måndag 30 augusti 2010 - Skrivet av Christel
En härlig helg
En kul redigerad bild från vännen Peter
Ett snabbt inlägg här på måndagsmorgonen innan tåget ska hinnes med.Vi har haft en underbar helg med segling till Nivå i Danmark. Där strålade vi samman med seglarvänner, hade en rolig grillkväll som vi precis hann avnjuta innan regnet kom. Då tryckte vi ner oss i Tösens sittbrunn under kapellet och fortsatte. Nivå är en så trivsam och fin hamn, tänk att vi fortfarande kan hitta nya ställen här hemma. Jag lånade cykel som finns och cyklade till centrum och njöt av det gröna, dofterna och tänkte på hur härligt det är här hemma. Just segling blev det inte så mycket, mest motorgång i vanlig ordning. Vi hade brått hem igår för att avsluta helgen med ett trevligt 25-årskalas i Höganäs då Haralds systerdotter fyllde 25 år. Mycket god mat för att inte tala om kakbordet! Jag återkommer ikväll med fler foto till detta.
Länk till fotoalbum: Nivå Camilla25
fredag 27 augusti 2010 - Skrivet av Christel
Arbetsveckan är slut
Min tåglitteratur, rekommenderas!
Jag är arg på det mesta och Harald säger att jag ska sluta skälla! Jag måste ju skälla på någon! Det är inte så farligt som det låter, men tex igår var jag hos optikern..... Mina glasögon som jag bytte ut förra sommaren är helt förstörda, rostiga och söndriga, glasen flammiga, de har inte tålt miljön. Nu åkte jag på nya för 6500 kr! Tandläkare och glasögon har blivit en klassfråga och jag blir så arg! I helgen ska vi ut och segla och träffa seglarvänner, det ska bli kul. Kanske jag blir botad för en stund. Jag önskar er alla en trevlig helg.
onsdag 25 augusti 2010 - Skrivet av Christel
Valtider
Mona Sahlin i Helsingborg
På väg hem från jobbet idag hann jag höra några minuter av Mona Sahlin på Gustav Adolfs torg. Det kändes bra att höra någon prata om solidaritet. Annars handlar det mesta om att sko sig själv så mycket som möjligt och skita i andra. Jag vill inte ha ett sådant samhälle. Alliansen tjatar om jobblinjen, det är nu 5 veckor sedan Harald anmälde sig som arbetssökande och har ännu inte fått träffa sin handläggare. Idag gick han dit igen och de skulle påminna honom. Och han har ingen ersättning så ingen behöver irritera sig över att han tär på skattepengarna!
söndag 22 augusti 2010 - Skrivet av Christel
Lördag
Dukat bord i väntan på gästerna

Jag gillar verkligen att laga mat, särskilt när jag får prova nya rätter och ha tid på mig. Så jag roade mig igår med att göra mat åt Mia och Jonas med mammor och mostrar. Trots att Jonas var sjuk så blev det en riktigt trevlig kväll med mycket skratt. Nu har jag lagt in ett litet sammandrag om vår segling, lite om ekonomi och vad som varit bra och dåligt för oss. Det ligger under Nya Berättelser så varsågoda och läs.

Länk till fotoalbum: Lördagsfest
lördag 21 augusti 2010 - Skrivet av Christel
Nyhamnsläge
Skönt på altanen med ett glas vin en fredagkväll
Under tiden vi varit borta har Haralds son Fredrik och familjen flyttat till ett eget hus i Nyhamnsläge. Igårkväll blev vi bjudna på middag hos dom och det var så roligt att se att de äntligen fått ordentlig plats för deras stora familj med 4 töser. Alva som är vårt minsta barnbarn, fyller snart 3 år, har blivit så stor, det märks såklart mest på dessa små. En trevlig kväll med god mat och tom lite kortspel på slutet innan vi gick till bussen mot Helsingborg i ösregn. Idag njuter jag av långfrukosten med dator och HD. Vi har fått en vänprenumeration av Mia, underbart. Men, har HD blivit en moderattidning? Jag lusläser ledarsidorna så här inför valet och undrar verkligen, de är partiska! Det är iallfall min känsla, har någon en synpunkt?
