tisdag 29 december 2009 - Skrivet av Christel
Slutet nalkas
Utsikt över Prickley Bay

I söndags var vi på besök hos ett svenskt par som bor här ovanför oss sedan 8 år. De jobbar på universitetet här på Grenada. De bor i ett helt underbart hus med fri utsikt över Prickley Bay och havet utanför på båda sidorna. Vi hade en väldigt trevlig och rolig eftermiddag och vi rodde glada tillbaka till Aurora i solnedgången. Annars monterar vi ankarwinchen, det för med sig mycket och det tar tid att göra hålen. Nu är dessa klara och nu ska det målas och göras fint. Den elektriska installationen väntar vi med. Jag har kommit igång och scrappa och har fyllt på under Scrapbooking. Vi varvar detta med att bada, simma och ligga på badmadrassen och njuta. Här är det verkligen ett behagligt klimat och lagom varmt, lite på gränsen till för varmt ibland om inte vinden fläktar. Idag är vår internettid slut så nu vill vi önska alla ett Gott slut på året och ett bra och gott Nytt 2010!!!

söndag 27 december 2009 - Skrivet av Christel
Ankarwinchen skall monteras
Harald in action!

Juldagen började Harald sitt arbete med att montera ankarwinchen. Han borrar en liten stund sedan får borrmaskinen laddas i vår inverter och det blir många pauser på det sättet. Bra, för vi var lite trötta efter julaftonsfirandet. Vi badar och har det jätteskönt i det underbara vattnet. Jag har tagit fram scrapsakerna nu och roar mig med det. Internet och skype är viktiga dessa dagar och vi kan prata med alla som har detta hemma. Vi njuter av denna julen på det här sättet, men tankarna går också till att vi är hemma nästa jul och får vara tillsammans med familjen. Det är verkligen blandade känslor. Jag har lagt in nytt med bilder under Nya Berättelser och några nya scrap under Scrapbooking. Imorgon tänker vi på barnbarnet Anna som blir 16 år, grattis!

fredag 25 december 2009 - Skrivet av Christel
God fortsättning!
Julbord

En väldigt trevlig och glad julafton som startade kl 13 på Chiquititas fördäck. Arne och Sylvia hade dukat upp med massor av god mat, olika sillsorter, ägg, kaviar, räkor och Jansson också var min jul räddad, inte att förglömma den goda gotländska saffranspannkakan med sylt och grädde. Alla kan vara lugna, Harald blev inte utan mat, det fanns också skinka, köttbullar, korv, potatis och mimosasallad. Snapsvisor, sång och även spel på pan av Anna som annars spelar i svenska Hotpan. Denna oförglömliga julafton med sex besättningar utomhus i skön värme avslutade vi vid halvåttatiden och innan dess hade vi även kunnat tända den lilla julgranen.

onsdag 23 december 2009 - Skrivet av Christel
Juletid
Happy Hour, dubbelt av allt!

Igår hade vi ”AfterWork”, visst var det som en fredag? Eller det är idag? Ja, ingenting är som vanligt i alla fall i denna juletid. Vi var inne på Big Fisch, en av restaurangerna här i Prickley Bay på Happy Hour och lyssnade på ett bluesband. Vi var många seglare och bandet var kanonbra, det blev tom lite dans, hur härligt som helst. Vi har det väldigt bra och njuter nu av varje sekund. Vi är ju lite efter er i tid, 5 timmar och vill nu önska er alla därhemma en riktigt bra julafton, en tomte med lite klappar, tända ljus och god mat. Hoppas snön ligger kvar i vinterlandet och vi tackar för alla julhälsningar bl a med vackra snöbilder. Kramar, kramar!

tisdag 22 december 2009 - Skrivet av Christel
Shoppingtur till St Georges
Här är polisen som mitt i gatan står.........
Hela dagen igår gick åt till en tur till den största staden på Grenada. Vi jagade framförallt en ny ankarwinch. Nu får vi bara acceptera att några manuella sådana inte längre finns att få tag i, iallafall inte i Karibien. Vi väntar nu på besked från butiken om de kan ordna en elankarwinch som även går att köra manuellt. Nu måste vi hem innan fler stora saker händer. Vi hade en trevlig dag i stan, åkte såklart vilse med maxitaxin och jag var skitsur ett tag. Men, ett skönt bad när vi var tillbaka så var ordningen återställd. Vårt julaftonsgäng hemma är splittrat, Karibien, New York, Danmark, Sverige med nya partnerfamiljer och det kan ju diskuteras vilket som är bäst, haha.
måndag 21 december 2009 - Skrivet av Christel
Helg i Aurora
Besökarna skall ros tillbaka

