onsdag 26 maj 2010 - Skrivet av Christel
Avsegling
Home, sweet home, in that direction

Om någon timme lämnar vi Bermuda. Ett hastigt beslut vid lunchtid och nu har vi klarerat ut och hoppas på det bästa. Det ser inte så roligt ut, men vi har förstått att så kommer det att bli och vi får försöka segla så att vi undviker det värsta. Det är ingen tuff kvinna som sitter här nu, jag är skiträdd faktiskt. Jag har inte varit det förut och jag hoppas då att det blir precis tvärtom, en härlig segling i medvind som Harald säger. Vi återkommer imorgon.

tisdag 25 maj 2010 - Skrivet av Christel
Tjatigt
Inte så fina men goda

Ingen blir gladare än vi när vi kan lämna Bermuda, detta börjar bli en aning tjatigt. Vi har klarat den tropiska stormen över Bermuda och idag har vinden långsamt mojnat. Vi ligger bra och ankaret sitter fast, får vi vara tacksamma över. Vi tittar på filmer som våra snälla båtgrannar förser oss med och idag har det blivit lite städning och kanelbullebak att ha på seglingen om vi inte äter upp dom innan. Jag har scrappat färdigt och lagt ut dessa under Scrapbooking och även lite ny text och bilder under Nya Berättelser. Nu är det avsegling torsdagmorgon och imorgon ska vi handla och klarera ut. Håll alla tummar för oss!

måndag 24 maj 2010 - Skrivet av Christel
Väntar
Scrapping

Nu ligger vi på det nya stället och har glädjande nog internet. I samband med att vi flyttade så tankade vi diesel, 209 liter som vi körde upp på väg hit samt fyllde vårt vattenförråd. Nu viner vinden här och det har börjat regna, vi väntar på minst 45 knops vind och det känns lite obehagligt. Det ska dra över oss nu och mojna imorgonkväll. Vi gör inte så mycket, jag har plockat fram mina scrapsaker  och Harald fixar med lite av varje. Däremellan tittat vi på filmer, skulle kunna vara riktigt mysigt om vi inte hade känt flåset i nacken. Vi har Tima och Bonnie nära oss, det är inte läge att lämna båten nu, men vi har kontakt via Whf dygnet runt. Vi studerar väderkartorna över Atlanten, det ser ganska oroligt ut fortfarande men vi hoppas komma iväg på onsdag.

Imorgon grattar vi barnbarnet Amanda som blir tonåring, Grattis!

lördag 22 maj 2010 - Skrivet av Christel
Ett positivt besked
På krogen med dom akterseglade
Ett postivt besked idag från Hjertmans på Råå, en medarbetare skall till Azorerna nu och lämnar en ny box till oss där. Så skönt att veta att det förhoppningsvis ordnar sig då iallafall. Igårkväll var vi på krogen med Tima och Bonnie och hade en trevlig kväll, men dyr, en öl nästan 50 kr. Nu ska vi gå iväg och tanka diesel och vatten och sedan gå över till en annan plats för att ligga säkrare när ovädret kommer över oss här. Vi tror inte att vi har internetuppkoppling där så vi får se när vi uppdaterar nästa gång. Vi hoppas iallfall att komma iväg härifrån på onsdag.
fredag 21 maj 2010 - Skrivet av Christel
Frustrerande
Studier
Vi har inte mycket att tillföra här men lämnar väl lite dagliga rapporter. Vi studerar vädersituationen tillsammans med Tima och Bonnie och pratar också med två svenskar båtar till, Freedom och Kristina som också ska gå hemåt. Vi är överens om att det inte är läge just nu, vi kommer bara att få motvindar så långt vi kan se och lågtrycken med vindar, regn och åska drar över vår rutt. Med facit i hand skulle vi ha gett oss iväg tidigare. Det är fruktansvärt frusterande och vi vågar inte heller beställa en ny box och riskera att få vänta när de andra båtarna ger sig iväg. Tiden rinner iväg, nu skulle vi ju vara på väg mot England. Ha det så bra därhemma i en härlig sommarhelg vad vi förstår.
torsdag 20 maj 2010 - Skrivet av Christel
Rena cirkusen
Atlantic Race for cruisers

