torsdag 26 juni 2008 - Skrivet av Christel
Mias gästblogg4
Paradis

Mitt sista blogginlägg för denna gång…det känns sorgligt att lämna mamma och Harald men jag ser redan fram emot nästa besök på Aurora. Både igår och idag blev det sola av på båten, kan man ha det skönare? Jag och mamma har vandrat runt på Lissabons gator idag. Det är hisnande, backiga och smala gator där tyvärr klottret breder ut sig. Vi svalkade oss med läskande sangria när vi båda nästan halkat omkull på den hala, vita gatustenen. Nu sprider sig doften av mammas goda mat och det enda jag behöver göra är att förflytta mig till matbordet. Känner mig som en prinsessa! Mamma har lagt in nytt under aktuellt och jag tackar för mig i morgon middag då taxin hämtar på kajen. Obrigado!

onsdag 25 juni 2008 - Skrivet av Christel
Mias gästblogg3
Sol (kolla Mias rygg) och värme kräver vatten

Oh, så varmt det är nu, 37 grader i sittbrunnen så vi måste svalka oss med vattenslangen! Idag har vi åkt sightseeing i Lissabon. En liten skruttig spårvagn tog oss upp och ner på riktigt smala ”vägar” längs stadens kullar. Det är trångt, smutsigt och nergånget samtidigt som de vackra kakelklädda husen lyser mot en. Inte konstigt att portugiserna går in i sin fadomusik och bara längtar till nåt annat. Ett fadohus besökte vi igår där vi serverades god mat, fantastiskt grönt vin och vacker fadomusik. Först låstes vi in på ett annat, svindyrt, ställe som var helt folktomt men vi gick faktiskt därifrån trots att taxichauffören hade kört oss just dit (ja, det är sant, vi åkte taxi!!) Seglingen hit igår var för mig helt underbar med lagom vindar och härlig sol. Jag låg på däck och bara njöt!

måndag 23 juni 2008 - Skrivet av Christel
Mias gästblogg2
Fotboll

Så vaknade jag upp vid sjutiden av att motorn hostade igång, en lång dags segling låg framför mig. Hemma hade jag ju kaxigt berättat att jag minsann skulle segla på Atlanten och jag är inte rädd, nädå! Lite vind från början så vi gick för motor och jag fick se en liten delfin hoppa upp. Sjösjukan fick stävjas med en liten pilla och några timmars sömn nere i salongen men sen piggnade jag till. Solen kom fram och jag parkerade mig på däck i bikini, ah underbart! Sen dog motorn… Hmm, såg framför mig hur vi skulle segla in i en hamn och krascha båten, besättningen tog det dock lugnt, hissade segel och började putsa på motorn. Motorn lagades och vinden tog i. Jag seglade på Atlanten i nästan kuling, ojoj! Det ni! Efter nästan 12 timmar på havet trixade vi, med visst besvär, oss in i Cascais hamn. En lärdom..frågar de på hamnkontoret om man behöver hjälp så ska man säga JA! Efter en gourmetmiddag med svensk nypotatis och kotletter traskade vi upp till en bar och så fick jag se fotbollsmatchen mellan Spanien och Italien. Några uppdruckna och någon utspilld öl senare kojade jag in, helt slut!

lördag 21 juni 2008 - Skrivet av Christel
Mias gästblogg
Äntligen mönstrat på!

Äntligen har jag kommit! Efter en lång resa med alla möjliga kommunikationsmedel siktade jag mamma på busshållplatsen. Harald hade hissat flaggspelet, champagnen öppnades och vi praatade.. Min salong var iordningställd och som vanligt sov jag riktigt gott. Idag har vi sett underbara Nazaré i både sol och dis. Lunchen, som bestod av grillade sardiner avnjöts, nåja, på ett ”äkta” portugisiskt ställe och jag blev upplurad i bergbanan som dock bjöd på en hisnande utsikt. Nu vilar vi ut och ikväll blir det fotboll på den lokala ”puben”.