onsdag 18 augusti 2010 - Skrivet av Christel
Fika efter jobb
Espresso House
Trött som sjutton efter 10 minuters sömn på tåget klev jag av och möttes av Mia.  En helmysig stund med en fika och prat och tröttheten är bortblåst igen. Jag tycker ändå att det är rätt kul att jobba igen fast jag hade kunnat tänka mig lite mindre arbetstid. Resorna tar 1,5 timme varje dag och det gör ganska mycket. Vi har börjat fundera på Haralds blivande 60 års dag fast det är ett tag ännu. Ska vi ha stor fest, liten fest eller resa bort? Inga pengar har vi för något av det egentligen, det får väl bli Landskrona isåfall, dit har jag ju månadskort!
måndag 16 augusti 2010 - Skrivet av Christel
Lycka
Vaniljhjärta, mmmmm
Sista dagen med sommarkortet och jag åkte till Höganäs för att hälsa på barnbarnen. Denna gången till Sandflyget och Ebba och Wille. Jag hade köpt med mig min favoritkaka, vaniljhjärta och det var Willes också. Vi har bestämt att baka nästa gång han kommer till mig. Så glad jag är att kunna åka sådär över några timmar, det känns som att det är bland det viktigaste i livet. Imorse var det dags att ta tåget till Landskrona igen och när jag steg av delade CoopForum ut frukostkassar till resande. Så roligt det är med överraskningar! Annars märks det att det snart är val, det står olika grupper och delar ut information både på morgon och kväll. Det blir en spännande tid framöver. Harald har fixat med förtöjningarna till Aurora också lagar han mat varje dag så jag har med mig på jobb. Inte så dumt faktiskt, en nyhet sedan vi kom hem!
Länk till fotoalbum: Sandflyget
söndag 15 augusti 2010 - Skrivet av Christel
Inflyttningsfest
Sallad med kronärtskockshjärtan, melon och pinjenötter
Igår hade min syster Anita inflyttningsfest och som boende på Söder bjöd hon på mat från andra delar av världen. Väldigt gott och trevligt med möten med människor som vi inte träffat på länge. Harald var lite matt efter veckan med Johan i Göteborg men han klarade det! Det känns gott att han är hemma igen. Nu gör jag ett försöka att lägga in fler bilder här som jag fick instruktioner om, tack! Kolla in länken här, klicka på en av bilderna så blir den större och sedan kan du skifta med mellanslagstangenten. Rubriken på bilden ser du högst upp.
Länk till fotoalbum: Inflyttningsfest
lördag 14 augusti 2010 - Skrivet av Christel
Nytt
Minnen från vår segling
Nu har vi fått fram de få saker vi köpte under vår segling. Som alltid ångrar jag att jag ändå inte köpte det och det, men det är ju alltid en fråga om pengar. Eftersom jag mest bloggar nu och inte kan lägga in mer än en bild till varje inlägg (iallafall har jag inte fattat hur man gör) så aktualiserar jag rubriken Bilder på hemsidan igen. Det är alltid så svårt att välja en bild så om ni vill se fler till något inlägg så titta där, det är tillåtet att kopiera bilder. Jag har lagt in några nu från tidigare inlägg som exempel. Annars njuter jag av min lediga dag och väntar på att Harald ska komma hem från Göteborg.
torsdag 12 augusti 2010 - Skrivet av Christel
Vardag
Ett berg av stryktvätt
Harald har åkt till bror Johan i Göteborg och har det bra, dom fixar med båt och villa. Frun, alltså jag, jobbar och är lämnad med stryktvätt och sortering av båtgrejor. Igårkväll hade jag besök av dotter Mia och barnbarn Ellinor med pojkvän Johan. Jag gjorde en kycklingsallad med rödbetor och chévre, gott, från recept.nu och lyxade till med ett besök i chokladaffär. Det allra bästa var dock besöket, så roligt att hinna med det innan Ellinor åker tillbaka till studierna i Borås och pendlingen till Dusseldorf och Johan. Imorgon är det fredag!