tisdag 10 november 2009 - Skrivet av Christel
Avsegling
Stämplat och klart hos tullen

Vi lämnade Itaparica strax före lunch i söndags och det var härligt att komma ut på havet igen även om det var en liten distans. Ovana som vi är dabbade vi oss rejält vid tilläggningen i marinan Centro Nautico. Båten lade sig på tvären i strömmen, dom små rallybåtarna låg där med masterna på däck och vi höll på att paja en mast. Det slutade med att Harald fick bada i den skitiga hamnen för vi hade fått en akterförtöjning runt rodret. Allt detta krävde en kall öl! På kvällen gick vi upp till Pelourinho för att ytterligare en gång få gå där och insupa Brasilien. Vi skulle äta och det blev pizza! Vi känner oss som förrädare. Igår bunkrade vi mat och det tog sin dag innan allt var instuvat i båten. Idag har vi klarerat ut på alla fyra ställena och det har gått bra. Nu ser vi fram emot lite lugn och ro på havet. Imorgonbitti lämnar vi Salvador och seglar norrut. Då är det vår SM7-adress som gäller och muntra gärna upp oss med kommentarer på bloggen och mejl (utan bilder och inga lustigheter som vanligt). Vi försöker uppdatera några rader på bloggen varje dag om tekniken fungerar.

lördag 7 november 2009 - Skrivet av Christel
Avskedsmiddag
Zee med sin Swedentröja

Lisbeth och Ove, vi gav en av tröjorna vi fick av er till Zee, visst är det en angenäm tanke att han går omkring med den i Bahia? Hoppas ni delar den åsikten med oss! Han var jätteglad och stolt. Det är konstigt för plötsligt känns det svårt att lämna människor och en plats man varit på länge. Någon gång blir det dock dags så även om vi fick fler middagsbjudningar och önskningar om att vi skulle stanna så har vi bestämt oss för imorgon. Då går vi över till Salvador och idag har jag för sista gången legat på badmadrassen och riktigt memorerat utsikten över marinan, gamla kyrkan, husen, palmerna och mangoträden. Harald har mekkat med vår automatiska länspump som lagt av. Igår hade vi avskedsmiddag med våra vänner här, ni kan läsa mer om den och se bilder i nytt under Nya berättelser.

torsdag 5 november 2009 - Skrivet av Christel
Klara så långt
Aurora blev svart i botten

Nu är vi tillbaka på vår bojsten igen efter 2-3 dagars intensivt arbete med bottenmålningen. Zee har varit helt fantastisk, herregud vad han jobbar! Allt har gått bra och smidigt, men vi otränade är trötta och ömma i hela kroppen. Det gällde ju att ta vara på lågvattnet och vi fick vända lite på dygnet. Moskitos gjorde nätterna obekväma för mig även om vi var noga. Vi är jätteglada över att ha det gjort, det var välbehövligt. Jag passade också på att tvätta, tyvärr i en myrstack, slangen räckte inte längre, men det blev gjort, ackompanjerat med svordomar. Jag berättar mer om allt detta i berättelserna. Tyvärr har jag blivit sjuk, jätteont i halsen, förkyld och helt kraftlös, men det går ju över. Det blir panodil idag eftersom jag måste följa med till Despacho för att ta ut pengar, Itaparicas tre bankautomater har varit ur funktion sedan vi började försöka ta ut pengar i fredags. Då passar vi också på att handla på den stora Bomprecon, bunkringen ska börja. Fast smöret och osten rinner fortfarande.

måndag 2 november 2009 - Skrivet av Christel
Bottenmålning
Dykaren plockar bort vår kätting

Nu händer det lite här, färgen är levererad, vi fick köpa en hel dunk, ca 17 liter så vi har till nästa målning också, eller om vi kan sälja den. Imorse togs vår kätting loss från bojstenen. Vi har varit en runda till Kent för tolkning och i eftermiddag vid högvatten går vi till muren där vi ska ligga för bottenmålning. Det ska bli spännande att se hur detta ska gå. Det blir att starta målningen vid femtiden imorgonbitti då det är lågvatten. Det tar några dagar och vi kommer inte att ha internet under den tiden.