lördag 27 februari 2010 - Skrivet av Christel
Martinique
Le Marin

Vi har kommit till en ny ö och ett nytt land, Martinique är franskt och vi har redan frossat lite i baguette och goda ostar. Tyvärr är kostnaderna sådana att det får bli begränsningar på frosseriet. Det är en period här nu med alldeles vindstilla väder och då blir det också väldigt hett, svetten rinner så där obehagligt på hela kroppen. Lyxproblem, jag vet. Vi ligger bra på ankarplatsen och här är massor av båtar, svenska Northen Light ligger en bit ifrån oss. Tyvärr har vi inte internet, konstigt nog, vi européer tror ju att vi kan och har allt. Vi måste åka in till en restaurang och det är kanske bra att vara tvungen att lämna saneringsbåten Aurora ett tag. Just nu vill jag hem!!!! Trevlig helg från en gråtfärdig och från en som fnyser och ler.

torsdag 25 februari 2010 - Skrivet av Christel
Segling idag
Nu jävlar......

Jag och grannbåtens Lisa var i den stora staden igår igen, fick shoppat lite och framförallt fick jag tag på gift för vårt krig här. Jag fasar för kvällarna när de äckliga sakerna visar sig och nu ska dom bara bort härifrån. Harald tar det lugnt medan jag hetsar upp mig till minst hjärnblödningsrisk. Vi lovar, ni ska våga komma hem till oss när vi kommit hem. Harald har roat sig med att slå på en träbit med stämjärn när jag har varit på stan. I brist på laddad borrmaskin får han försöka få ut ett hål som ska passa för att förstärka vår nya ankarwinch som inte sitter så bra. Nu har vi klarerat ut från St Lucia och idag seglar vi upp till nästa land och ö som är fransk, Martinique.

onsdag 24 februari 2010 - Skrivet av Christel
Rodney Bay
Marknad

Vi ligger nu i Rodney Bay på St Lucia som är det ställe där alla som seglar med ARC racet över Atlanten har som mål. Vi är inte särskilt imponerade. Inne i bassängen där marinan finns får man inte längre ankra, men vi ligger bra ute i stora bukten vid en fin sandstrand. Vi hade lite tankar på att ligga några dagar i marinan men tycker det är för mycket pengar. Jag åkte iväg själv till huvudstaden som ligger ca 8 km härifrån, Castries. Där är en stor marknad i Salvadorstil och herregud med varor, men det mesta är samma visar det sig. Alla försöker sälja  och jag blev riktigt trött på det. Tyvärr måste jag åka dit idag igen eftersom jag köpt en för liten skjorta till Harald. I övrigt slåss vi mot kackerlackor och moskitos, ggrrrrr

måndag 22 februari 2010 - Skrivet av Christel
Höjdardag, igen!
Red torch ginger

Igår var vi på utflykt (en egen chaufför så vi kom inte vilse), åkte först till en aktiv vulkan Sulphur Springs där en guide berättade en massa för oss om de aktiva vulkanerna i Karibiska sjön. På ön Monserrat som ligger norröver här har just haft utbrott eller kollaps och det visste vi eftersom det varit askregn i ett stort område. Det märktes även här eftersom alla har någon slags förbindelse under havsbotten. Det bar vidare till ett vattenfall där vi kunde bada i det varma vattnet från vulkanen, helt ljuvligt med sötvattenbad. Därefter den tropiska botaniska trädgården som även har vattenfall, kurbad och även där rinner det svarta vattnet. Oh, vad vackert och avslappande att gå här, jag njöt. Tillbaka på Aurora tog Harald en snorklingstur medan jag ville behålla sötvattensbadkänslan. Inatt har rullningarna här varit lite mindre och idag seglar vi norrut igen, upp till Rodney Bay på samma ö.

söndag 21 februari 2010 - Skrivet av Christel
Ett jäkla rullande
Anse de Pitons

Igår vid lunchtid draggade vi plötsligt i Marigot Bay och bestämde hastigt för att avsegla. Lite obehagligt när vi trodde att vi låg så bra. Vi seglade tillbaka söderut en bit till en stad som heter Soufriere som ligger vid de välkända Pitonerna. Här tog vi en boj eftersom man inte får ankra (skönt för oss för tillfället) alldeles vid höga berg och ett underbart snorkelvatten. Framåt kvällen började det rulla och herregud vilken rullning hela natten och bojen och vår dinge slog mot båten. Det går inte att sova mer än små korta stunder. Idag ska vi på utflykt annars hade vi lämnat stället igen. Jag har lagt in lite söndagsläsning med bilder under Nya berättelser för er som har lust samt några nya scrapLO under Scrapbooking.