Vi har haft en underbart skön helg på vår ankarplats i Prickley Bay. Vi har badat och simmat, jag ligger i vattnet eller på badmadrassen och tittar ut över de palmklädda stränderna och bergen med små hus i bakgrunden och tänker med tacksamhet över det liv jag har just nu. Det är ena stunden, andra stunden är att skypa med familjen, se barnbarnen i datorn och då finns det en längtan hem. Aldrig, aldrig kan jag vara riktigt nöjd mer än små stunder i taget. Jag tror inte att jag är ovanlig. Vi har varvat dessa stunder med umgänge och småprat med andra svenska seglare här och jag har bakat lussekatter och pepparkakor. Nu är det tidig morgon här och vi ska senare åka iland och jaga ankarwinch och se oss omkring.

lördag 19 december 2009 - Skrivet av Christel
Prickley Bay
Detta kan man kalla julbad
En liten komplettering till Raymond, ankarwinchens motor heter Armstrong modell Harald, drivs med kall öl och smörgås. Det är en mycket speciell variant och finns nog inte bland biltillbehören, annars tack. Vi har nu internet här i båten så vi kan ha kontakt med Sverige under julen. Just nu bakar jag lussekatter, vad gör man inte för lite julsträmning.
onsdag 16 december 2009 - Skrivet av Christel
Ingen ankarwinch
Port of Spain

Igår hade vi stor handlingsdag i Port of Spain, det blev tyger, vackra afrikanska, lite scrapsaker, tröjor till Harald och massor av mat att bunkra. Vi var i det stora shoppincentrat och tittade på juldekorationerna, fantastiskt. Karin var med oss hela dagen och hon är betydligt mer hemma i stan än vi så det var trevligt och bra. I måndags kom en kille och hämtade vår ankarwinch och sedan kom han för en stund sedan för att tala om att den gick inte att laga. Att få det konstaterat kostade oss 600 TT dollar, men det var ju en chansning. Nu blir det muskelkraft, tack och lov inte min, tills vi får tag på en ny ankarwinch, här finns ingen manuell som vi ska ha. Ikväll ska vi ha en grillkväll med Ulf och Karin och imorgon lämnar vi Trinidad och seglar till Grenada så hörs vi därifrån senare.

måndag 14 december 2009 - Skrivet av Christel
Ingen Lucia
Luciafika

Nej, ingen Lucia kom, men vi hade samkväm med glögg och kakor då en av de svenska båtarna S/Y Nordic Lady inbjöd till detta, trevligt. Det sociala livet har artat sig och vi tycker det är så roligt. Vi pratade just om det, att det är människorna man minns mest under en långsegling, vare sig det är andra seglare eller människor på platserna man besöker. Sedan är det skönt med en ankring i lugn och ro emellan det. Vi börjar nu planera lite för vidare segling, idag väntar vi på mannen som ska titta på vår ankarwinch och sedan ska vi storhandla imorgon + lite annat smått och gott som ska göras. Här finns mycket att göra men vi vill inte ligga vid marina längre och ankringen utanför är skitig och det finns stor risk för att fastna med ankaret så vi avstår från det. Vi jobbar på för att bli klara med allt så att vi kan segla vidare. Jag har lagt in nytt med bilder under Nya berättelser, varsågoda ni som har lust att titta och läsa.

fredag 11 december 2009 - Skrivet av Christel
I marinan
Poolen och uteplatsen

Vi hade en trevlig restaurangkväll och drack för första gången rompunch, härligt gott och vi åt jättegott. Eftersom Ulf på Ohana var sjuk ska vi göra om det ikväll då alla fyra repris alltså.  Chaguaramas är ett ställe man aldrig kommer ifrån, det är mycket som skall göras på båtarna och allt tar sin tid. Vår ankarwinch måste lagas, vi bestämde oss för att köpa en ny eftersom den är så gammal, men det skulle ta 6 veckor, en ny genuatravare skulle ta 2-3 veckor och nu måste vi också köpa nya batterier. Det kommer en kille och tittar på ankarwinchen på måndag och om den inte går att reparera så …..? Igår var jag i staden Port of Spain och shoppade, vilket utbud av varor, helt enormt. En annan svensk seglare, Rose-Marie på S/Y Balder tog på sig att guida mig i framförallt tygaffärerna och även Karin på Ohana följde med. Vi hade en rolig dag och jag var helt slut efteråt, kan ni tänka er sybehörsaffärerna…. vilket eldorado för mig. Under tiden slipade Harald rost och målade. Just nu är det bara moskiterna som är jobbiga. Ha en trevlig helg därhemma, tänk att det är 3:e advent.