fredag 20 juni 2008 - Skrivet av Christel
Midsommar
Vårt fotbollscafé
Flaggspelet är uppe och nu kan vi fira midsommar. Vi fick just sms från Mia, hon missade precis en buss och nästa går inte förrän 17.00, så det får bli sen midsommarmat. Vi får väl tjuvbörja lite, en drink kanske iallafall. Igårkväll såg vi Portugal förlora på det trevliga lilla caféet här i marinan. Det var ett himla liv, inte så städat som det ser ut på bilden när Sverige spelade. Tråkigt, vi hade hoppats på folkfest när Portugal vann EM. Nu vill vi önska er alla en trevlig midsommar!
torsdag 19 juni 2008 - Skrivet av Christel
Nazaré2
Stranden
Det är trevligt här, fin stad, lite turistiskt men ändå genuint. Marinan är gemytlig med bra service. Det finns en liten butik/bar här uppe för fiskarna och seglare och där såg vi Sveriges match igårkväll, det var kul bortsett från att de förlorade. Vi har bestämt oss för att stanna här och ta emot Mia för att sedan segla ner till Lissabon med henne ombord. Våra tankar på framtiden växlar hit och dit, igårkväll bestämde vi oss för att jag nog ska stanna kvar och Harald åka hem. Vi har hittills fått två prisuppgifter på att ligga 6 veckor, Lagos i Portugal 12.800 och Santa Cruz på Teneriffa 6.300. Om vi bestämmer oss för att segla hem, finns det någon, eller som känner någon, som vill hjälpa oss att segla? Hör av er isåfall på vår mejl. Ikväll hejar vi på Portugal i fotbollsEM!
onsdag 18 juni 2008 - Skrivet av Christel
Nazaré
Stranden i Leixoes
Vi kom hit imorse efter en härlig nattsegling i månljus och stjärnklar himmel. Vi försöker hålla humöret uppe och mustachen är inte påbörjad. När det gäller ironi så leder du Jonatan! Jag har lagt in nytt under Aktuellt och Scrapbooking. Heja Sverige ikväll.
tisdag 17 juni 2008 - Skrivet av Christel och Harald
Domen har fallit!
Ja, just så känns det, Harald måste åka hem till den 14 juli för FK:s utredning som ska ta ca 5 veckor. Hur framtiden blir efter det vet vi inte. Just nu har vi ingen jävla aning om vad vi ska ta oss till. Tyvärr är det ju så att vi kan inte bara skita i hans sjukbidrag. Vi har ingen ekonomi för att fortsätta om han mister det. Vi hade ju hoppats kunna klara oss fram till att jag kan börja ta ut pension och så var ju läget i mars månad. Sedan dess har regeringen beslutat att alla ska jobba vare sig
dom är kapabla till detta eller inte. Vi har fällt tårar färdigt nu (nästan) och får på något sätt finna oss i vårt öde. Just nu seglar vi söderut, vi vet inte ens åt vilket håll vi ska segla, men först ska vi ta emot dottern Mia en vecka i Lissabon. Jag skickar nu också prisförfrågan om att lämna Aurora i Sines, Gibraltar eller Kanarieöarna så får vi se. Så är läget.
söndag 15 juni 2008 - Skrivet av Christel
Leixoes
Delikatessdisken på IKEA
Vi har haft roliga och intressanta dagar hittills i Portugal. Idag regnar det dock så vad gör man då? Jo, utflykt till IKEA för att handla lite hemlängtanvaror. Fast vi längtar inte hem just nu. Imorgon blir det Porto med hjälp av Metro.
fredag 13 juni 2008 - Skrivet av Christel
Portugal
Flaggbyte
Nu har vi kommit till ett nytt land och Viana do Castelo. Vi har haft en fin segling i nordlig vind och det är varmt och skönt. Vi sitter nu med en flaska mousserande vin och firar. Vi har precis fått veta att dottern Mia kommer ner nästa vecka och vi sjunger "Jag är så lycklig, jag är så lycklig.............. Trevlig helg också hoppas vi på Sveige imorgon!