lördag 20 februari 2010 - Skrivet av Christel
Lördagsord
Gårdagskvällens restaurang

Inklareringen till St Lucia är avklarad och det gick smidigt och bra. Vi ligger fint och lugnt här i Marigot Bay och njuter av den 30-gradiga värmen och skönt vatten att bada i. Vi har en svensk båt, S/Y Aura bredvid oss och vi stannar ytterligare en dag. Igår jagade vi Olas norske vän Truls på hans(?) restaurang här. Det var Happy Hour när vi kom dit för andra gången och vi provade på lite av varje i väntan på honom. Restaurangtoaletten var stängd pga vattenbrist och jag sprang för att leta upp marinatoaletten. Den var också stängd av samma orsak! Tillbaka igen och då hade Harald beställt in vars en rompunsch. Dessa fick ställas undan och vi kastade oss i dingen och Harald tog rekordet i rodd ut till Aurora. Lite lugnare rodd tillbaka igen och snart kom Truls och vi fick träffa honom. Han var lite ”busy”, skulle träffa sin besättning för en kappsegling runt St Lucia idag. Lite sent annars hade vi kanske hängt på!

fredag 19 februari 2010 - Skrivet av Christel
St Lucia
Boatboy

Vi hade ytterligare en fin segling och seglade lite längre än vi tänkt. Vi ligger nu i Marigot Bay på St Lucia och skall snart ge oss in för att klarera in, vi hoppas det går bra här. En liten grundstötning vid ankringen bara, jag var tyst, Harald ”verklighetsnavigerade”, haha. Enda smolket annars, massor av moskitos, jag fick ta en allergitablett. Vi fick snabbt ett första besök av en boatboys och köpte efter prutning några bananer av honom så blev han glad, i alla fall sjöng han, men å andra sidan gjorde han det när han kom också. Fredag idag och en trevlig helg önskan till er därhemma och alla andra också såklart.

onsdag 17 februari 2010 - Skrivet av Christel
Utflykt
Vilken blick

Här är taxibilarna öppna bilar med flak och bänkar som passagerarna sitter på. Det är ett jätteskönt sätt att åka med vinden fläktande under taket. Så åkte vi igår och fick se lite av ön och den andra mer dramatiska Atlantsidan. Det bästa av allt var ett besök på ett Turtle Sanctuary där de räddar sköldpaddor till ett liv. De tar hand om äggen, föder upp sköldpaddorna och vid ca 5 års ålder planteras de ut i havet. Så nu har vi massor av bilder, men det är klart, ingenting går upp emot att få simma med dom i naturlig miljö. Vi fick i alla fall veta en massa om dom av den trevlige killen som jobbade där och som gick med oss runt och berättade. Imorgon, om inte vindarna sätter stopp, ska vi lämna Bequia tidigt på morgonen och segla upp till St Lucia. Vi hoppar över St Vincent eftersom de flesta seglare här inte rekommenderar det, det har förekommit många överfall på båtar i ankarvikarna och de sk boatboysen kan vara riktigt aggressiva.

tisdag 16 februari 2010 - Skrivet av Christel
Sköna dagar
Dags för påfyllning

Igår var det måndagmorgon och dags för medicinpåfyllning. Vi skrattar gott när Harald kommer ut med medicinkorgen. Harald mår bra just nu, men det behöver inte hända så mycket förrän han blir stressad och då går han och lägger sig. Men, som jag skrivit tidigare så är det här och nu som gäller och vi har det underbart bra. Igår ägnade jag mig åt shopping, köpte en jättefin handmålad duk med sköldpaddor på, tittade på tillverkningen av modellbåtar som är en stor vara här på Bequia och kom tillbaka trött och svettig. Det kan vara rejält varmt här, upp mot 40 grader igår och då är det skönt att kunna bada från båten. Sedan var det sundowner på den svenska båten Woy.

måndag 15 februari 2010 - Skrivet av Christel
Fin morgon
Sköldpadda

Här kommer sköldpaddsbilden Helén, tyvärr den enda vi har. Denna mötte vi mellan Tobago Cays och Mayreau och lyckades fånga den, de dyker ner väldigt snabbt igen. Vi har ingen undervattenskamera, men visst hade det varit roligt. Nu har vi kollat in staden här, Port Elizabeth och den är mysig på ett sätt. Mycket grönska, fina hus, affärer med mycket konsthantverk, trevliga restauranger också hela stranden längs med hela stan. Här känns trivsamt, men dyrt kan jag säga. Inatt har det slutat blåsa och det var ljuvligt att vakna imorse och inte höra ljudet när vinden hela tiden tar tag i Aurora. Vi var osäkra på om vi skulle våga åka iland igår båda två, men bestämde oss för att vi ligger säkert. Vi stannar här några dagar nu.