Privilege 395 Marecat - juni 2015
måndag 29 juni 2015 - Skrivet av Per Ole Harnes
Carteret til Saint Cast
I Carteret ble vi passet på av en Gnom på stolpene som bryggene glir oppover og nedover på.

I Carteret var det kun to ganger i døgnet vi kunne gå inn og ut av havnen, ellers var det tørrlagt ca en kilometer  på lavvann. Dermed måtte vi for å få riktig strømretning og nå Saint Cast   på ettermiddagen stå opp kl.5 om morgenen for avreise. Rett utenfor havnen ble vi underholdt av en stor flokk med delfiner, ca 10 stk . De drev med oppvisning rundt båten i ca en halv time, kanskje det var samme flokken som underholdt oss på Pamina 5 nordover for en måned siden? Vanskelig å få tatt bilder da de kommer opp til overflaten på de mest uventede steder.

Saint Cast er  en liten fransk turistby  med flotte strender, gode fiskerestauranter  og nydelige omgivelser.  Sikkert ganske kjedelig om vinteren ? Varmen kom til slutt også til Bretagne - i det siste har vi hatt over 20 grader hver dag.

Turseilersyndromet ser ut til å ha tatt tak i oss , vi hadde tenkt å ta en etappe til i dag mot vest for å gå ut av den engelske kanal mot Biscaya, men etter kaffedrikking på formiddagen hos gode hollandske medseilere fant vi ut at vi hadde det egentlig veldig bra og vi blir en dag til !  I morgen er det meldt 30 grader.

Badevannet er bare 16 grader så badingen venter vi med.

Annenhver båt på gjestebrygga er engelsk, men det blir nok færre av disse når vi  går inn i Biscaya.  Det er minimalt med barn å se ombord i båtene selv om skoleferien er i gang i landene vi ferdes i - ser ut som om det bare blir gamlinger som oss  som reker langs kystene. Ser ikke ut som turseilingen fenger så mange unge lengre?

fredag 26 juni 2015 - Skrivet av Per Ole Harnes
Cap de la Hag
Cap de la Hag i godt vær - fart 10, 6 knop over bunnen..

Rundet Cap de la Hag i godt vær for en gangs skyld - har rundet 3 ganger tidligere og kun hatt drittvær. Denne gangen var det fløteseilas  i over 10 knop - trodde ikke det gikk an etter så mye juling som vi har fått  ved tidligere passeringer. Strømmen er ofte så sterk at mange båter ikke avanserer i det hele tatt, men faktisk går bakover.

Vi må holde oss langs Franskekysten grunnet engelskmennene som styrer på Kanaløyene har et mildt sagt strengt forhold til dyr som kommer utenfra.   Selv om vi har passet til Nansen stappfullt av alle typer vaksinasjoner og sjekker så gjør ikke det inntrykk hos myndighetene på øyene.   Konsekvensen er at vi må ta den lange turen rundt mot øst og syd istedet for å krysse over med stopp i Guernsey!

Til gjengjeld kommer vi på mange artige steder som vi ellers ikke hadde besøkt - nå er vi  i  Carteret som er en praktfull liten by med en havn som bare er åpen noen få timer om dagen ,  ellers er den tørrlagt.  Løsningen er at innerst i havnen bygges en terskel som sikrer at det alltid er ca 3 meter dypt inne i havnen selv om det er tørrlagt utenfor. Når strømmen utenfor innseilingen ofte er 4-5 knop så blir det mye  regning frem og tilbake med dybder,tidevannsretning og vind.

Mange av de "Innfødte" sine båter ligger tørt og kan ikke brukes før neste høyvann, men det er de jo selvfølgelig vant til.

Sjømaten, grønnsakene og frukten er et kapitel for seg, det står ganske ofte salgsboder med  ferske skalldyr, på et gatehjørne . Grønnsakene her fra Normandie holder også toppklasse, så det er vanskelig å gå i butikken uten å komme tilbake med mye mer enn det som var planen.

Kanaløyene er jo innen synsvidde så det er masse engelskmenn her- mange av restaurantene har Fish and chips på menyen. Det er jo ikke akkurat noe som franskmennene er kjent for å spise så det er vel for at engelskmennene skal føle seg hjemme.

Nansen har tydelig vent seg til sjølivet og har slått seg til ro - løpetiden er akkurat over ! På brygga i Cherbourg var det et par hannhunder som synes Nansen var veldig  tiltrekkende og satt nesten hele døgnet og ventet på frøkenen utenfor båten. Ellers er Nansen passelig lei av alle som stopper på gaten og skal dikke og dille, Samojeder er tydeligvis sjelden kost så vi blir stoppet hele dagen av folk som spør om rasen.

lördag 20 juni 2015 - Skrivet av Per Ole Harnes
Cherbourg Engelskmennenes "Skagen"
Cherbourgs store helt - Napoleon.

Da er vi kommet tilbake til Cherbourg - byen er nesten et obligatorisk stopp for å hvile ut eller forberede seg på det beryktede Cap de la Hag   hvor strømmen kan komme opp i 9-10 knop og båtene blir kastet rundt som leketøy.    Viktig å finregne på forholdene.

Kom i går fra Ouistreham  -   over 70 nautiske mil med fint vær første  delen av dagen -   siden  dårlig vær  på ettermiddagen. Avgangen fra Ouistreham er avhengig av slusen som åpner til havet  - på grunn  av den  store tidevannsforskjellen så åpner den 3-4 ganger på høyvann  to ganger i døgnet !

Det er ingen åpne havner mellom Le Havre og Cherbourg, alle er tørrlagte på lavvann så man må inn en sluse eller over en terskel for at båten skal flyte.