Idag avseglade ARC härifrån, 19 st båtar gick iväg mot Azorerna. Vi studerar väderfiler och vädersajter och hade rådslag vid lunchtid med Tima och Bonnie. Vi bestämde att gå trots ett oroväckande lågtryck och hoppades på att vi skulle kunna komma i utkanten av det. Alla kastades sig iväg upp i mataffären för att handla färskvaror, kolla öppettiden för dieseltankning och Tima hann tom klarera ut. Sedan hojtade Tommy på Bonnie om ännu värre vindsituation och Tima fick klarera in igen! Jag stekte en stor sats köttbullar att ha under seglingen och vi förberedde båten. Tommy skulle kolla upp lite mer och kom tillbaka vid 6-tiden och meddelade att det såg ut att utvecklas till en tropisk storm. Plötsligt var det lätt att bestämma oss för att avvakta, herregud vilken cirkus och det gäller att tänka om hela tiden. Vad jag önskar att vi vore på Azorerna!

onsdag 19 maj 2010 - Skrivet av Christel
Nix
Många telefonkioskbesök

Reparatören kunde inte laga boxen, han fattades några delar också var det något större fel, inte lätt att fatta. Imorse åkte vi till Hamilton med Timas och Bonnies besättningar och vi och Tima fortsatte till Dockyard för att titta. Emellanåt ringde vi reparatören, men bara telefonsvarare. Efter en trevlig dag var vi tillbaka i St George´s och ringde igen. Då fick vi tag i honom och han hade lämnat boxen på Royal yachtclub i Hamilton igen. Det var bara att åka tillbaka med bussen..... Det var ett dämpat par som tillbringade ytterligare ett par timmar på bussen fram och tillbaka. Imorse hade jag också sura mejlkontakter med Nexus marine i Sverige som inte gjort ett skit för att hjälpa oss. Men då svarade dom genast och skyllde på sin distributör någonstans.

Stort Grattis till barnbarnet Rasmus som blir 19 år! Hurra, hurra!

tisdag 18 maj 2010 - Skrivet av Christel
Vi gör vad vi kan
St George`s church
Idag fick vi tag i reparatören men han hade inte haft tid att titta på vår box......... Vi ska ringa imorgon igen. Nu ligger vi 7 svenska båtar här och väntar på att komma iväg så vi är inte ensamma. Ikväll har några besättningar haft en trevlig träff på Tima så vi roar oss. Vi är ju också flera om att fatta beslut om lämplig avsegling så det känns bra. Oavsett vad som händer med vår box så seglar vi när det är dags. Harald har monterat färdigt vindrodret och tom hittat linorna. Dom låg i kartlådan!!??
söndag 16 maj 2010 - Skrivet av Christel
Och vänta och leta
Harald monterar vindrodret

Hur många ställen finns det i en båt att lägga saker? Inte så många kanske men desto mer svårtillgängliga. Skall man hitta en sak så får man lyfta på minst tio. Harald hittar inte linorna till vindrodet och ändå så vet han alltid var han har saker....... Jag tror att han gett upp nu så det blir att köpa nytt imorgon. Vi ringer en telefonsvarare och där har han inte spelat in hur det går med vår box. Det går dock ingen nöd på oss, vi har det bra här, men det där lilla skavet i bröstet ger sig till känna emellanåt. Vi studerar också väderfiler och det ser ganska trist ut. Fast igårkväll blev vi bjudna på pizza på Tima och kan sitta och övertyga varandra om vilken medvind vi ska få till Azorerna. Fast inte är det jag som säger det.

Jag har lagt in nytt med bilder under Nya berättelser, varsågoda om ni har tid och lust.

lördag 15 maj 2010 - Skrivet av Christel
Väntan
Här lämnade vi boxen till autopiloten igår
Vi kom en liten bit längre igår då elektronikmannen lovade titta på vår box om vi åkte till huvudstaden Hamilton och lämnade in den på Royal Yachclub. Det gjorde vi såklart och sedan har vi inte hört ett ljud, försökte ringa honom men han har telefonsvarare på. Nu är det ju helg dessutom. Harald håller på att montera upp vårt vindroder igen, även om det inte fungerar så bra så kanske det kan avlösa lite om vi inte får ordnat autopiloten eller om den gör sönder igen. Hamilton är en väldigt fin stad och det var en trevlig bussresa. Jobbet, ja det är inom LSS daglig verksamhet så det är kända områden. Nu blir det middag på Tima!