2007 - augusti 2007
söndag 26 augusti 2007 - Skrivet av Christel
Segling till Ven
Harald har jobbat med det nya peket hela veckan och det börjar bli klart. Iallafall blev det så klart att Aurora var seglingsbar och vi tog emot vännerna Margareta och Jerker igår på förmiddagen. Vi hade en fin segling ner till Ven i SW vind och medström. Det blev en helt underbar dag med en lång cykelrunda, durumbullar, getost och Venglass. Vi grillade på kvällen och kunde sitta ute i sittbrunnen ända till midnatt och hade trevligt. Idag var det ordentligt vind, 10-15 m/s med NW riktning så vi gick på en bidevind, men hade tur och slapp regnet. Det känns härligt att ha varit ute denna helgen, idag är det höstkänsla.
söndag 19 augusti 2007 - Skrivet av Christel
Helgen
Båtmässa
En händelserik helg har snart passerat. I fredagskväll fick vi ta del av Lindisfarnes seglingar i Antarktis och Patagonien. Annika & Björn samt Eric & Birgitta kom hem till oss för att dela seglingsupplevelser över god mat och vin. Fredagskväll, ett antal glas vin och det var svårt att hålla koncentrationen under bildvisningen. Jag fällde en oerhört begåvad kommentar genom att fråga om figurerna på Påskön levde!!!!!! Det kan man kalla "svart-ut" som Harald brukar säga. Igår kom sedan barnbarnet Amanda och efter shopping och fika i Aurora gick vi på båtmässan i Norra hamnen. Vi blev riktigt sugna på en Jeanneau Sun Odyssey39, så himla ljust, nytt och fräscht! I fredags blev vi också sugna på Brasilien så vi avvaktar nog, med ny båt alltså. Idag har vi bara varit hemma och fixat, skönt det också.
söndag 12 augusti 2007 - Skrivet av Christel
Seglingshelg
I Gilleleje
En jättefin seglingslördag då vi kastade loss med sonen Andreas, Ulle, Sanna och Charlie. Tyvärr motorgång  upp mot Gilleleje, men det var skönt ändå. Öl och glass på torget med underhållning av ett spelande "gubb"band samt lite shopping. Det blev tom bad för några av oss innan vi seglade till Höganäs. Vi hade hotande oväder och åska men inget regn över oss! Vi avslutade hemma hos Andreas innan vi drog vidare till 40+50-årsfest. Natten blev sen innan vi gick hem efter en kanonrolig dag och fest. Seglingen hem till Helsingborg idag var gungig i medvind och nu stundar åter en arbetsvecka.
onsdag 8 augusti 2007 - Skrivet av Christel
Semestertillvaron är över
Vindgenerator
Nu har jag tagit mig igenom hela tre arbetsdagar och visst, det går! Det går ju alltid att trösta sig med att pensionsåldern närmar sig. Det har äntligen blivit riktig sommar också så kvällsfikat har varit given nere i Aurora. I måndags fick vi besök av Lindisfarnes besättning Björn och Annika som precis kommit hem från Chile, roligt att få höra lite om deras segling. Harald har jobbat med vindgeneratorn och han har fått den att fungera, den laddar bra nu. Jag ropar inte hej förrän nästa storm har varit.
söndag 5 augusti 2007 - Skrivet av Christel
Hornbeck
Röd pölse och grekisk sallad!
Familjesegling var bokad till igår och vi kastade loss med Mia, Monica, Jonatan, Ellinor och Alex. De bestämde sig för att de ville till Hornbeck eller Gilleleje och det blev Hornbeck, motorgång i motvind dit och likadant hem. Det kan man väl kalla otur. Annars hade vi en mysig dag med sol, shopping och mat. Oturen höll i sig när vi skulle lägga till i Helsingborg, strömmen var stark och Harald gasade på så vi kraschade in i kajen med peket så nu får han mera att göra. Vi avslutade dagen med grillning på grillplatsen när Jonas också anslutit. Lite frågespel och ok, Jonatan och Harald vann! Jag hade otur.
torsdag 2 augusti 2007 - Skrivet av Christel
Helsingborg
Hemma i solnedgången
Så är vi hemma med Aurora igen och det känns bra. Jag kom upp till Göteborg i måndags och vi gick för motor till Kindes på Amundön för att bli hämtade av bror Johan. Vi hade en trevlig kväll och fick se deras nya hus. Vi hade sedan lite planer på att segla direkt hem, men den bråkiga sjön och den kalla vinden gjorde att vi angjorde Varberg för att sova på natten istället. Igår hade vi en kanonsegling med 12 knop som högst i surfarna och kunde lägga till i Norra hamnen strax efter solnedgången. Det mest dramatiska som hände denna dag var att vår stora fotogenlampa lossnade och brakade i durken med mycket glassplitter som följd. Annars hade jag det också ganska dramatiskt som plöjde Stieg Larssons andra bok och timmarna bara for iväg medan Harald skötte styrningen.