Her i Cherbourg kryr det av engelskmenn- det er flere fergeanløp fra England og dessuten fra Irland. Havnen er full av engelske lystbåter og partyfaktoren er høy, vinhandlerene leverer store mengder direkte på brygga til  engelskmennene.

I byen er Napoleon den store helten ,  det er også bevart store tørrdokker som faktisk kan brukes ennå. På grunn av den store tidevannsforskjellen kunne datidens store båter ligge trygt i dokk over lengre tid.

Vi blir her noen få dager - båten krever litt vedlikeholdsarbeid og rengjøring og det er en fin by å proviantere i.    Neste etappe blir mot "Calvados og Ciderland"

Mange fristelser for  en nordmann.

onsdag 17 juni 2015 - Skrivet av Per Ole Harnes
Med hund ombord.
Nansen har funnet den perfekte plass for å oppholde seg under sjøgang.

Å ha med seg hund byr på noen utfordringer, av naturlige grunner kan vi ikke være alt for lenge i sjøen av gangen- 12 timer er det meste hittil. Lang luftetur om morgenen etter en liten frokost gjør at Nansen er  klar for en dag i sjøen, vanligvis er vi 5-8 timer ute av gangen . Hvis det er noe særlig bølger så støtter hun seg opp under førerstolen og ligger "i koma"  til det blir flatt vann igjen. Hun er flink til å sette sjølabb ,men  drikker og spiser lite underveis. Ellers går dagene med til turgåing,soving,stirring lengselsfullt mot land. jaging av måker som kommer i nærheten av båten og møter med andre "båthunder" i havnene hvor vi kommer.  Tror at ca 30 % av båtfanter som oss har med seg hund. Ellers så elsker Nansen å være på restaurant , nesten alle restauranter  hvor vi har vært sier velkommen til hunder og vannskål blir straks satt frem. Det blir alltid mye dikking og dilling fra  de andre gjestene som Nansen nyter.

Vi har møtt en Samojed hittil , det var en Hollandsk hund som var med matmor på ferie til Dieppe.

Ellers har vi følge med en god del andre båter fra forskjellige nasjoner som er på vei sydover, vi møtes ofte i havnene som ikke ligger alt for tett og dermed blir vi nesten som gamle kjente. Vi har allerede blitt godt kjent med et hollandsk par på samme alder som oss og har hund, de reiser også "uten mål og mening"

Har møtt bare en norsk båt, men flere hollendere,tyskere,en amerikansk båt -noen svensker og dansker.

I skrivende stund venter vi på åpningen av  en sluse som skal bringe oss inn en 15 km lang kanal inn til Caen- var i Le Havre sist natt. Det er ikke den mest sjarmerende byen i Frankrike. Byen ble totalt rasert under 2.verdenskrig og bygd opp med firkantete betongkolosser.  Trafikkhavnen har tidligere vært europas 3. største og gjør at man må holde tunga rett i munnen ved inn og utseilinger av havnen.

fredag 12 juni 2015 - Skrivet av Per Ole Harnes
Videre nedover langs Frankrikes Atlanterhavskyst.
WIFI kun på toalettet i marinaen i Dunkuerque !

Etappen langs Belgiske kysten er ikke den mest sjarmerende, ser ut som det er bygd  en sammenhengende   vegg av stygge betongblokker  langs hele stranden - kystlinjen er ca 65 km. lang.

I Oostende hadde vi besøk av to politifolk som sjekket alt av papirer og skulle vite om sikkerhetsutstyret ombord. Hyggelige karer som tydeligvis syntes det var litt"eksotisk" med en norsk katamaran med en isbjørnunge ombord. Neste dag kom to tollere - også hyggelige karer som skulle ha stort sett de samme opplysningene til sine egne skjemaer !

Etter å ha hatt tre timers forsinkelse med å komme ut av slusen på grunn av reparasjonsarbeid på slusebroen   var vi endelig i åpent hav igjen. Turen gikk til Dunkerque  i frisk seilas på kryss og tvers gjennom sandbankene tett langs kysten, heldigvis godt merket.  Marinaen i Dunkerque  satte ny rekord i dårlig WIFI tilbud.Som  kan sees av bildet var det kun tilgang inne  på WC og med verdens lengste passord på 26 tegn.  Det ble  mye fliring fra  seilere som satt på doene i servicebygget og prøvde å taste inn alle kodeordene. Ledelsen i marinaen bedyret bedre forhold "very soon"

Nå er vi i Bolougne sur mer   og ser frem til bybesøk i morgen med alle lekkeriene som franskmennene tilbyr matglade nordmenn. Også meldt kulig i morgen så det blir nok landligge  før turen går videre til Dieppe eller Fecamp .

måndag 8 juni 2015 - Skrivet av Per Ole Harnes
Fra Sydholland til Belgia.
Nansen synes synd på seg selv etter ufrivillig bad i skitten kanal.

Turen gjennom kanalene i sydHolland gikk sent grunnet en ødelagt bro og mye venting på åpning av jernbanebroer  som åpner  bare noen få ganger i døgnet. Nansen skulle ta en ulovlig landlov , men da hun hoppet til brygge så var båndet alt for kort og hun ramlet midt i kanalen som var av det skitne slaget.Gikk over til Zeebrugge i Belgia som er et trist sted - dro så fort som mulig videre til Oostende hvor vi fikk veldig mye vind , så vi blir her et par dager til. Oppdaget en liten lekkasje i det nye taket, det kom folk ned fra Amsterdam på søndag og reparerte , bra oppfølging.

Vi har det bra i Oostende som er en "ordentlig" by, helt ok å se noe annet enn sjøen for en stund, Mercatormarinaen må sluses til så vi ligger midt i byen.