompunch som paraplydrink!

Nu planerar vi för avgång och det tar tid när vi har legat så länge. Det finns en viss svårighet att dra upp ankaret här. Vi trivs så bra, har så många vänner här, men många av dom planerar också att lämna snart så det blir ett splittrat gäng så småningom. Vi har sämre väder en period med mycket vind så det får blåsa över först. En lärdom vi gjort är att vi är sociala människor och vi trivs bäst i dom sammanhangen. Att segla i avfolkade områden är inget för oss. Igår hade vi turen att återigen bli bjudna på restaurang, denna gången av Janne och Lisbeth på Nordic Lady. Harald har hjälpt dom med deras sjökortsprogram och haft fullt upp med det så de ville tacka för hjälpen. Vi hade en helrolig kväll på Big Fish med god mat och dricka och mycket skratt. Uffe och Karin på Ohana var också med och vi fick åka i deras jolle fram och tillbaka. På hemvägen fick vi ta Nordic Ladys jolle på släp, men dom är ju vana att bogsera varandra. Idag är det storhandling och vi ska bli hämtade med bil av Peter, vilken lyx vi har. Och, Joel, det är sådana där moderna solglasögon som man har utanpå sina glasögon och som behövs i min ålder. Ha en trevlig helg därhemma i snöskottningens dagar.

tisdag 26 januari 2010 - Skrivet av Christel
Hej i stugorna
från oss
Vilken vinter ni har fått därhemma och nu är det snö på gång igen. Vi saknar det inte, det är finast på bild. Våra förkylningar är mycket bättre och nu är vi på g igen. I söndags em pajade vår inverter och där satt vi med urladdad datorer. Vi hade ändå planerat åka till båtaffärerna igår så det fick även bli en ny inverter. Nya simfötter till mig fanns inte att uppringa till mina små ankfötter, jag får nog köpa lite för stora och ha strumpor i. Jag vill absolut ha dessa nu när vi ska gå upp mot Tobago Cays med fina snorkelvatten. Igår kunde vi vara sociala igen och hade våra två närmaste grannar här, Charlotta och Balder på sundowner, det var kul.
söndag 24 januari 2010 - Skrivet av Christel
Bättre och bättre ......
En av mina nya scrappar

Idag spritter det i kroppen igen och nya idéer börjar ta form i huvudet, Harald har haft det lugnt en vecka och har inte klagat alls. Han har besökt grannbåtar och hållit på med datorer. Jag har vilat, scrappat och hållit mig ifrån solen. På kvällarna har vi tittat på filmer, till slut fick vi lägga på texten eftersom vi båda är helt lomhörda av allt tryck och sus i huvudena. En dag kom Harald hem med en hemmagjord semla till mig från Sylvia på Chiquitita och det var det bästa jag ätit på länge. Så gott det kan vara, både smakligt och för omtanken. Jag har lagt in en massa nya scrappar under Scrapbooking för er som är intresserade av det. Vi har nu bestämt avgång till lördag, får se hur det blir med det.

fredag 22 januari 2010 - Skrivet av Christel
Sjukstugan kallar
Huskurer

Vitlök i örat och knaprande på muskotnöt, ja, vilka huskurer som hjälper är svårt att veta. Var det bara skoj med vitlök i örat? Jag har sovit med en inatt men inte gjorde det saken bättre, det var mest obekvämt. Jag tror det är bättre att äta den och det gjorde vi också igårkväll i en god kycklingrätt. Annars händer det inte så mycket eftersom jag inte varit ute på två dagar. Jag är glad att jag har mitt scrappande att roa mig med när jag orkar. Harald var till köpcentret igår och det var vad han klarade av. Den är seg, den här förkylningen. Jag är däremot så nöjd med mitt moskitosnät, har för första gången inte ett enda kliande moskitosbett. Mitt bankkort har kommit så nu har vi inte längre den anledningen till att stanna kvar här. Men, först ska vi bli friska igen.Harald konstaterade just att vår elektriska länspump är sönderrostad.  Ha en trevlig helg därhemma, jag tänker bara…. Tulpaner…..

onsdag 20 januari 2010 - Skrivet av Christel
Fiskelycka
Red snapper
Ok, jag köpte den av några killar som kom ut bland båtarna och säljer. Tillagningen blev inte såå lyckad, men jag åt upp hela ändå. Harald fick äcklig korv på burk från Brasilien som såg ut som kattmat. Nu är sjukstugan här total, jag är riktigt dålig idag och halvligger nere i båten. Jag tänker inte ens titta upp på solen. Jag har insett att denna förkylning kräver att inte hålla full fart som om den inte finns. Igårkväll var vi hos Peter och Svetlana och hade som vanligt en trevlig kväll på en av deras uteplatser, men det slog tillbaka så nu är det karantän här.
tisdag 19 januari 2010 - Skrivet av Christel
Små projekt
Dingejobb
Vi snörvlar och fräser, men man kan vara förkyld på sämre ställen än på Grenada. Vi tar dom små projekten nu och bara ett om dagen. Igår var det dags att göra rent dingen, skrapa botten och Harald sågade ut för utombordsmotorn så nu sitter den bättre. Igårkväll utökades den svenska skaran här med en segelbåt med en tvåtungad svensk flagga (örlogsflagga), får utforskas idag. Vi grattar barnbarnet Tilda idag som fyller 9 år!
söndag 17 januari 2010 - Skrivet av Christel
Moskitoskrig
Nytt nät
Nu jäklar ska jag iallafall inte  bli biten på nätterna. Inatt har jag sovit gott bakom mitt nya nät, höll nästan på att missa kortvågsradiom imorse för första gången. Vi har det gott som vanligt, 30 grader och jag ska strax hoppa i vattnet. Min ena simfot har blåst i havet, jävla slarv! Harald snörvlar på, men är mycket bättre. Jag har nu lagt in nytt med bilder under Nya berättelser, varsågoda, läs och titta!
lördag 16 januari 2010 - Skrivet av Christel
Fishfriday
Grillad lobster

Igårkväll åkte vi på en utflykt, Harald var misstänksam men han åkte med. Det gjorde också Karin och Uffe samt Lisbeth och Janne. Vi åkte till en fiskestad på västsidan av Grenada, Gouyave som varje fredag fyller några gator med små fiskmarknadsstånd. Det var en folkfest och väldigt roligt. Jag frossade i lobster medan Harald åt bakad potatis. Där fanns också tillfälliga barer och levande musik, lite som våra festivaler men mer koncentrerat. Annars är det lite sjukstuga här, igår vilade vi hela dagen för att kunna hänga med, Harald är jätteförkyld, jag har öroninflammation och urinvägsinfektion, kul va? Hoppas ni har en fin helg hemma och nu kommer väl ljuset för varje dag.

torsdag 14 januari 2010 - Skrivet av Christel
Ingen bra dag
Platt som en pannkaka
Kaviaren är slut och Harald är sjuk. Inget allvarligare än en rejäl förkylning, men han är helt däckad. Han började imorse med att fortsätta på nyinstallation av ledningar till kortvågsradion men fick avbryta när hela båten är upp och ner. Panodil, varm mjölk med honung och han ligger och snarkar för fullt. Men, inget gnäll, det är hemskt på Haiti, det är insamling av pengar här överallt, men de mänskliga lidandena är ju fruktansvärda. Tack för snälla kommentarer och mejl, jag mår bra nu!